2.344 visninger
|
Oprettet:
er det enlig ikke ulovligt iflg overenskomst {{forumTopicSubject}}
Chauffør, eksport
Danske Fragtmænd Transport
(Arbejdspladsen ligger i Fredericia kommune)
Eksport-chauffør til daglig tur med modul-vogntog fra Kolding til<til Greve og Malmõ.
Der startes op hverdage kl. 04:00 på Danske Fragtmænds terminal i Taulov.
Turen skal dagligt være færdigkørt senest kl 18:00, da forvognen skal genbruges om natten.
Adr-bevis en nødvendighed.
Køres på eksport-overenskomst.
Kørekort:
B, BE, C, CE, Truck
mener nemlig turer under 15 timers varighed skal aflønnes efter indrigs overenskomst...men ret mig gerne hvis det forkert og en gammel regl
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis en exporttur er under 15 timer så aflønnes der med en højere timetakst. Det var noget der blev indført for at dem der kører syd sverige, nord tyskland osv ikke skulle dø af sult.
Jeg er dog ikke helt sikker på om det stadig er sådan, men det mener jeg at det er.
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
ok men så må de jo sådan set heller ikke kører den der på export da den max kan blive 14 timer lang så vidt jeg kan regne mig frem til..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ifølge stk 3 så er den da gangbar nok. I øvrigt kan det nemt være, at det er langt bedre at køre den på exportløn - Diæterne afregnes jo timevis nu og ikke først efter 20 timer - Så nettolønnen vil sikkert overstige det man kan tjene på indenrigsoverenskomst.
Og som bekendt er det nettolønnen man bruger til at betale sine regninger med. ;-))
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Lastbiler: 3 Emner: 12 Svar: 87
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
Og udedøgn kan man jo kun få når du ikke kommer hjemover.
tror nu ikke at fragtmændene snyder med lønnen.
Men for de interesserede ring og spørg dem...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
En tilsluttende tur er noget andet. Det er en indenrigstur i umiiddelbar forlængelse af en exporttur.
Det der er tale om her svarer til at køre Århus - Kiel - Århus. Det er en exporttur, men på under 15 timer.
Som nævnt blev det lavet fordi f.eks. dem der kørte containere til Hamburg fra Århus ville dø af sult på den ordinære exportsats. Dengang kunne man snildt vende Århus - Hamburg - Århus på 10-12 timer når det gik godt.
I øvrigt er jeg enig med Esben, jeg tvivler på, at Fragtmanden vil snyde med lønnen, de ønsker da ikke at ende på forsiden af 3F bladet på den konto.
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Johnny...
Det er forkert at alle skulle have diæter, det er kun hvis du overnatter i bilen, ELLER...Kører eksport...Om du når tilbage til Danmark samme dag er for så vidt underordnet når bare du har passeret grænsen....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du rammer nemlig hovedet på sømmet der. Den regel med, at det første eller sidste døgn skulle være på mindst 20 timer og de øvrige på fulde 24 timer er nemlig ikke gældende længere. Den er fra FØR diæterne blev en del af timelønnen.
Så jeg tror stadig på, at der er tale om, at noget af timelønnen er skattefri, netop fordi turen går ud af Danmark.
Er det tilfældet, så er det ikke en dårlig tjans.
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
er det enlig ikke ulovligt iflg overenskomst