{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.344 visninger | Oprettet:

er det enlig ikke ulovligt iflg overenskomst {{forumTopicSubject}}

Chauffør, eksport
Danske Fragtmænd Transport

(Arbejdspladsen ligger i Fredericia kommune)
Eksport-chauffør til daglig tur med modul-vogntog fra Kolding til<til Greve og Malmõ.
Der startes op hverdage kl. 04:00 på Danske Fragtmænds terminal i Taulov.
Turen skal dagligt være færdigkørt senest kl 18:00, da forvognen skal genbruges om natten.
Adr-bevis en nødvendighed.
Køres på eksport-overenskomst.
Kørekort:
B, BE, C, CE, Truck

mener nemlig turer under 15 timers varighed skal aflønnes efter indrigs overenskomst...men ret mig gerne hvis det forkert og en gammel regl

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 2.380 kr.
  • Install Double Curtain Rail System (IKEA VIDGA) 1.050 kr.
  • Rens af madrasser 1.250 kr.
  • Opvaskemaskinen 425 kr.
  • Strøm kabel skal skiftes fra 10 Amp til 13 Amp 2.000 kr.
  • Washing machine and dryer installation 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  er det enlig ikke ulovligt iflg overenskomst
  • #1   29. jun 2011 Du er forkert på den.

Hvis en exporttur er under 15 timer så aflønnes der med en højere timetakst. Det var noget der blev indført for at dem der kører syd sverige, nord tyskland osv ikke skulle dø af sult.

Jeg er dog ikke helt sikker på om det stadig er sådan, men det mener jeg at det er.

• #2   30. jun 2011 Måårten Ææs
    ok men så må de jo sådan set heller ikke kører den der på export da den max kan blive 14 timer lang så vidt jeg kan regne mig frem til..

• #4   30. jun 2011 Johnny

Ifølge stk 3 så er den da gangbar nok. I øvrigt kan det nemt være, at det er langt bedre at køre den på exportløn - Diæterne afregnes jo timevis nu og ikke først efter 20 timer - Så nettolønnen vil sikkert overstige det man kan tjene på indenrigsoverenskomst.

Og som bekendt er det nettolønnen man bruger til at betale sine regninger med. ;-))

• #5   30. jun 2011 Er det ikke først efter de første 24 timer der tilkommer diæter?

• #7   30. jun 2011 Derudover så virker det da til at være en helt fin tur...

• #8   30. jun 2011 Jeg fik i sin tid den høje sats af eksportlønnen da jeg kørte ved HST Padborg da jeg kørte byttere til tyskland..
    Og udedøgn kan man jo kun få når du ikke kommer hjemover.
    tror nu ikke at fragtmændene snyder med lønnen.
    Men for de interesserede ring og spørg dem...

• #9   30. jun 2011 Johnny

En tilsluttende tur er noget andet. Det er en indenrigstur i umiiddelbar forlængelse af en exporttur.

Det der er tale om her svarer til at køre Århus - Kiel - Århus. Det er en exporttur, men på under 15 timer.

Som nævnt blev det lavet fordi f.eks. dem der kørte containere til Hamburg fra Århus ville dø af sult på den ordinære exportsats. Dengang kunne man snildt vende Århus - Hamburg - Århus på 10-12 timer når det gik godt.

I øvrigt er jeg enig med Esben, jeg tvivler på, at Fragtmanden vil snyde med lønnen, de ønsker da ikke at ende på forsiden af 3F bladet på den konto.

• #10   30. jun 2011 den kan jo godt betegnes som eksport i dét den går til malmö men hvis du starte og slutter i taulov og der til ikke bor i ålborg til daglig vil der jo af gode grunde ikke kunne tillægger diæter da man jo vil være hjemme hverdag og ja jeg tror heller ikke at df lave nogle nummer med lønnen

• #12   1. jul 2011 Jeg er faktisk ikke sikker på den ikke går mht diæterne da de jo er indregnet i timelønnen nu.... Og da der ikke er tvivl om at det er en eksporttur, og dermed bør aflønnes efter eksport overenskomst tror jeg sgu de bliver nødt til at æde den.....

Johnny...

Det er forkert at alle skulle have diæter, det er kun hvis du overnatter i bilen, ELLER...Kører eksport...Om du når tilbage til Danmark samme dag er for så vidt underordnet når bare du har passeret grænsen....

• #13   1. jul 2011 Michael K

Du rammer nemlig hovedet på sømmet der. Den regel med, at det første eller sidste døgn skulle være på mindst 20 timer og de øvrige på fulde 24 timer er nemlig ikke gældende længere. Den er fra FØR diæterne blev en del af timelønnen.

Så jeg tror stadig på, at der er tale om, at noget af timelønnen er skattefri, netop fordi turen går ud af Danmark.

Er det tilfældet, så er det ikke en dårlig tjans.

• #14   2. jul 2011 måårten og michaek ja som eksportlønnen er sat sammen er der jo nok noget med diæten det har i ret i men ville da helt sikkert være en god ide lige at tage en skam med dem om det hvis det var men ja egentlig en helt fin runde hvis man boede i området der ned

Kommentér på:
er det enlig ikke ulovligt iflg overenskomst

Annonce