5.117 visninger
|
Oprettet:
Sikkerhedssele {{forumTopicSubject}}
Hej
nu så jeg lige en film hvor nogen ha kommonteret noget med en sikkerhedssele. så kom jeg til at tænke på: "hvor mange kører egentlig med sele i lastbil?" så ja hvem gør egentlig det for jeg tror sgu ikke det er særlig mange da;)
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 3 Svar: 59
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 1 Lastbiler: 1 Svar: 9
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 28 Følgere: 26 Lastbiler: 3 Emner: 2 Svar: 55
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Selv når jeg sætter mig ind i en rendegraver eller gummiged, har jeg taget mig selv i flere gange at gribe ud efter selen...
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 2 Emner: 57 Svar: 144
Men i lastbilen gør jeg det aldrig kan ikke have og have den på jeg føler mig presset tilbage i sædet Og kan ikke hænge over rattet kan ikke fordøje selen i lastbiler,!
dec 2010
Men i lastbilen gør jeg det aldrig kan ikke have og have den på jeg føler mig presset tilbage i sædet Og kan ikke hænge over rattet kan ikke fordøje selen i lastbiler,!
dec 2010
dec 2010
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 459
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 92
feb 2011
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.612
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Svar: 31
dec 2010
jan 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 166
dec 2010
Følger: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 24
Men hvis det på lukket område nej. (Hopper ind og ud hele tiden så gider ikke der.
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 27
Man kunne fritages for selen for en merskat.
feb 2011
dec 2010
naiv eller ej, det er ikke mig der er idioten her.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.963
Sikke de hellige stimler sammen.
Jeg har det som flere andre, jeg bruger den ALDRIG i lastbil, jeg sidder af helvede til og sådan er det bare og så vil jeg da skrup skide på hvor godt eller dårligt dem der bruger sele sidder - Drop jeres hellige korstog!
Jeg bruger den også kun sjældent i personbil, eller det vi sige, jeg gjorde i den i vores C5 for det var ikke til at holde ud at høre på hvis ikke jeg gjorde det, eller rettere familien kunne ikke holde det ud, jeg kunne sagtens abstrahere fra alarmen.
OG så drop den der med, at det koster samfundet ditten og datten hvis vi bliver impliceret i en ulykke uden vi har sele på, det gør rygning, alkohol og en masse andre dårlige vaner også. F.eks. koster det samfundet en kæmpe bunke penge, at unge mellem 18 og 25 må køre bil - Så klap i, argumentationen holder ikke.
Og at man kun springer selen over fordi man aldrig har set konsekvenserne af manglende brug er noget sludder, jeg har en gang reddet livet fordi jeg havde den på og jeg har en gang reddet livet fordi jeg ikke havde den på. Der udover kender jeg et par stykker der havde været stendøde i dag hvis de havde haft sele på - Man kan ikke bare sige, at det er det eneste rigtige!!!
Kom da lidt ned på jorden og kyl glorien ud af vinduet og respekter, at vi alle er forskellige!
dec 2010
Præcis. Men forklar du de hellige det. ;-))
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 105
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 92
dec 2010
God ide. :-))
dec 2010
Følger: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 24
Har set for mange billeder/oplevet med hvad der kan se hvis man ikke bruger den. Så heller have 95% chance for at virker end at de sidste 5% hvor det måske havde været bedre uden.
Men det bare min holdning. Men er ret ligeglad med om andre bruger den. Det deres liv de leger med.
dec 2010
Måårten > Du har helt ret, længere er den ikke, jeg kender også flere der havde været slemt tilredte hvis de havde haft sele på, og alligevel er jeg selv blevet reddet af en sele, efter dengang havde jeg det sådan at jeg konsekvent brugte selen i baghjulstrækkere men ikek i forhjulstrækkere, og aldrig i lastbilen, efter en laaang periode med baghjulstrækkere e det bare blevet en vane i personbilen, men jeg får personligt ondt i ryyg og/eller skuldre af at bruge selen i lastbilen, og derudover bryder jeg mig ikke om den, min bevægelighed er så hæmmet at det er irreterende...
feb 2011
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 28 Lastbiler: 3 Emner: 35 Svar: 76
dec 2010
feb 2011
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Men for at deltage i debatten, så bruger jeg ALTID sele i personbil, og det er af 2 årsager. Den ene er at jeg har mine børn med, og derfor gerne skulle være et godt eksempel, og den anden er at jeg ikke vil udsætte andre for at se når mit fjæs har været tur/retur igennem forruden. Men derudover så er min holdning eller at det burde være valgfrit... Har været kørt galt et par gange, både med og uden sele. Ingen af gangene har selen været til nogen hjælp.. Den ene gang hvor jeg havde den på, der kom den slet ikke i brug. Men til gengæld fik jeg lidt ondt i håndled, albuer og skuldre, fordi jeg havde strakte arme, og derved krøllede rattet ned om ratstammen i en Opel Kadett D..
I lastbilen bruger jeg den stort set aldrig. Kun hvis jeg har lavet noget der gør at jeg ikke vil gøre opmærksom på mig selv, eller som den anden dag i Næstved da jeg fik en bøde for at køre uden, der havde jeg den da også på resten af dagen - næsten... I lastbil synes jeg på et punkt at den er fuldstændig overflødig... Hvis det går så galt at man har brug for den, så skal man ramme noget der er så hårdt og tungt, at s krøller førehuset nok alligevel. Havde en gammel kollega der blev påkørt af en anden lastbil i Svendborg for et par år siden. Manden blev revet over på midten, og desuden gik der ild i lastbilen. Godt han havde sele på - eller....
dec 2010
Thomas F > Du har nemlig ramt hovedet på sømmet der, det er nemlig lige nøjagtig grunden ;op
Og ja <b>godt</b> han havde sele på... :o/
dec 2010
Et godt eksempel for dine børn??? Hvis du siger, at de skal have sele på, så er det da det de skal uanset om så du kører rundt uden i bar røv! Den slags er da slet ikke til debat.
Her i huset var det ikke sværere, end at vi gjorde sønnen opmærksom på, at hvis han ikke har sele på, ja så får jeg et klip og de klip jeg skal ha, skal jeg nok selv sørge for.
Slut, prut finale!
Det ender vel med, at fordi jeg drikker 20 bajere hver fredag, så begynder han også på det hvis de skal spejle sig i is forældre - Det holder da ikke!
Og jeg ved godt, at børneopdragelse som emne er farligere end politik. ;-))
dec 2010
Det er bare en af de ting, hvor jeg synes det er i orden selv at være et godt eksempel. Hvis man skal tro statistikkerne, så er der jo større chance for at slippe godt ud af en ulykke, hvis man har sele på.. Hvilket også kan være med til at betyde at mine børn har en Far i længere tid end hvis jeg ikke køre med sele.... Og jeg tror også at den har langt mere effekt i en personbil end den har i en lastbil, derfor denne forskel.
dec 2010
Det eneste jeg ville frem til i min konklussion er at folk som dig bare ikke skal tro at det kun er jeres problem, det er samfundet der kommer til at betale. Du har sku nok aldrig været ude forbi en familie og sige hey! Det gik sku ikke med din far, til 3 børn og en mor...
Men inden jeg begynder min personlig hetz mod dig, skal jeg bare lige vide om du seriøst mener det er valgfrit for dine børn at køre med sele på?? Hvis man ser bort fra klippet.
Hvis de nu synes den strammer?
Og argumentationen holder fint, fede er og bliver et større og større problem for samfundet, ligeledes med så mange andre ting, men det forstår du ikke, for du bestemmer jo selv
dec 2010
Den eneste her der ikke forstår noget det er dig! Du vælger kun at forholde dig til problemet med fedme - Hvad med rygerne, drankerne, stofmisbrugerme, de unge der mellem 18 og 25 der kører sig selv og andre ihjel? Hvad med alle dem - Når du har svaret på det, så kan vi fortsætte!
Hvis du er i en position hvor du skal overbringe folk den kedelige nyhed, at deres kære er død og det er for meget for din psyke, så find et andet job - Jeg tvivler på, at der er nogen der har tvunget dig ud i det job du har!?
Mit problem i forhold til samfundet er ikke større end de andre gruppers jeg nævner, faktisk er rygning og unge billister en langt større post på fælles budgettet - Men lad mig gætte, uden at ha tjekket din profil, så er du ikke ret gammel?
Og så forstår jeg nok mere end du har fantasi til at forestille dig, men hvis du har mod på en økonomisk / politisk debat så siger du bare til - Et godt råd er, at du nok skal læse lidt på lektien inden du siger ja!!
dec 2010
Følger: 56 Følgere: 55 Emner: 60 Svar: 1.283
i lastbilen har jeg den på med mindre med chaufføreren er meget træt og begynder at sove bag rattet og jeg ikke føler mig tryk så jeg altid hurtigt kan hoppe over og gribe fat i rattet hvis man er ved at kører galt! denne uge har jeg ikke brugt sele pga det ^^ ikke ret spændende!
dec 2010
Lyder ikke ret betryggende, at folk kører rundt og sover bag rattet. Det troede jeg naivt, at det hørte fortiden til.
dec 2010
Desværre ikke! du kan læse i den anden tråd om det jeg har skrevet fordi du var i tvivl om det var den rigtige branche jeg var kommet i fordi jeg brokkede mig lidt over jeg først kom hjem lørdag men det var udelukkende pga chaufføren at jeg bare ville hjem!
3 gange i denne uge måtte jeg vægge ham fordi han sov og 2 gange sidste uge og claus måtte også 1 eller 2 gange da han var med ham en tur i holland sidste uge! Virkelig ikke ret sjovt!
dec 2010
"Og argumentationen holder fint, fede er og bliver et større og større problem for samfundet, LIGELEDES MED SÅ MANGE ANDRE TING, men det forstår du ikke, for du bestemmer jo selv ;)"
Men bare fordi du er halvfed og op i årene og mener at sikkerhedsselen er ligegyldigt for dig og dine børn, så prøv og tænk ud over dig selv.
Om man har en psyke til at overbringe folk den nyhed ændrer sku da ikke på at det er trist og uanset hvad, så tænk dig lige om kammerat.
Men inden jeg begynder min personlig hetz mod dig, skal jeg bare lige vide om du seriøst mener det er valgfrit for dine børn at køre med sele på?? Hvis man ser bort fra klippet.
Hvis de nu synes den strammer?
dec 2010
Stop mens legen er god, det er dig der puster til ilden lige nu, Måårten "forsvarer" sig kun...
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Jeg har prøvet og vælte med lastbil og om jeg kunne komme mere til skade hvis jeg havde haft den på er jeg heldigvis lykkelig udviden om, men det er måske en lille smule forkert ikke at have sele på i bil man har jo hørt om folk der er blevet slynget ud af bilen i en ulykke. Jeg så for snart 10 år siden konsekvenserne af en ung mand som ikke havde haft sele på ved et sammenstød og det var absolut ikke et kønt syn
dec 2010
Og dem der er hellige, vil jeg gerne vide om i altid kører 70 i lastbil på landevejene, og 80 på motorvejene??? Og hvad med i personbilen?? I bryder sikkert lovgivningen så mange andre steder, så lad være med at spille hellige... Fart og meget andet koster langt mere for samfundet end manglende brug af sele. Det er nærmere bare en pengemaskine i form af bøder....
dec 2010
Og hvis det er helligt at overholde div regler såsom at have sig et headset til sin telefon, bruge sele, osv osv... så må jeg jo være hellig, men jeg gider sgu ( pardon my french ) bruge mine surt tjente penge på at betale bøder og andre div ting når jeg kan slippe med ret enkle tiltag..
dec 2010
Jeg er ligelad med om far og mor har sele på i bilen, men ser jeg at deres børn ikke er spændt fast så spasser jeg fuldstændigt ud...
dec 2010
Kunne ikke være mere enig!!
dec 2010
Mine issues mht selebrug i lastbil , er mest at folk piver over at den er i vejen og de gider ihvertfald ikke bruge den, og øjeblikket efter tuder de over at det er for dårligt at de får bøder for ikke at have den på og panserne er for latterlige for den dumme sele er i vejen.. hører det SÅ tit, og møder oftest reaktionen,"Hva Faen, har du sele på??" når jeg kommer omkring i lastbilen, for mig er det, det mest naturlige i verden som det er i personbilen... Men jow, ved da godt at den nok ikk lige var rettet mod mig, men ville da lige give mit syn på tingene med i debatten, at fordi man overholder regler osv, at så er det ikk ensbetydende med at man er hellig
dec 2010
Jeg ville bare frem til, at jeg gider ikke høre på at folk skal belære andre, hvis de selv overtræder loven på andre punkter, som måske er endnu værre end det de prøver at belære andre om....
dec 2010
dec 2010
Det er tydeligt, at du har stor besvær med bogstaver og især hvad de betyder når de er sat sammen flere af gangen - Var det ikke tilfældet, så havde du vel fattet bare eb brøkdel af budskabet i det jeg har skrevet.
Jeg har sgu intet sted skrevet at min knægt ikke skal have sele på, jeg har udelukkende skrevet hvilket argument jeg har brugt, simpelthen fordi det ikke handler om hvorvidt han skal bruge sele eller ej fordi jeg bruger den eller ej.
Han skal ikke gøre som mig, han skal sgu gøre som jeg siger!!
Men gro dig nu lidt dun på bollerne og få nogen unger selv og lidt livserfaring INDEN du kalder mig en arrogant nar - Den slags er forbeholdt folk der har mødt mig - Snotnæser som dig der dårligt er tørre bag ørene har jeg alt for svært ved at tage alvorligt - Mærkeligt nok.
Og så er det fint du vil tage debatten om fede og hvad de koster samfundet, men som jeg skrev tidligere, hvis du vil rykke gang i en samfundsøkonomisk debat om den slags, så skal du nok læse lidt på lektien - Det du poster, det indeholder ikke skyggen af argumentation, men er udelukkende postulater. Det svarer til, at jeg skriver, at jorden er flad fordi jeg siger det.
Åben en bog og sæt dig lidt ind i fakta eller flet kebabben til du ved hvad du snakker om!
dec 2010
Det eneste mit indlæg kom af, var blot at man tror det er ens eget problem om man bruger selen eller ej,
og det er det ikke, eftersom der jo er en lovgivning vi skal følge, man kan jo altid blive fritaget for den, hvis det er så stort et problem.
Om folk vælger og bruge den eller ej, fred være med det, man skal bare ikke tro at det er ens eget problem, ligeledes med fart, fedme og vi kunne blive ved.
Jeg siger ikke at jeg er en regelrytter og evig altid kører det jeg må, bruger selen mv. men jeg er også klar over at det ikke kun bliver mit problem, hvis det går galt.
Jeg fornemmer også vi ikke bliver enige, så jeg stopper bare her, inden jeg gør mig selv alt for upopulær
Og så undskyld for min måske, lidt grove tone, i de tidligere indlæg, og god arbejdslyst om ikke så længe.
dec 2010
jeg kan sidde og blive fuldstændig harm og sur og skælder ud i bilen hvis jeg ser dem i bilen foran har børn i bilen der ikke er spændt fast. og som måårten ææs han skriver hans søn skal ikke gøre som ham selv men gøre som der bliver sagt.! det har jeg også altid fået af vide hvis mine de gamle ikke lige har brugt selen
David W Altså i er da heldige at i overhovedet må bruge mobilen når i kører.:! Skanol er det nul mobil i arbejdstiden og SELE.. bliver de taget uden sele eller med mobil så er det fyringsgrund snakkede med en lærer fra skolen der havde været i sådan noget erhvervspraktik deroppe inden at han begyndte på skolen
dec 2010
Vi er faktisk enige om noget her og det er, at du har ret i, at det ikke kun er en selv det rammer hvis man kører galt uden sele - Hvis vi ser rent økonomisk på det, MEN, sådan er det jo også med dem der ryger, æder usundt, kører for stærkt og drikker for meget - Eneste forskel er, at det ikke er forbudt, lige med undtagelse af at køre for stærkt.
Men skal vi så forbyde alle de andre ting når du de påfører andre mennesker udgifter vi skatten? Jeg tvivler på man kan og derfor min holdning til det med selen, jeg ved udemærket at det koster samfundet en formue hvis jeg bliver slået til lirekassemand, jeg ser bare sådan på det, at jeg betaler jo også for alle de tåber der kærer galt i bil fordi de ikke ved en bønne om hvad de laver. Og det er jo ikke noget jeg kan vælge fra - Desværre!
dec 2010
dec 2010
årh joh.. helt enig med dig det er vildt alle de regler der!!
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 573
Bruger jeg sele i personbilen?
Ja hvis jeg har andre med...
Hvis jeg kører alene, er det mit liv, mit ansvar, så nej.
Bruger jeg sele i lastbilen?
nej... er desværre en del, af den ret store gruppe af Danske chaufføre, som har sat røv af for tidligt, og derfor skærer selen mig i halsen.
dec 2010
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 573
(rettelse 2...)
din sele sidder fast i sædet ja.... men sædet sidder fast på gulvet med 4 bolte....
2 som kan knække og 2 som stolen kan tippe over....
spændende situation...
dec 2010
dec 2010
dec 2010
dec 2010
dec 2010
jaah tak og hvis man lige skal række sig frem og man glemmer man har sele på får man et brandmærke
dec 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 100
Dog ikke når der manøvreres rundt trange steder med sværgods, pga bevægeligheden.
maj 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 13
dec 2010
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Har så aldrig haft brug for den, selvom det er over 10år siden jeg sidst havde en sele på. (og får nok aldrig en på igen).
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Men i Lastbilen, er det meget op og ned, den gamle sure volvo jeg kører i lige nu gør jeg.. Hvorfor ved jeg ikke rigtig, det er bar noget.. Tror det er for at holde gardinet væk fra vinduet
maj 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 13
dec 2010
feb 2011
Sikkerhedssele