{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.623 visninger | Oprettet:

er dybt dybt rystet {{forumTopicSubject}}

ja jeg var i dag en tur i jylland .starter med at kører på motorvejen ved odensen og der er vejen bare spejlblank . da vi når nørre åby er det første uheld. derefter er det næste på lille bælts broen hvor en lastbil er væltet . men ellers går det meget godt ind til hjem turen.

da jeg når over broen og er ved middelfart er der endnu et uheld og endn et mere ved kildebjerg.

hele dagen igennem har de sagt i radioen at der er såkaldt sort is på vejen . mens vi ligger og kører ca 50 i indersporet kommer der fandme lastbiler bragende forbi os med 90 i yderbanen der hvor man ikke må overhæle

men hvis OLE LARSEN og MELDGÅRD plus flere biler jeg desværre ikke fik noteret mig har så gode chauffører at de kan kører 90 på is så skal de squ have en hånd. for min skyld må i gerne kører jer selv ihjel men hvis i mister kontrollen med 90 i overhalings sporet i dette spejlglatte føre tager i squ os andre med. kører selv lastbil og er dybt dybt rystet kan squ godt forstå der er nogen der ryster på hoved af os i skulle fandme trækkes ud af jeres kabner og tæves halvt ihjel ja jeg er squ gal .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er dybt dybt rystet
  • #1   21. dec 2010 ja jeg skriver at jeg starter på fyn og kører til jylland og på denne rute er både odense og nr. åby.

    ja men så må de squ finde et andet sted og kører som nogle idioter


  • #2   21. dec 2010 Skal vi ikke lige prøve, at forholde os til, at det der "sorte is" har været mest udbredt i inderbanen, hvor du så har snøvlet afsted. Jeg har kørt op og ned af E45 i dag, hvor de har sagt det samme i radioen, men hvis jeg gav fuld gas i overhalingsbanen, så var der fint bid og mit ABS kunne jeg heller ikke få til at arbejde - Og så er min bil endda meget lettere end jeres.

    Bevares, der har da været steder hvor yderbanen var glat også, men slet slet ikke som inderbanen var.

    Måske dem der har overhalet dig bare har mere erfaring og rutine end dig. Husk på, hverken du eller andre kan bedømme hvad der er rigtigt i en anden bil!


  • #3   21. dec 2010 Hov, jeg glemte helt.

    Hvis man er så bange for at køre i vintervejr, at man lusker afsted med 40-50 stykker på motorvejen, så burde man nok i virkeligheden blive hjemme eller tage toget!


  • #4   21. dec 2010 dette er en melding fyens politi er kommet med for en halv time siden det kan da ikke være for sjov

    Fyns Politi har nu besluttet at spærre de yderste vognbaner på den fynske motorvej for at forhindre flere uheld i det glatte føre.

    Ved at spærre første vognbane i begge retninger håber politiet at tvinge farten tilpas meget ned.

    - Det er spejlblankt derude, som vagtchefen hos politiet i Odense udtrykker det.

    Temperaturen ligger tirsdag aften på omkring minus 15 grader, og det er så koldt, at det ikke længere har nogen effekt at salte.

    Der har hen over aftenen været en række uheld på den fynske motorvej. Ingen af dem har dog resulteret i alvorlige personskader.

    Det er strækningen mellem Hjallese og Odense SV, der indskrænkes.

    Også andre steder er der målt temperaturer helt ned til minus 19 grader, og det har givet en stribe glatføreuheld. Således er det nordgående spor på motorvejen ved Åadnprg spærret, fordi en lastbil fyldt med kartofler er væltet.


  • #6   21. dec 2010 Uden at tage stilling til om folk kører for stærkt eller ej....
    (jeg kører min fart, du kører din fart....)

    Hvis folk som til dagligt kører Nord Norge, kører på is 5 dage om ugen med 80km/t, og kommer hjem....
    Så kan det ikke undgås at disse folk vil havde lidt mere erfaring og fin-føling med deres bil, end vi andre "is-forskrækkede søndags bilister", som har 3-4ugers is-erfaring om året.. (normalt)

    Jeg vil dermed ikke sige, at de bare skal køre som det passer dem, for netop fordi vi andre ikke er så erfarende, udgør vi en risikofaktor for dem.



  • #8   22. dec 2010 Frank : Lige præcis det med at de overhaler og bare trækker ind foran os, oplevede jeg selv flere gange i går...

    Og hold da helt kæft man bliver irreteret og træt af dem.

    Det er lige før man overvejer ikke at bremse og så bare "påkører" dem. Men det har vi jo hellere ikke lyst til.


  • #9   22. dec 2010 Altså vi må hermed konstatere at der er en del af os der sidder her der må være super elitebilister. Og at nogen ligefrem kan mærke at bilen vil skride ud. Ih hvis bare alle var sådan så ville der jo aldrig ske uheld.. Halloo folkens ja man kan sagtens mærke om der er glat eller ej. Enig? Men se det på den anden side der sku da en grund til folk køre langsom bla som trådstarter siger. Og at en chauffør synes han er elitebilist og drøner ud og overhaler. Vend den om hva ville han gøre hvis pludselig bilen kom på glatis han ville tage en hel række biler med sig på karuseltur...
    Og vil da hermed understrege at VORES omdømme ikke ligefrem bliver bedre ved at folk laver disse numre derude... Og synes da vores ry om at køre uforsvarligt osv er rimelig øv nok i forvejen..


  • #12   22. dec 2010 Det kan godt være i mener i er meget dygtige chaufførre og at der ikke var glat i yder sporet, men jeg kom da aligevel til at holde en time i nat på motorvejen ved odense pga. en Esbjer Godstransport der havde lidt for travlt. Han var lige kommet uden om mig og ikke et minut efter holdt han og spærrede vejen. Mon han stadig mener det ikke var glat?

  • #13   22. dec 2010 Er helt enig med Allan. I personbil kører jeg pr. defination langsommere end i lastbil, og mit pis bliver ikke bagt i kog når der kommer en lastbil som vejer 20 gange mere end mig og overhaler, tværtimod, jeg har også lagt i overhalingsbanen fra Malmö til Svinesund stortset pga sne, det havdej eg nok ikke gjordt i personbil... Fakta er at lastbiler bare trykker mere, længere er den ikke...

  • #16   22. dec 2010 ...EN ting er ihvertfald helt sikkert.....Hvis folk koncentrerede sig om at styre deres egen bil, istedet for at styre alle andres samtidig, ville vi sikkert kunne undgå en del ulykker....

    Alle jer der sidder og kæfter op om sikkerhed, og hvad vil du have, tag lige og svar mig helt ærligt...Hvor mange af jer har vinterdæk på jeres lastbil...?????

    Mit gæt er ikke én.....Så måske i skulle huske at når man peger fingre af andre er der altid mindst tre der peger ind mod jer selv....

    Og Go´jul..... smiley


  • #17   22. dec 2010 er det ikke et frit land vi lever i ??? Jeg kører ihvertfald bare hva jeg har lyst til og kører det kommer hverken du eller nogen anden til og bestemme mener jeg at jeg har kontrol med min bil ved 90 km/t så er det jo det som jeg kører ..!!

  • Theis P
    Theis P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 12
    #18   22. dec 2010 Jeg skal satme ikke ud og trille når de fleste chaufføre, har sådan en holdning..
    Man kan fandme godt høre på mange af jer at i ikke har prøvet RIGTIG isslag, hvor man ikke kan bremse eller dreje smiley Det skulle i prøve, så ville i fandme få respekt for vejrret!
    Forsat god jul, håber i ender i grøften med den indstilling smiley


  • #19   22. dec 2010 Jo det er skam et frit land Anders. Men derfor må man gerne tænke på andres menneskers liv også... Og det kan da godt være du føler du har styr på din vogn. Meeen det tror jeg nu også ham fra Anker Christensen der kørte galt for nylig på sjælland troede han havde. OG måske Tyskeren også synes han havde ham der trillede rundt var det ikke igår.. Hm men igen pas nu på jer selv og andre derude om i så vil køre 30 eller 90 km/t der er jo op til jer selv. Det er jeres egen samvittighed i skal stå til regnskab med når eller hvis det går galt (Håber vi selvfølgelig ikke) smiley
    Glædelig jul til jer alle smiley


  • #20   22. dec 2010 Theis...

    Hvad sker der for dig....???...Det var da en underlig holdning at have til andre mennesker at man ønsker de kører galt...hahaha...Gudskelov så jeg dine smileys, så jeg håber det var ironisk ment...

    Isslag er noget fanden har skabt, og jo jeg har sgu kørt på alt slags underlag, men det ændrer ikke ved fakta...Sørg for ordentlige dæk på dit køretøj, så kan du en del mere end man skulle tro...


  • #21   22. dec 2010 Folk skal kører efter forholdene og efter erfaring. som tidligere nævnt så er dem som går nord på måske mere erfarne i de pågældene forhold.

    kører selv nord på og har gjort det altid og jeg kører den fart jeg mener passer mig følges sjælen med nogen i glat føre.
    men det er lige så stor fare med de folk som sidder og er bange. og kører for langtsomt


  • Theis P
    Theis P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 12
    #22   22. dec 2010 michaek K
    En underlig holdning mig?
    Folk der køre 80-90 km/t på ren is, og påstår de har fyldt styr på det hele. Også når de overhalder hr og fru jensen som ligger i indersporet fordi de har mere hjerne!
    Så leger de med livet, også har de fortjent at køre i grøften, inden det går udover os NORMALE mennesker, som bare prøver at respektere vejrret i disse tider, og som gerne vil overleve.. Vi kan ikke bestemme om din flere tons tunge lastbil skal torpedere mig! Det kan kun DU selv være med til at bestemme, og det gør folk ikke ved at være seje og konge af glat-banen med 80-90 km/t..


  • #23   22. dec 2010 claus b....

    Jeg kan godt følge din pointe, og jeg ved ikke hvilket firma du har, eller hvad du laver, men jeg må blankt erkende at jeg aldrig har prøvet at køre 90 ud af en motorvej og så traileren "pludselig" skrider ud...Hvis vi ser bort fra den detalje, bruger du jo så "worst case scenario" situationen for at understrege din pointe... Det er så også fint nok, og guderne forbyde det nogensinde vil ske, men hvad er sansynligheden.... Jeg kan ikke understrege det kraftigt nok, at vinterdæk bare gør en verden til forskel...

    Vi kan jo også vælge at parkere alle bilerne og vente med at køre ud til det bliver forår, men min erfaring siger mig stadig at hvis du koncentrerer dig om at styre din egen bil i bedst forsvarlig stand, og lader andre om at styre deres, så går det nu nok altsammen....Og på de 22 år jeg selv har siddet bag rattet har jeg ikke lavet så meget som en ridse i glat føre, så enten har jeg været ekstrem heldig, eller også er der noget om snakken....


  • #24   22. dec 2010 Theis> Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har prøvet at overhale dumme personbillister som ikke kan få greb i lastbil som bare stod fast så den må du længere ud på landet med... Jeg har samme holdning som alle andre her i tråden JEG kører dne hastighed JEG finder forsvarlig, og IKKE den hastighed som hr. eller fru Jensen føler for...

    Længere er dne ikke, hvis jeg er tryg ved at køre 90 km/t så kører jeg 90 km/t, er jeg kun tryg ved at køre 50 km/t så kører jeg kun 50 km/t, og det gælder både i personbil og lastbil....


  • Theis P
    Theis P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 12
    #25   22. dec 2010 * Mr. Nobody *
    Bare du kan leve med at have en død familie på samvittigheden, så går det sku nok smiley


  • #26   22. dec 2010 Theis P> HElt ærligt hvad er så det for noget pis at fyre af, amiley eller ej...?? De ter de færreste der kan leve med det på samvittigheden og je ger ikek en af dem, men derfor kan jeg personligt jo godt føle mig bedre rustet til at køre i vintervejr, om det er på is, sne eller ren asfalt er sådan set sagen uvedkommende, end fru Hansen som kører 8.000 km årligt og så aldrig har forladt regionen...

    ALLE> Stop nu jeres rettergang mod dem/os der mener vi nu godt kan finde ud af hvornår man skal give gas og hvornår man ikke skal... (mangler i den grad en smiley med rullende øjne her)


  • #27   22. dec 2010 Theis...

    Kører du på ren is kan du jo heller ikke styre bilen med 30...Altså vi taler Skøjtehal her ikke....Men hvis du gider læse de kommentarer der har været hvor folk har lavet bremseprøver, samt accelrationsprøver, så er det jo ikke det vi har med at gøre her vel...

    Når du skriver ren is, får det mig til at tænke på de dage der har været igennem tiden, hvor fodgængere falder og hele landskabet er dækket af isslag... Der er der ingen der kører 90, for du kan jo ikke komme derop alligevel når hjulene bare spinner....

    Almindeligt vinterføre som vi har nu er jo ikke isslag vel...Vi er simpelthen blevet så forvænt her i landet med ingen vinter, og hylen og skrigen så snart den første sne har lagt sig...Det er lidt sjovt jeg ingen respons får på den med vinterdækkene...Har du ordentlige dæk på dit køretøj er dette føre ikke en skid farligere end og køre på en grusvej om sommeren...Det er ihvertfald MIN erfaring, og så kan du ønske mig hen hvor pebberet gror alt det du vil...


  • #28   22. dec 2010 michaek K> Mht vinterdæk så er vi rørende enige, dog er jeg begyndt at tænke tanken at der skal pigdæk på personbilen næste gang... ;o) Men som minimum vinterdæk...

  • #29   22. dec 2010 claus b....

    Der kan du se, vi er jo stort set enige alligevel... smiley

    Kør efter forholdene, kør som du finder forsvarligt... I min verden burde alle de lastbiler der kører med energysaver og andre lortedæk her om vinteren formenes adgang til det offentlige vejnet...Det er mig en gåde vinterdæk ikke er blevet påbudt ved lov til alle køretøjer endnu...Eneste grund til det ikke er sket er at politikkerne er bange for at miste stemmer ved det...Der er flere stemmer i at vedtage et overhalingsforbud for lastbiler end der er i at sikre køretøjerne bedst muligt til den årstid vi er i...

    Vi er gudskelov nogen der har sørget for at være klar til vinteren, både på lastbil og personbil, og det mener jeg er væsentligt for at kunne vurdere vejsituationen....

    Og som tidligere skrevet er jeg ikke så dygtig at jeg kan styre flere biler på samme tid, så jeg koncentrerer mig om min egen, og det har indtil nu virket rigtig fint...Uanset om jeg har kørt 30 eller 90...


  • Theis P
    Theis P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 12
    #30   22. dec 2010 michaek K: Jeg har ellers ladet mig høre at det er de færreste der køre med vinterdæk, derimod med helårsdæk.. Da vognmanden ikke har tid og penge til at skifte dæk hele tiden smiley Ved ikke om det passer, men det har jeg hørt - igennem et par vognmænd smiley
    Og når det fryser -18 grader udenfor, så er det sku en skøjtehal, som de også siger på fyn.. Og DERFOR fatter jeg ikke folk køre efter det, men siger.. Se mig, jeg er sej, jeg er kongen af et flere tons stort køretøj, som jeg ikke kan bremse.... -.- TÆNK FØR MAN HANDLER, og ikke tænk efter !


  • #31   22. dec 2010 claus...

    Hahaha....Nej ingen af delene.... smiley

    Der var ret blødt der, og samtidig en niveau forskel på ca 40.cm.... Jeg var ved at bakke ud da kærres sank i, og i forsøget på at komme op gled forvognen længere ud, indtil jeg opgav og tilkaldte hjælp....

    Jeg kan så betro dig at alle dem der påstår de aldrig har siddet fast, har aldrig kørt "off road"... smiley


  • #32   22. dec 2010 Theis...

    Helårsdæk i min røv...hahahaha....90% kører på de dæk der er flest km i, og det er jo ingen hemmelighed at det er en hård gummiblanding, kombineret med et mønster med så lidt friktion som muligt...

    Det er selvfølgelig lidt dyrere at have 2 sæt dæk til sin lastbil, men hvad er billigst...At have ordentlige dæk, eller holde i autoværnet....


  • #33   22. dec 2010 claus b....

    Hahaha....DEN historie burde du skrive i vores "tro det eller la´vær´" tråd....Løgnehistorier, og skrøner fra vores liv på landevejen....Jeg ved ikke om du kender tråden der startede på bilgalleri...Hvis ikke du gør, så læs den...Der er mange gode grin i den..... smiley

    Og så glemte jeg vist lige at bede dig kigge på mine dæk, og stryge din bemærkning om manglende vinterdæk... smiley


  • #34   22. dec 2010 claus...

    Rent faktisk ikk´å.....Så var det på grund af en Frode Laursen bil på energydæk, der havde koblet en sættevogn fra midt i det hele, da han ikke magtede at flytte den længere....Dette gjorde så at jeg ikke kunne komme rundt derinde, og måtte bakke ud....Læg mærke til sneen der ligger som et dejligt blødt tæppe ude i siden....Det indbyder jo til at skære hjørnet på ikkesandt...?! smiley Og det var så der det sagde "plup" da jeg gjorde det... smiley
    Billedet hvor sneen er klumpet op ved fronten er taget EFTER falck forsøgte at trække mig forlæns op...Det måtte de opgive da der var så blødt at den bare blev trukket ligeud....Så enden på det hele blev at de først trak kærren væk, og derefter hev mig baglæns op....Vupti sagde det, og så var Michael Kåååå back in buisness.... smiley


  • #36   22. dec 2010 til daglig kører jeg i vejrforhold der er meget være end her hjemme jeg har rigtig gode dæk på min bil osv hvorfor skal jeg sinkes pga af usikre billister der ikke vil have jeg skal kører stærkt ??

  • Theis P
    Theis P Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 12
    #37   22. dec 2010 Anders F:
    Fordi som du så havde traktordæk på, så kan dæk ikke gøre alt i denne verden smiley


  • #38   22. dec 2010 Theis det har jeg aldrig sagt men i overdriver jo også vejrsituationen herhjemme totalt !!

  • #39   22. dec 2010 Anders : Jeg bakker dig op her...

    Det er klart at vi ikke kan klarer alt. Og det beviser div. uheld da også. Men derfor hvis man kører efter hvad man selv mener man kan magte, så har vi jo ingen problemer med at kører i sne....

    Men der vil altid være nogen der skal klage over andre. Om det er personbiler eller lastbiler er lige fedt.....


  • #41   22. dec 2010 Ja...

    I retning mode Jylland på den Fynske motorvej har man umuligt kunne kører over 50 km/t. . For det første lå der is i inderbanen, og så var der kø i begge baner siden imorges. Faktisk det meste af Odense var lammet pga vejret.
    Men for silvan det var da også koldt at cykle på job imorges! -18-20c!


  • #42   22. dec 2010 jeg vil give michaek K, claus B, Anders F og allan
    tet i meget af det de siger. tror ikke der er nogen der mener de kører 90 i konstance. Men når man føler at det er muligt og forsvarligt. og dem som har eller kører nord på som jeg kan forstå der er flere af i dette indlæg de ved jo osse at selv den bedste kan blive overrasket.

    Dæk kan ikke redde hele verden det er helt korrekt. men du når en stor del af vejen. og holder du rette afstand og kører lige ud af en motorsti med is kan jeg heller ikke se at du ikke kan nå at korrigere selv med en relativ høj fart.

    anders f som som kører norge og siger at vi overdriver her hjemme har helt og aldeles ret. ja gu fanden er det glat. men tag en tur til vore nabolande der er det sku langt være og de tuder ikke over det.
    den erfarne chauffør bedømme situationen og kører der efter.

    har det seneste stykke tid haft 3 ture til finland hvor jeg er kørt nord om hjem. i forholdsvis kraftig sne vejr og islag. og se på vores kollegaer i nord de kører osse stærkt. men de sætter jo os farten ned når tiden er til det.
    men så at komme hjem og kører i dk hvor hele landet er lammet ved 5cm sne og en smule is. så føler man en smule at det til grin.

    nu kører jeg selv på lammel vinterdæk på træk akslen og vinter fordæk. og kan mærke stor forskel i kører egenskaberne. kører en pusher hvilket mange ikke syntes om nordpå i glat fører men den står fint men ingen satser hele butikken med tom bil. har du en bil der er lastet korrekt står du os bedre på is end en som ikke er.

    Desuden er jeg sikker på der ikke er en af drengene her der mener de er iskonger fordi de kører 90.


  • #43   22. dec 2010 Bare lige en lille apropo... Nu alt det snak om glat kørsel..

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1475224.ece


  • #44   22. dec 2010 Den her tråd er jo den mest fremragende forklaring på hvorfor trafikken i danmark går i stå så snart det fryser lidt og der opstår strækninger med "sort is" - Totalt nyt trendy udtryk der. Sort is - Uhm!

    Det er fint nok med alle katastrofe teorierne, men jeg henholder mig altså til, at når man har levet af at styre bil i mere end 20 år uden at leve EEN eneste ridse grundet galt føre, så er man nok bare pisse heldig, så mens i sidder her og hakker på hinanden, så kører jeg i kiosken efter en Lotto, for med mit held, så vinder jeg da den store pulje på lørdag - Anderledes kan det da ikke være - Der kan jo umuligt være tale om evner, men udelukkende held.

    Den her debat, den tegner jo et meget godt billede af, at her i landet, der forventes det altid, at alle ALTID lader sig styre af laveste fællesnævner, så når Theis, Spratti og Hr og Fru Danmark ikke føler at de magter at køre mere end 50, så bør alle andre også lade være - Sikke da noget bull shit!

    Fint i vil pege fingre, men så peg af dem der rent faktisk ryger af vejen og lad os andre køre i fred, den dag vi så kommer galt afsted, så kan i jo grine og hovere!

    Danske trafikanter og chauffører er en flok kællinger så snart der ikke er 22 grader og tør sort asfalt!


  • #46   22. dec 2010 Morten S> H Ø R T...... I den grad.....

    Kan berette om en historie meget apropos "black ice".... men den kommer lige i den anden tråd ;op men den indeholder en 360 graders vending med 70 km/t... ;o)

    Og så vil jeg da lige fortælle at her mellem Fr.havn og Hjørring er der glat, og specielt mellem Sindal og Hjørring, når min Opel Vectra B 1,8 16v med 115 hk og 170 Nm trækker spind i 5. gear ved ca 1.500 rpm, så er der altså lidt mere end almindeligt glat....


  • #47   22. dec 2010 jeg synes at alle skriver at de kører 90 km/t ? er reglerne blevet lavet om siden jeg tog kørekort ? jeg mener bestemt at det hurtigste man må køre i lastbil på motorvej er 80 km/t, men det kan jo være det er lavet om smiley

    Ellers er jeg enig med dem som synes at man skal køre efter forholden.

    Dem som kan styre en lastbil med 90 km/t på is uden fare for andre, de er sku dygtige.....tænk hvis man havde de talenter smiley


  • #48   22. dec 2010 Morten N

    DRop du de der stupide regel knepper kommentarer - Enhver der har føling med branchen ved, at flertallet af lastbiler på de danske veje kører 90 og det endda med Politiets velsignelse - Så hold nu!

    Hvis du vil køre ARLA Tempo, så gør du bare det, men så lad være med at hyl op når der kommer en og kører forbi!

    Hvorvidt man må køre 80 eller 90 har jo ingen relevans for det principielle i den her debat.


  • #49   22. dec 2010 Morten N> om der køres 80 eller 90 er sagen uvedkommende i ALLE henseende.... Stod det til mig så blev fart grænsen sat op til 90 i dagtimerne og 100 om natten... det ville afhjælpe en del problemer...

  • #50   22. dec 2010 du må meget undskylde at jeg kører efter reglerne Morten S. Men du røver vel også en bank fordi det gør de andre.

    hvis du gad at læse hele mit indlæg, så mener jeg at man skal køre efter forholdene og hvis du synes at is = 90 km/t så håber jeg bare at vores veje ikke krydses, for jeg vil gerne se mine børn vokse op



  • #51   22. dec 2010 Årh jeg brækker mig..............

    At sammenligne det at køre 10 km/t for stærkt med at røve en bank er da også det mest naturlige...... (Mangler endnu en gang i den grad en smiley der ruller med øjnene...)


  • #52   22. dec 2010 ja sarkasme er sku ikke så let at oversætte til skrift Mr.Nobody du fangede den åbentbart heller ikke smiley :-) smiley

    Det jeg mener er: en ting bliver ikke lovlig bare fordi alle gør det. Om det er fart, hash salg eller andet er underordnet. Det undre mig bare at alle sidder og skriver at de køre 90 km/t altså indrømmer en ulovlighed i et åbent forum......forstod du det smiley


  • #53   22. dec 2010 Morten N

    Hvor har du set mig skrive jeg kører 90? - Jeg kører langt stærkere end 90.

    Og tro mig, det har jeg altid gjort og jeg kender rigtig mange der har gjort det samme - Du ved vel godt, at vi er nogen der har kørt bil inden de blev plomberet og mens det stadig var sjovt, - Min pointe var, st på trods af min, i følge tråden, uansvarlige opførsel, så er min søn ret godt igang med at vokse op - Så mon ikke det også lykkedes for dine?

    Og så har jeg heller intet sted skrevet, at man skal overtræde loven fordi andre gør det, jeg har påpeget, hvordan virkeligheden er for FLERTALLET at danske lastbiler - Men det er måske også svært at forstå på skrift?

    Jeg gentager, din regelrytter kommentar havde INGEN som helst relevans for den debat der pågår her. Om man kører 80 eller 90 gør ikke den store forskel hvis vi snakker ren is under hjulene!


  • #54   22. dec 2010 Morten N> Ja uden brug af smileys så er det svært... ;o)

  • #55   22. dec 2010 Mit lille pip i denne debat..

    Jeg havde fornøjelsen at trille en tur op til minus 21 grader i Sverige i går nat og retur.. Afgang fra Odense i min gode gamle tomme køer vogn.. Vi ramte motorvejen og kunne straks konstatere at der var noget helt helt galt.. INGEN ville køre.. Nå men jeg gjorde som flere af jer.. fandt min plads i rækken og da der blev lidt plads lavede jeg en bremse og acc prøve.. Ingen problemer.. Jeg gentog det et par gange hen over Fyn. Bilen med spritnye vinterdæk rullede med et fint og solidt greb på vejen..

    Min umiddelbare opfattelse var derfor at folk var meeeeget forsigtige og bange. Så jeg trak ud i venstre bane efter overhalingsforbudet og absolut ingen problemer havde med at gå 90 km/t..

    At det så alligevel blev en langvarrig affære at komme fra Fyn og over til Svensken skyldtes tåge, en lille smule pletvis glatte veje og en bunke bilister der bare ikke ville køre..

    Og under den 1100 km lange rundtur og 21 timer (2 mand) havde vi stort set ikke problemer med "sort is" på ruten.. Odense- Nybro-Kalmar-Hörby-V.Skerninge-Odense ( tjek evt ruten og konstater at det er vejtyper af alle slags).. Den eneste grund til turen tog omkring 2-3 timer længere end normalt var at turen over sjælland og fyn både ud og hjem var bøvlet på grund af alt for mange temposkift i trafikken, grundet bilister der bare ikke turde køre..

    Det eneste sted vi oplevede rigtigt glatte forhold var på sjællandsbroen v Amager, både på vej over og hjem.. Den var så også virkelig glat..

    Men ellers synes jeg medierne, radio og tv har pisket stemningen en hel del op..

    Og mange af jer herinde ved jeg hader Sverige af et godt hjerte i særdeleshed på grund af al den is og sne og jeg synes absolut ikke jeg er nogen vinterkonge.. Men det seneste døgns tid er der blevet pisket en stemning op jeg slet slet ikke forstår..

    Er af den overbevisning at dem der er røget i grøften rundt omkring det sidste døgn sikkert er dem der triller på sommerdæk, og nervøst overreagere når de mærker en smule glat føre og så går det galt..

    Der var mange der kunne trænge til et glatføre kursus.. Og de er billige folkens !! Bare spørg Dansk Kørelære Union..


  • #56   22. dec 2010 jeg vil så også lige gi mit bud på denne de debat.

    jeg er så en af dem der kommer ude i spor 2 med 90, og det har jeg nu gjort tom som fuld lastet, jeg er så en af de vognmænd der bruger penge på vinterdæk, og vælger ikke den nemme løsning, men da jeg har kørt norge og sverige i flere år så ved jeg godt hvordan jeg skal styre bil når det er glat, og sort is min bare røv, det der hedder og ER sort is det findes i nordnorge, men alle burde køre med vinterdæk både store som små, og det næste jeg ændre på min bil bliver pigge i , for så kan de bare komme an med deres sort is, men det er jo så dyrt og skal lave vejene til foråret fordi folk har kørt med pigge, men nordpå hvor de griner af os er der næsten ingen der ikke har søm i vinterdækkene...

    har flere som har råbt efter mig på k19 når jeg er kommet med stram kabel ude i spor 2 og de selv har lagt i inderbanen med 40-50, og de får alle den samme besked når de råber HÅBER DU ENDER I GRØFTEN MED DEN BIL DIN IDIOT, så siger jeg bare pænt at det skal de nok ikke sætte deres sparepenge på, for det har jeg da slet ikke tid til og holder der og glo, for havde jeg så god tid, så ku jeg jo ligeså godt køre 50 som alle andre, men jeg har travlt for jeg skal ud og tjene penge til og købe vinterdæk for, men det får deres vognmand jo ikke råd til med den fart de køre og de penge de kan køre hjem..... og SÅ er der ro smiley

    og ja, hold afstand og slip gassen i stedet for og bremse, så sker der ikke noget, men kan man lære personbilerne det???? tjaaaa kik lige på hvor mange små biler der ligger i grøften eller holder med snuden den forkerte vej, i forhold til storebiler????


  • #57   23. dec 2010 Steven B> Du har så ret så ret.... :o) Nu har jeg haft den evige fordøjelse at køre min kæreste i skole i Hjørring hver morgen og hente hende igen om eftermiddagen, og for dem der ikke er kendt her i det nordjyske, så er det en strækning på ca 34 km hver vej. Og mit bremselys er stortset ikke aktiveret til gengæld bruger jeg gearene, og holder helst 50 meters afstand til den foran kørende, for så ved jeg at jeg har mit på det rene... desuden har jeg klagt mærke til at på førnevnte strækning er isen KUN der hvor folk størstedelen af folk kører, derfor ligger jeg helst lidt tættere på midterstriben end jeg normalt ville, for der er der greb...

    Men jeg er også af den klare overbevisning at mange af de uheld der sker er fordi folk er nogle kællinger og lader sig skræmme af den mindste smule skred, lige så snart folk mærker et forkert ryk i bilen så bremser og drejer de... fjolser....

    Hvilket minder mig om en anden historie, men den kommer også lige over i gruppen "Tro det eller la' vær'" ;o)


  • #59   23. dec 2010 Hele min tur hjem idag foregik da i spor to tom...

    Men nu er det både efter evne, og opbygning på bilen, det har altså også meget at sige, de fleste af dem der var med i fyns destuction derby var da 2 akslet trækkere.. Og så køre jeg af princip ikke med fart pilot i sne og is, netop for at jeg med det samme slipper gassen hvis jeg kan mærke noget.. Jeg vil da sige at jeg håber ikke for jer der køre 40 - 50 km/t på en motorvej skal op i Sverige.. For så får i en lang næse da..


  • #60   23. dec 2010 Og desuden var der en personbil der skred ud lige foran mig ved avedøre holme da jeg kom med 90, der var ingen probem for mit vedkommende at bremse ned, sætte haveri blink på og holde så der ikke kom nogle bagfra kommende og kørte op i ham da han var færdig med at snurre.. Jeg blev så holdene endtil han var klar til at køre videre.. Han ramte heldigvis ikke noget da han snurrede 3 - 4 gange rundt om sig selv..

  • #61   23. dec 2010 Og by the way bakker jeg fuldt ud op om at det er et lovkrav med vinterdæk.. både til person og lastbiler... Bom!

  • #62   23. dec 2010 Munken .> {Klapsalver} ;o)

  • #63   23. dec 2010 Der må godt nok være nogle stykker der har overvuderet deres evner i dag på motorvejen, med alle de lastbiler der har stået på tværs (ifølge trafikmeldingerne). Dette burte da ikke kunde ske når man læser denne tråd, for alle mine kolegaer er dygtige chaufføre der køre efter deres evner. Men det er vel alle de andre???
    Mine evner rikker ikke til at køre 90 på is, men jeg er da kommet hjem uden skader og har som en lillle bonus tjænt lidt ekstra....Jeg er jo på timeløn.
    God Jul til alle her inde.


  • #64   23. dec 2010 Kenneth C Jeg prøver lige at poste mit ene indlæg igen da du tydeligvis har overset noget, men hvis man er så usikker i trafikken, hvorfor så ikke tage toget eller bussen?

    "Og desuden var der en personbil der skred ud lige foran mig ved avedøre holme da jeg kom med 90, der var ingen probem for mit vedkommende at bremse ned, sætte haveri blink på og holde så der ikke kom nogle bagfra kommende og kørte op i ham da han var færdig med at snurre.. Jeg blev så holdene endtil han var klar til at køre videre.. Han ramte heldigvis ikke noget da han snurrede 3 - 4 gange rundt om sig selv.."


  • #65   23. dec 2010 Kenneth C

    Respekt for vores medmennesker??? Hvad med om disse medmennesker blev hjemme hvis/når de er SÅ pisse bange for at køre bil om vinteren, for ser du, det er nemlig den frygt der sidder i mange mennesker der udgør den største fare og jeg kan fortælle dig, at jeg lever af og på vejen og der kommer ingen og indbetaler 2.000 til mig når dagen er omme fordi jeg er blevet holdt nede i hastighed af en flok trafikale ignoranter.

    Hvis folk nu kunne fatte, at de skal hold rattet i ro og kun bevæge dem med rolige bevægelser når det er nødvendigt, holde foden fra bremsen og i øvrigt ha' en rolig speederfod og som Munken skriver, afholde sig fra at bruge fartpilot, så var vi sgu langt.

    Forklar mig venligst, hvorfor er det lige, at det her i landet ALTID skal være laveste fællesnævner der dikterer alting, herunder tempoet i vinter halvåret???

    Da min bedre halvdel startede som chauffør tilbage i 2006 havde hun INGEN erfaring som proff chauffør - Det eneste hun havde var de råd hun fik af mig og min gamle far - Nu har hun kørt mere end 600.000 km uden at lave en en eneste ridse og hun har også kørt hver vinter og det helt uden problemer. Lad nu være med at gøre det sværere end det er.

    Det handler i bund og grund om frygt og tvivl på egen evner og ikke en skid andet.

    Med hensyn til de lastbiler der ryger af, så tjek nationaliteten og hvilke dæk der køres på - Da det var galt i sidste eller forrige uge på Falster var Politiet ude i pressen og sige, at der var langt flest østbiler blandt dem de røg af - Og der udover, så ryger der en bunke danske lastbiler fordi vognmændene for nærige/dumme til at bekoste dæk der virker om vinteren - Hvilket du så mener skal ramme os andre - Flot nok!


  • #66   23. dec 2010 Claus B> 2.000 gange 21 arbejdsdage = 42.000 kr... Det løber sgu op det skidt....

    Kenneth C> nu har jeg lige et spørgsmål, ganske vist lidt det samme som Morten S har stillet, men skrevet med andre ord...

    HVORFOR er det os der åbenbart godt kan køre om vinteren der absolut skal rette ind efter de aber der ikke kan og absolut alligevel skal ud og pisse rundt i deres møgkasse?Mange af em jeg sidder og råber af mellem Fr.havn og Hjørring kunne passende tage toget, så ville vi andre slippe for at køre 40 km/t på en strækning hvor det selv på mine slidte vinterdæk er forsvarligt at køre 70 km/t...


  • #67   23. dec 2010 Køre i alle på km penge? eller hvorfor har i så travlt?

  • #68   23. dec 2010 Claus B> Det er jo på en bil, hvad så hvis man har 10 biler, skal jeg gange det op eller kan du selv? ;o) Jeg ved udmærket godt hvad du mener, men håber også du forstår hvor jeg vil hen..

    Johan P> Ja akkord er vejen frem ved du ikke det?


  • #69   23. dec 2010 Claus B
    Hvem har sagt at 42000 er det der får firmaet til at gå i underskud, og hvad har det i det hele taget med den dybere mening at gøre... Og du kan jo ikke modveje det med ens eget helbred, hvad mønter du det ud fra??


  • #70   23. dec 2010 Johan P

    For nogle af os der køre omkring 700 km om dagen er det ikke at have travlt.. Men vi er vant til at køre på f.eks is eller hvad i nu ellers finder på, og i sverige køre vi ligeledes sådan, ligesom enhver anden svensker, det er da imponerende at der er så meget forskel på sverige og danmarks veje da de tydeligvis kan holde et noget højere gennemsnits fart end i dk.. Og jeg tror nu heller ikke de har "travlt"


  • #71   23. dec 2010 Claus B

    Ved du hvad, alle dine postulater om hvad der er for lidt til at burde betyde noget for om en forretning er rentabel er eller ej, de er SÅ lidt værd når du ikke har røv nok i bukserne til at stå frem med hvem du er. I virkeligheden kan du være en dumfræk knægt på 15½ der sidder der hjemme i netundertrøje og drikker varm Cola Light.

    Men du kan smide et regnskab på bordet der dokumenter, at du laver mere end 42.000 i overskud pr. bil pr måned, så får du sgu en undskyldning.

    Hvis de laver mindre end de 42.000 i overskud, så har det jo rent faktisk en betydning.

    Jeg læser MANGE regnskaber på vognmandsforretninger og jeg ser INGEN hvor de tal er normale - Så kom nu lidt ind i kampen i stedet for at sidde her og spille frelst!

    Johan P

    Måske der er nogen her, der ikke bliver seksuelt opstemt af at lænse vognmanden for flere penge end højest nødvendigt og måske der sidder nogen der bare ikke gider snegle afsted når der er fint bid i underlaget og måske der sidder nogen der er selvstændige, du ved, folk der har mod til at springe ud i det med egen forretning i stedet for at leve hele livet på andres folks nåde.

    Jeg har haft folk med din indstilling ansat, det var korte bekendtskaber - De skulle videre da jeg fandt ud, at det var vigtigere hvor mange penge de kunne trække ud af min forretning for mindst muligt arbejde - Den indstilling er jeg sgu for gammel til.

    Fint i ikke gider lave noget og fint i er ved at pisse i bukserne fordi asfalten ikke er 25 grader og tør, men så find dog et job hvor i ikke skal køre bil!


  • #72   23. dec 2010 Og efter en tanke, så må Sverige vel i grunden ud fra jeres synspunkt være et land fyldt med psykopater og vandvids billister, der sætter deres eget og alle andres ve og vel i dyb livsfare hver dag.... Det giver jo meget mening. Der har i sku nok ret alligevel

  • #73   23. dec 2010 Morten S> Varm cola light? ADW....

    Munken> Sverige er sgu da fyldt med psykopater og vandvids billister, der sætter deres eget og alle andres ve og vel i dyb livsfare hver dag.... Det ved du da...


  • #74   23. dec 2010 Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen...V-I-N-T-E-R-D-Æ-K.....Det gør en forskel så i tror det er løgn.... Og jaja jeg ved godt det langtfra er det hele, men jeg kan sagtens følge den frustration man får fordi alle mener man skal blive bagved tumpen på sommerdæk, og dem der er bange for at køre....
    I kender jo alle MIN mening, og har i glemt den så scroll op og læs...Mere er der jo ikke rigtig og sige i denne debat for mig....


  • #75   23. dec 2010 med fare for at blive slagtet duldstændigt smiley I sverige er der jo lovgivning om vinter dæk ikk`
    problemet i DK er vel hr. og fru Danmark som skal over til tante jytte og holde jul. De har ingen rutine i at køre, for de bruger kun bilen 4 gange om året. Derfor er det også unødvendigt at have vinterdæk på, for de dæk bilen blev købt med i 1985 ser da ikke slidte ud endnu. Men jeg forstår godt hvorfor de bliver bange når der drøner en lastbil forbi med 80 (90) km/t smiley måske fordi jeg engang lærte noget om kinetisk energi ?

    måske skulle vi have et dobbelt vejsystem. Et for dem som kan køre 90 på is og så et for dem som kun kan køre 50 smiley


  • #77   23. dec 2010 Morten N

    Er der en fornuftig grund til, at du bliver ved med, at fremhæve den højest mulige hastighed og endda lægger tryk på, at det skal være på ren is.

    For vis mig lige en eneste der i den forløbne uge, bevidst har kørt 90 på REN IS !!!! Virkeligheden er jo, at der IKKE er ret mange strækninger med REN IS - Ja, der er is i sporene, men det er altså muligt at køre ved siden af sporene eller endda i overhalingsbanen hvor der kun sjældent er forekommet!

    At Hr og Fru Danmark kører på ren is og bliver forarget når de bliver overhalet er vel kun DERES problem, at de kører på is betyder jo ikke, at dem i vognbanen ved siden af gør det samme - Det er jo DET der er et af de største problemer når hylekoret sætter ind!


  • #80   23. dec 2010 tråden startede her Morten S

    hele dagen igennem har de sagt i radioen at der er såkaldt sort is på vejen . mens vi ligger og kører ca 50 i indersporet kommer der fandme lastbiler bragende forbi os med 90 i yderbanen der hvor man ikke må overhæle



  • #81   23. dec 2010 Morten N

    Jeg kan fint læse, ellers tak for venligheden.

    Jeg prøver igen. Hvor kommer ren is ind i billedet?????

    Sort is er ikke = med REN IS - Men jeg kan da godt forstå din holdning hvis du ikke kender forskel. ;-))

    I øvrigt gentager jeg lige. At fordi der er er is, bemærk is og IKKE ren is, i sporene i højre vognbane, så er det ikke det samme som, at der er is i overhalingsbanen - Faktisk kan der være fint bid der ude.

    Så gider du lige svare på mit spørgsmål igen?


  • #82   23. dec 2010 næh smiley

  • #83   23. dec 2010 lige for at afslutte Morten S. det sidste sorte is jeg bremsede på var sku lige så glat som ren is.

    skal vi ikke bare være enige om at være uenige smiley

    god jul og godt nytår


  • #84   23. dec 2010 Morten N

    Vi kan sagtens blive enige om at være uenige - ingen problem der, men du er nød til at erkende, at sort is IKKE dækker hele vejbanen, men typisk er at finde i sporene, altså har du mulighed for at køre ved siden af det. Jeg siger ikke, at det aldrig nogensinde ville kunne forekomme på hele vejbanen, men det er langtfra normalen.

    Og at du har været uheldig og har bremset på isen, det skal vel ikke betyde, at hele landet skal gå i stå - Eller hvad?

    Claus B

    Nej du skal da ikke vise mig noget som helst - Men du kan da ikke forvente, at alle folk bare tager din påstande for gode varer når du gemmer dig bag skæg og blå briller. Fint nok du er vognmand, nu påstår du så, at virksomheden er 35 år gammel og med en god fast kundekreds, det er jo ikke sammenligneligt med en typisk vognmandsforretning og det ved du jo udemærket hvis det du påstår ellers passer.

    Faktisk har der da været vinterdage hvor jeg har valgt at lade bilerne stå, det var der f.eks. i december sidste år - Så det er ikke fordi jeg har et problem med, at folk vælger at blive hjemme hvis vejret er for træls, men jeg har sgu et problem med dem der død pine skal ud og køre og så ikke tør alligevel når det kommer til stykket. Hvis man finder vejret for voldsomt, så gro noget hår på brystet og sig fra og bliv holdende hvor du føler dig sikker.

    PS. Tak for din bekymring for mit helbred, men det er fint, både blodtryk, kolesterol og stres niveau - Man kan sagtens blive irriteret uden at blive syg af det!


  • #85   23. dec 2010 Claus B:
    har overhovedet ingen anelse om hvor du fandt den sætning, og hvor den hænger sammen med min sidste respons til dig..
    Og tror vidst nok jeg er en af de få chaufføre der har smilet på læben fra jeg møder, til jeg går hjem.. No worries.


  • #86   23. dec 2010 Det er sku en sjov debat det her...

    Kan kun grine af nogen af jer..

    jeg kører som jeg føler det forsvarligt.

    Jeg overhalede f.eks en personbil på landevejen mellem Skælskør og Korsør i dag. Synes det var helt forkert kun at kører 30-40 stykker. Så videre måtte Volvo'en. Men da jeg så havde losset det sidste sted i Høng, der skulle jeg så ikke ud og lege.

    Kørte "kun" 70 fra Slagelse og til København. Der var jo sindsygt glat. Og tit var jeg nede på 50.
    Men kør nu efter forhold og evner. Vi skal nok nå det alle sammen.
    Tænk på andre og vis hensyn.
    Og så ønsker jeg jer alle en rigtig glædelig jul. Jeg skal lige losse 1 sted inden Mandag morgen. Og så holde jeg sku juleferie.
    God vind alle..


  • #87   23. dec 2010 Claus B

    Øøøøøh alle virksomheder der drives i selskabsform har da frit tilgængelige regnskabsoplysninger - Så det er da kun dem der opererer i personform der kan "gemme" deres tal. Rent faktisk er det et lovkrav - Så det handler jo slet ikke om fornuft, men om at følge loven.

    Og nej, jeg har ikke svært ved at acceptere, at vi ikke alle kan være enig, men jeg har svært ved at acceptere, at folk slynger påstande om, at 2.000 tabt pr dag pr bil hører til i småtingsafdelingen, for det er ikke tilfældet i ret mange forretninger og det var DIN påstand, husk det!

    Og ja, det var Nobody der bragte de 42.000 på banen, for det er jo summen af det en måned som den der lige er gået ville ha' kostet hvis man havde sneglet sig afsted fra den første sne ramte jorden - For der er jo gået en måned siden det skete - Godt og vel endda.


  • #88   23. dec 2010 Hold da kæft mand..... En skam jeg skal på arbejde i morgen kl. 6, for ellers så er det her da "interessant" læsning....

    Jeg er enig med Morten S, Allan, Munken, Steven B, Frank Bendix.... Og måske flere...

    Her den anden morgen jeg kørte fra Padby til Esbjerg, hørte jeg en trafikmelding, der tvang mig ud i højlydt latter... En bilist havde ringet ind at det var "MEGET GLAT", fra Kolding mod Esbjerg ad motorvejen. Han var lige snurret rundt 8 gange, og det var altså med bare sølle 70 km/t.... Han skulle simpelthen aflevere det kørekort, for sådan en kegle er fandme mere farlig for omgivelserne end jeg er når jeg kommer trillende i spor 2 med 90.
    HVORDAN FANDEN KAN MAN SNURRE 8 GANGE RUNDT MED 70 KM/T UD AD LIGE MOTORVEJ????
    Den verdensmester i elendig kørsel har i hvert fald ikke koncentreret sig om kun at køre bil, eller også har vedkommende glemt flere af de grundlæggende principper mht. vinter/glatførekørsel...

    Den første dag i den her uge, hvor de ævlede om "sort-is" på fyn, tænkte jeg også bare "Jesus".... Hvordan faen kan man kalde det for "sort-is". Altså mig bekendt, så er sort-is, et tykkere lag frossen smeltevand som er løbet hen over vejen, og derved har dannet et tykt og temmelig glat lag is på vejen. Er jeg ikke bare lidt rigtig på den??
    Denne dag var jeg så priviligeret at trille rundt i odense og omegn, og lavede flere gange bremse- og acc-test, og nej, hjulene ville ikke spinne, og ABS´en ville heller ikke aktiveres... Det betyder altså i mine øjne at der er rimelig godt vejgreb.
    Nå, på motorvejen var det jo så åbenbart helt tosset med is, iflg trafikradioen. Hmm, her kunne hjulene heller ikke spinne ved acc, så der måtte jo stadig være fornuftigt bid. Disse test er ikke bare noget man lige laver når man kommer på vejen, og så er det det. Nej, for mit vedkommende i hvert fald, så sker det løbende, for vejens tilstand ændrer sig.
    Lige netop i denne debat, er der så mange faktorer der spiller ind, akseltryk, dæk, evner osv, så det er ikke noget 4 personer kan sidde og vurdere om det er forsvarligt eller ej. Det er en vurdering hver enkelt chauffør må tage med sig selv, selvfølgelig med den bagtanke i hovedet, at går det galt, jamen så kan det jo i værste fald koste andre mennesker livet. Men det er squ ikke lige det jeg spekulere på når jeg kører 90 derude... Neej, Jeg er trods alt så uerfaren, så jeg kan ikke ret meget andet end at køre bil når føret er som det er nu her. Normalt kan jeg godt snakke og skrive telefon samtidig, men det kan allerhøjest blive til samtale i den håndfrie, for jeg fokuserer så meget på at styre, og læse bilens signaler. Og jeg er faktisk temmelig træt i hele kroppen efter sådan en dag, fordi jeg er så koncentreret.
    Og ja, det er også glat i dag, men jeg har trods alt kørt fra padborg tom trækker til DTC med en hastighed på 60-85 hele vejen....

    Ja, som jeg skrev, så er jeg også typen der kører med 90 i spor 2. Jeg har kørt lastbil i ca 2½ år, og nej, det er ikke meget. Jeg har spritnye trækdæk (helårs), og ligeså nye fordæk, som er saipede.


    Og til alle de kællinger der ikke kan klare mosten, så står mit nummer på døren, og det er åbent døgnet rundt....


  • #89   23. dec 2010 Morten L. K.> {klapsalver} .oO(Du glemte at nævne mig i den liste overfolk du er enige med)

  • #90   23. dec 2010 Sikkert.... burde have skrevet ingen nævnt, ingen glemt.... smiley

  • #91   23. dec 2010 Michael L. K.> Det havde nok været bedst hehe...

  • #92   24. dec 2010 Johan P

    Nej da ikke kun efter overenskomst selvfølgelig.. Men har jo også noget der skal nås inden for den rådighedstid vi nu engang har..

    Men sådan som det var tirsdag eftermiddag hen over Fyn og Sjjælland så var der altså rigtigt mange der kørte overforsigtigt..

    Hader som sagt selv at køre på is og sne og har vild respekt for det... MEN tirsdag synes jeg ikke det var særligt slemt og derfor gik jeg i venstre spor når nu alle andre holdt parkeret inde i højre spor.. Og på de 1100 km vi rullede den nat var det fint stort set hele vejen rundt..

    Så nej er ikke nogen superchauffør, men køre efter hvordan jeg vurderer vejens tilstand..


  • #93   24. dec 2010 Man skal ikke være bange for det, Man skal have respekt for det !!

  • #94   24. dec 2010 Frænde : HØRT HØRT !!

  • #95   24. dec 2010 Claus P og Frænde> Helt enig....

  • #96   24. dec 2010 anders f. lige mine ord, er også det jeg plejer og sige til folk

  • #97   24. dec 2010 Frænde

    For satan altså, nu lyder du ligesom min gamle far. Det er lige nøjagtigt DET han ALTID har prædiket for mig og det helt fra jeg var ganske lille når jeg undrede mig over, at han altid var blandt dem der var at finde i yderbanen med frisk hastighed i forhold til flertallet og han har ALDRIG bøjet så meget som en skrue i vintervejr og det på trods af at han har kørt øst, vest, nord og syd siden midt i tresserne.

    Så lidt rigtigt i den tilgang til vinterkørsel må der altså være!


  • #98   25. dec 2010 Søren

    Dem der ikke kan blive enige om, at risikoen for sort is er størst i inderbanen - De skal bare blive hjemme eller tage bussen! Så enkelt er det!


  • #99   26. dec 2010 Nemlig Anders!!!

    Sidste år da fyn var et stort kaos, fulgtes jeg med en kollega som har kørt norge i mange år, og Nordnorge i en del af dem. Da vi kom over til færgen, sagde han til mig at han havde godt nok ikke regnet med jeg turde sparke sådan til den (han kørte efter mig af samme grund), hvortil jeg svarede at man var nødt til at prøve/flytte grænser. Od det gav han mig ret i.

    Her til aften var jeg lige ude og køre i min kassevogn, og kører fra A13, og ind mod Horsens ad Vestvejen. Jeg kommer ind i en laaaang række af biler, og tænker at de nok hæver farten når vi kommer ud af 60-zonen. Men nej... De kørte altså ikke mere end 50. Jeg overhalede og kørte 70-100 resten af vejen.

    Bagefter kom jeg til at tænke på hvor mange af dem der lå i den række der reelt viste hvordan vejen var, og om de vidste hvor hurtigt deres køretøj egentlig kunne køre uden at det blev uforsvarligt. Lur mig om ikke de fleste af dem er kommet op til rækken, og har tænkt, "nå, de kører langsomt - så er det sikkert glat..."
    Okay, jeg har nogle gode vinterdæk, som under flere bremsetest undervejs havde rigtig gode bremseevner, Men hvis ikke man kender bilens/sine egne begrænsninger, så er det jo nok sådan man gør.. Jeg vil bare hellere køre og prøve grænser - og stadig have respekten for det. Man kan sagtens køre liige til grænsen til det uforsvarlige uden at overskride den. Man skal bare have respekten for det, og så brug da for fanden en dag ude på de små veje, til at blive dus med dit køretøj. Det har jeg i hvert fald gjort. Ud at køre når det er snevejr. Jeg lærer det i hvert fald ikke ved at sidde hjemme i stuen og tænke på det.


  • #100   26. dec 2010 Jeg tror Morten har ret i, at når folk fanger en lang række der ikke kører ret stærkt, så går de ud fra, at vejen er meget mere glat længere fremme og så hænger de bare på bagerst i rækken og på den måde vokser den hurtigt. Og det hænger ganske sikkert sammen med det hysteri der kører i Radio og på TV.

  • #101   26. dec 2010 Morten: lige præcis...

  • #103   26. dec 2010 Allan

    Lige præcis. Det er helt hen i hegnet med trafikradio på P4. I onsdags eller torsdags var der en der ringede ind til P4 østjylland for at gøre opmærksom på, at det altså ikke var så slemt som de hele tiden sagde i radioen og at han kun havde brugt 10-15 min ekstra fra Frederikshavn til Århus - Ham Johnny Krone der er vært på trafikdelen endte med at blive voldsomt forarget og postulere, at ham der ringede ind havde kørt uforsvarligt stærkt, for der var jo mange flere der ringede ind og sagde, at det var glat - Så det er åbenbart antallet der afgør hvem der har ret.

    Erfaring, beskæftigelse osv. er ikke ting man regner med - Flot!


  • #104   26. dec 2010 det kan godt være de vil ha forbud mod lastbiler i spor 2, men så vil os der køre lastbil ha forbud mod personbiler i spor 2 her om vinteren.. smiley

  • #106   26. dec 2010 OT:
    måske skulle man få sig en havetraktor og så komme lidt hurtigt over isen smiley 1:20 inde i klippet



    http://www.youtube.com/watch?v=ChRauhJk8Q8&feature=related

    den fylder heller ikke så meget på vejen, men det bliver nok et problem at få el-hunden med smiley

    Glædelig jul alle sammen


  • #107   26. dec 2010 Morten N> Der skal bare en trailer på den... ;op

  • #108   28. dec 2010 Grunden til folk ryger rundt er de river for meget i rattet når de ska ind eller ud, hvis bare man giver sig go tid til og trække ud og ind så sku der ikk ske det vilde. Det gør svenskerne når de overhaler, trækker stille og roligt ud i go tid så de HELE tiden har fuld kontrol over køretøjet også stille og roligt ind igen. Så er man sikret kontrol over køretøjet. Jeg kan os selv mærke i personbil hvis jeg hiver den frem og tilbage så mister jeg os kontrollen over den men gør jeg det stille og roligt kan man sagtens køre 80 på en vej med is på i personbil. Tænk frem ad, og styr roligt, og hold hovedet koldt.

  • #109   28. dec 2010 Jesper K> Så sandt så sandt...

  • #110   28. dec 2010 Ja, folk har bare lært for meget af de pølse gnaskere.
    Mig mig og mig og ikk andre. Folk ku satme lære meget af svenskerne. Det jo ikk for sjovt det er det sikreste land i verdenen og køre i.


  • #111   28. dec 2010 Hmm ja nogen steder er der, men der kan os være lige så meget trafik som her hjemme.

  • #112   28. dec 2010 Jesper K> Og det vil jeg gerne skrive under på da...

  • #113   28. dec 2010 Hvis du ramme ind i kø i Stockholm kan du sku hurtigt bruge 1 til 2 i kø kørsel.

  • #114   28. dec 2010 Nemt, og det samme ved Göteborg det har jeg da røvet for år tilbage, så det er nok kun blevet værre...

  • #115   28. dec 2010 Der er i hvert fald MINDST lige så meget trafik som på den nordjyske motorvej smiley

  • #116   28. dec 2010 Og enhver ved, at det ALDRIG er til at komme frem mellem Brønderslev og Hjørring!!!!!

  • #117   28. dec 2010 Ja, det er HÅBLØST....

  • #118   29. dec 2010 Kører aldrig på de kanter, men æv hvor er det irriterende at skulle bremse NED til 180 km/t pga lidt traffik på E45 mellem Sæby og Frederikshavn... ;op

  • #119   29. dec 2010 Nobody

    180???????

    Tror du ikke du skal få justeret klokken i den gamle Opel?


  • #120   29. dec 2010 Haha der er sku så meget kø på den møg motorvej efterhånden.

  • #121   29. dec 2010 ja jeg kørte på fyn tirsdag 8 dag tilbage om aftenen (21-22 tiden) kunne man så tydlige se at det kun var i inderbanen der var sort is det var der ikke i yderbanen så derfor lage jeg i yderbanen hele vejen hen over fyn og jeg kunne bremse og styre da asfalten var tør men dog kold men der var ikke is på vejen så måske var det derfor de gik med 90 over fyn

  • #122   29. dec 2010 Morten S> *HOST* 213 km/t på GPS *HOST* ;op

  • #123   29. dec 2010 Nobody

    I en gammel Vectra 1.8 - Aaaaaaarrrrhhh vel! - Eller var det udover Møn's Klint?


  • #124   29. dec 2010 Nobody, så kan du godt holde til højre når jeg kommer i volle, 255 km/t har jeg et billed min bror tog da vi lige skulle tjekke asfalt på en nedlagt lifthavn

  • #125   29. dec 2010 Hva er en lifthavn Minken....???? smiley

  • #126   29. dec 2010 Morten S> Den er god nok... ;o)til 200 tager det ikke lang tid, men derfra og videre der tager det noget tid, og rekorden er 222 på GPS med rygvind og ned af bakke, den er opgivet til 203 ab fabrik, men har aldrig prøvet den ikke løb minimum 205 på gps uanset vejr...

    Munken> Jeg flytter mig gerne hehe....


  • #127   29. dec 2010 Munken

    Helt ærligt - 255 i en gammel T4 - Havde i høreværn på? Jeg havde sådan en inden jeg fik familiefærge for 2½ år siden og hold da hel kæft den larmer og er fuld af resonanser. Vi havde en 850 T5 for nogen år siden, det var en MEGET federe bil - Altså hvis man godt kan li at køre stærkt uden at få ondt i hovedet. ;-))

    Misforstå mig ikke, en T4 kører fint og godt og stærkt og alt det der, men jesus den støjer!


  • #128   29. dec 2010 Morten S
    Haha troede sku lige det var en Transporter du snakkede om men da den så køre 225 så det måske lige voldsom nok.


  • #129   29. dec 2010 Morten nu sad jeg jo lige og blev helt misundelig, for min T4 går ikke meget mere end 165 - med vinterdæk vel at mærke ;D Meen, det er vist også en anden slags T4...

  • #130   29. dec 2010 Hehe you will never catch me!! smiley En lifthavn er mit synonym i rødvins beruset tilstand af en lufthavn smiley færdig slut smiley

    Morten S:
    Nu skal det siges at jeg har skruet en del i den T4 før jeg var tilfreds med dens køreegenskaber.. Og vi kan hurtigt blive enige om at 850 T5 er en meget mere lækker bil på alle måder.. T4'eren for mig er en enorm skuffelse i forhold til de 300 nm den har og de køre egenskaber den burde have.... Så synes jeg faktisk der var meget mere sjov i den hvide BMW jeg byggede op


  • #131   29. dec 2010 Munken

    Man skal passe på hvad man skriver herinde, de der drengerøve, de tror alt handler om VW og kassevogne. LoooooooooooooL

    Men jeg er halt enig med dig, jeg blev enormt skuffet over vores T4 - Det er lidt som en halvdårlig billigere efterligning - Vores T5'er var vi satme glade for! Det jeg var allermest træt af var, at den skulle ha' så afsindig mange prygle for at levere noget og det burde ikke være nødvendigt, men det var det!


Kommentér på:
er dybt dybt rystet

Annonce