{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.036 visninger | Oprettet:

Danni K
Danni K
Tilmeldt:
15. maj 2011
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82

Til jer der har hænger kort {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter

Ville lige høre, jer der har tid og lyst..

Jeg er igang med hængerkortet, så vil bare af nysgerrighed høre, hvad havde i sværest ved, i forbindelse med at erhverve kat CE??

Umiddelbart for mig i teori, så er det omkring sammenkobling, hvad der skal være angivet af vægt, koblingslængde osv osv. på hhv. sættevogn, kærre og hænger.. I Praksis, så er det nok mest det og bakke med hænger der værst..

Det skal lige siges at jeg tog kat. C i en anden lastbil og med en anden kørelærer så nu skal jeg lære en ny bil at kende, samtidig med at man skal vænne sig til en ny (urolig) kørelærer.. smiley

Anyways, bare lidt opkast herfra.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til jer der har hænger kort
  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #1   17. maj 2011 Det er nogenlunde de samme problemer jeg havde men det skal nok komme Danni, hvor langt er du med det ?

  • #2   17. maj 2011 Jeg vil nok mene, at det var sværest at bakke 90 grader højre om, uden at komme over i den forkerte vognbane. Nu var den skolevogn jeg kørte i med åbent lad og bagrude i. Så det gjorde det da lidt nemmere smiley

    Teoretisk kan jeg sgu ikke huske så meget om, haha.. Men det har nok været køre/hviletid der var mest indviklet. Det er sgu stadig ikke altid 100% klart for mig smiley Er udd mekaniker, så det omkring selve lastbilen var ikke så svært.

    Vh. Jacob J.


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #3   17. maj 2011 Benny: Begyndte på det igår, så håber da jeg når at lære det.. smiley

    Ved sving, hvordan vil i dreje i forhold til forvogn alene?? Min kørelærer snakkede om bløde sving og skarpe sving, og forstod det ikke helt.. Det med at dreje skarpt med hænger, så får man den kastet nemmere rundt om et hjørne, fordi hængeren lige får det sidste træk lige ud før sving.. Svært at forklare, men håber i forstår hvad jeg mener..

    Han snakkede om at tage et blødt sving på vej ud af en port men kan ikke lige se hvor fordelen er ved at tage et blødt sving, det jeg syntes gav mening var at tage det skarpe sving, da den så kommer længere væk fra kantsten og cykelsti.. Måske var jeg bare så forvirret igår at jeg ikke forstod det, og det så bare er volapyk det her..

    Jeg blev bare hylet helt ud af den igår over alle de nye ting plus en forvirrende kørelærer..


    Jacob J: Puha, tør jeg slet ikke tænke på endnu.. smiley


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #4   17. maj 2011 Okay så kan du roligt regne med at det kommer, det tog også tid for os andre at lære det

  • #5   17. maj 2011 tror også det du vil finde sværst inden for kort tid det bliver at bakke men de har for det meste været så flinke at sætte sidemarkeringerne så du kan bruge dem som guide mærker nå du bakker det var de i hvertfald på den jeg tog det i og den var egentlig bygget op til alm erhverv også senere var blevet til skolevogn men har også brugt det utrolig meget siden hvis jeg skulle ind hvor det ikke var for nemt og især med det jeg køre nu der er det helt bestemt ikke alle steder der er lige godt med plads

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #6   17. maj 2011 Jeg må bare øve mig.. smiley
    - Det kan jo ikke passe det er helt umuligt, selvom det virkede sådan igår.. smiley


  • #7   17. maj 2011 du skal nu nok lære det det kan bare godt være det først kommer lige til sidst så du skal ikke stresse over det

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #8   17. maj 2011 Det vil jeg så prøve at lade være med.. smiley Når det går så svært fra start, så føles 4uger bare som meget kort tid..

  • #9   17. maj 2011 Jeg havde svært ved præcist de samme ting!
    men jeg blev ikke spurgt om noget til praksis prøve heldigvis med det der sammenkobling og vægt osv. jeg sku bare svare på hvordan man kunne se om der var slør ved hængeren og hvor det måtte være henne og om der måtte være væsentligt slør

    og til teoriprøven der var 2 af billederne udgået så kun 13 billeder vi skulle svare på som talte så det var fint nok!

    og det med og bakke det er skide svært men det skal nok komme! da jeg var til køreprøve der kiksede min bakning totalt men han lod mig bestå fordi jeg ikke havde lavet andre fejl overhovedet og han tog det som om jeg stressede mig selv og var skide nervøs hvilket var rigtigt! og så skulle jeg bare øve mig så mente han godt jeg kunne styrevogn og så var det jo også mit eget problem når alle mændene kiggede og gloede vildt når jeg skulle forsøge at bakke med den det var kun mig selv der blev tilgrin som han sagde smiley hehe


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #10   17. maj 2011 Hehe, ja okay det må da have været en blandet følelse at få det af vide.. smiley Men ja, han havde da ret, men det har du lært nu, går jeg udfra.. smiley

    Teori prøven er jeg ikke nervøs for overhovedet, det skal jeg nok nå at få lært, det er jeg ikke i tvivl om.. Det er kun den praktiske prøve jeg er lidt utryg ved.. Men det skal nok komme, tror bare jeg skal lade være med at køre det op i en spids..



  • #11   17. maj 2011 danni k

    næh overhovedet ikke smiley
    jeg fik først mit hænger kort i tirsdags smiley hehe
    men som min kørelærer sagde til mig jeg bliver wonderfull til og bakke med sættevogn og det er jeg os smiley jeg rocks til det smiley


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #12   17. maj 2011 Hehe, nå okay, troede du havde haft det laaaang tid.. smiley Jamen tillykke med det.. smiley

    Hehe, jamen sættevogn tror jeg slet ikke jeg vil få problem med at bakke med, det er kun hængeren der "hænger" hehe


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #13   17. maj 2011 Har en del at lære endnu.. smiley Jeg kan godt se logikken i det du skriver omkring v-værdi, men jeg er ikke noget så langt i min viden omkring det..

    Og godt jeg ikke skal bygge en lastbil og skulle lære om d og dc værdier.. Hehe

    Jeg har ikke helt forstået endnu, hvor der skal være angivet V-værdi.. Er det kun på forvogn der er godkendt til at køre med kærre, hvor det står på forvognen, eller hvad?? Det er okay, hvis du ikke gider sidde og forklare det, jeg har bare ikke fundet ud af det endnu, men det kommer helt sikkert snart..


  • #15   17. maj 2011 Nu kan jeg se, at jeg kommer lidt sent ind i tråden, men det sværeste ved at erhverve hængerkort, var (for mig) at skulle bakke om et "blindt" hjørne, men det gik, men jeg vil sgu ikke prale med at jeg kan gøre det i første hug igen, hehe....

    Det med "bløde" og "skarpe" sving er noget der skal vurderes fra gang til gang og så er der også andre faktore der spiller ind, såsom afstanden fra trækket til trækakslen, da det har meget at sige.....en lille afstand gør at hængeren hurtigere følger forvognens spor rundt, men til gengæld også fylder mere i svinget....hvorimod en stor afstand gør at hængeren lettere kan "kastes" rundt om snævre hjørner, men til gengæld kan være møghamrende svær at bakke med....

    Men jeg vil ikke gøre mig klog på det, da det skal opleves før man forstår det helt rigtigt, men håber at du måske kan bruge mit volapyk til noget smiley


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #16   17. maj 2011 Rene: Det tror jeg måske at jeg kan, jeg takker ihvertfald for forsøget.. smiley

    Jeg tror jeg ved hvad du mener.. smiley


  • #17   17. maj 2011 Mig bekendt må man køre frem 2 gange under bakningen, hvis det giver mening. Men som nogle har skrevet så tag den med ro, for så svært er det nu ikke at opfylde de krav der er til bakningen til køreprøven. Men held og lykke med prøverne, det skal nu nok gå.

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #18   17. maj 2011 Kenneth og Martin: Tak for det, jeg er begyndt og være lidt mere rolig omkring det, så nu må vi se hvad der sker.. smiley Men jeg skal nok skrive når det er det begynder at blive alvor.. Så i ved om jeg består eller dumper.. smiley

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #19   17. maj 2011 Takker.. smiley

  • #20   17. maj 2011 Martin J

    Du må gerne kører frem mere end 2 gange..! da jeg var til køreprøve i sidste uge til hænger der var jeg fremme MANGE gange jeg kunne slet ikke få det til og fungere men pga jeg ikke lavede andre fejl overhovedet og orienteret mig rigtig godt så fik jeg lov at bestå

    og til Danni det er slet ikke sikkert du bliver sendt ud og bakke til køreprøven! Da der står at det kun er stikprøvevis at eleverne skal ud og bakke! Så det kan være du er heldig og slippe udenom smiley


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #21   17. maj 2011 Det må vi da håbe.. Hehe smiley Ej, jeg skal sgu nok klare det, må bare lige tage mig sammen og lære det.. smiley

  • #22   17. maj 2011 Jeg er nu ret sikker på at alle dem der skal op til køreprøven i byen Løgstør, skal bakke højre om, enten oppe ved køreteknisk anlæg eller et sted nede i byen. Men om det direkte er et krav til prøven ved jeg ikke, men jeg er 99% sikker at alle kommer til at gøre det i Løgstør. Men FISK det kan også være et fedt, hvis man kan sådan nogenlunde om ikke andet så for sin egen skyld, for det ville da være træls at man kommer til at tage et sving nede i en by som man ikke kan komme igennem og så ikke kan bakke derfra.

  • #23   18. maj 2011 Martin J

    i følge loven er det kun stikprøvevis kontrol om kørelærerne har lært os det.! der var et par stykker på det hold jeg var på der ikke blev sendt ud og bakke.! smiley
    men næsten alle var! smiley

    altså jeg stinker til og bakke om hjørner jeg kan godt bakke lige ud og også godt få den rundt om hjørnet men få den rettet op så den står lige det kan jeg sku ikke få til og hænge sammen .. derfor jeg ikke vil kører med det skidt smiley sættevogn ved man sku hva er smiley



  • #24   18. maj 2011 kenneth C

    jeg vil give dig delvist ret.!
    jeg nåede at have to kørerlærer til hænger den første han var rigtig go han lod mig tage den tid jeg nu skulle have til det og selv lade mig finde ud af hvordan og hvor meget der skulle drejes..!
    så blev jeg den uge jeg skulle til køreprøve syg med lungebetændelse og fik køreforbud i en uge så da jeg var klar igen fik jeg ny kørelærer og han sad hele tiden NEEJ MIE Det er for skarpt.. jamen lad mig nu selv prøve for faen jeg finder jo aldrig ud af det hvis ikke jeg selv prøver og jeg er sikker på han er delvist skyld i jeg ikke fik det sidste på plads..! men fuck it nu er jeg bestået smiley


  • #25   18. maj 2011 kenneth C

    lige præcist hvis det knækker sammen eller er tæt på så er det iorden de bremser ellers syntes jeg ikke de skal blande sig for man lærer det aldrig hvis man bare sidder og får alt af vide hvordan man skal gøre det
    for en ting er at få af vide hvordan du gør det noget andet er hvordan du lige husker tingene og skal have det ind på rygraden smiley


  • #26   18. maj 2011 de første 2-3 uger af sådan et kursus er der ikke meget teori der er fiset ind smiley og efter der begynder de at banke det ind i hovederne på eleverne. så det skal nok komme. smiley og det samme med bakningen.!

    held og lykke med det.!


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #27   18. maj 2011 -TinGi- - Tak skal du have, det kan ikke gå helt galt.. smiley

  • #28   18. maj 2011 Jeg tænkte også, før jeg startede på kortet, at fuck det må være svært. Men så kigger man på alle de lastbiler der kører på f.eks. motorvejen, at de har jo (næsten) allesammen hænger-kortet, så helt umuligt kan det altså ikke være.

    Og det er det heller ikke. Just don't panic!

    Held & lykke


  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #29   18. maj 2011 Kom over i en lastbil idag, med de samme gear som jeg var vant til da jeg tog til forvogn 8karate gear, og det gik meget bedre også med at bakke ligeud idag.. smiley

    Så selvtilliden steg lige en tand.. smiley


  • #30   18. maj 2011 Ikke rigtig noget af det smiley synes det gik rimelig nemt smiley

    Men bare hæng i, det er skam til at lære smiley så pøj pøj med det


  • #31   18. maj 2011 Mie: heroppe bakker ALLE til køreprøve selvom det skal forestille at være stikprøvevis smiley

  • #32   18. maj 2011 v8 trunte

    blæææære røv!!!

    det er os fordi i bor i nordjylland der VIL i bare så gerne bakke i ville bakke til nordnorge hvis i fik lov smiley


  • #33   18. maj 2011 Mie: Det er fordi at hvis man bakker, så tæller det ikke som køretid heroppe i det nordjyske, så man bliver jo helt skrap til det med tiden : )

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #34   18. maj 2011 Martin: Hahaha, den var sgu god.. Så tjener i flere penge.. Men kæmpe fordel at man er vant til at bakke danmark rundt, når man så flytter fra nordjylland igen.. hehe

  • Danni K
    Danni K Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #35   18. maj 2011 Vi har gået meget i dybden med sammenkobling idag, og jeg tror måske jeg forstår det hele, men er ikke sikker, for synes det virkede meget sværere, men nu synes jeg det er meget simpelt.. Men må nok hellere lige tage nogle teori prøver, før jeg siger for meget.. smiley

    Det er bare at bakke jeg skal lære, det andet har jeg nogenlunde styr på.. smiley


  • #36   18. maj 2011 martin J
    lige præcist i bakker hele tiden jo i er slet ikke til og stoppe igen smiley hehe

    Danni K
    hvis du har for mange problemer med det sammenkobling osv så skriv til v8trunten hun har hjulpet mig RIGTIG meget når jeg har været i tvivl og hun kan sku bare det shit der!


  • #37   19. maj 2011 Danni: Her er lidt godnat læsning, så du ved hvad du skal igennem https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126313
    Bare lige for at du ikke skal kede dig her i weekenden smiley


  • #38   19. maj 2011 Bakke højre om, og intet andet...

  • #39   19. maj 2011 Danni: Du skal nok lære det smiley

    Martin J: Det er nemlig helt rigtigt, vi optjener køretid ved at bakke rundt smiley vi skal jo også næsten altid bakke ombord på "Bubber" når vi skal til Sverigesland smiley


  • #40   19. maj 2011 Sejler den endnu, altså "bubber"?
    Jeg var med den for 8-9 år siden. Der blev sagt den gang, at lænsepumperne kørte på fuld tryk under hele overfarten, for at holde skuden oven vande smiley


  • #41   19. maj 2011 Jacob: den sejler i bedste velgående smiley har sejlet med den for nyligt smiley men den hamrede lige ind i kajen igår og lavede et par huller i skroget men de er lappet igen og den sejler igen smiley

  • #42   19. maj 2011 Jacob J > Rygterne vil sige at Bubber har været sunket 3 gange, 2 gange mellem Fr.havn og Göteborg og en gang inden den kom til Frederikshavn...

    Det siges også at der holder/ligger en Hollandsk lastbil et sted på bunden mellem Fr.havn og Göteborg, den blev tabt i stormvejr, gudskelov uden chauffør..


  • #43   20. maj 2011 Glæder mig allerede til jeg skal med den igen ;)))

  • #44   20. maj 2011 Jeg gjorde altid hvad jeg kunne for at undgå den, men det lykkedes sjældent :o(

    Første eller anden gang jeg med, der stormede det en halv pelikan, og jeg holdte på første parket, ham svenskeren gik og stroppede den af, og det var 2 styks i hver side og så var det det? Så spurgte jeg ham om ikke han mente der skulle flere på hvortil han svarede at hvis jeg passede mit job, så skulle han nok passe sit, og jeg tænkte at han jo levede af det så han vidste jo nok hvad de drejede sig om... Da vi ligger til i Göteborg havde bilen flyttet sig 10 cm sidevers, over og flå ham hen til bilen og spørge ham om ikke det var på tide han begyndte at passe sit arbejde, han var kridhvid i hovedet, da je gskulle hjem igen var det (desværre) også med Bubber og den selv samme matros skulle surre min bil, der røg der så vidt jeg husker 6 på i hver side... :o)))))


Kommentér på:
Til jer der har hænger kort

Annonce