{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3F for og imod
  • #1   28. feb 2011 aldrig aldrig aldrig.. den kommunist politik / holdning med alle skal have det samme osv helt ærligt gider jeg da ikke betale for.
    Jeg får det jeg er værd. bliver jeg tilbudt mindre må jeg enten acceptere det eller finde noget andet. Jeg kan sku godt selv sige fra og til og finde ud af at læse min lønseddel, og sige til hvis der er noget i vejen.
    Behøves jeg da ikke have en overbetalt hotdog ædende gammel skraldemand til.
    Skulle det en eller anden dag gå HELT galt så kontakter jeg en advokat og jeg har endda vist noget juridisk dækning gennem noget indboforsikring tror jeg.

    De der billige salgstricks med gratis usb nøgler til alle der melder sig ind idag osv NEJ TAK smiley


  • Magnus H
    Magnus H Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Svar: 12
    #2   28. feb 2011 I den grad imod, har aldrig kendt mage til kræmmerbiks! Det er en stor stak røde generaler der vil gøre alt for at køre dansk transport i sænk! De bestiller ikke andet end og sagde den ene efter den anden. De kommer rendende og vil tjekke op på arbejdsforhold osv. os selvom de ikke er velkomne. Så helst den fagforening kollapsede!

  • #3   28. feb 2011 imod.

  • #4   28. feb 2011 Jeg er helt klart imod og det har jeg været siden en gang midt i 90'erne. Jeg magter dem bare overhovedet sket ikke og slet ikke deres politiske bavl og pis og papir

  • #5   28. feb 2011 rart at høre der er gang i den

  • #6   28. feb 2011 imod

  • #7   28. feb 2011 synes ikke rigtig der er så mange for her inde hihi havde jeg nok egentlig heller ikke regnet med hihi

  • #8   1. mar 2011 Jeg helt klart FOR........




































    et forbud mod 3F... Har haft brig for dem 2 gange, begge gange sked de mig ned af nakken...

    Jeg fraråder ALLE at blive medlem af den biks, ja generelt ALLE de store (læs dyre) fagforbund, for de giver ikke en skid ekstra end de små "gule", og med gul tænkes der ikke på de styrende elementer på LBG ;o)


  • #9   1. mar 2011 Indtil videre er vi alle imod.....Jeg venter dog med spænding på der kommer nogen der er for 3F, og ikke mindst HVORFOR de mener det er en god idé, og sidst men ikke mindst, HVAD de mener de har gjort af gode ting for vores branche de sidste 20-30 år....

  • #10   1. mar 2011 3F er der desværre kun for arbejdsgiveren og ikke for medarbejderen...

    Trist men sandt..


  • #11   1. mar 2011 michaek K > Ej at forglemme HVORFOR de SKAL være 5-7 gange så dyre som de små gule, der kan det samme, lige meget hvad folk siger...

  • #12   1. mar 2011 Jeg er nu for 3F.
    Det er nu rart nok når en vognmand mener chaufføren ikk ska ha noget i løn på grund af han ikke kan enes med hans chauffører og mener at han ikk har krav på hans løn alligevel, selvom jobbet er udført som det skulle.


  • #13   1. mar 2011 Jeg er også imod 3 F.. Synes de kører pattebørns diktatur... For de ikke deres vilje, så laver de en blokade og drikker bajere. Og så har de alt for meget magt.
    1 eksempel kunne være at chauffør John Johnson siger til en arbejdsgiver, lad os kalde mig polar bear. At han gerne vil køre hos ham, og siger kan man ikke lave noget sjovt med lønnen, så noget bliver trukket over lønnen, det kunne være et TV eller et forskud, så siger polar bear, det kan vi da godt finde ud af, og vupti så kører det. Lige indtil John Johnson får en skideballe, for en stor fejl, eller en skade, så cykler han ned til 3 (F)jolser og siger han ikke fået det løn han har krav på.
    Så kører sagen derfra. Så kommer begge parter i retten, og så kan John Johnson ikke huske at han har fået de ting, og det forskud, så skal han have det igen. For hvis han ikke kan huske det, så er det jo løgn fra Polar bears side.

    (Begge navne er fiktive og opdigtet.) Men historien er sand nok.

    Så kort og godt IMOD Helle thornings soldater


  • #14   1. mar 2011 Morten F
    Det viser bare hvordan nogen chaufføre er.. Desværre for dem selv.
    Synes lige pt at der så mange ting de burde tag fat om. Eks østlændinge på danske biler som ikke får Dansk løn. For det er jo en af grundende til at priserne er så dårlige for os andre.


  • #15   1. mar 2011 Jesper K > Det kan de "gule" også... Og til en langt lavere pris...

    Morten F > Lige præcis... Den historie har jeg hørt MANGE gange...


  • #16   1. mar 2011 Jeg kender til tilfælde, hvor chauffører har fået deres feriepenge udbetalt uden at holde ferie.

    Da man så senere står i fagforeningen og ikke har afholdt ferie, ja så kommer vognmanden lige til at udbetale feriepengene nok engang, for det er jo ikke chaufførens problem, at han har fået dem en gang tidligere - Det er jo vognmands ansvar at overholde reglerne - Den gode chauffør er ALTID uden ansvar.

    Flot!


  • #17   1. mar 2011 Det er ikk kun 3F den er galt med. På min arb plads der kommer der indmeldeldes papirer og en opringning fra tillidsmanden. Han siger så at vi (ham og kollegaerne) ser helst at man er medlem. Jeg meldte mig ud da jeg fordi konen og mig ville spare lidt her og der. Hun var på barsel da vi lige havde fået en knægt. JEg ku så spare 10000 om året, du læste rigtigt, ved og skifte til kristelig. Det er jo en mindre charter ferie. ferie eller 3F den er sku ikk svær.

  • #18   1. mar 2011 Cajus N
    Og hvis man så ganger det med alle de år som man har arbejde. Tja. Har man så ikke råd til at gå et par måneder hjemme??


  • #19   2. mar 2011 HC P > Husk nu der er forskel på fagforening og A-kasse. A-kassen er typisk stortset samme pris, den vil svinge med max en hundrede krone om måneden (som også kan blive til mange penge) men fagforeningerne, der er der voldsomt mange penge at spare hvert år...

  • #20   2. mar 2011
    * Mr. Nobody
    Ja. det er rigtigt. Men det var nu generalt, hvis man blev fyret. Man spare jo nogen penge. Synes at der er godt at de ikke har det monopol mere. Om de andre fagforeninger er bedre eller ej. I don´t know. Det er ligesom forsikring. Man finder først ud af det når man skal bruge dem.


  • #21   2. mar 2011 Hva har imod 3f allesammen. når nu de gir gratis øl og pølser 1maj så vil i jo gerne svinge deres flag. Især Hcp Haha du gik forrest i fælledparken sidste år haha

  • #22   2. mar 2011 EK T
    Hehe. Du må nok ha forvekslet mig med en anden. For jeg har ikke være derinde endnu. Men hvad lavede du derinde. Aldrig har jeg hørt at man kan være så rød at man tager fra Jylland og over til fælledparken første maj. Hehe..
    Tror at de bliver nød til at gå andre veje og tag deres medlemer lidt mere seriøse.


  • #23   2. mar 2011 Jeg har efterhånden stået i et par stykker
    først HK fordi jeg stod i butik men da jeg så hvad jeg sku give ved krifa i forhold til ved HK for fuldstændig det samme så overvejde jeg og skifte men blev alligevel et par mdr for jeg vidste jo jeg sku igang med chauffør uddannelsen og overvejde faktisk rigrig meget 3F
    Men det "sjove" er jo at 3F gør jo ikke ret meget mere end så mange andre fagforeninger i kan se nye logge midler for os unge under uddannelse vi kan være medlem ved dem med a-kasse for 39-40 kr om mdr mener jeg det er.. + at hvis du enten som bus eller chauffør elev og din arbejdsgiver er medlem af ATL ( mener jeg den hedder arbejdsgivernes forenings halløjsa der) så giver 3F sørme da lige en hel bogpakke fra TUR.dk til en mindre sum af 1400 kr det er skam der mange af dem der står i 3 F 's penge de går hen .! (svineri efter min mening)
    Men i Krifa der får jeg gratis fagforening og A-kasse under hele forløbet end til jeg er færdig udlært og når jeg er færdig udlært så koster ff og a- kassen sku alligevel kun det halve af 3F og jeg er af den indstilling at jeg kan godt leve med og spare nogle penge og putte i spare grisen smiley


  • #24   2. mar 2011 IMOD

  • #25   2. mar 2011 Næsten helt klart, FOR! Jeg er for en fagforening, men imod at nogle af mine kontingent penge går til at støtte helle torning... Hvis socialdemo ikke har råd til at føre deres kampagne, så må de sku sælge tomme flasker eller finde sig et ORDENLIGT arbejde, som alle vi andre må!! Alt det med røde faner og arbejdernes parti, den tid er for længst forbi... Det er sku aldrig nogle af dem der har været beskidt på fingrene.. De ville vinde på at gå tilbage til de gamle værdier, og få flere "alm" mennesker i folketinget, istædet for alle de overklasse tilfælde vi ser i dag! Stemmer iøvrigt DF, slut bum.

  • #26   2. mar 2011 Det er så ikk ret mange som har prøvet ikk og ku få deres vel fortjente løn kan jeg høre og har haft brug for en fagforening.

  • #27   2. mar 2011 Jesper....

    Nej det må jeg blankt erkende jeg ikke har....Og havde det været tilfældet ville jeg ikke få brug for en fagforening til at hjælpe mig....

    Men er man medlem af en fagforening, blot for at man har et sted og løbe hen, hvis man ikke får sin løn....? Eller er der flere grunde....?


  • #28   2. mar 2011 Jesper K

    Joo, så sent som februar sidste år blev jeg snydt for mine penge - Jeg overlevede alligevel, det er fordelen ved at være lidt fed, så dør man ikke fordi man render på en enkelt platugle.

    I øvrigt ville jeg ALDRIG poste så mange penge i at have et sted at rende hen for at kunne tude når verden blev træls. Alt det de står for, er det langt vigtigere IKKE at støtte end det er at kunne hente hjælp ved dem. Desværre kan man ikke nøjes med den ene del, kunne man det, er jeg sikker på, de ikke havde miste helt så mange medlemmer som de nu engang har de sidste år.


  • #29   2. mar 2011 Nej jeg ved så at hvis man køre hos en vognmand som over hovedet slet ikk er rask oveni hovedet og der slet ingen mulighed for og få sine penge selv så er det altså rart nok og ha nogen folk som har mere magt end en selv. Og når han først fatter at han ska betale løn når man er på vej i retten så er der måske ikk ret meget fornuft tilbage. Det er da vist de færreste der har råd til go hyre folk til og køre en retsag for bare en månedes løn.
    Hmm nej men for min kammerat som jeg vidende for der var det da alligevel 22000 for en måned der kan man da lige godt betale nogen gange kontigent.
    Man kan så ha lov og håbe på at han er den eneste vognmand i Danmark man ska gå så langt for bare og få sin retmessige løn.


  • #30   2. mar 2011 Jesper....

    Det kan godt ske jeg er en smule dum, og ikke forstår ret meget, men hvorfor er det lige man kører for en vognmand der ikke er rask oveni hovedet så længe...? Det burde man da kunne se ret hurtigt...

    jeg har måske nok været heldig, men som sagt har jeg aldrig haft problemer med at få min løn de steder jeg har været, og der har været mange fantasifulde lønaftaler imellem, og endnu flere fantasifulde vognmænd....

    Hvis du regner dine kontingent penge ud, skal det altså ikke gå godt i ret lang tid før du har sparet penge ved at vinke farvel til en månedsløn....


  • #31   2. mar 2011 Hmm jeg kørte for ham i 9 måneder til han lukkede firmaet og startede nyt igen, men ham min kammerat kunne bare slet ikk sammen med ham af personlige årsager. Men jeg må da ærlig indrømme de første 3 måneder har jeg da nok aldrig haft det så ringe som jeg havde det der i starten men så blev man bare lige glad fordi man så har gode kollegaer og finder ud af at chefen lyver og så. Det ska så lige siges jeg var i lære og det var min 4 lære plads så jeg ville ikk rigtig skifte da jeg kun havde 8 måneder tilbage da jeg kom i lære ved ham og det var ret svært og finde en lære plads når man kun har så kort tid tilbage af lære tiden.
    Det fandt min kammerat os ud af på første dagen hvordan han var.
    Det er ikk sjovt om 20 årig og blive lovet tæsk og retsag og jeg ved ikke hvad når man ikk rigtig har mere erfaring end man har og kun har sin omgangs kreds og "lære" fra når man laver fejl.
    Der er os nogen stykker herinde fra som har kørt for ham og kan bekræfte han ikk er rigtig klog.


  • #32   2. mar 2011 Jesper....

    Hvis han går på røven kan fagforeningen intet gøre...Så er det LG der skal kontaktes, og det kan du jo sagtens gøre uden at have en fagforening.....

    Jeg kan godt se det måske ikke har været nemt rent psykisk, og den slags idioter kan man jo ikke gardere sig imod....Nu har jeg aldrig prøvet at blive lovet tæsk uden at tage imod tilbudet, men du har ret i at det er belastende.....


  • #33   2. mar 2011 Det er jeg godt klar over at man selv kan smiley Men at man lige frem ska gå så langt for og få sin løn det er måske lige vildt nok, det var så inden han lukkede ham min kammerat han fik problemer.

    Nej desværre, men det lære man kun af heldigvis. Hehe jeg sagde os bare han ku gi mig dem, men det blev ikk til andet end snak.


  • #34   3. mar 2011 Jamen Jesper K
    Bare hvis du står i Krifa eller en af alle de andre "gule" fagforeninger så kan de altså også godt hjælpe dig med og få din penge..!
    en fagforening bliver ikke nødvendigvis dårligere af og være billig,
    jeg står personligt selv i krifa og er selv glad for den ff. jeg kender et par stykker der har været i klemme med deres penge og også har krifa der har de altid hjulpet dem på vejen hvorfor betale det dobbelte for en fagforening når de gør det samme i sidste ende ??


  • #36   3. mar 2011 tommy k

    du ved dem der er "billig" fagforeninger plejer man og kalde for de gule altså krifa og jah alle de små "underfagforeninger" men i bund og grund får du mere eller mindre det samme bare for mindre penge


  • #38   3. mar 2011 haha tommy smiley jah det ku da godt være smiley

  • #39   3. mar 2011 men i glemmer at det er 3f der har forhandlingen af JERES overenskomst så hvis i nu alle samme melder jer ud så skulle i have den løn som vognmanden ville give jer for i vil jo ikke være med i den fagforening der rent faktisk forhandler .
    Men brokke jer det kan i .

    der var på et tilspunkt for krifa forhandlede en overenskomst for et bryggeri hvor de måtte gå 30 kr ned i timen hvis 3f havde forhandlet var de nok ikke gået ned i løn men holdt status quo .


  • #40   3. mar 2011 torben.....

    Det er ellers tæt på det var det vi gik ned i løn dengang 3F forhandlede vores løn under strejken....Så ja brokke os, det kan vi, men det er med god grund.....

    Jeg ved ikke med dig, men personligt har jeg hverken råd eller lyst til at få min løn forhandlet af korupte svindlere, der om nogen benytter sig af kammerateri, når jeg selv kan forhandle mig frem til en aftale der for mig er væsentlig mere gunstig....


  • #41   3. mar 2011 Åååh ja, den gamle traver om hvem der forhandler overenskomsten - Den måtte jo komme.

    Måske andre kunne komme til fadet hvis 3F pludselig forsvandt - Det ville blive en festens dag. Uha en hovedpine man ville vågne med dagen efter.


  • #42   3. mar 2011 HCP
    Jeg var over for at høre på Helle Thorning. Men hun er lige så dum er at høre på i virkeligheden haha..
    Jeg håber for hendes mand at hun er bedre uden trusser fordi ellers er det total nitte haha...


  • #43   3. mar 2011 EK T

    Hvis Helle Thorning stønner ligesom hun snakker, så ville end ikke 10 Viagra klare jobbet.


  • #44   3. mar 2011 Måårten Ææs

    Tror sgu ikke at 10 viagraer ville få liv i dyret.

    Hun er nok mere et mageridt end et sexdyr haha


  • #45   3. mar 2011 Spørgsmålet er om hun er til at føre en fornuftig samtale med. Jeg har endnu ikke hørt nået positivt fra hende..

  • #46   4. mar 2011 syg samtale i har gået over i nu smiley griner lidt for mig selv her smiley haha

  • #47   4. mar 2011 Torben, din fede lemmedasker, hvad laver du overhovedet her?
    Du kører jo bus ;op

    Jeg har personligt intet i mod en lønnedgang, hvis det gør at mit job eksisterer i længere tid, det kan jo være lige meget med 4.000 kr. ekstra om måneden før skat, hvis man er arbejdsløs 6 måneder senere... Desuden er bryggeriarbejdere ikke ligefrem kendt for at være lavtlønnet, tro mig, jeg har været der nemlig...


  • #48   4. mar 2011 nu gider jeg ikke at uddybe det ret meget men vi er nogle der er i chaufførenes fagforening i kbh og i skal ikke komme og fortælle mig at kristlig eller det fagligehus har samme brange kendskab som chaufførens fagforening har og samme mulighed for at sende chauffører på kompetence givende kurser men nok her fra , og ja jeg kører bus men hvad har det med sagen at gøre jeg har skuda kørekort til c/e og d/e så hvis kravet for at man kan have en profil her er at man køre lastbil så kan jeg da lige se et par stk der ikke burte være her ik franck men nok om det

  • #49   4. mar 2011 Torben: Du har helt ret, man vælger selv sin fagforening, på samme måde som man selv sætter værdi på indboet i en inbosforsikring. Man får helt klart hvad man betaler for, og det gælder også kristlig og de andre "gule"... De har langt fra samme kompetance som de har i 3f. Det er iøvrigt uanset om man er socialdemokrat eller ej!

  • #50   4. mar 2011 Torben

    Har alle ikke lige adgang til kompetencegivende kurser? Det er da interesant, alt den stund, at man i følge lovgivningen ikke må stilles dårligere grundet f.eks. fagforeningsvalg - Du ved vel, at der er organisationsfrihed her i landet?

    I øvrigt er det med kurserne jo en saga blot, de er jo stort set alle for dyre efter de nye regler. Så ingen skal vel afsted mere.


  • #51   4. mar 2011 Lars E

    Du har da ret - 3F's kompetencer, eller mangel på samme har da intet med politisk tilhørsforhold at gøre, men EEN ting er sikkert og det er, at hælder man penge i 3F så hælder man penge i rød politik og så er den ikke længere. Alene det faktum er nok til, at jeg ikke vil bruge penge på det og jeg er ikke alene om den holdning.

    At man kan vælge partistøtten fra er jo en klam fidus, det ændrer jo ikke på, at 3F poster millioner i socialdemokratiet.


  • #52   4. mar 2011 Tror sku ikke at kompetancerne fejler noget hos 3f, ikke i den afdeling jeg er medlem af ihvertfald... Og som jeg skrev tidligere i dette forum, så er jeg også modstander af deres partistøtte, og har af samme årsag valgt den fra... Men jo der går stadig RIGTIG mange penge ud af kassen i rød retning, desværre. Men jeg ser bare ikke noget alternativ til 3f....

  • #53   4. mar 2011 Lars E

    Hvad skal du med et alternativ til 3F - Tiden er da løbet fra den skyttegravskrig der er og har været mellem chauffører og vognmænd. Det er da ikke meningen at man skal ha en part til at mægle og ordne problemer, dem skal man da kunne løse selv, er det ikke muligt, så er man da et forkert sted.

    Jeg gad da aldrig arbejde for en jeg skulle bruge 3F til at debattere med. Kan en vognmand og jeg ikke blive enige, jamen så skal jeg da bare videre - Dermed ikke sagt, at jeg bare skal og vil ha min vilje, slet ikke. Men kan dialogen ikke føres på fornuftig vis, så er mit liv for kort til at jeg gider spilde det på sådan et sted.


  • #54   4. mar 2011 Nææ det er heller ikke meningen, men i disse konkurstider, hvem hjælper så med at hive din løn hjem fra LG? Ikke ment dig personligt, men alle de andre som arbejder for en konkursramt vognmand?? Den tørn er da næsten umulig at tage alene, og ja så kan man hyre en advokat til hjælp, men han er da heller ikke gratis... Igen med indbos forsikring fx, den kan man jo også vælge fra og spare penge, det er jo smag og behag, det gør jo først ondt den dag man kommer træt hjem fra arbejde og polakkerne har tømt huset.........

  • #55   4. mar 2011 måårten jo jeg ved skal godt at man selv må vælge men det ærdre ikke min holdning og rigitigt gættet så er det ikke min regering der sider på magten men nok om det jeg kan fortælle at jeg kommer aldrig til at køre for en vognmand der ikke er orgenaniceret i branceforeningen og heller ikke hvis der ikke er står hts og ta på min ansættelse kontrakt nu ved jeg ikke om i ved det men sådan en har man jo krav på efter en mrd.


  • #56   4. mar 2011 Torben: Nob, og motivlakering og michelinmænd, ser godt ud, men kan desværre hverken smøres på brødet eller bruges i banken..........

  • #57   4. mar 2011 lars e lige mine ord

  • #58   4. mar 2011 Torben > Så så mulle ingen grund til at blive tvær... ;o)
    Jeg har også været i Chaufførernes Fagforening, og der er en grund til jeg ikke er der mere, 2 gange har jeg haft brug for dem, begge gange er jeg blevet skidt op ad nakken, så NEJ jeg skal IKKE i 3F igen, de ter helt sikkert...

    Og den med at 3F har et bedre branche kendskab kan der være en lille smule om men ikke meget, jeg ved at der sidder mindst 2 i Det Faglige Hus f.eks. som kommer fra 3F og en af dem er jeg er 100% sikker på kommer fra chaufførernes fagforening... Så den holder heller ikke mere...
    Men på et punkt er vi ihvertfald helt enige, det er den forkerte regering der sidder på borgen lige nu, det skal ingen hemmelighed være...


  • #59   4. mar 2011 He he, undskyld jeg kan ikke lade vær... Men hvorfor er det den forkerte regering? Pengekassen er tom her i vores lille land, det er den stadig selvom regeringen skifter farve...?

  • #60   4. mar 2011 lars ja kassen er tom men derfor behøves vi jo ikke allesammen at kune lide lars lykke og hans regering

  • #61   4. mar 2011 Næ næ, jeg kan sku heller ikke lide lars lykke's person, og da slet ikke hans venner hos Konserv. Dem var vi bedre tjent uden! Nææ vi må sku lave en ny GUL regering, med mig som integresions, finans og transportminister.... Hahaha

  • #62   4. mar 2011 Lars E

    Hvis det alene er frygten for kampen med LG der holder dig i 3F - Så kan du roligt rykke videre. For 2 år siden sad jeg som disponent i en virksomhed hvor vi overtog en del kørsel efter ham der havde det var røget konkurs. Stort set alle hans folk var udenfor fagforening og de klarede selv det med LG og fik alle deres penge uden problemer. Bevares det krævede da en indsats, men det var til at ordne.

    Og så forstår jeg ikke helt, hvorfor der altid skal sættes lighedstegn mellem pæne biler og dårlige ansættelsesforhold - Det er og bliver en fordom. Der er ikke flere med smarte biler der betaler dårligt end der er med kedelige standardbiler - De vognmænd med standardbilerne tjener bare mere på det end de andre.

    Nu har jeg selv en fortid som chauffør ved en vognmand der havde nogen af de fedeste biler i kongeriget og alligevel var lønnen bare i orden. Altså med mindre man spurgte på en færge eller kanal 19 for der vidste alle med sikkerhed, at vi selv betalte for gejl og motor - Not!

    Dette sagt, så er min personlige mening, at en ordentlig bil er vigtigere end en femmer i timen. Men det er nok bare mig. Jeg er pænt ligeglad med penge. Jeg vil nyde livet mens jeg er her og det gør man ikke ved at køre syd spanien i en gammel forkørt MAN 19.264 uden sovekabine. Og nej, turen bliver ikke bedre af, at man har tjent 2.000 mere når man kommer hjem end ham der har kørt turen i en bil med både motor og soveplads.


  • #63   4. mar 2011 Så vil jeg gerne vøre ferie øh jeg mener udenrigsminister hehe

  • #64   4. mar 2011 pyha det var da en den der er sket her inde siden jeg tog syd på først på ugen er da glad for ar se der er så mange meninger om det enme eller det vil sige så mange historier for meningerne var vist meget de sammen med nogle få undtagelser har dog ikke fået dem alle læst helt men skal nok komme tror jeg er også selv meget imod...

    og som en lille kommentar til HC P
    så var det gamle SID også de første inden for landbruget til at komme med store løfter og det hele fik sågar et ur fra dem da jeg var færdig med uddannelsen der inden for men som så meget andet inden for SID/3F så gik det i stå lige så hurtigt som deres indsats mod østarbejderne det er jo yderst sjældent man høre om at de gør noget for dem der er i land og skovbruget lige som de kun gør noget hvis det ellers passer dem tag f. eks deres indsats ved ZAP pakketrans det var da bare for historiens skyld. men nej nej så heller lukke hele samsø's hoteller ned fordi særson arbejderne der i øvrigt var danske studerne på sommer job ikke lige havde overenskomst.. det er sgu det jeg mener der batter noget eller NEJ det er sgu et håbløst selvskab...

    er selv blevet snydt for 32timer ved en bonde som mente det var interesse timer at køre gødning og sprøjte samt lave foderanlæg lørdag aften.. hvor jo så 3F havde den store service at ringe til ham 3 gange på 5 mdr hvor han bare sagde at det var hans kone de skulle snakke med og hun lagde på også gav de op så nej tak aldrig igen


  • #65   4. mar 2011 Måårten Ææs
    Giver dig til dels ret.
    Men vil stadig mene at det ikke fremmer vores branche når chauffører ikke får den løn de kan tilkomme da det så er konkurrance forvridende.
    Dermed ikke sagt at jeg på nogen måde fordømmer folk der gør det.
    Det er jo voksne mennesker som afgør hva de gør...


  • #66   4. mar 2011 måårten: Jeg giver dig fuldstændig ret i at det er en gammel fordom, den med fine biler. Har altid selv fået okay løn og haft okay biler at køre i, det må man jo gøre op med sig selv hvad man syntes er okay.... Jeg ved sku ikke lige med det sidste, for da jeg var 18 år, ville man jo næsten køre gratis for at køre v8'er, men den duer sku ikke længere med hus og familie, for de skal jo have mad og rent tøj. Så for mig nu er pengene altafgørende, hvis jeg skal bruge så mange timer på det, så vil jeg sku også ha noget for det....

    EKT: Ja tror du ikke vi ville blive dygtige til det? smiley


  • #67   4. mar 2011 EK T

    Jamen i teorien har du da ret, MEN, hvis en vognmand laver en lokumsaftale med sine chauffører, men han stadig får det samme for at køre som alle andre der kører samme sted, så bliver det jo ikke brugt til at opnå en konkurrencefordel, men udelukkende til at tjene flere penge end sine vognmandskolleger og så er han vel i virkeligheden bare en bedre købmand end de andre - Eller måske bruger han de sparede penge på noget federe materiel og det må folk vel selv om.

    Jeg er helt med på, at hvis en vognmand bruger det han sparer på lønnen til at dumpe priserne med, at så er det helt skævt, så er han jo ikke bedre end dem der udflager og fylder bilerne med sigøjnere.

    Vi har haft debatten herinde mange gange og jeg ender oftest i modvind, fordi jeg foretrækker den enkeltes ret til et frit valg. Jeg kan ikke magte tanken om, at andre skal bestemme hvad jeg skal sælge min arbejdskraft for.

    Jeg har kørt på overenskomsten lige til punkt og prikke og jeg har kørt på lokumsaftaler som nok ikke altid var til min fordel, men jeg har dælme også kørt på lokalaftaler der var så gode, at jeg slet ikke fatter hvordan de pågældende vognmænd kunne ha råd til det. Pointen er, at lønnen har faktisk aldrig været særlig vigtig for mig, derimod har det været vigtigt at jeg har følt mig godt behandlet. Du kan kalde det arbejdsmiljø. Jeg kan slet ikke fungere et sted hvor jeg bare er et tilfældigt nummer som ingen har den mindste respekt for - Og så er det faktisk ligegyldigt hvor høj lønnen er.

    Da jeg i en periode forsøgte mig som administrativ leder var det grunden til, at jeg droppede det - Uanset hvor god lønpakken så end var, så gad jeg bare ikke møde til et job hver dag hvor kynisme var det de fyldte mest - Mit liv er bare for kort.


  • #68   4. mar 2011 EKT
    chauffør køre på ikke overenskomst mæssigløn er jo selv skyld i det indrømmer gerne jeg også har været en af dem men ved også jeg ikke er blevet snydt
    1 gang fik jeg faktisk mere ind ved samme kørsel på eksport overenskomsten.
    2 gang fik jeg det sammen i gennemsnit som hvis jeg havde fulgt eksport overenskomsten og havde jeg følt mig snydt havde vi en aftale om at jeg bare kunne sige til hvis jeg ville på overenskomsten.
    spørgsmålet er jo bare hvor vidt man kender sine evner og tør sætte sin egen pris i stedet for bare at være så lastbil liderlig at man bare vil ud og køre stor bil men en masser brum brum og gule lamper


  • #69   4. mar 2011 Lars E

    Faktisk startede jeg min aktive karriere som chauffør omvendt. Jeg startede med at køre i en sur Iveco Turbostar årgang 1987, men lønnen var efter bogen. Jeg har aldrig været på den der galej hvor man ville køre gratis bare for bilens skyld.

    Jeg er jo heller ikke helt ung og jeg har skam familie, men pengene bliver ALDRIG drivkraften for mig - ALDRIG. Så må der sgu spises biksemad hverdag en periode. Sådan lever vi her. Livet er bare for kort til at gøre noget for pengene skyld. Hvis konen bliver træt at jobbet i morgen, jamen så stopper hun bare, er der ikke råd, så har vi sat os for hårdt og så må vi jo flytte eller sælge bilen eller hvad ved jeg. Vi bliver aldrig til salg.

    Af samme årsag har vi indrettet og, så vi ikke er afhængige af at skulle tjene ret meget. Den fælde har vi siddet i, det gør vi aldrig igen.

    Jeg forlod i 2004 et chaufførjob hvor det ikke var unormalt at tjene 500.000+ FØR diæter - De sked mig op og ned af ryggen 3 uger - Så skred jeg - Jeg gider det bare ikke. Og ja, klart kunne man ha levet med det længere end 3 uger, jeg gider det bare ikke, så hellere skifte til en der betaler mindre men behandler folk ordentligt.


  • #70   5. mar 2011 Måårten

    helt enig har også prøvet at tjene over 500000 om året dog uden diæter men var også hjemme hver dag og det var efter bogen på alle måder men de vælgte at flytte mig fra min faste tur efter en diskution med en sjællandsk kollega som så ville have mig væk lovede dem hvis det var noget han havde magt til at bestemme var jeg den der holde og som så meget andet i livet skal man holde hva man lover så jeg var den der måtte videre pengene eller ej


  • #71   5. mar 2011 Måårten. Sådan er vi jo forskellige.. Men derfor skal man jo alligevel ha det godt med det man laver, og med sin arbejdsgiver.. Her på egendommen sidder vi da heldigvis heller ikke hårde i det end at man sagtens kan leva af dagpenge... Men jeg mener jo bare det hele er sjovere når man har lidt ektra lommepenge.. Men det skal jo stadig ikke komme til at koste på arbejdsmiljøet! Jeg har det i øvrigt super fint hos Sorø, både ang. arbejdsmiljø, løn og bil. Så det kan altså lade sig gøre at få det hele til at passe sammen.

  • #72   5. mar 2011 Hvor mange timer er i egentlig væk fra hjemmet om måneden for at tjene en halv mil om året?

  • #73   5. mar 2011 Lars

    jeg møda mandag kl 16 og var hjemme tirsdag morgen mellem 4 og 6 sammen tur tirsdag ondsdag torsdag til fredag morgen også havde jeg 2 søndage på 5 uger


  • #74   5. mar 2011 Klart det hele skal passe i de behov og ønsker man hver især har og det er jo netop præcis derfor, jeg er så meget imod systemet med 3F som vi kender det i dag. De ved jo ikke pr automatik hvad der er vigtigst for mig, det tror de bare de gør og hvis de mener, at have en fornemmelse af, at folk vil ha mere frihed og lavere løn, så er det, det de kæmper for og omvendt - Jeg gider det bare ikke.

    Da jeg tjente sådan, var jeg hjemmefra 12-15 timer i døgnet. I perioder lå jeg ude hele ugen. Vi kørte også eksport på samme timeløn som vi fik her hjemme. Så fik vi for de timer vi var vågne. Det var ret meget bedre end eksportoverenskomst - Der udover fik vi afhængig af hvor længe vi havde været der mellem 5 og 20 kr mere i timen en 3F foreskrev.

    En tur på 7 døgn fra en torsdag til en torsdag gav ca 13.700 + feriepenge, diæter osv. Og var vi 2 mand på, så fik begge det samme.

    Men husk på, at det var inden man tænkte på arbejdstidsdirektiv osv.


  • #75   5. mar 2011 lars E

    nu jeg under uddannelse så den tæller nok ikkke helt sådan lige, men går på skole lige nu og der bor jeg på skolehjemmet i fredericia, selv om jeg godt kunne kører til svendborg hver dag, men bor derovre for at spare penge på dieslen da en elev løn er latterlig lav når man erp å skole.. og så er jeg jo os CO2 besparrende ser du nu ville alle klogeågerne komme frem og sige naaaarj en dygtig pige smiley haha


  • #76   5. mar 2011 Co2 besparende, ahhh hold kæft Mie, den Co2 du sparer den prutter jeg ekstra det lover jeg dig alt om... ;op

    Jeg har personligt aldrig kørt på lokumsaftale, men hvis jeg fik en tilbudt og jeg kunne regne den frem til at være okay for mig OG vognmanden så ville jeg da ikke sige nej.
    Jeg HAR dog kørt i "store" biler, Kim Johansen havde store biler da jeg var ved ham, men ellers har den altid stået på mindre motore og ingen gejl andet end det man selv monterede, hvilket i mit tilfælde ikke er er meget da jeg vil kunne tage det med mig når/hvis jeg går.
    Jeg vil da gerne have en plysset en bil med lamper og hvad ved jeg, men det er ikke drivkraften hos mig, jeg vil da også gerne tjene så meget som muligt, men igen er det ikke drivkraften heller, drivkraften hos mig, er respekt, både fra vognmanden og kollegerne... Ikke ment de skal være bange for mig, men den sunde respekt...

    Jeg vil hellere være ved en vognmand der har en sund forretning og standardbiler, end en vognmand som bruger alle pengene på gejl...


  • #77   5. mar 2011 utroligt at der er sku aldig nogen som har kørt på lokums aftaler,,,er sku godt træt af at folk som altid prøver at holde sig hellige,,,

  • #78   5. mar 2011 jørn C > Nu ved jeg ikke om den var møntet på mig den der, men jeg har ALDRIG kørt på lokumsaftaler... Og hvis jeg blev det tilbudt så ville jeg regne på den INDEN jeg sagde ja... som jeg også har skrevet oven for...

  • #79   5. mar 2011 Jørn C

    Har du ikke læst mine indlæg? ;-))


  • #80   5. mar 2011 Måårten Ææs
    Jamen tror du ikke at de fleste lokumsaftaler er til vognmandens fordel???
    Som sagt så er jeg ligeglad med hva folk får i løn fordi det skal enhver selv afgøre.
    Men i transportbranchen snakker vi faktisk altid om mindstelønnen. Der jo kun de færreste chauffører som får mere end hva overenstkomsten foreskriver. Tror ikke der mange håndværkere som gad køre på arbejde når kun de fik indste lønnen. Men ved en chauffør er det timerne som gør man har en god løn.
    Som sagt er det ikke skrevet for at genere nogen eller lign.


  • #81   5. mar 2011 EK T

    Næ, jeg tror faktisk ikke, at de fleste lokumsaftaler er billigere for vognmanden end overenskomsten er. Der i mod, så gør lokumsaftalerne, at chaufførene er nød til at lave noget for deres løn og ikke bare kan stå på pølsevogn og hæve timeløn - Det kan man jo på overenskomsten.

    Det er en stor misforståelse, at lokumsaftaler altid handler om, at vognmanden ikke vil betale for det stykke arbejde han får udført, langt oftere handler det om, at han vil være sikker på, at chaufføren har en motivation til at bilen laver det der er muligt.

    Jeg har f.eks. tidligere køre containere på procentafregning - Det gav mere end det exportoverenskomsten kunne give - Og jeg ved da godt, at akkordaflønning er ulovlig, men altså, det er der så meget der er.

    Folk der kører på exportløn, de turer altid frem med, at det er ligegyldigt hvor få kilometer de kører på en uge, det er jo timerne de lever af - Alene det er et problem. Husk på, vognmanden lever jo af de kilometer bilen kører - Så når/hvis lønnen er afhængig af kilometer eller indtjening, så har chaufføren pludselig en interesse i, at holde speditøren til ilden.

    Men det er da klart, at lønnen ikke skal være sat sådan sammen, at man kun lige kan tjene til støtten hvis man kører 5.000 km hver uge - Der skal være rimelighed i tingene og den aftale der indgåes skal være realistisk.


  • #82   5. mar 2011 Måårten Ææs
    Jeg giver dig ret med at overenskomsten er skruet forkert sammen. Men km har alligevel en vis betydning for deres løn. Hvorfor ikke lave eksportlønnen om på de reelle timer man arbejder.?? Så vidt jeg husker arbejder hollænderne på denne måde...

    Men det kan godt være jeg tager fejl ang lokumsaftaler????


  • #83   5. mar 2011 EK T

    Problemet med at lave exportlønnen om så det kun er antallet af timer der har betydning er jo, at så kan folk tjene penge på udelukkende at få tiden til at gå med ingenting. Ser vi bort fra det, så er ideen bestemt god.

    Jeg har været 2 steder hvor vi fik timeløn efter samme satser som når man kører her hjemme ved exportkørsel og til gengæld fik man ikke løn når man sov. Det var en god model, men den fordrer, at man udelukkende har chauffører ansat man ved yder deres optimale og så er vi tilbage ved den samme problematik.

    De penge man tjener pr kilometer på exportløn er jo en forsvindende lille del af den samlede løn, det er jo klart timerne der bærer indtægten. Om man kører 2.000 eller 3.000 km har jo ikke den store betydning for chaufføren, men det har det for vognmanden.

    Chaufførens tjener knap 600 kr brutto på 1.000 km - Vognmanden vil typisk omsætte 6.500 - 7.500 på de samme 1.000 kilometer. Det er helt skævt!

    Så hvis en chauffør dovner den og kommer hjem efter en uge med 1.000 km for lidt på uret, så har han tjent 2-300 netto mindre end hvis han havde kørt de de km han burde. Vognmanden derimod har tabt 6.500 - 7.500 eftersom det er bruttobeløbet der tæller for ham. Set over en måned, så taber vognmanden hurtigt 30.000 på at have en doven chauffør. Det er næsten 400.000om året.

    Så ja, jeg fastholder mit forsvar af lokumsaftalerne. Jeg plejer at sige, at det kun er chauffører der er bange for at lave noget der er bange for lokumsaftaler.

    Det er muligt, at det ikke e chaufførens ansvar hvor meget bilen kører, men der er endnu ingen der er døde af, at tage en smule ansvar.

    Alt dette sagt, så findes der da lokumsaftaler der skriger til himlen, men altså, der er vel grænser for hvad folk kan finde på at sige ja til - Der er jo ingen der truer dem til at sige ja til de allermest tåbelige og urimelige lokumsaftaler - Man må gerne tænke bare en smule selv.

    Og husk nu, at jeg IKKE er vognmand!


  • #84   5. mar 2011 Mon ikke at eksportlønnen er bygget efter den tanke at det ikke skal kunne betale sig at køre for længe... ??

  • #85   5. mar 2011 Måårten Ææs

    Jeg er fuldstændig enig. Man kan så sige at ulempen ved en lokumsaftale er at når det er på kmbasis så kunne chaufføren køre solen sort. Selfølgelig er de godt for vognmanden men regningen vil jo komme på et eller andet tidspunkt.
    Fast månedsløn ville give ualmindelig dovne chauffører(se bare på f.eks tyskerne)
    andel i omsætning. Det måske ikke en dårlig ting men der kommer spørsmålet om vognmanden ville oplyse den reele omsætning????

    Mr Nobody
    Eksportlønnen er efterhånden en forældet model. Men du har fuldstændig ret at det ikke kan betale sig at køre formeget. For som Måårten skriver udgør km'erne u dette tilfælde små 600 kr ekstra for 1000 km. Så der ville chaufføren faktisk snyde sig selv for et døgn. Men dermed ikke sagt at vognmanden betaler ekstra for det. Men som du skrev skal snyd ikke kunne betale sig og det er det eneste positive vi kan sige om eksportlønnen.


  • #86   5. mar 2011 Nobody

    Just præcis er det den tanke der har båret konstruktionen af exportlønnen, det har så bare den slagside, at chaufføren intet får ud af at engagere sig som han gjorde inden exportlønnen blev opfundet.

    EK T

    Problemet er, at man kan ikke konstruere en løn der er helt fri for ulemper - Uanset hvordan du stiller det an, km betaling, andel af omsætning osv. - Så vil der være en risiko for, at chaufføren kører for meget for at tjene ekstra, netop fordi det flytter noget at køre 1.000 km ekstra.

    Ren timebetaling, fast månedsløn osv har samme ulempe som exportlønnen, nemlig, at man intet får ud af at yde noget.

    Faktisk tror jeg, at det er kombinationen af de to problemstillinger der gør, at så mange laver deres egne aftaler. Der er jo ikke 5 chauffører der gider den samme aftale og der er ikke 5 der kan enes om hvilken der er bedst.

    Med hensyn til om vognmanden vil oplyse den reelle omsætning hvis man kører på en andel af omsætningen som løn, så må det da være et krav, at man får lov at se afregningen. Jeg har selv af flere omgange kørt på netop procentafregning og det har fungeret fint. Jeg har både kørt steder hvor jeg selv vidste hvad bilen kørte ind og jeg har kørt på det hvor vi kørte på "bruttofragt" - Skulle man læsse et nyt sted, så spurgte man bare disponenten om hvad læsset gav. Og når måneden var gået var det aldrig et problem at få bilens afregning at se.

    Fordelen ved procentafregninen er, at man får noget at skulle have sagt overfor disponent/speditør - Hverken de eller vognmanden kan sige, at man bare skal klappe i og køre fordi man får sin løn - Her er lønnen afhængig af prisen hvorfor man også har et ord at skulle ha sagt.

    Jeg har f.eks. nægtet at køre fra Braunschweig til Venlo for at læsse for DSV Sverige - Det endte med, at de måtte betale for de tomme km og et ventedøgn fordi jeg først kunne nå at læsse dagen efter som var en lørdag. Havde jeg været på almindelig løn havde jeg fået bud på at klappe i og gøre som der blev sagt.


  • #87   5. mar 2011 Måårten > Alt det der ved jeg godt, det var også bare en konklusion til hvorfor at lønnen er som den er...

    Mht tom kilometer, så fatter jeg virkelig ikke de vognmænd som kører land og rige rundt, tomme for deres blå øjnes skyld...


  • #88   5. mar 2011 Ja speditørerne har jo godt af at få modspil fordi det er de bestemt ikke vant til at få fra en chauffør.. Men når omsætningen stiger på bilen så er der jo os mere i lønningsposen til dig...

  • #89   5. mar 2011 Nobody

    Jamen det er da ingen problem at køre tom uden at få betaling får de km hvis bare betalingen er god nok når der er læs på bilen til at det kan dække alle km.

    Det er jo bedøvende ligegyldigt hvornår man får hvad for at køre. Når måneden er gået, så tager man sin afregning og dividerer antal kørte km op i omsætningen og så har man prisen pr. kørt km og hvis den er god nok, så er det da ligegyldigt om man så har kørt tom fra Gedser til Skagen 4 gange. Det er jo ikke vigtigt.

    EK T

    Nææ, det var de ikke vant til, men de fandt ret hurtigt ud af hvem de ikke skulle prøve at tage røven på. Og der var aldrig hjælp at hente for dem ved vognmanden. Det måtte de selv rode sig ud af.

    Jeg kørte tom hjem fra Holland et år i en sommerferie hvor de havde presset mig til at køre ud - Da jeg så blev tom mandag var der ingen læs hjem. Da det så blev tirsdag formiddag, så kørte jeg hjem. Svigersønnen gjorde det samme fra Østrig.

    Så gik der noget tid før de lavede numre igen. Og når man skulle læsse et læs dårligt betalte spånplader hjem, så lavede man da lige en aftale om, at man skulle ha et ordentligt læs syd på igen som gengæld - Det virkede fint, men det krævede da, at man gad bruge tid og energi på det, men det kunne jo ses direkte på lønnen. Dem der bare kørte uden at spørge om noget, de kørte lige så mange km men tjente ikke nær det samme og det kunne de slet ikke forstå.


  • #90   5. mar 2011 Måårten
    Ang tomkm der kan jeg synge en sang fra de varme lande. jeg var for nylig i retten angående lige tomkm og ventetid. Jeg fik ingen af delene men da jeg stoppede og stadig ikke havde fået det kørte jeg en sag imod vedkommende og jeg må desværre erkende at jeg fik røvfuld.

    Men tilbage til det med lønnen.
    Men helt klart den dygtige chauffør kan lave gode penge og den knap så dygtige laver så knap så mange penge.
    Men jeg tror aldrig nogensinde at 3F ville ændre på selve lønsystemet.


  • #91   5. mar 2011 Måårten > Det er selvfølgelig rigtigt nok, den havde jeg ikke lige haft i tankerne... :o/

  • #92   5. mar 2011 Morten Ææsss..

    Det sku hyggeligt du er her, uden dig, ingen debat,, Færdig.. smiley


  • #93   5. mar 2011 EK T

    Man kan vel kun få betaling for noget man har aftalt. Hvis der ingen aftale er om betaling af tomme km og ventetid, ja så får man bare ingenting.

    Men ja, du har ret, den dygtige eller engagerede chauffør kan tjene flere penge end ham der er ligeglad - Men burde det ikke være sådan. I alle andre brancher der er det dine evner der tæller - Det er det ikke i vores branche der er enhver i følge 3F berettiget til samme betaling bare de har et stort kørekort - Det holder sgu da ikke. Folk må da bevise deres værd.

    Da vi havde folk ansat i kurerbilerne fik folk en startløn og en omstæningsafhængig bonus. Sådan var det de første 3 måneder, der efter kunne vi så snakke løn fremad banen. Jeg ansatte så en pige der kunne mere end det hele på under den halve tid og hun var vant til at tjene så og så mange penge for hun var så pisse hurtig og hun kunne lave SÅ mange penge så det måtte jeg nok kunne forstå, at hun da skulle starte på 27-28.000.

    Øh nej, det kunne jeg ikke forstå. Som jeg sagde til hende : Hvis du er så pissedygtigt og hurtig, så kommer du til at tjene langt mere på den løn jeg har tilbudt dig og er det tilfældet, så får du da bare en høj fast løn når de 3 måneder er gået.

    Behøver jeg sige, at hun aldrig nåede at få bonus og at jeg endte med at fyre hende - Hun hang bare totalt i bremsen. Til gengæld lavede hun de 2 eneste godsskader vi har haft, kørte privat i bilen og kørte værre end Thorkild Thyrring.

    Pointen er, at man kan da fint køre på en resultatafhængig løn, hvis det viser sig, at man slet ikke kan tjene penge på den, så må man jo tage en snak med vognmanden og få ændret i aftalen, kan man ikke det, så er der jo ingen der holder på en. Det er jo det fine ved at leve i et frit land.


  • #94   5. mar 2011 Christian S

    Det er fordi jeg ingen liv har. Galleriet ER mit liv. LoooL


  • #95   5. mar 2011 Måårten
    Ja det med retsagen er en længere historie. Men havde en aftale om det desværre kun mundtlig. Men selvom jeg havde beviser på at havde fået det før. Men åbenbart var mine beviser ikke god nok.

    Men angående lønnen i dit pakkefirma. Blev dine folk ikke nogle sløve aber efter de var gået over fast løn???


  • #96   5. mar 2011 EK T

    Jo, fast løn var bestemt ikke den rigtige løsning, det kan jeg sagtens se i dag. Grunden til, at vi kørte med fast løn var, at vi ville behandle vores folk bedre end det der er normen - Det blev en dyr omgang. Og den erfaring har bare bestyrket den holdning jeg har og altid har haft om, at man skal aflønnes efter indsats. På samme måde, så trak vi ikke i lønnen hvis folk skulle ha en dag fri, ligesom de havde fuld løn under sygdom - Det skulle så være det de fik til gengæld for de dage der var lidt for lange i forhold til deres løn. Men sjovt nok, så kunne folk kun huske de lange dage, de kunne aldrig huske når de havde ligget syg 4 dage på fuld løn eller når de havde haft 2 dage fri på fuld løn.

    I kurerbranchen er det ikke unormalt, at folk får det halve af bilens omsætning og så er der ingen feriepenge, pension osv. Det ville vi gerne gøre bedre, men det var der kun nogen få der kunne styre og sådan er det også med den store timeløn ved hjemmekørsel og med exportlønnen hvor det vigtigste er, at ugen går, så man kan få for sine 100-120 timer.

    Der hvor jeg var disponent der kørte pakkebilerne også på fast løn, men så var der en bonus for ingen sygdom og en bonus for at køre de stop der var målsætningen og det hjalp en del. Så det bekræftede bare, at det er vejen frem.

    Af skade bliver man klog men sjældent rig og det kan jeg skrive under på passer.


  • #97   5. mar 2011 Mååårten

    helt rigitg der er sgu mange der sjovt nok husker meget dårligt nå det er til firmaets fordel men utroligt godt nå der er til deres sgu skammeltig nu er jeg ikke selv den der er syg i tide og i utide og holder heller ikke fri mere ind jeg har behov for men tilgengæld passer jeg mit arbejde køre det jeg bliver bedt om men tilgengæld forventer jeg så også at blive holdt igang


  • #98   5. mar 2011 Martin P

    Ja, du har ret. Jeg tror og bilder mig ind, at det har noget med generationer at gøre, for hver generation der går, så falder den generelle arbejdsmoral - Dermed ikke sagt, at det gælder alle, men for rigtigt mange. Man kan også se det hvis man kører export, hvis de her unge gutter ikke kan nå hjem til weekenden, så er der dømt tudefjæs. Sådan var det ikke for 10-15 år siden. Det er da lidt mærkeligt.

    På samme måde tror jeg udviklingen går med det andet, det at køre lastbil bliver mere og mere "bare" et job på niveau som at sidde i kassen i Fakta eller hvad ved jeg. Før hen, da var flertallet af chauffører i den her branchen fordi det var det de brændte for og fordi det var det eneste de gad - Sådan er det heller ikke længere.

    Og vi kan jo se det i utallige tråde her på stedet. Folk skal have en stor bil, være hjemme helst hver dag eller i hvertfald hver weekend og de skal have en tårnhøj løn og bla bla bla. Det er da lidt tankevækkende.

    Min personlige holdning er, at det er blevet for let. Alting kommer af sig selv uden man behøver kæmpe for det eller uden at man behøver bevise, at man rent faktisk er dygtig.

    Bare tilbage da jeg startede i 1989 da var der ikke nær så mange unge chauffører som der er nu og dem der var, de var stort set alle startet som afløser - Sådan er det heller ikke mere. Nu kommer man ind fra gaden og så får man en bil - Jeg ved godt, at sådan er det ikke lige nu, men sådan har det været.

    Jeg kørte lidt afløser om fredagen i min fars bil og så kørte jeg en uge da en anden skulle ha fri, var afsted som 2. mand og da jeg så kom hjem, så skulle jeg afløse i en gammel sur Iveco - Så endte det med, at den kunne jeg beholde som fast bil hvis jeg ville, der var ikke andre der ville kør i den - Så tog jeg da bare den - En fast bil var da en fast bil.

    Jeg gad godt se den unge trucker der i dag blev udstyret med et tilsvarende køretøj - Man skal huske, at jeg boede i den, det var ikke bare et 7-16 job. Det var export fra søndag til lørdag. Ingen rigtig køleskab, ingen kaffemaskine, ingen højt tag, ingen værkstøjskasse på siden. Men det var en bil og fast arbejde så jeg var glad.


  • #99   5. mar 2011 kom selv ind i branchen ved at være afløser fik kortet ved beredskabet i thisted men var lager mand ved AA tilst begynde på landbrugsskole men kørte så afløser nå jeg havde fri det havde jeg åbenbart meget min su måtte i hvertfald tilbage da jeg var færdig på skole spurgte jeg om jeg stadig kunne bruges kunne ikke rigtig få svar så ringede lidt rundt fandt en rar dame som mente at hvis man ikke kom ud og køre fik man heller ikke erfaring så hun havde en volvo til mig på fast løn men var hjemme hver weekend sgu et godt sted skam hun ikke er der mere se havde jeg været der ihen det er 100...

    tiden gik og jeg kunne bruges i planterne igen kørte der ca 2 år og har ikke været fastansat der siden lidt afløsninger men ikke mere ind det har et princip der hedder ikke det samme sted fast mere ind en gang og det holder jeg...
    men Mååårten ja der skal i manges verden helst stå V8 med lys og larm også skam man da helt sikkert også synes det er for dårligt at cheffen forlanger man skal lave noget for at være der. som sagt tidligere laver det jeg bliver sat til dog er grænsen jeg ikke vil ødelægge mig selv for pengenes skyld


  • #100   6. mar 2011 Men jeg tror at selvom den yngre generation ser efter v8larm plys og gejl så kommer de på andre tanker den dag de bliver ældre og stifter familie. For som bekendt kan man ikke handle for det gejl der hænger på bilen.

    Måårten
    Men kan egentlig godt se lidt fornuft i lokumsaftale nu.


  • #101   6. mar 2011 Man kan sagtens have en fordelagtig lokumsaftale der ikke er præstationsafhængig....

    Jeg har prøvet mange forskellige igennem årene, men én af de bedre var en flat rate løn, mod jeg til gengæld måtte bruge bil+kran til alt det fusk jeg ville u.b.....DET var der satme penge i.... smiley


  • #102   6. mar 2011 Ansatte er utaknemmelige.....Det kender jeg alt til....Hvis du giver dem en rød ferrari, kommer de dagen efter og vil have en gul....

  • #103   6. mar 2011 michaek k

    Det vil jeg da også, den gule er da pænere? smiley


  • #104   6. mar 2011 Christian...

    Hahaha....ja der kan du bare se...


  • #105   6. mar 2011 Haha..

    Men forstår pointen, giver du dem en finger, tager de hele armen..

    Det jo ligesom kvinder.. Forlanger alt, og vil intet gi igen.. Orrrkk..


  • #106   6. mar 2011 Michael K

    Selvfølgelig kan man lave en lokumsaftale der ikke er afhængig af omsætning osv. - Så skal der jo bare være noget andet der holder motivationen - Der er jo muligheder nok, bla. den du selv nævner. Men vi kender jo alle til de små aftaler om, at så kan man købe diesel til personbilen, man kan købe dæk, få sin værkstedsregning betalt osv.

    Jeg har selv været et sted hvor han også havde et lille landbrug og derfor handlede en del med DLG - Så den vej fik jeg da træpiller leveret til døren, det var da super godt. Og den slags er bare MEGET mere værd end et par tusser på bruttolønnen. Men desværre er det forbudt at sige højt.

    Det vigtigste i ethvert ansættelsesforhold må til enhver tid være, at begge parter er tilfreds med den indgåede aftale, er det tilfældet, så skal andre da bare holde næsen for dem selv. Og når alt kommer til alt, så beror folk indblanden sig ofte på midsundelse fordi de ikke selv har turdet lave en lignende aftale og dybest set godt kan se, at man har mere ud af det efter skat end det overenskomsten giver.

    Og uanset, så er det bare tallet på den linie hvor der står nettoløn der betyder mest. Bruttolønnen kan man ikke købe noget for!


  • #107   6. mar 2011 Hmm. Sidder lige og læser jeres indlæg og griner lidt af at der ikke er nogen unge chauffør der siger jer imod... Hehe.. Så det må jo være tydelig tegn på at i har ret og måske har givet dem lidt stof til eftertanke..
    Eller så er det fordi at de skal forsvare sig overfor de "tunge" drenge herinde så at de ikke tør. Haha


  • #108   6. mar 2011 HC P

    altså jeg syntes da 3F før nogle gode ting end imellem men jeg nægter og betale så mange penge hver mdr for stortset inden ting alligevel i sidste ende.. når jeg står i krifa og får lige så meget for pengene som ved 3 f og kan betale tjah hvad små 1000 kr mindre om mdr.. lige pt efter som jeg er under udd. betaler jeg intet for fagforening og a kasse ved krifa og mener man betaler 39-40 kr ved 3F men jeg stemmer ikke på rød blok og derfor gider jeg heller ikke 3 F


  • #109   6. mar 2011 HC P.....

    Der er ingen der skal forsvare deres overbevisning... Alle har ret til deres egen mening, men hvis der kommer sådan nogen postulater som der er gjort tidligere som direkte kan modbevises, eller diskuteres så tager jeg da bestemt diskutionen op.... Desværre mangler jeg stadig svar på de ting jeg har svaret på længere oppe i tråden...


  • #110   6. mar 2011
    Truckerinden .
    Jeg synes at det er fedt at der er flere at vælge imellem. Det viser jo bare hvad de er står for.
    Sådan er erhvers livet jo skruet sammen..


  • #111   6. mar 2011
    michaek K
    Det er jo så lige det at jeg har læst. Hehe.. Vi alle har en mening. Og heldigvis for det.


  • #112   6. mar 2011 lige præcist HCP

  • #113   6. mar 2011 Måårten Ææs .
    Man kunne evt lave en hvor at der var en fornuftig grundløn. Der udover var der en bonus for effektivitet af bilen. En bonus for økonomi. Hvis man ikke overholdte kørehviletid og havde skader blev det trukket fra.


  • #114   6. mar 2011 HC P....

    Den er der allerede.... smiley

    Jeg tror sgu ikke du kan finde på en måde der ikke er afprøvet af en eller flere vognmænd...


  • #115   6. mar 2011
    michaek K
    Nej det har du måske nok ret i...


  • #116   6. mar 2011
    michaek K
    Men ved du hvordan standarten er i de firmaer. Mht til det hele. Er chaufførene blevet mere effektive eller er de ligeglade??


  • #117   6. mar 2011 HC de steder hvor jeg har hørt om de der muligheder går det fint så længe de køre med faste biler men så snart de er i en af de andres eller der er afløser på så er der sjovt nok en helt masser galt bagefter

  • #118   6. mar 2011
    martin P
    Hmm. Mærkeligt. Hehe..


  • #119   7. mar 2011 det er jo meget enkelt HC.
    hvis man har lavet en lille ting selv så er det jo nemmere at give en afløser skylden har selv været den heldige skylde nå jeg var afløser men viste også hvem der kunne finde på at sende skaderne videre så skulle man jo bare undgå de biler eller sørge for at have gået en tur om bilen så man viste og kunne bevis hvis der blev noget


  • #120   7. mar 2011 martin P
    Ja det var nu også ment som en joke. Hehe.
    Men man kunne evt lige have en rapport man lige udfyldte inden man kørte. Ligesom med trailere. Det tager jo ikke 5 min hvis bilen er iorden..


  • #121   7. mar 2011 jeg gjorde det til en vane hvis der var noget så tog jeg lige et billede så er der jo både billede tid og dato så kunne de bare komme an og hvis der var nogle der på kontoret fik det lige en besked inden jeg kørte

  • #122   7. mar 2011 martin P
    Ja den har jeg faktisk også brugt da jeg kørte for det verdensberømte firma der hedder HCS. Hehe. Og så når de lige skulle prøve at snøre en efter 2 måneder for nået. Vider sendte jeg bare den mail som jeg havde sendt tidligere til speditøren. Det gjorde de kun 2 gange. Så skete det ikke mere. Hehe


  • #123   7. mar 2011 HC P

    Jeg kender 2 vognmænd der har aflønnet som du foreslår og de har fine biler og har stortset altid kun haft gode folk.

    Der har ikke været tale om, at de har måttet tage hvad de kunne få, slet ikke. Og folkene har tjent gode penge. Så den ide er slet ikke dum.

    Altså det der med at trække fra ved skader osv. brugte de ikke - Men de var garanteret en grundløn der var højere end understøttelse og som var høj nok til, at den alene var nok til, at de ville kunne få den højeste understøttelse. Resten var omsætningsafhængig og det virkede fint.


Kommentér på:
3F for og imod

Annonce