Der er brug for flere lastbilchauffører

Der er brug for flere lastbilchauffører

22. feb 2018

Transportbranchen lider under mangel på nye, unge lastbilchauffører.

Virksomheder og butikskæder lever af dem, og kommer du på de danske motorveje, er de overalt, for det er deres hjemmebane. Vejene.

Lastbil- og langturschaufførerne er unægteligt en del af den infrastruktur, der får samfundet og handlen til at løbe rundt, når de fragter gods land og rige rundt.

Alligevel er der færre og færre unge, der ser perspektiver i jobbet som lastbilchauffør. Sådan lyder prognosen fra flere opgørelser. Heriblandt nye tal fra 3F og Dansk Industri, der melder, at branchen i øjeblikket mangler 2.500.

Og det er ikke bare transportfimaerne, der lider under manglen på chauffører. Virksomheder, der ernærer sig ved og afhænger af den almindelige vejgodstransport, mærker presset og det svigtende udbud.

 

Fra eventyr til lavstatus

 

Det er næppe forkert at sige, at jobbet som lastbilchauffør er dykket voldsomt i status over årene. I hvert fald hos folkedomstolen.

Hvor tjansen tidligere blev set på som et landevejseventyr, hvor chaufføren kom steder hen, de færreste kunne prale af, er den i dag noget, der er tilknyttet mange fordomme. 

Lastbilchaufførerne i dag afspejler en branche med mandskabsmangel, og de fleste unge ville nok også skele til faget og tænke, at der ikke er noget spændende over en verden, der udgøres af gamle, korpulente mænd. 

Tager du fat i en hvilken som helst chauffør, finder du dog hurtigt ud af, at han har kufferten – eller førerhuset – fyldt med oplevelser og historier fra flere afkroge af verden end de fleste. 

Så kan det godt være, at der i dag, hverken er langt til sydens himmelstrøg og fremmede kulturer gennem telefonen, og turistbranchen har gjort det både billigt og bekvemt at tage udenlands i et snuptag. Men det er eventyret, historierne og den uforudsigelige hverdag, branchen for lastbilchauffører fremadrettet skal sælge sig selv på over for de unge.

 

Livet som lastbilchauffør

 

Går du med overvejelsen om, hvorvidt branchen kunne være noget for dig, er der masser af fordele at hive frem. Og frygt ej, erfaring er ikke et must. Du behøver hverken kendskab til store køretøjer, være bidt af en gal trucker eller rode med bildele til daglig.

Til gengæld skal du være klar til de afsavn, jobbet fører med sig. For som lastbilchauffør står den på lange ture på landevejen og derfor perioder uden meget tid til venner og familie. En nomadetilværelse på hjul – som en del af en slags landevejenes sømænd. 

Af samme grund er jobbet bag rattet ikke for alle, men måske lige netop attraktivt for det unge menneske, der har mod på oplevelser, men endnu ikke er sat i livet med familie, hus og børn. Og er du parat til afsavnet, lønner det sig også. 

Uden at medregne overarbejde ligger startlønnen for den typiske godschauffør i omegnen af 25.000 kroner, mens chauffører, der også kører om natten, kan nærme sig de 45.000 kroner om måneden. Lægger vi dertil, at fagforbundet for danske chauffører, 3F Transport, arbejder på at skabe jobgaranti for nye, unge chauffører, er udsigterne til et sikkert job med en god løn markante.

Der er altså gode perspektiver i at vende blikket mod chaufførbranchen, komme på store dæk og lægge afsted ud på landevejene.


Følg og få notifikationer ved næste nyhed


Annonce