Contrans er blevet skrækeksemplet

Contrans er blevet skrækeksemplet

301visninger 0 svar | 4. okt 2016
Landsklubben Danske Godschauffører under 3F sender skarpe beskyldninger efter transportfirmaet Contrans i Kolding. Det skriver JydskeVestkysten.

Foreningen er utilfreds med, at billige rumænske chauffører tager arbejdet fra danske chauffører.

Contrans' lastbiler er indregistret i et rumænsk selskab, chaufførerne er rumænske, og lastbilerne opererer i Danmark. Landsklubben vil have EU-Kommissionen til at ændre reglerne hurtigst muligt. I et facebookopslag navngives Contrans som et eksempel på, hvorfor reglerne skal ændres.

- En dansk chauffør, der knokler, kan vel tjene op til 37.000 kroner, og du kan få en rumænsk chauffør for omkring 11.000 kroner. Det her viser, at EU-reglerne er tåbelige. Det har aldrig været meningen, at lønforskellen skulle bruges til at smadre markederne for transport. Men sådan er det blevet, siger Harald Fabricius til Jydskevestkysten.

Det er ikke første gang, Contrans skal forsvare, at det er rumænske chauffører, der sidder ved rattet. Virksomheden følger bare reglerne - ligesom konkurrenterne, siger indehaver Henrik Hansen.

Virksomheden har 250 chauffører ansat - 230 med rumænsk pas, 20 med dansk pas. Det er lønforskellen, det gør forskellen i et marked med stort prispres. Virksomheden har omkring 180 lastbiler. 150 er indregistreret i Rumænien, og de leverer skibscontainere til Tyskland, Sverige, Holland, Norge og Danmark.

- Vi er dagligt i konkurrence med andre danske vognmænd, der også har rumænske chauffører. Det er ikke sådan, at jeg har opfundet den dybe tallerken, hvis man kan sige det sådan. Men den er ikke længere end, at hvis jeg skulle aflønne en dansk chauffør, så fik jeg ikke opgaven. Så var det en vognmand i Polen, der fik opgaven. Alternativet er ikke en anden dansk vognmand, siger Henrik Hansen til Jydskevestkysten.

Følg og få notifikationer ved næste nyhed




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Contrans er blevet skrækeksemplet
x