Chiptuning - hvad er det

Chiptuning - hvad er det

29. maj
Chiptuning er i dag en af de mest omdiskuterede måder at modificere sin bil på. Nogle mener, at det kan lede til en fantastisk optimering af biler, mens andre synes det er for risikabelt, fordi du risikere at belaste mekanikken på en måde, der kan ødelægge motoren. Desuden er lovgivningen utrolig stram på området, hvilket er vigtigt at være opmærksom på, hvis du ønsker at chiptune din bil. I det følgende kan du læse mere om, hvad chiptuning er, hvilke fordele og ulemperne det indebærer samt hvad lovgivningen er på området. Ønsker du at læse endnu mere om emnet og andre bilrelaterede mener så klik her.

Sådan fungerer chiptuning
Chiptuning kan gøres på forskellige måder. Ved ældre biler installeres som regel en ny software i bilens motorstyring, mens man ved nyere biler er nødt til at udskifte motorstyringens chip helt. Motorstyringen kontrollerer en række komponenter, og ved at skifte chippen ud eller installere ny software, kan styringen af disse komponenter altså ændres markant. Det er særligt måden motoren bruger brændstof og luft på, som ændres, når du chiptuner. Typisk tunes bilen til at kunne køre hurtigere - det vil helt enkelt sige, at bilen tilføres flere hestekræfter. I dag forsøger bilfabrikanterne dog at stoppe tuning af biler med forskellige tiltag, der gør det sværere og sværere for værksteder at modificere motorstyringen.

Fordele og ulemper
Der er både fordele og ulemper ved chiptuning, hvilket er grunden til, at det fortsat er et omdiskuteret emne. Den oplagte fordel er, som nævnt, at din bil kan køre meget hurtigere efter en tuning. Ofte tilfører det op mod 50-100 hestekræfter, hvis det foretages korrekt. En anden væsentlig fordel er, at det kan få din bil til at køre længere på literen, og derfor potentielt give dig en både mere økonomisk og miljøvenlig bil. Ved meget succesfulde tuninger kan det sparer helt op til 20 % brændstof. En sådan tuning, hvor både hestekræfter øges og benzinforbrug forbedres kaldes populært en øko-tuning.

Der er dog også nogle klare ulemper ved chiptuning. For det første er der mange værksteder, som ikke udfører chiptuning korrekt eller ordentligt, hvilket betyder, at motoren i din bil i værste fald kan ødelægges. Motorstyringen i din bil er fra fabrikantens side bevidst indstillet på en særlig måde, og det kan således altid være risikabelt at chiptune den, hvis ikke værkstedet har stor ekspertise indenfor området. Derfor er det også vigtigt kun at få lavet chiptuning hos et værksted, der er villige til at give dig dokumentation på, at tuningen har virket efter hensigten. Forlang i forlængelse af dette at få bilen rulletestet, da dette er den eneste måde at teste, at tuningen er korrekt. Desuden er det i dag sådan, at garantien på din bil ofte bortfalder, hvis bilen ‘chippes’. Derfor kan det pludselig blive meget dyrt, hvis bilen går i stykker efter, du har fået lavet chiptuningen. 

Noget af det mest problematisk ved chiptuning er dog, at det ofte slår de forureningsbekæmpende systemer fra i bilen. Blandt andet påvirkes det såkaldte EGR-system, der normalt sørger for at bilen udleder en minimal mængde skadelige stoffer. Det kan således betyde, at bilen bliver noget mere forurenende end den var før tuningen. Nyere bilers stop-start funktion slås i mange tilfælde ligeledes fra. Funktionen er både fordelagtige fordi den sørger for, at bilen forurener mindre, når den holder stille, og fordi den mindsker brændstofforbruget. Generelt kan chiptuning således have negative miljømæssige konsekvenser, selv hvis brændstofforbruget forbedres ved en øko-tuning. 

Hvad siger lovgivningen om chiptuning?
Chiptuning er ikke nødvendigvis ulovlig, men der er nogle meget stramme regler på området, og disse er vigtige at være opmærksomme på, hvis du vælger at få din bil chiptunet. Da en af de væsentlige problematikker ved chiptuning som nævnt er det miljømæssige aspekt, har det siden 2016 været lov, at du skal kunne bevise, at din bil efter chiptuning opfylder lovkravene for luftforurening. Nærmere bestemt betyder det, at bilen hverken må forurene eller larme mere end den gjorde ved dens første registrering. Det er dit ansvar at have den rette dokumentation, og ofte kan miljømålinger være dyre og besværlige at få lavet. Desuden er det et lovkrav, at producenten kan godkende bilens bremser, konstruktion og lignende, hvis bilens ydeevne øges med mere end 20 %.

Følg og få notifikationer ved næste nyhed