{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nordisk boogie 6x2 vs. twinsteer 6x2/4
  • #2   12. jan 2013 Det her skal nok give debat Kim.....

    Men mit synspunkt:

    Det hele ligger jo i hvad man kører, kører man nordpå som kommer man bedst frem med en Boogie, en pusher/twin steer skal nok klare sig, men en boogie har bare mere greb i trækakslen. Snakker vi stabilitet så giver det jo sig selv at en twinsteer er mere stabil på grund af den længere akselafstand fra foraksel til trækaksel.


  • #3   12. jan 2013 Kom med noget mere info?

    Hvad skal bilen bruges til? Fuld læs hele tiden? Osv osv..


  • #4   12. jan 2013 Boogie'en har mindre vende radius, det er pænere efter min mening og du kan ligge mere vægt på trækakselen, men når man gør det bliver den svær at dreje med da meget af vægten ryger af forakslen og hen på trækakslen. Der er også lidt mere dækslid hvis man har en tvillingmonteret boogie.
    Men som Havenga skriver er en twinsteer mere stabil pga. akselafstanden.


  • #5   12. jan 2013 Brogaard

    En tvillingemonteret boogie bruger mindre dæk end en singlemonteret boogie gør.

    I øvrigt er en twinsteer følsom på støddæmpere, styrestænger osv. hvis der er ret meget slør så ødelægger den dækkene - Det gør en pusher f.eks. ikke fordi akslen er fast.

    Kim

    Hvad man skal vælge afhænger helt og holdent af hvad bilen skal bruges til - Ud af vejen er en twinsteer/pusher langt mere stabil og rolig og den er langt mere fleksibel hvis der skal køre med forskellige trailere.
    Jeg har kun en boogiebil fordi jeg kommer mange steder med ikke ret meget plads så jeg har nytte af den mindre venderadius og at den er nemmere at manøvre med på lidt plads.

    Havde jeg ikke haft det behov havde jeg til enhver tid valgt en twinsteer eller en pusher.


  • #6   12. jan 2013 Måårten det lidt noget vrøvl det med plads. Jeg kommer også mange steder hvor jeg er glad for at have en boggi fremfor da jeg kørte en twinsteer. Men mine kollegaer som har pusher/twinsteer biler kommer nøjagtig samme steder som mig.

    Men giver dig ret hvad angår single boggi og tvillingmonteret. Og skulle man punktere så hår man med tvilling montering mulighed at fortsætte.
    En boggi er meget urolig på vejen med akslen oppe, men ligger til gengæld hel fantastisk rolig på vejen med boggien nede.


  • #7   12. jan 2013 EK T

    Min kolleger kommer da også samme steder som mig og jeg er eneste boogiebil, jeg kommer bare nemmere ind og ud hvis pladsen er trang. Det er udelukkende komfort og intet andet.

    Men ja, den er rolig ud af vejen med boogien nede, til gengæld støder hvis man ikke har ret meget læs på, altså lige der i gråzonen hvor det er for meget til at køre med den oppe og egentlig for lidt til at køre med den nede - Jeg kører tit med læs hvor det ligger lige der.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #8   12. jan 2013 Kører man hård entreprenør køsel skal man selvfølgelig have en 6x4, kører man Nord Norge skal man have en 6x2, kører man trucking i DK skal man have en 6x2/4, kører man distribution med en et akslet city trailer skal man have en 4x2. Alt afhænger af hvad man skal bruge bilen til. Men en 6x2/4 er efter min mening det bedste kompromis til blandet kørsel. Pusher biler er et misfoster det eneste en pusher er god til er at køre ligeud nå ja så er det en billig løsning til at få mere lastevne på en 4x2.

  • #9   12. jan 2013 Lidt firkantet Thomas g, ikk?


  • #10   12. jan 2013 En pusher er vel ikke mere et misfoster end en 6x2/4? Sådan en twinsteer, den kan da ryste og hoppe og skabe sig hvis der er det mindste i alle de led og forbindelser. På en pusher er det en fast aksel uden alt det tingeltangel. Ja, den er måske lidt mere drøj at manøvre med hvis den er læsset hårdt til, men ellers er det da ikke noget man tænker over - Eller det synes jeg ikke.

    Men jeg er enig i, at man skal vælge bil udfra hvad den skal bruges til, pt. er der gået lidt mode i boogiebiler ser det ud til.


  • #11   12. jan 2013 Jeg er også ofte på den grænse med min forvogn, hvilket vel sammenlignes lidt med en 3100mm boogie på grund af min korte kasse på forvognen.

    Den gråzone er nemlig ufattelig nem at ramme.... Det er sådan næsten nok for mig når jeg har 4-5 tons på og min elstabler til at stå opad bagsmækken, så føles det som om at man svæver på forakslen. Der smider jeg godt nok akslen, men overfører så tilpas meget vægt så der ligger nok på forakslen...



  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #12   12. jan 2013 Selvfølgelig er det firkantet men der er jo ikke plads til en doktor afhandling her. det drejer sig jo bare om at man skal have den bil der er mest velegnet til kørslen. og til blandet kørsel er en 6x2/4 bare mest velegnet. Men den er jo ikke specielt god til noget den er bare bedst til lidt af det hele.

    Måårten hvis det forholder sig sådan så håber jeg da at synsmanden stopper festen næste gang ellers er det vel et spørgsmål om man ikke selv i disse tider skulle overveje en tur forbi et værksted.


  • #13   12. jan 2013 Thomas

    Der skal slet ikke så meget til at man bliver kasseret til syn før det kan ses på dæk og når først det starter bliver det selvforstærkende. Men klart det ikke er noget der kommer de første 6-8 måneder. Hahaha.

    Det værste ved en pusher eller twinsteer er da, at det koster en formue at bygge den ordentligt op fordi det er lidt knap med pladsen og alt skal flyttes for at der kan blive plads til lidt ordentlig tank og lidt værktøjsskab og helt galt er det da med de store lydpotter og Ad-Blue tank og hvad har vi i dag.

    Men en ordentligt opbygget twinsteer eller puscher da klart at foretrække om all round bil, det er der slet ingen tvivl om - Der har en boogiebil slet ingen berettigelse.

    Menno

    Jeg har 9,8 tons på min trækaksel med en tom 40" container på sideloaderen og boogien oppe - Så der skal ikke meget til før den skal ned og så vil den gerne hoppe og støde lidt fordi den ikke er ret tung. Det er man fri for med en twinsteer der kan man læsse en del før man er nød til at smide akslen.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #14   13. jan 2013 i det hele taget er trækkere noget lort de dur ikke i sne, der ingen plads til opbygning, de kører ad helvede til og de kan køre med speditørenens trailere. nej giv mig en forvogn hænger med egen kunde. ( Hvis der nogen der ved hvor den findes så giv mig et praj ) men det er det vi må leve med så ja alle trækkere er et komprmis men en trækker kan bruges til meget men den er bare ikke bedst til noget. jo 40 fods containere men det er livet sku for kort til.

  • #15   13. jan 2013 Ærligt det er begrænset hvor meget boogie bil jeg har kørt, men hvis jeg skulel vælge ud fra det praktiske, og det skal man jo:

    - Bilen kører med fuld totalvægt altid, så er det en boogie, tvillingemonteret

    - Bilen kører med skiftende vægt på gods, så er det en pusher...

    Kort og godt, ingen tvivl om at en boogiebil er nemmere at få bygget ordentligt op, det er ihvertfald det jeg har fornemmet når man kikker brugte biler etc. det er som om der er mere plads, hvorfor aner jeg ikke, men jeg er selvfølgelig heller ikke mekanikker eller opbygger, derudover er den også flottere, så længe der er tale om en tvillingemonteret boogie og ikke en fattigmands-boogie...
    Som nogle nævner er den sikkert også bedre i sne, men er det ikke "bare" vanesag i sidste ende? Jeg kan også tvangshæve min pusher, så vægten på trækakslen bør være nogenlunde den samme på trods af den længere akselafstand...


  • #16   13. jan 2013 Grunden til der er mere plads på en Boogie er udelukkende pga. den længere aksel afstand fra foraksel til trækaksel. Hvis man ville have samme afstand på en pusher ville den var ubrugelig i henhold til trækkets total længde.

    hvad angår tryk på trækaksel så vil man ikke opnå den samme spidsbelastning som på en Boogie medmindre man rykker skamlen helt nedover trækakslen. Fordelen på en pusher er bare at der automatisk ligger væsentligt mere tryk på forakslen uanset hvad...


  • #17   13. jan 2013 At en trækker er noget lort, lugter da langt væk af uvidenhed!

    Som stort set alle andre er inde på, så kommer det helt an på hvad for en type kørsel den skal bruges til, omend ikke lige så meget hvor hen du skal køre.
    Til at køre Norge er en boogie eller tandembil at foretrække, og men alt kan lade sig gøre. Selv en 2-akslet trækker, selvom flere nordmænd påstår andet.

    En boogiebil er skide skøn at køre med - så længe boogien er i asfalten, eller man skal rundt trange steder. Min gamle bil var en twinsteer, og jeg kunne tydeligt mærke forskellen på hvor nem den nye var at komme rundt med. Men det er som Morten skriver et komfortspørgsmål, for i det store hele, kommer en twinsteer ind og rundt de samme steder. Da jeg valgte bil var jeg ikke i tvivl, men det blev også forstærket af at min walkingfloortrailer var så tung i forenden at jeg ikke kunne læsse ret meget før jeg alligevel skulle køre med hæveakslen i asfalten. Og så er en boogietrækket bare mest stabil pga den længere akselafstand. Dog skal det lige pointeres at når vi snakker stabilitet, så er en mellemaksel altså også ganske stabil, og det er den hvad enten akslen er hævet eller sænket. Så mht stabilitet vinder mellemaksel.
    Kører man med varierende vægt, og en del stykgods, så vil jeg foretrække en mellemaksel. Den er dejlig nem at fordele vægt med, da man også lægger vægt på forakslen hvis man hæver akslen. I hvert fald hvis man ikke som på Scaniaer kan delvist tage trykket af akslen.

    Skal jeg en dag have en bil mere, så bliver det med mellemaksel, da man KAN køre stort set alt med sådan en. Og når Volvoen skal skiftes, skal det også overvejes om det bliver en boogiebil igen.


  • #18   13. jan 2013 Thomas G. Mht dit synspunkt på trækkere, så er du mere fleksibelt stillet med sådan en. Med en forvogn / hænger er du mere låst fast, i forhold til en trækker

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #19   14. jan 2013 Til oplysning har jeg to trækkere ( den ene er en twinsteer og den anden en pusher så mht. pusher biler ved jeg også lidt om hvad det drejer sig om ) så måske var der en lille smule humor blandet ind i det jeg skrev. Jeg skrev jo blandt andet at en af ulemperne ved trækkere er at de kan køre med speditørenes trailere. Men at jeg er forvogn hænger fan det vil jeg ikke løbe fra.

  • #20   15. jan 2013 thomas g

    Så er der sgu endnu en ting vi er enige om - Sådan en hængerbil er en rigtig lastbil - Færdig, bum basta!


  • #21   16. jan 2013 Thomas G. Hvis du er så glad for forvogn / hænger i forhold til trækker / trailer, hvorfor er det så at du har valgt at køre med 2 trækkere , fremfor at investere i forvogn / hænger

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #22   16. jan 2013 Jan N
    Hvis ikke man kan få den man elsker, må man elske den man kan få.


  • #23   16. jan 2013 Nu er der altså en del fordele ved en trækker sådan mht fleksibilitet..

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #24   16. jan 2013 Morten L. k
    stop nu eller kan du ikke læse hvad jeg skriver.


  • #25   16. jan 2013 Fleksibilitet behøver jo ikke kun være til speditørens fordel, vel smiley

  • #26   17. jan 2013 Hvad er så jeres erfaringer mht dækslid?
    Ifølge min logik burde en twinsteer jo slide mindre på dækkene,
    Idet mellemakslen drejer med....


  • #27   17. jan 2013 Min logik siger det samme, til gengæld er der jo så også et øget slidt på diverse vitale dele i twinsteer delen, hvor den jo er fast på en pusher, så jeg tror at det kommer ud på et i sidste ende rent økonomisk...

  • #28   17. jan 2013 og lige for og være med her, en twinsteer kan sagtens køre nordnorge. smiley

  • #29   17. jan 2013 Nemlig Steven.

    Mht dækslid, så kørte min gamle twinsteer stadig på de originale dæk på midten efter670000 og masser af mønster endnu. Men det kommer jo også meget an på hvor meget af tiden hjulene er i asfalten og hvor tunge læs man har.


Kommentér på:
nordisk boogie 6x2 vs. twinsteer 6x2/4

Annonce