4.143 visninger
|
Oprettet:
nordisk boogie 6x2 vs. twinsteer 6x2/4 {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften lyder...
For og imod de to opbygninger.
jeg har brug for alle de holdninger og meninger/erfaringer i overhovedet kan rumme.
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 174
Men mit synspunkt:
Det hele ligger jo i hvad man kører, kører man nordpå som kommer man bedst frem med en Boogie, en pusher/twin steer skal nok klare sig, men en boogie har bare mere greb i trækakslen. Snakker vi stabilitet så giver det jo sig selv at en twinsteer er mere stabil på grund af den længere akselafstand fra foraksel til trækaksel.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
Hvad skal bilen bruges til? Fuld læs hele tiden? Osv osv..
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 3 Emner: 1 Svar: 69
Men som Havenga skriver er en twinsteer mere stabil pga. akselafstanden.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
En tvillingemonteret boogie bruger mindre dæk end en singlemonteret boogie gør.
I øvrigt er en twinsteer følsom på støddæmpere, styrestænger osv. hvis der er ret meget slør så ødelægger den dækkene - Det gør en pusher f.eks. ikke fordi akslen er fast.
Kim
Hvad man skal vælge afhænger helt og holdent af hvad bilen skal bruges til - Ud af vejen er en twinsteer/pusher langt mere stabil og rolig og den er langt mere fleksibel hvis der skal køre med forskellige trailere.
Jeg har kun en boogiebil fordi jeg kommer mange steder med ikke ret meget plads så jeg har nytte af den mindre venderadius og at den er nemmere at manøvre med på lidt plads.
Havde jeg ikke haft det behov havde jeg til enhver tid valgt en twinsteer eller en pusher.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
Men giver dig ret hvad angår single boggi og tvillingmonteret. Og skulle man punktere så hår man med tvilling montering mulighed at fortsætte.
En boggi er meget urolig på vejen med akslen oppe, men ligger til gengæld hel fantastisk rolig på vejen med boggien nede.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Min kolleger kommer da også samme steder som mig og jeg er eneste boogiebil, jeg kommer bare nemmere ind og ud hvis pladsen er trang. Det er udelukkende komfort og intet andet.
Men ja, den er rolig ud af vejen med boogien nede, til gengæld støder hvis man ikke har ret meget læs på, altså lige der i gråzonen hvor det er for meget til at køre med den oppe og egentlig for lidt til at køre med den nede - Jeg kører tit med læs hvor det ligger lige der.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 459
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Men jeg er enig i, at man skal vælge bil udfra hvad den skal bruges til, pt. er der gået lidt mode i boogiebiler ser det ud til.
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 174
Den gråzone er nemlig ufattelig nem at ramme.... Det er sådan næsten nok for mig når jeg har 4-5 tons på og min elstabler til at stå opad bagsmækken, så føles det som om at man svæver på forakslen. Der smider jeg godt nok akslen, men overfører så tilpas meget vægt så der ligger nok på forakslen...
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Måårten hvis det forholder sig sådan så håber jeg da at synsmanden stopper festen næste gang ellers er det vel et spørgsmål om man ikke selv i disse tider skulle overveje en tur forbi et værksted.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der skal slet ikke så meget til at man bliver kasseret til syn før det kan ses på dæk og når først det starter bliver det selvforstærkende. Men klart det ikke er noget der kommer de første 6-8 måneder. Hahaha.
Det værste ved en pusher eller twinsteer er da, at det koster en formue at bygge den ordentligt op fordi det er lidt knap med pladsen og alt skal flyttes for at der kan blive plads til lidt ordentlig tank og lidt værktøjsskab og helt galt er det da med de store lydpotter og Ad-Blue tank og hvad har vi i dag.
Men en ordentligt opbygget twinsteer eller puscher da klart at foretrække om all round bil, det er der slet ingen tvivl om - Der har en boogiebil slet ingen berettigelse.
Menno
Jeg har 9,8 tons på min trækaksel med en tom 40" container på sideloaderen og boogien oppe - Så der skal ikke meget til før den skal ned og så vil den gerne hoppe og støde lidt fordi den ikke er ret tung. Det er man fri for med en twinsteer der kan man læsse en del før man er nød til at smide akslen.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
- Bilen kører med fuld totalvægt altid, så er det en boogie, tvillingemonteret
- Bilen kører med skiftende vægt på gods, så er det en pusher...
Kort og godt, ingen tvivl om at en boogiebil er nemmere at få bygget ordentligt op, det er ihvertfald det jeg har fornemmet når man kikker brugte biler etc. det er som om der er mere plads, hvorfor aner jeg ikke, men jeg er selvfølgelig heller ikke mekanikker eller opbygger, derudover er den også flottere, så længe der er tale om en tvillingemonteret boogie og ikke en fattigmands-boogie...
Som nogle nævner er den sikkert også bedre i sne, men er det ikke "bare" vanesag i sidste ende? Jeg kan også tvangshæve min pusher, så vægten på trækakslen bør være nogenlunde den samme på trods af den længere akselafstand...
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 174
hvad angår tryk på trækaksel så vil man ikke opnå den samme spidsbelastning som på en Boogie medmindre man rykker skamlen helt nedover trækakslen. Fordelen på en pusher er bare at der automatisk ligger væsentligt mere tryk på forakslen uanset hvad...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Som stort set alle andre er inde på, så kommer det helt an på hvad for en type kørsel den skal bruges til, omend ikke lige så meget hvor hen du skal køre.
Til at køre Norge er en boogie eller tandembil at foretrække, og men alt kan lade sig gøre. Selv en 2-akslet trækker, selvom flere nordmænd påstår andet.
En boogiebil er skide skøn at køre med - så længe boogien er i asfalten, eller man skal rundt trange steder. Min gamle bil var en twinsteer, og jeg kunne tydeligt mærke forskellen på hvor nem den nye var at komme rundt med. Men det er som Morten skriver et komfortspørgsmål, for i det store hele, kommer en twinsteer ind og rundt de samme steder. Da jeg valgte bil var jeg ikke i tvivl, men det blev også forstærket af at min walkingfloortrailer var så tung i forenden at jeg ikke kunne læsse ret meget før jeg alligevel skulle køre med hæveakslen i asfalten. Og så er en boogietrækket bare mest stabil pga den længere akselafstand. Dog skal det lige pointeres at når vi snakker stabilitet, så er en mellemaksel altså også ganske stabil, og det er den hvad enten akslen er hævet eller sænket. Så mht stabilitet vinder mellemaksel.
Kører man med varierende vægt, og en del stykgods, så vil jeg foretrække en mellemaksel. Den er dejlig nem at fordele vægt med, da man også lægger vægt på forakslen hvis man hæver akslen. I hvert fald hvis man ikke som på Scaniaer kan delvist tage trykket af akslen.
Skal jeg en dag have en bil mere, så bliver det med mellemaksel, da man KAN køre stort set alt med sådan en. Og når Volvoen skal skiftes, skal det også overvejes om det bliver en boogiebil igen.
jan 2012
Følger: 18 Følgere: 16 Lastbiler: 2 Emner: 9 Svar: 141
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Så er der sgu endnu en ting vi er enige om - Sådan en hængerbil er en rigtig lastbil - Færdig, bum basta!
jan 2012
Følger: 18 Følgere: 16 Lastbiler: 2 Emner: 9 Svar: 141
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Hvis ikke man kan få den man elsker, må man elske den man kan få.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
stop nu eller kan du ikke læse hvad jeg skriver.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
maj 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 31 Svar: 106
Ifølge min logik burde en twinsteer jo slide mindre på dækkene,
Idet mellemakslen drejer med....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Mht dækslid, så kørte min gamle twinsteer stadig på de originale dæk på midten efter670000 og masser af mønster endnu. Men det kommer jo også meget an på hvor meget af tiden hjulene er i asfalten og hvor tunge læs man har.
nordisk boogie 6x2 vs. twinsteer 6x2/4