2.255 visninger
|
Oprettet:
Boogie vs Mellemaksel fordel/ulemper {{forumTopicSubject}}
Måske et dumt spørgsmål, men er sq lidt nysgerrig og man får jo ikke svar hvis at man ikke spørger :P.
Hvad er fordelen/ulempen ved en boogiebil kontra en mellemaksel. Kender godt den tekniske forskel med at den ene er monteret efter og den anden før trækakslen, men der må vel være nogle fordele og ulemper ved begge opbygninger der gør at den ene i nogle situationer er bedre end den anden. Ellers så "burde" der jo næsten udelukkende kun kører biler rundt med den ene eller den anden slags, og ikke en god 50/50 blanding som jeg synes man ser idag.
dec 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 22
Ulemperne er at de ofte er mere livlige med hævet boogie, og også svære at holde sig indenfor 16,5 m med en EU trailer, når akselafstanden overstiger 2900mm.
Mange sværger kun til boogiebiler, specielt nordpå. Jeg tvivler dog på dette har den store betydning, bare chaufføren er dygtig nok.
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
en boogie overfører ca 50% mere trækkraft over på den trækkende aksel = kommer over bakkerne men har ikk så meget tryk på forhjulet hvilket er en ulempe på ned af bakkerne
mellemaksel tager trykket fra trækaksel og lægger mere over på forhjulet så du kommer sikkert ned af bakkerne men har svære ved at komme op af bakkerne
det var en skide god artikel med masser af god info
apr 2016
Følger: 2 Følgere: 24 Lastbiler: 4 Emner: 14 Svar: 185
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Boogie vs Mellemaksel fordel/ulemper