{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.256 visninger | Oprettet:

Kenneth Ø
Kenneth Ø
Tilmeldt:
15. dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

12 volt batteri til sub {{forumTopicSubject}}

Hey der

Jeg overvejer og købt et 12 volt batteri 60 amp til lastbilen og have den inde i kabinen og oplade den via en strøm oplader via cigar stik til 12 volt subwoofer men hvor længe kan batteriet klare uden opladning
og er det noget der er holdbart !?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  12 volt batteri til sub
  • #1   11. jan 2015 Hvorfor ikke bare købe en 24v/12v 60A omformer? Den anden løsning bliver sgu noget bøvl.

  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   11. jan 2015 har hørt det ikke skulle være så godt for de 24 volt batterier !?

  • #3   11. jan 2015 Hvorfor ikke bare købe en 24v forstærker, eller trække kabler fra battereiet og op til forstærkeren?

  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   11. jan 2015 jamen fordi jeg har en 12 volt liggene og gider ikke købe en ny da jeg har en
    men kan man ikke bare smide et bilbatteri ind i kabinen og oplade det via cigar oplader (:


  • #5   11. jan 2015 Jeg ville ikke gøre det. Gør som Morten L.K skriver, eller køb en omformer.

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #6   11. jan 2015 Jeg havde på et tidspunkt en 12v aktiv sub i lastbilen og der brugte jeg en 24/12v omformer

  • #7   11. jan 2015 Find et sted i sikrignsboksen hvor der er 12v og træk ny ledning til forstærkeren!!!

    Plug and play


  • #8   11. jan 2015 #6
    Det er også det eneste rigtige at gøre, hvis man ikke vil ofre pengene på en 24v forstærker.


  • #9   11. jan 2015 Dan H. Så skal den forstærker godt nok ikke være ret kraftig, for de 12v omformere, der sidder i bilerne, leverer ikke ret mange ampere, og så brænder du den af.

  • #10   11. jan 2015 det skal den da hellere ikk være når resten ikk er med..

    Det virker da ulogisk at smide en stor forstærker i når højtalerne køre på alm radio..



  • #11   11. jan 2015 Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det, du skriver smiley
    Han skriver netop, at den skal bruges til at trække en sub, så nogen ampere bruger den jo, og mig bekendt leverer standard 12v-omformerne i bilerne 3-5 ampere, så nej det er ikke en mulighed.


  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #12   11. jan 2015 Tak for svarene hvis jeg smider en omformer i 24 til 12 hvor mange amp skal den så ca være på for og kunne trække sub god aften der ??

  • #13   12. jan 2015 Prøv at se hvor stor den sikring er, som sidder i røven af forstærkeren, og så find en omformer, som leverer lidt højere ampere end sikringen er. Dvs at hvis sikringen er på 30 ampere, så finder du en omformer på 35-40 ampere. Så er du sikker på, at det holder.

  • #14   16. jan 2015 Der er mange aspekter I det her...

    -En direkte tapning fra batterier (på 12V) siden er bestemt ikke en god ide, det vil skævvride batterierne.

    -En omformer fra 24v -> 12V, muligt men heller ikke særlig god. En sub forstærker kræver store spids strømme på hvert basslag, og det er en omformer ikke særlig god til. Desuden vil koste 1000,- + moms for en 30A eller 1920 + moms for en 60A. Derudover skal der relæer på for at slukke skidtet når bilen slukker...

    - En 24V -> 12V DC lader og man så bruger et 12V batteri som "buffer" er ikke en dårlig ide. Desværre er disse DC ladere ikke I den billige ende, en 15A lader koster 1300,- plus moms, og igen skal der relæer på at slukke...

    -Alt taget I betragtning, så er det nok nemmer og billigere at købe Mosconi 24V forstærker 2800 inkl moms...


  • #15   17. jan 2015 Nu er det et emne der har været oppe mange gange siden jeg startede tilbage på bilgalleri, forummet.
    Og vi kan diskutere det i årevis.

    Men der er altså ingen problem i at trække 12v fra det ene batteri, ud af de 2 i serie.
    Den smule en forstærker trækker, (under normale forhold), tager ikke en skid ud af batterierne når bilen er startet..

    Jeg kunne forstå hvis man skulle bruge et eller andet sindsygt 12v apparat som tog alt det strøm generatoren kunne lade.
    Dette tror jeg næppe er tilfældet.
    Da det i det tilfælde skulle være en 2800 RMS watt forstærker.
    Det er de færreste jeg endnu har set der monteret noget i den størrelse i lastbilerne.

    Men ingen tvivl, nummer 1, er en 24v forstærker.
    Og nummer 2, er at trække en ledning fra det ene batteri,
    Nummer 3, er en dyr stor omformer.

    Alle er muligheder, man skal bare gøre op med sig selv, hvilken løsning man er til.


  • Kenneth Ø
    Kenneth Ø Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #16   18. jan 2015 Nej jeg kan godt høre der er delte meninger og et omdiskuteret emne
    men nu har jeg smidt den til det ene batteri så må det holde eller ej
    men er kun et 8 tommer bazooka rør med bas og forstærker men tak for svarene
    god søndag derude smiley


  • #17   18. jan 2015 Ligegyldigt hvad, så er det på den lange bane en dum ide at tage strømmen midt på batteriet. Punktum! Hvis jeg var dig vil jeg købe en batteri equilizer/balancer, så kan den levelere batterierne og give dem almindelig levetid tilbage... Victron har en til 74 euro

  • #18   19. jan 2015 Phillip kan du komme med en teknisk redegørelse for det.

    Der køre biler ved Vejdirektoratet, som er over 10 år gamle.
    Og de har noget 12 volt udstyr i bilerne, som er monteret på samme måde, dog heller ikke noget der trækker noget særlig strøm.
    Der er ingen forskel i slidtagen af batterierne, i forhold til almindelige lastbiler.

    I forvejen, har man altid en fejl belastning på batterierne. Da strøm løber fra minus til plus, vil det altid skulle igennem det batteri, hvor på minus Polen sidder, før det kommer til det andet batteri.

    Derfor kan man ikke se nogen mærkbar forskel.
    Og da der også her er tale om en lille lige gyldig forstærker.
    Så kan jeg ikke se problemet.

    Men du er velkommen til at gøre mig klogere.
    Det kan sagtens være at der er noget jeg ikke ved, har kun været auto elektriker i et par år. For flere år siden.


  • #20   20. jan 2015 Som jeg også skriver højere oppe, er der da ingen tvivl om at det bedste valg, ville være en 24 volt forstærker. (Dette køre jeg selv med)

    Der står jo ik noget i dit link som vi ik er klar over, men jeg mener stadig det er misvisende, da der sker det, at så længe der er celler i batterierne der "kalder" på strøm, så vil der blive ladet på de celler når strømmen passere.

    Og dette er lige gyldigt om det er et batteri der er bagud, eller om det er 2 celler i hvert batteri der er bagud.

    Og hvis det der står i dit link, 100% er tilfældet, og jeg er forkert på den.
    så prøv li at regn på hvilken forskel vi er ude i med en almindelig 12v forstærker.
    Jeg er af den overbevisning, at dette ikke når overhoved at vise sig i batteriets levetid. Og som sagt, har Vejdirektoratet biler kørende med noget 12v grej, som er koblet til på denne måde, og de får skiftet batterier nøjagtig som alle andre.


  • Mark M
    Mark M Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   10. feb 2016 Jeg skal til at bygge noget campingsværk ind i en kasse på en lastbil, og vil gerne have lys og hifi.. og påtænker at købe 2 store 12v batterier og køre 12v i kassen.. og lade dem op hjemme fra.. men da jeg også har en sub som nok trækker en del strøm bliver jeg nok nød til at lade på batterierne under kørsel.. Jeg kender en der har købt en 220v omformer, og så koblet en lader til den, for at lade 12v.. men kan man ik bruge bilens generator på en eller anden måde ? jeg er vandt til at makke anlæg til biler, bare ikke i lastbil...

Kommentér på:
12 volt batteri til sub

Annonce