{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.362 visninger | Oprettet:

Dan J
Dan J
Tilmeldt:
31. maj 2011
Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271

KAN MAN VÆRE "EVIGHEDSVIKAR" ? {{forumTopicSubject}}

Denne debat har kørt i en periode på et par andre sider :
Der er så mange regler for,- hvor længe man skal være "tilknyttet" et sted,-en adresse,-eller blot et opholdsted,- for at komme i betragtning til visse ting.

Eksempelvis omkring det at være skattepligtig i et land,- hvor der kigges på hvor mange dage man er på et givent sted.
Selv i de nye tiltag der netop er kommet fra EU,- hvor man omkring førerkortet nævner et antal dage,- som værende afgørende for hvor man skal have dette udstedt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide,- om der således også er en grænse for længden på et "VIKARIAT" ?

Personligt mener jeg at grænsen for hvornår man reelt ER vikar,- eller fastansat,- bør klarlægges af myndighederne således at ingen kan være i tvivl.

Derfor har jeg sendt denne skrivelse til fler Politikere,-som burde have en interesse i at få dette spørgsmål besvaret.

Jeg skriver til dig, uden helt at være sikker på om det nu lige er "dit bord" ?
Det drjer sig om begrebet "vikar",- som jo er ved at være en "modeting" på mage arbejdspladser.
Vi oplever mere og mere, at der ikke bliver ansat "medarbejdere",- men derimod "vikarer".
Selvfølgelig har der "altid" været vikarer, hvilket nok ikke kan undværes,- MEN ?

HVAD ER DEFINITIONEN PÅ BEGREBET VIKAR ?

Jeg forestiller mig, at det er en person man ansaætter i en begrænset periode, som afløser for en ansat medarbejder der skal være væk fra jobbet i en given periode.

FAIR NOK,- men hvor lang kan denne "periode" være,- inden der reelt er tale om fast arbejde ?

Findes der regler for dette, - eller kan man bare gøre som man ønsker ?
Problemet er stigende på transportområdet,- hvor der i stigende grad anvendes chauffører der udelukkende er ansat som "vikarer". Disse får man fra Bureauer,- med special i disse forhold,- og nok også kender de eventuelle "smuthuller" der måtte være i en lov,- - - -- HVIS sådan een findes.

Chauffører der i op til 3-5 år kører rundt i den samme lastbil,- for den samme vognmand,- anser jeg personligt IKKE for at være "vikar".

Mvh.

Dan F. Jørgensen


HAR DU EN MENING OM DETTE ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KAN MAN VÆRE "EVIGHEDSVIKAR" ?
  • #1   25. okt 2011 Hvis man er ansat i et godkendt chauffør-vikar bureau, som iøvrigt skal opfylde kravende til vognmandstilladelser, så mener jeg ikke der er nogen begrænsning for hvor længe man kan være lejet ud, til den samme vognmand. Ansættelsesforholdet ligger jo hos vikarbureauet, og reguleres efter den kontrakt, herunder overenskomst, man har med dem. Om de så sender dig ud til den samme vognmand et helt år, eller feks 4 forskellige i løbet af et år, er vel underordnet?.

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #2   25. okt 2011 Hvad så når en arbejdsgiver KUN anvender "vikarer" ?
    Det betyder jo at den pågældende vikar,- jo ikke er vikar for nogen ?

    Det er rigtigt,- at en vikar SKAL være aflønnet af det bureau han / hun er udsendt fra. Dette betyder vel så, at der SKAL foreligge an ansættelseskontrakt der dokumentere dette ?

    En vognmand der afregner ansatte "vikarer" direkte med lønsedler og det hele,- vil således efter min menig være på den forkerte side af loven.


  • #3   25. okt 2011 kald det da hva du vil, bare folk er i arbejde og de får løn, så er titlen da lige meget

  • #4   25. okt 2011 Steven >
    Helt enig. Der bliver jo ikke flere arbejdspladser, af at man sparker den "faste" vikar ud, og tar en fastansat chauffør ind.


  • #5   25. okt 2011 Dan >

    Ansættelseskontrakt skal alle jo ha, efter 1mdrs ansættelse.

    Hvis det står i kontrakten at den ansatte får sin løn direkte fra vognmanden, som så sender en provision videre til vikarbureauet, er der vel ikke noget problem i det?
    Du må nok finde reglerne for godkendte chauffør-vikarbureauer frem. Trafikstyrelsen har dem.

    Hvem siger en vikar altid skal være hyret istedet for en anden, som kommer tilbage senere?
    Hvad nu med den vognmand, som lejer 2 ekstra biler til at køre roer med, her i sæsonen, hvis han hyrer 2 chauffører fra et vikarbureau, så er de jo ikke vikar for nogen anden chauffør. Og det er der vel ikke noget forkert i?


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #6   25. okt 2011 Nu er regler jo ikke lige SÅ enkle,- og ja Trafikstyrelsen har nogle regler,- og her mener jeg virkelig NOGLE.

    Det rent Judiske ER,- at man kun kan være aflønnet af den man er ansat hos,- er vi ikke enige om det ?

    OK så. Når så lønafregningen overgår fra vikarbureauet til arbejdsgiveren,- så gør ansættelsesforholdet det også !

    Man kan ikke fraskrive sig tekster i lovgivning,- blot ved at indføre en skriftlig passus i en kontrakt. En lov er og bliver vel en lov.

    Problemt ER,- at anvendelse af vikarer,- foregår imellem flere lovtekster og kan derfor ikke direkte siges at være hverken lovlige eller ulovlige,- DET er hel problematikken,- for selvfølgelig kan det da være flintrende ligegyldigt om du er ansat som chauffør eller som vikar,- stort set.

    Så er det næste problem bare,- at i Danmark anvender man IKKE Danske chauffører som vikarer i ret stor udstrækning,- og aldrig til en DANSK løn. Se det er problemet,- set med mine briller.

    En viakr er ikke det samme som en midlertidig løsarbejder,- men en der afløser en ansat der er midlertidig fra værende fra jobbet.
    Sådan er definationen på det at være viakar,- og tænk lige over at en sygeplejerske faktisk kan være vikar for sig selv.


  • #7   25. okt 2011 Dan skrev

    > ..ja Trafikstyrelsen har nogle regler,- og her mener jeg virkelig NOGLE.

    De har reglerne for godkendte chaufførvikar bureauer, var det ikke dem du spurgte efter?

    > Det rent Judiske ER,- at man kun kan være aflønnet af den man er ansat hos,-

    Hvor står det?

    > er vi ikke enige om det ?

    Nej da.

    > OK så. Når så lønafregningen overgår fra vikarbureauet til arbejdsgiveren,-
    > så gør ansættelsesforholdet det også !

    Hvor i himlens navn har du fundet den regel??

    Man kan ikke fraskrive sig tekster i lovgivning,- blot ved at indføre en skriftlig passus i en kontrakt. En lov er og bliver vel en lov.

    > Problemt ER,- at anvendelse af vikarer,- foregår imellem flere lovtekster og
    > kan derfor ikke direkte siges at være hverken lovlige eller ulovlige,-

    Hvis det ikke står nogen steder at det er forbudt, så er det tilladt.

    > Så er det næste problem bare,- at i Danmark anvender man IKKE Danske
    > chauffører som vikarer i ret stor udstrækning,- og aldrig til en DANSK løn.
    > Se det er problemet,- set med mine briller.

    Jeg kan godt se at det er meget imod din, og dine 3F pamper-kumpaners vilje, at det ikke er forbudt for øst-europæere at arbejde i danmark. Men det forbud kommer ikke, det strider imod arbejdskraftens fri bevægelighed, i det indre marked. Og den har dit parti/fagforening altså stemt FOR, i 1991.
    Gå dog ned i din lokale 3F/S afd. og arbejd på at få DK meldt ud af EU, og en betonmur opført langs alle grænser.. i bedste Erich Honecher stil.. det er åbenbart din hedeste røde drøm.

    > En viakr er.. ..en der afløser en ansat der er midlertidig fra værende fra jobbet.
    > Sådan er definationen på det at være viakar,

    Nej. Sådan ville du ønske definitionen var.

    > og tænk lige over at en sygeplejerske faktisk kan være vikar for sig selv

    Hvad fabler du nu om?


  • #8   25. okt 2011 Print ud og hæng op i din lokale 3F (selvom de selvfølgelig stadig vil benægte fakta!).

    http://jura.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/forskning/rettid/2011/afh5-2011.pdf

    (Specialet omhandler vikarbureauvikarers retsstilling i dansk arbejdsret).


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #9   26. okt 2011 Finn D.
    Først må du hellere vide, at jeg faktisk IKKE er medlem af 3F,- og intet har til fælles med dem.

    Dernæst tager vi sygeplejersken,-som ved siden af sit normale job, kan være ansat i et vikarbureau,-og derved blive sendt på arbejde i sit eget job. Dette sker meget ofte for min nabokone.

    JA,- en vikar er en afløser,-som er ansat til at udføre en opgave der ellers skulle være udført af en fastansat,-der er fraværende.
    Denne defination kan du finde i enhver ordbog.
    Alle andre midlertidig ansatte er betegnet som "løsarbejdere",-eller som man kaldte dem da jeg var barn ,-"daglejer".

    Nej da, jeg har intet imod at udlændinge jobber i Danmark,-bare det bliver efter lovgivningen,-altså til DANSK løn.

    Dette brev fra det tidligere Færdselsstyrelsen som nu er Trafikstyrelsen , fortæller jo tydeligt at man SKAL betale DANSK løn.

    Kære Dan F. Jørgensen

    Tak for dine henvendelser af henholdsvis 6. og 11. januar 2010 vedrørende forholdene i transportbranchen.

    Vedr. brugen af vikarer kan Færdselsstyrelsen oplyse at, indehavere af vognmandstilladelser og danske chaufførvikarbureauer skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsforhold for chauffører, der findes i de kollektive overenskomster. Udenlandske chaufførvikarbureauer skal ved aflønning af udenlandske chaufførvikarer ved kørsel på danske lastbiler i Danmark følge niveauet i de gældende danske overenskomster.

    Såfremt Færdselsstyrelsen modtager materiale, der giver begrundet mistanke om, at en virksomhed (både danske vognmandsvirksomheder og danske og udenlandske chaufførvikarbureauer) ikke overholder kravet om aflønning af chauffører efter gældende kollektive overenskomster, indleder Færdselsstyrelsen en undersøgelse af, om der er grundlag for at meddele virksomheden en advarsel eller tilbagekaldelse af virksomhedens tilladelser/godkendelse. Styrelsen anmoder virksomheden om at indsende ansættelseskontrakter og lønsedler for chaufførerne og sender herefter sagen til udtalelse hos overenskomstparterne til vurdering af, om overenskomsten er overtrådt, og i givet fald, om overtrædelsen må betegnes som grov eller gentagen.



    Vedr. cabotagekørsel, kan Færdselsstyrelsen oplyse, at det konkrete spørgsmål om hvordan en cabotagekørsel defineres blev rejst på et møde i Bruxelles i november 2009. Som svar på spørgsmålet fastslog Kommissionen, at en cabotagekørsel defineres om en national transport af en forsendelse fra læsning af godset til losning hos den modtager, som står anført i fragtbrevet. En cabotagekørsel kan omfatte enten flere læssesteder eller flere lossesteder.
    Med venlig hilsen
    Christina Bech Godskesen Andersen, Fuldmægtig
    Færdselsstyrelsen, Kontor
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33929418
    Fax: +45 33932292
    e-mail: cga@fstyr.dk
    www.fstyr.dk


  • #10   26. okt 2011 Dan Skrev:

    > Først må du hellere vide, at jeg faktisk IKKE er medlem af 3F,-

    Det overrasker mig, nu når dine indlæg generelt er som taget direkte fra lærebogen, på 3F indoktrinerings skolen.

    > og intet har til fælles med dem.

    Naa.. der blir vi godtnok heller aldrig enige.

    > Dernæst tager vi sygeplejersken,-som ved siden af sit normale job, kan være ansat
    > i et vikarbureau,-og derved blive sendt på arbejde i sit eget job. Dette sker meget
    > ofte for min nabokone.

    At kalde ovenstående for "At være vikar for sig selv", er vel en tilsnigelse..
    Jeg ville sige at Hun i sit bi-job som vikar, nogle gange bliver sendt ud til Hendes normale arbejdsgiver, som vikar. Men dette er jo bare ord-kævl, jeg var bare nysgerrig efter hvad du mente med at vikariere "for sig selv".. lad det ligge der.

    > JA,- en vikar er en afløser,-som er ansat til at udføre en opgave der ellers
    > skulle være udført af en fastansat,-der er fraværende.

    Nu må du da snart holde op med snak der.
    Her er definitionen på hvad en Vikar er:
    CITAT: Fra EU-Direktivet om vikararbejde.
    "En vikaransat defineres i direktivet som ”en arbejdstager, som har indgået en
    arbejdsaftale eller et ansættelsesforhold med et vikarbureau med det formål at blive
    udsendt til en brugervirksomhed for midlertidigt at udføre arbejdsopgaver under
    dennes tilsyn og ledelse.” jf. artikel 3, nr. 1 litra c. </CITAT>

    Læste du det link jeg gav dig?

    > Denne defination kan du finde i enhver ordbog.

    Hvis du kan finde det i en anerkendt Dansk ordbog, gir jeg en flaske whiskey!.

    > Nej da, jeg har intet imod at udlændinge jobber i Danmark,-bare det bliver efter
    > lovgivningen,-altså til DANSK løn.

    HVIS Øst-aben er ansat hos en Dansk eller udenlandsk arbejdsgiver som enten, er medlem af en organisation, som har indgået en kollektiv, eller virksomheds overenskomst, eller en arbejdsgiver som selv har indgået en virksomhedsoverenskomst. Så har du ret.
    MEN Hvis øst-aben er ansat hos en udenlandsk entrepenør, uden overenskomst med Dansk organisation, som har udstationeret ham i Danmark, kan han lovligt arbejde til øst-abe-løn i DK. Der kan jvfr. EU-direktivet om arbejdskraftens fri bevægelighed, ikke konfliktes mod denne arbejdsgiver, med krav om indgåelse af overenskomst, efter den Danske model.
    Hvis du vil bestride dette, beder jeg dig gennemlæse det speciale jeg linkede til.

    Sidste indlæg fra mig om dette emne.. god vind på vejene derude.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #11   27. okt 2011 Finn D.

    Ja det er da meget nemt bare at stoppe når man har skrevet hvad man vil skrive. Dette endda uden at du let og elegant undlod at kommentere den mail jeg sendte med,-fra den nuværende Trafikstyrelse. I den kan du jo læse,- at man omkring aflønning af vikarer,- KUN omtaler at det ER vikarbureauet der aflønner og SKAL følef de Danske overenskomster.

    Du har helt ret i,- at der er en verden til forskel på mange områder,- i forhold til de fortolkninger der findes i lille Danmark,- og dem der findes ned i EU. Se det er en af mine daglige "kæpheste",- da jeg meget gerne så at det var enten det ene eller det andet. Som det foregår på mange områder i dag,- kan man i mange situationer jo selv vælge.

    Den med sygeplejersken til slut : Jo Finn,- der er reelt tale om at min nabo er vikar i præcis sit eget job. Hun er som mange andre deltidsansat på 25 timer,- og har næsten lige så mange timer fra vikarbureauet til en bedre løn,- men i sit eget job.


Kommentér på:
KAN MAN VÆRE "EVIGHEDSVIKAR" ?

Annonce