{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.680 visninger | Oprettet:

Regler, vægtafgift, transport, familie i førerhuset, type, vejbenyttelsesafgift for privat lastbil? {{forumTopicSubject}}

Tilsyneladende er der enighed om at man kan køre som man vil uden regning for transporten og for lastbiler før 1998 er der "kun" vægtafgiften som udgift?

Men hvad er hverdags problemerne for en nyejer af en PRIVAT lastbil fra 1997 eller 1981?

Spænder man ungerne fast eller hopper de bare rundt i køjen under kørsel?

Hvad er den mest fordelagtige totalvægt på lastbilen, hvis man har en 3500 kg maskin trailer og hvorfor?

Hvad må man trække efter lastbilen lovligt?

Hvad skal man have af kontrolapparater i lastbilen og skal man have blå bevis?

Vil I i denne tråd skrive ALT hvad I kan komme i tanke om, til en nybegynder og snarlig ejer af en lastbil og linke til lov materialet.. (for der er rigtig mange meninger overalt i google og de kan ikke være rigtige allesammen)

Så facts, tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler, vægtafgift, transport, familie i førerhuset, type, vejbenyttelsesafgift for privat lastbil?
  • #1   6. jul 2016 undskyld mig..

    men hvorfor fa.... tager du ikk bare selv fat i skat og i synshallen?? du få lige de svar du skal bruge igennem der..

    du kan også selv opsøge oplysninger på nettet.. eks fstyr.dk


  • #2   8. jul 2016 Hvad skal man have af kontrolapparater i lastbilen og skal man have blå bevis?
    Du er undtaget for uddannelse hvis du kun kører med din familie.

    Blå bevis eksistere ikke mere.
    https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelse.aspx

    Kontrolapperat skal heller ikke være installeret hvis det kun er privat kørsel. se side 22 i politiets vejledning.
    http://tungvognsspecialisten.dk/files/204_RPCVejledningomundtagelser-april2016.pdf

    Hvad må man trække efter lastbilen lovligt?
    Hvad den er godkendt til.

    Spænder man ungerne fast eller hopper de bare rundt i køjen under kørsel?
    Ja de skal spændes fast.
    https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

    Køjen er ikke et sæde.


  • #3   9. jul 2016 Tak Peter O,

    Hvis jeg rykker køjen ud og monterer en bænk med 6 seler, så må jeg have 8 personer med i førerhuset?

    Hvis jeg har kran monteret på lastbilen. Kan jeg sætte en kurv ud for enden af kranen og bruge den til at montere tagplader? Eller snyde mig til at se en udendørs rockkoncert med en kikkert. Eller give ornitologisk forening en oplevelse..

    Hvis lastbilen er på total 12 Tons, må jeg da sætte en maskintrailer efter lastbilen på total 3,5 Tons. Sammenlagt 15,5 Tons eller skal jeg til at betale vejbenyttelsesafgift? Betaler jo vægtafgift på maskin traileren..

    En 35 år gammel veteran lastbil er at foretrække?

    Hvad koster en veteran lastbil at have om året i afgifter og forsikring?

    Skal veteran lastbilen synes hver 8 år?

    Kan denne her vejes ned http://www.mascus.dk/transport/kroghejs/iveco-fiat-684-guida-dx-gru-fassi/6ofjcg7n.html ? Monteres en aftagelig godkendt kurv for enden? og monteres med sikkerhedsseler til 6 mere..


  • Chris J
    Chris J Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #4   15. jul 2016 Det mest smarte at havde en last bil på højst 7499kg total til privat brug for så er du fritaget for kørehviletid det er du ikke hvis den er over. Det er bare noget bøvl med kører skiver hvis du skal over når du skal havde trailer på så jeg sætter nu Skive i hver dag da jeg engang imellem har en 3500kg trailer på.

  • #5   21. jul 2016 Pladder Chris, du kan have en lastbil med totalvægt på 56 tons og være fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne, tro mig jeg har undersøgt det, det findes også i andre tråde her i forummet...
    Så længe der er tale om PRIVAT kørsel, er der IKKE, og jeg gentager I K K E noget som helst som hedder køre- og hviletidsbestemmelser...

    Men nej, man kan ikke bare rykke køjen ud og montere sæder, så er det jo ikke en gulplade mere, men en hvidplade og så skal du til at betale afgift og pis og kanel...
    Kran må du gerne have på, om den skal godkendes aner jeg ikke, men tror dog at det skal den, men det skulle slet ikke undre mig om den er fritaget så længe der er tale om privat brug...

    Der er INGEN privatbenyttelsesafgift (misundelsesafgift) på køretøjer over 3.500 kg totalvægt, ergo kan du købe ne Scania R730 og køre i privat, uden at skulle betale den sindssyge ekstra afgift hvert år...
    Dog husk at holder du den på max 12.000 kg totalvægt, så er det KUN vægtafgift du skal betale og den er ikke ret høj, mener at kunne huske den er billigere end for en Transporter... smiley

    Men søg i forummet, dette emne har været oppe nogle gange, hvoraf jeg var den første... smiley



  • #6   23. jul 2016 En 35 år gammel veteran lastbil er at foretrække?
    Side 22 "Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis".
    http://tungvognsspecialisten.dk/files/204_RPCVejledningomundtagelser-april2016.pdf


  • #7   24. jul 2016 Pladder Chris, du kan have en lastbil med totalvægt på 56 tons og være fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne, tro mig jeg har undersøgt det, det findes også i andre tråde her i forummet..

    Det virker ellers som om du er enig med Chris.
    Indlæg nr #5
    http://www.lastbilgalleri.dk/forum/jura-og-lovgivning/2277-_tri_taget_til_et_brugt_fart_skive_i_lastbil_

    Indlæg nr#5
    http://www.lastbilgalleri.dk/forum/off-topic/1807-privat_lastbil

    Hvis du mener at man kan køre en lastbil privat på 56 tons ( privat ) uden at skulle køre efter kørehviletid kunne du så ikke lægge et ling ind om det.

    Når der er en undtagelse op til 7.500 kg må det jo betyde at lastbiler derover er underlagt kørehviletid - også selv om den er privat ejet / kørt.


  • #8   25. jul 2016 #6, sjovt gælder den regel ikke for personbiler hvilket man ikke helt forstår

  • #9   25. jul 2016 #8 Gælder også for personbiler under 3.500 kg. Går udfra at det er det du mener.
    http://www.fdm.dk/biler/love-regler/regler-en-veteranbil

    Skat
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284


  • #10   27. jul 2016 Peter o
    Så længe køretøjet benyttes privat er man 100% fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne...
    Bum
    Og jeg kan ikke linke til det, men tag da selv kontakt til Rigspolitiets Tungvognssektion hvis du ikke tror mig...


  • #11   4. aug 2016 Svar fra trafik og byggestyrelsen. Jeg kan ikke læse andet end at man som privat person ikke må køre større lastbiler end på 7.5 tons uden at skulle kører efter kørehviletid. større lastbiler over 7.5 tons kræver takograff og at man kører efter kørehviletid

    Kære Peter Olsen

    Du har ved e-mail af 28. juli 2016 rettet henvendelse til Færdselsstyrelsen med et spørgsmål om privat kørsel og forholdet til køre- og hviletidsreglerne.

    Det fremgår af din henvendelse, at du ønsker oplyst, hvor stor lastbil eller bus man må køre privat, uden man skal køre efter køre- og hviletid, herunder om man overhovedet skal køre efter køre- og hviletid, når man kører privat kørsel.

    Færdselsstyrelsen har følgende bemærkninger:

    Færdselsstyrelsen kan oplyse, at reglerne om køre- og hviletid fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen), og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 (takografforordningen) samt Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 (køre- og hviletidsbekendtgørelsen).

    Det fremgår af artikel 2 i køre- og hviletidsforordningen, at forordningen gælder for følgende former for vejtransport:
    a) godstransport med et køretøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5 ton
    b) personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive føreren, og er beregnet til dette formål.

    Kørsel med et køretøj eller vogntog, som er beregnet til godstransport, med en samlet tilladt totalvægt på over 3,5 ton, vil således som udgangspunkt falde ind under forordningens anvendelsesområde, og der vil være krav om både installation og anvendelse af takograf, jf. takografforordningens artikel 3, stk. 1, og artikel 34, og overholdelse af reglerne om køre- og hviletid, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 2. Det samme gælder kørsel med et køretøj, som er beregnet til personbefordring, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive føreren.

    Der gælder dog en række undtagelser til forordningernes anvendelsesområde. Dels findes der i køre- og hviletidsforordningens artikel 3 undtagelsesbestemmelser, som gælder i hele EU, og dels er der i medfør af køre- og hviletidsforordningens artikel 13 fastsat en række nationale undtagelser. Disse undtagelser fremgår af bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport § 2, og finder alene anvendelse på national vejtransport.

    Såfremt køretøjet eller kørslen falder ind under en sådan undtagelsesbestemmelse, er der hverken krav til, at en takograf skal være installeret eller anvendes, eller at køre- og hviletidsreglerne skal overholdes, medmindre der udføres kørsel både inden for forordningernes anvendelsesområde og kørsel undtaget derfra.

    Af køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h, fremgår det, at køretøjer eller kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport, er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne.

    Undtagelsen vedrører således alene køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton.

    Formålet med denne undtagelse er, at varetransport, der udføres af privatpersoner for egen regning
    og uden for deres handelsmæssige eller erhvervsmæssige virksomhed, ikke skal være omfattet af forordningens anvendelsesområde. Såfremt godset indgår i en handelsmæssig eller erhvervsmæssig sammenhæng, vil transporten derimod være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

    Der er, for så vidt angår køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h, tale om en undtagelsesbestemmelse, som gælder i hele EU.

    Af køre- og hviletidsbekendtgørelsens § 2, litra i, fremgår det, at transport med køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor personbil), der udelukkende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring (ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel), er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne for så vidt angår national vejtransport.

    Undtagelsen vedrører således alene køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor personbil).

    Om begrebet ”ikke-erhvervsmæssig personbefordring” henvises til buskørselsloven og Trafik- og Byggestyrelsens vejledning om tilladelsesfri buskørsel, juli 2016, der kan findes på Trafik- og Byggestyrelsens hjemmeside www.tbst.dk.

    I vejledningen om tilladelsesfri buskørsel er følgende eksempel nævnt på ikke-erhvervsmæssig buskørsel:
    • en virksomheds befordring af ansatte,
    • en forenings befordring af foreningens aktive medlemmer,
    • en kommunal eller privat institutions befordring af patienter, elever og ansatte, samt
    • en privat persons befordring af personer, som den pågældende har nærmere tilknytning til f.eks. den nærmeste familie og nære venner.

    Kørslen skal udføres vederlagsfrit, idet der dog kan godtgøres udgifter forbundet med kørslen som f.eks. udgifter til benzin og olie.

    Der er, for så vidt angår køre- og hviletidsbekendtgørelsens § 2, litra i, tale om en undtagelsesbestemmelse, som alene gælder nationalt.

    Denne udtalelse er udtryk for Færdselsstyrelsens fortolkning af reglerne om køre- og hviletid, og er således alene vejledende. Den endelige afgørelse af, hvordan reglerne om køre- og hviletid fortolkes, henhører under domstolene.


    Venlig hilsen

    Mette Bertelsen Haugen
    Chefkonsulent

    Færdselsstyrelsen
    Danish Road Safety Agency
    Sorsigvej 35
    6760 Ribe

    Tlf.: +45 7221 8899
    info@fstyr.dk
    www.fstyr.dk


  • #12   5. aug 2016 Og det svar kan du ikke bruge til en skid, det er for det første mere henvendt mod busser og ikke lastbiler, derudover skrives der konstant om godskørsel... I det øjeblik at et køretøj er registreret til 100% privatbrug, er der jo ikke tale om registrering til godskørsel...
    Uanset hvad, har jeg direkte fra Rigspolitiets Tungvognsektion svar, som siger at du som privat fører af et køretøj over 3.500 kg totalvægt IKKE er underlagt køre- og hviletidsbestemmelserne...


  • #13   15. aug 2016 1- Hvor meget er EU vejbenyttelsesafgiften på for lastbiler over 12 T privat ejet?
    2- Hvad koster det at veje en 14 T lastbil ned til 11995 kg og hvordan?
    3- Hvis man installerer flere seler i kabinen, må man så tage det samme antal personer med?
    4- Hvis man tager en kærre efter sin lastbil og kommer over 12 T total. Skal man da betale vejbenyttelsesafgift som privat lastbil?
    5- Hvis man finder en lastbil med kran og lift og med skiftelad. Skal man da have eftersyn og hvor ofte.
    6- Vælger man en lastbil over 7,5 T skal man da have eftersyn af sin skriver og hvor ofte af en privatejet lastbil?

    http://www.mascus.com/transport/brugte-lastebiler-med-tip/volvo-fl6-14-com-hiab-070/4phh7r4r.html


    profilbillede
  • #14   15. aug 2016 7- Hvis man skulle beslutte sig for en tur til f.eks. Italien er der så noget man skal være opmærksom på med miljø i en privat lastbil?
    8- Forsikring, hvor er det billigst?
    9- Hvilken lastbil er den bedste og med minimale driftomkostninger for 5000 km. årligt.
    10- Er denne unimog den optimale lastbil til privat brug eller går de ofte i stykker? http://www.mascus.com/transport/brugte-terrangaende-koretojer/mercedes-benz-unimog-u300/fk3j7keh.html
    11- Hvor langt går en 7,5 tons lastbil på literen?


    profilbillede
  • #15   7. sep 2016 #12 Jeg kan stadig ikke komme til andet resultat end at grænsen går til 7,5 T. Derover skal man køre efter kørehviletid.

    Svar fra Rigspolitiet Nationale Færdselscenter

    Kære Peter Olsen

    Du har i e-mail af 8. august 2016 forespurgt Rigspolitiets Nationale Færdselscenter om reglerne vedr. anvendelse af takograf og herunder reglerne om køre- og hviletidsbestemmelserne.

    Af din forespørgsel fremgår det, at du ønsker at vide, hvor stor en lastbil (tilladt totalvægt) man må føre privat uden, at der skal anvendes takograf.

    Reglerne om køre- og hviletid og anvendelse af takografter findes bl.a. i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 (køre-hviletidsbekendtgørelsen) Europaparlamentets og Rådet forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 (køre- og hviletidsforordningen) og Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 (takografforordningen)

    For så vidt der, som det antages at der forespørges om, kun finder transport sted, der har rent privat karakter, så fremgår det af køre-hviletidsforordningens artikel 3 litra h) at følgende køretøjer er fritaget for anvendelse af takograf og herunder køre- og hviletidsbestemmelserne:

    h) Køretøjer eller kombination af køretøjer med en størst tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke erhvervsmæssig varetransport

    Det er Rigspolitiets opfattelse, at for at være omfattet af undtagelses bestemmelsen skal der være tale om en transport af rent privat karakter.

    I den forbindelse skal opmærksomheden henledes på, at det ikke med køretøjets registreringsgrundlag alene kan godtgøres, hvorvidt kørslen er rent privat. Det er køretøjet eller køretøjernes reelle anvendelse, der i den forbindelse vil blive lagt til grund for, hvorledes kontrolmyndighederne vil bedømme den konkrete kørsel.

    Opmærksomheden henledes på, at den endelige afgørelse af spørgsmålet henhører under domstolene.

    Med venlig hilsen


    Peter Steen Clausen
    konsulent


    Rigspolitiets Nationale Færdselscenter
    Ejby Industrivej 125,
    2600 Glostrup


  • #16   14. sep 2016 Jeg har lige gennemgået mine gamle mails, for at finde svaret jeg fik den gang, og da jeg er en mand som sagtens kan indrømme når jeg tager fejl, så må jeg jo erkende at jeg tager fejl, grænsen går ved 7,5 tons totalvægt... Den er ikke længere... Jeg beklager...

    Til trådstarters spørgsmål vedrørende hvad der sker hvis man hægter en kærre efter en 12 tons bil, tjah så er min vurdering at du ikke vejer under 12 tons mere og ergo skal betale vejbenyttelsesafgift...
    Men jeg kan tage fejl...


  • #17   15. sep 2016 "grænsen går ved 7,5 tons totalvægt... Den er ikke længere... Jeg beklager... "

    #16 helt i orden smiley


  • #18   14. nov 2016 1- Hvor meget er EU vejbenyttelsesafgiften på for lastbiler over 12 T privat ejet?
    2- Hvad koster det at veje en 14 T lastbil ned til 11995 kg og hvordan?
    3- Hvis man installerer flere seler i kabinen, må man så tage det samme antal personer med?
    4- Hvis man tager en kærre efter sin lastbil og kommer over 12 T total. Skal man da betale vejbenyttelsesafgift som privat lastbil? Svaret er Ja
    5- Hvis man finder en lastbil med kran og lift og med skiftelad. Skal man da have eftersyn og hvor ofte.
    6- Vælger man en lastbil over 7,5 T skal man da have eftersyn af sin skriver og hvor ofte af en privatejet lastbil?
    7- Hvis man skulle beslutte sig for en tur til f.eks. Italien er der så noget man skal være opmærksom på med miljø i en privat lastbil?
    8- Forsikring, hvor er det billigst?
    9- Hvilken lastbil er den bedste og med minimale driftomkostninger for 5000 km. årligt.
    10- Er denne unimog den optimale lastbil til privat brug eller går de ofte i stykker? http://www.mascus.com/transport/brugte-terrangaende-koretojer/mercedes-benz-unimog-u300/fk3j7keh.html
    11- Hvor langt går en 7,5 tons lastbil på literen?
    12 - Er man ikke fritaget for takograf i veteran lastbil uanset vægt?
    13 Er man ikke fritaget for vejbenyttelses afgift, såfremt lastbilen er veteran og vejer over 12 Tons?


  • J K
    J K Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #19   17. maj 2017 Halløj folkens, vil lige komme med en kommentar angående takograf i veteran lastbil.
    Prøv at se Færdselsstyrelsen's Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen på side 9. afsnit i)

    1.5. Generelt om undtagelser fra køre- og hviletidsbestemmelserne
    Af artikel 3 i køre- og hviletidsforordningen fremgår, at vejtransport med en række nærmere anførte køretøjer er undtaget fra forordnin-gens regler. Disse undtagelser kaldes i det følgende EU-undtagelser og er anført nedenfor under afsnit 1.5.1.

    "i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivnin-gen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller godstransport."

    Som jeg læser det er veteran lastbil ifølge i) fritaget, eller læser jeg det forkert?

    http://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/06%20Korehviletid/Vejledning%20om%20undtagelser%20fra%20k%C3%B8re-%20og%20hviletidsforordningen.pdf


  • #20   20. jul 2017 Jeg kan desværre ikke få dit link til at virke. Men hvad jeg kan læse ud af andre svar, så er den god nok.

  • J K
    J K Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #21   23. jul 2017 halløj Kim. Du har ret smiley
    Men prøve den her side http://www.fstyr.dk/DA/Kore-og-hviletid/K%C3%B8re-og-hviletid/Vejledninger.aspx
    Klik så på linket "Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen" i menuen i højre side under "Relevante links". Det er et PDF dokument!

    Håber det virker nu smiley


Kommentér på:
Regler, vægtafgift, transport, familie i førerhuset, type, vejbenyttelsesafgift for privat lastbil?

Annonce