{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.344 visninger | Oprettet:

Registrering samt kørekort til bil der må trække 6000kg på krogen {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg overvejer at importere en Toyota Landcruiser fra et andet EU land. Den er fra 1987 og må lovligt i følge dens udenlandske regattest trække 6000 kg med trykluftbremse. Bilen har en egenvægt på 2200 kg og en totalvægt på 3000 kg. Forhandleren fortæller at når man kører uden anhænger bruger man bilen normalt som personbil, når man kører med anhænger må man max køre 80 osv.

Men hvordan for jeg registreret sådan et køretøj i DK? Jeg har ikke noget imod at tage et C1E kørekort som giver mig lov til at trække B kategori biler med særlig stor trailer, dvs trailere over 3500 kg. Med BE må det samlede vogntog max være 7000 kg, så jeg skal på én eller anden møde køre lastbil med den store trailer.

Jeg vil bare sikre mig at Landcruiseren i DK ikke bliver som en lastbil 100% af tiden selvom jeg ikke kører med stor trailer (dvs 80 kmh selvom jeg IKKE kører med trailer og selvom den vejer 3000 kg i totalvægt) og jeg reelt set kun gør brug af mit C1E kørekort når jeg har den store trailer på.

Er der nogen som véd hvordan jeg skal gribe den sag an? Den er jo ikke helt efter bogen som jeg ser det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Registrering samt kørekort til bil der må trække 6000kg på krogen
  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
    #1   12. dec 2015 Det er ikke muligt at registrere den til over 3500 kg på krogen i DK. Heller ikke med en udenlandsk typegodkendelse. Du bliver stoppet af detailforeskrifter for køretøjer.

    De tillader ikke personbil og varebil på maks 3500 kg at blive tilkoblet påhængskøretøjer på mere end 3500 kg totalvægt eller akseltryk(sættevogn)
    Også selv om en 4x4 må trække op ti 1,5 gange egen tjenstevægt


Kommentér på:
Registrering samt kørekort til bil der må trække 6000kg på krogen

Annonce