{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.606 visninger | Oprettet:

Brændstof Økonomi {{forumTopicSubject}}

Hej Lastbilgalleri.

Vil bare høre jer vognmænd om i ikke er lidt trætte af at der ikke er opgivet en EU norm på lastbiler når i skal kigge efter ny lastbil?

Jeg ved godt det kommer an på opbygning. Men man burde da kunne finde en test metode at måle bilerne ud fra.

Feks nu testet jeg en ny Scania 320 på en rute. Der gik den 5 km/l. Et par dage efter kørte jeg samme rute i en Scania 400 som vi normalt bruger til modul. Samme kørselsmønster og en anelse mere læs. Men vi snakker kun få 100 kg til forskel. Den gik 5,91 km/l. Det er jo 18% sparet på en bil med flere hypper og moment. Jeg havde ikke regnet med så stor en forskel. Derfor syntes jeg på en måde at der mangler nogle tal når man går ind og kigger efter ny lastbil? De skriver jo bare at de er meget brændstof økonomisk ved alle deres motore og modeller.

Jeg tror også at indkøberne hos os har lyttet lidt til mig efter jeg nævnte det. For nu får vi 11L 370 HK volvo'er næste gang til forvogn - hænger. Så må vi se om de også kan strække olien lidt længere end de nye 320 HK Scania'er vi lige har fået. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brændstof Økonomi
  • #1   5. apr 2014 Man kan ikke generalisere det sådan.. Der alt for mange parameter der spiller ind...

  • #2   5. apr 2014 Som feks? Du må gerne lige uddybe det mere. smiley

  • #3   5. apr 2014 Håber ikke du stoler blindt på kørekomputeren!
    Jeg mener det eneste rigtige er distance dele med km


  • #4   5. apr 2014 Den skal kunne man nok sagtens overføre til lastbiler også. Men jeg tror ikke branchen ville kunne bruge nogle tal der er kommet frem på testbane, til noget i virkeligheden. Jeg kan fx ikke bruge det til noget, da topografi, læs og ikke mindst kørestil er forskellig.

  • #5   5. apr 2014 Selvfølig stoler jeg ikke på kørecomputeren. Men det giver jo stadig en rimelig indikation af hvor man ca er. Der burde ikke være nogen tvivl om at den 400 HK var mest økonomisk:)

    At fylde tanken også kun køre 152 km rute og fylde den op igen er også lidt håbløst syntes jeg. Med mindre du er 100% sikker på at der er det samme i tanken når den er fyldt op. Det kan jo let svinge flere L.

    Det skal nok måles over en længere periode. Det gør de nu også ved posten. Km i forhold til de L der bliver tanket. Så det kommer vel sort på hvidt om de gennemsnitlig er mere økonomisk. smiley

    Jeg tror også det betyder meget hvordan man køre dem. Kan godt være den 400 HK havde brugt mere diesel end 320 HK hvis man bare køre råddent.

    Derfor syntes jeg stadig der mangler en EU norm ligesom på biler. Der er jo heller ikke mange privat bilejere der opnår de opgiven EU tal. Men det hjælper jo med at sammenligne bilerne lidt. smiley


  • #6   5. apr 2014 Antal af aksler, hvor mange tons man trækker, opbygning, med eller uden kraftudtag, om der køres landevej eller motorvej, om der talle om pressening, lukket kasse eller tank, ekstra udstyr på tag osv osv..

  • #7   5. apr 2014 Ja. Men derfor kunne man godt teste men en vis standard. Så alle bilerne bliver testet med ens opbygning. Det er jo det samme med personbil.

    Der kan du jo heller ikke forvente en personbil køre det der er opgivet til hvis du sætter større fælge på. Trækker en trailer / campingvogn. Sætter tagboks på. Eller om du kun køre by eller motorvej.

    Har hørt fra en chauffør der vil ha samme mærke bil næste gang igen. Da han havde haft et par biler før der ikke kørte så langt km/l. I mine øjne er det jo lidt ærgeligt hvis man så kun går efter et bestemt mærke hvis der nu feks er en del andre mærker der gør det bedre.



  • #8   5. apr 2014 SHN

    Hvis der var nogle mærker der gjorde det markant bedre, så var det præcis det mærke alle kørte i.
    Udgiften til brændstof er de største sammen med lønnen på budgettet på en lastbil, så HVIS der var en markant forskel mærkerne imellem, så ville der ikke være råd til at vælge andet. smiley

    At du har oplevet at en større model har bedre økonomi er barnelærdom hvis man har dyrket den slags bare en smule - Det er kun teoretikere og folk der intet ved om lastbiler der tror, at den mindre og billigere model også bruger mindre brændstof.
    En del lastbilsælgere har og har haft tendens til, at sælge for små modeller til især de store flådeejer som Posten, DSV, Frode Laursen osv - Netop fordi indkøberne disse steder ofte fokuserer på indkøbsprisen og hvis en mindre model koster 20-40.000 mindre og man er ved at købe 20-40-60 biler, så bliver det til et stort tal.
    Den pågældende sælger gider jo ikke prøve at forklare at en større model er billigere i drift, gør han det, så risikerer han at tale sig selv ud af en stor handel, fordi køberen ikke ved bedre. smiley

    Og ja, jeg ved både lidt om salgspsykologi/strategi og driftsomkostninger. smiley

    Den norm du efterspørger vil være ubrugelig på lastbiler.


  • #10   5. apr 2014 Ja det er jo rigtigt. Men det kunne jo være rart at vide at hvis man nu vælger en 400 HK frem for en 320 HK. Så vil man kunne forvent at spare lad og feks bare sige 5%.

    Der er vel stadig en grænse for en større motor. Regner ikke med en 730 HK V8 er endnu billigere at køre i for posten. smiley

    Men nu har posten da endelig lyttet lidt. Så må vi se om det ikke hjælper. Det bliver dejligt som chauffør at få noget mere moment fra laver rpm. Posten skal jo også ha reduceret deres CO2 med 40% inden 2020. Så de bliver vel også nød til at prøve større biler af smiley


  • #11   5. apr 2014 Dave. Man behøver jo heller ikke lave det med alle mulige kombinationer.

    Hvis du køber en ny bil med større orginal fælge så er bilens normer jo heller ikke ændret af den grund. Heller ikke ved at købe den med aircon.

    Så længe forbrugerne er ligeglad så ændres marked ikke. Forlangte forbrugerne det så var det også opgivet.


  • #12   6. apr 2014 Der os en stor forskel i om man køre meget motorvej eller om det mest landevej....

  • #13   6. apr 2014 SHN

    Din tese holder ikke.

    Hvis du tjekker EU normen på en personbil på en given model, så vil en udstyrvariant med f.eks. 16 tommer alufælge i stedet for 15 tommer stålfælge være opgivet til det samme.

    Modellen med alufælge vil typisk have et bredere dæk der har større rullemodstand end det der er monteret på 15 tommer fælgen, har den ikke det, så passer gearingen ikke og så vælter korthuset.

    Med andre ord, så er EU normerne en sutteklud, en fantasi eller kald det hvad du vil!

    Dækmonteringen varierer langt mere på lastbiler og det samme gør gearingen, den vælges nemlig til det brug man har - På en personbil kan man ikke selv vælge udveksling osv. - Det kan IKKE overføres til lastbiler!


  • #14   6. apr 2014 Det er jo også det jeg siger??? Dave siger jo det kræver en helt masser af test da der er mange forskellige opbygninger af en lastbil. Jeg siger så det er ikke nødvendigvis rigtigt. For en bils EU normer bliver heller ikke ændret af at sætte ekstraudstyr på.

    Derfor kan man teste lastbiler efter en bestemt standard. Påføre du så ekstra udstyr så skal du jo også være klar over at det går ud over økonomien. Ligesom på en hver personbil.


Kommentér på:
Brændstof Økonomi

Annonce