2.883 visninger
|
Oprettet:
Hvor mange hk? {{forumTopicSubject}}
Hvis man f.eks skal slæbe 60-62 ton tværs gennem Danmark, fra nord til København hver dag. Og måske kun 40-45 ton den anden vej.
Hvor mange hk vil i mene er nødvendigt?
Jeg vil sige ikke under 500 hk. Også for at få en fornuftig brændstof-økonomi.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Og 600 hvis Volvo. Men hvis det bliver til noget må vi vente og se hvad vognmanden bestemmer.
Frygter lidt vi bare starter med en gammel afdanket 420'er der er i overskud.
Og så bliver det et lidt sejt træk
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
dec 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 100
Det har absolut INTET med hestekræfter at gøre...
Det der slæber, er overarm = NM
Og så gerne med så lidt computer som muligt. Så glem det der med, at det skal være et Ikea brændeskur!
Og skal det være effektivt, OG brændstof økonomisk, og med en glad vognmand. Så det den nye Actros der skal kikkes på. Den går mindst 1 km længere pr km end ALT andet, og der er oceaner af plads... = Glad Chauffør.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Nu er jeg selv Mercedes mand men at den nye Actros kører mindst en km. længere pr. liter end alt andet er nok LIDT af en overdrivelse det svarer til forbedring af økonomien på mellem 30 og 50 % og så dygtig er doktor Daimler trods alt nok ikke. Faktisk ved jeg at Jan der ejer Ernst Nielsen og søn har haft en på prøve til sit Frankrigs kørsel og den kørte lidt kortere på literen en hans fh er dog var det en euro6 og hans volvoer er euro5. Men chaufføren var klar til at skifte til mercedes på stedet.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Rene P
Hvordan kan man holde foredrag om vigtigheden af moment når man selv kører DAF der er totalt tyndarmet udi den diciplin??? En DAF 105/510 yder kun 2.500 NM såvidt jeg husker - Faktisk er jeg i tvivl om ikke det er lidt mindre - Hvis det virkelig er moment der tæller, så er der ingen vej udenom en svensk bil, enhver med den mindste indsigt i tekniske specifikationer ved, at de svenske mærker frembyder størst moment i forhold til effekt.
Din påstand om brændstofforbrig i den nye Actros gad jeg godt se dokumenteret - Jeg har sjovt nok hørt det modsatte - Men at komforten og køreegenskaber bestemt er gode.
Thomas underbygger det jeg har hørt og jeg VED, at Jan han i den grad har styr på hans omkostninger.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 23 Lastbiler: 7 Emner: 2 Svar: 8
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Men et eller andet sted tvivler jeg nu også på vi kommer derop.
Kunne sagtens forestille mig den nye Actros kan komme på tale. Dem har vi da efterhånden fået nogle stykker af. Men så sent som i går indhentede jeg en af vores nye Actros 2542 på Gudenå-bakken. Og jeg vejede vel ca 40 t. med min R380'er.
Så et eller andet sted er det vist meget forskelligt mht trækkraft. Har også prøvet nogle R500 der ikke imponerede overhovedet.
Jeg må vente og se, om det bliver til noget, eller det mest er snak.
I øvrigt, kan man ikke få link-trailere med fuld højde inde i boksen?
maj 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 46
Hva, det med svensk bil og trækkraft? Hmm..
Er det derfor hoveddelen af sværtransport er tyskebiler?
Har volvo lavet en kobling der holder?
Scania kører vel stadig med ZF når det kommer til den helt svære ende?
Vil gerne give dig ret i, at til alm kørsel er en Vabis og Volvo nok hurtigere, men det sidst stykke af a bak, der er det nok noget Tyskkanonstål der tager slæbet.. Svensk nissestål er bare ikke bygget til det
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Prøv at læs hvad jeg skriver - Jeg har overhovedet ikke forholdt mig til sværgods eller hvad der kan holde til sværgods!!
Jeg har forholdt mig til, at svenskerne bygger de motorer der frembyder det største moment i forhold til effekten! Og DET er fakta!
At sværgodsbiler oftest er tyske handler overhovedet ikke om motorstørrelse men styrken på transmissionen - Har du set noget sted, at den del har været til debat?
Sæt dig ned med effekt og momentkurverne på New Actros kontra Scania og Volvo, gør det samme med MAN og DAF, så vil du se, at jeg har ret.
Hvis du vil ha f.eks. en MAN med 2.500 NM, så er du tvunget op i en 540 - Ved Scania kan både 480 og 500 levere de samme 2.500 NM! - Volvo leverer i øvrigt også 2.500 NM ved 500 HK.
Og nej, jeg er ikke Scania fanatiker, det har jeg været, det fortager sig stille og roligt for hver dag der går efter jeg kom til at køre R serie for alvor - Det ændrer bare ikke på de tekniske specifikationer og jeg kan jo da se hvem jeg oftest kører udenom når det går op af.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 110
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 110
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg er vel ikke ved at gå træt, min begejstring er bare mindre end den har været. Jeg synes måske for hver dag der går, at det bliver tydeligere og tydeligere hvor gammeldags den er på den dårlige måde - Føler nok at Scania er ved at være lidt sat af konkurrenterne. Her tænker jeg primært indretning, komfort osv. Teknisk fejler den skam ingenting.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 110
Vi er da forresten lige stødt på hinanden en del på det sidste i lillebælt området
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og ja vi har da mødtes en del gange på det sidste.
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Men under alle omstændigheder bliver det først aktuelt, når de nye modulvogntogs-vejnet i Nordjylland åbner.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Til det jeg laver har jeg den største bil af dem jeg kender til der laver det samme i samme område og jeg kører langtfra kortest på olien. Faktisk kører jeg en del længere end en anden vognmands biler der er noget mindre.
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Men de største vi har i firmaet har 500 hk. Og selv dem der kører DLG med 7 aksler, har ikke over 500 hk.
Jeg kan bare ikke finde nogen steder på nettet, hvor der står noget om hvornår de er klar med de nye strækninger der er sat penge af til..
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
piloten har vel også en betydning, måske er du bare bedre. Men efter 3 uger i den nye bil må jeg erkende at 480 hk giver bedre økonomi end 440 hk gjorde. Men fem år med noget der ligner distribution og 550000 km. har jo nok også gjort den gamle lidt træt.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Svar: 45
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Nu bliver det her jo lidt kildent - Hahahahaha. Jeg ved faktisk en del om hvordan man kører optimalt og mest brændstof rigtigt osv - Men det er ikke noget jeg bruger, det troede jeg du havde bemærket. Bevares jeg skamtæver den da heller ikke, det har jeg jo ikke behov for med mindre jeg kører væddeløb med en for sjov.
Men en mindre bil vil man automatisk være hårdere ved fordi den ikke helt magter opgaven - Jeg var f.eks. med da Anco troede det var billigt at køre Volvo 340 - Det var det så ikke, så det fik ende igen - Tror faktisk jeg fik den sidste der kom.
Og hvis du allerede nu kører længere burde det jo kun blive bedre når der er rendt lidt kilometer på uret.
Dem jeg har målt op imod er Actros 41 og 44 og der kører jeg noget længere.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 3 Emner: 1 Svar: 69
De kan selvfølgelig også vælge MAN hvilken også går utrolig godt, men der skal man jo så op i en 540 for at få 2500 nm da de kun bruger en 12,4 liters. Jeg kører selv med sådan en og hvis du spørger MAN selv så kan den jo fandme kører på det diesel i andre bruger. Den af min kan jeg kører omkring 2,13-14 i nu hvor den er helt ny, så den får jo lidt mere gummistøvle da den lige skal køres lidt, hvilket jeg jo nok er nød til at indrømme egentlig er okay når man tænker på de gamle R500 gik omkring 1,9-2,0 med et 6 akslet træk. Vi har også en forholdsvis ny Volvo FH 540 som går 1,7 med det samme kørsel..
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 296
Nu i skam roser Actros helt vild og tovlig, jeg snakkede med en svensker som havde fået en ny Actros 2650 fra ny af, den havde gået 32000 svenske mil(320000km) den havde fået ny gearkasse, ny kolbing to gange, nye bremsere to gange i løbet af de 320000 km, og det var i fast modul vogntog for DHL, han kunne ikk forstå at DHL ville købe flere af de biler, men han mente det nok var prisen der gjorde forskellen i indkøbet Jeg har hørt flere svenskere som ikke er særlig inponeret over de Merceders'er.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 3 Emner: 1 Svar: 69
Nu roser jeg også en Actros MP4, der er en del forskel fra dem til Actros MP1-3.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Man kan da nemt komme ned omkring 2,0 - 2,3 herhjemme - Eller under 2,0. Da jeg kørte med min 48 Cbm tiptrailer kørte jeg i perioder ikke længere, stor læs og lorte latterlig landevejskørsel - Så var det ikke bedre. Tror der er mange entreprenørbiler der ikke kører længere da.
Hele vinterhalvåret kører jeg max 2,3.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 575
jeg snakkede for 2-3 år siden med en chauffør på DSV's terminal i Brøndby...
han lå og kørte fast mellem Aalborg og Stokholm 25M ... med en Volvo 360hk´s ...
han var 20min længere om turen end den R500 hans vognmand selv kørte med,,,
så spørgsmålet er vel nok nærmere ... hvornår skal du ankomme??
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Jeg kører selv 460hk Volvo FH.
Og trækker 25 meter mellem Brøndby og Horsens. Er fint tilfreds.
Men jeg Ville nok satse på 500hk og helst en Volvo.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den der Axor, den er det bare nitten at komme bagefter op af hovedvej 13.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
så skal du ikke ønske dig at komme bag mig når jeg kommer med et 4x12m skur så er farten ca 45 og chancen for at overhale er ikke ret stor hehe
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Næ, men hvordan er det nu lige når man er så langsom, skal man så ikke hjælpe halen man trækker bag sig forbi?
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Kommer til at tænke på at reglen omkring at phv. max må veje 1,5 gange forvogn nok stadigvæk gælder så jeres 1833 må max veje 45 T. så det er egentligt ikke meget værre end Kousted eller Ole larsens 380ere med 48 T. totalvægt. eller for ganske få år siden mange entreprenør vognmænds 320ere. Det der er problemet er nok nærmest at en axor har 7,4 liters motor det giver bare ikke meget moment.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Vi starter med modulvogntog en gang til marts. Og vi skal kun køre ml Pandrup og Vejle, dvs ikke helt til Kbh.
Det bliver kun 2-3 gange om ugen at vi bliver læsset op til 60-62 ton. Resten af tiden er det enten kun med en trailer, eller med lavere modulvogntogs-vægt.
Og vognmanden har bestilt ny bil til os, det bliver...........
Scania Streamline R410 Highline med Opticruise. Twinsteer (desværre, havde foretrukket rigtig bogie). Moment 2150 v 1000-1300 o/min.
Alt i alt okay, når læsset kun er så tungt på måske 500 ud af 3800 ugentlige km.
Der er jo en helt ny bil
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Men en bil med 410 HK har intet at gøre med en totalvægt på 60 tons om det så kun er på 25 meter! Det er simpelthen et udtryk for en forfejlet politik - Men held og lykke med den.
Man bør altid som minimum ha rådighed over 10 HK pr 10 tons totalvægt - Ergo rækker en 410'er kun til 5 aksler som maksimum - Altså hvis vi snakker fornuftig marchhastighed.
Men det er jo bare min mening.
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Det med hk er ene og alene vognmandens beslutning. De næste 6 cylindrede Scaniaer som hedder 450 og 490 har EGR. Og det sluger ekstra brændstof. Og der kunne heller ikke blive tale om en V8'er. Og det bliver Scamia pga deres driver-coaching.
Det med boggie, er pga vinter-kørsel jeg helst ville ha' det. Omend det måske max er 10-15 dage om året.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
De 410 er nok lige i underkanten. 440/460 eller noget i den stil vil nok være det mest økonomiske på bundlinjen. Men det må de jo om
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
60 ton, igangsætning på glat vej. Så synes jeg det kunne være rart at kunne lave højest muligt akseltryk. Dvs rigtig bogie.
Men ja, vi klarer os sikkert også uden.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det med, at en boogiebil er svaret på alle problemer i glat føre er en skrøne, en mellemakselbil der kan løfte med fuld læs klarer sig tæt på lige så godt - HVIS - Ham der sidder bag rattet ikke er en helt tegning. Og så kører den væsentligt bedre når du er kommet i gang, eftersom den fordeler vægten til både træk og foraksel, en boogiebil med trykket pillet af boogien, kan KUN køre lige ud, der er INGEN vægt på forakslen.
Men altså 440 HK er jo en svær vogn, Nagel kører modul med en 330'er Mercedes.
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Kender godt til det med manglende akseltryk på forakslen ved bogie-biler. Der vil jeg give dig ret, den kan kun køre ligeud, eller hvad vej bilen selv vælger. Min gamle forvogn var nede på 3 ton akseltryk når jeg hævede bogien.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
En Scania R410 Twinsteer med koblings-fri Opticruise.
2150 nm.
Link fra AMT i Randers med 2.65 m indvendig højde.
Hvor mange hk?