{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.887 visninger | Oprettet:

Mads C
Mads C
Tilmeldt:
24. jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Langturschauffør VS Lastbilchauffør {{forumTopicSubject}}

Hej alle Truckere
Jeg er igang med min OSO opgave her i 10 klasse og har derfor brug for nogle oplysninger omkring det at være lastbilchauffør og langturschauffør, håber i kan hjælpe mig smiley

Langturschauffør:
Hvordan er det at være langturschauffør?
HVordan ser en normal arbejdssag ud?
Hvordan er det at være så meget væk fra familien?
Er det et hårdt job?
Hvad er lønen typisk?

Lastbilchauffør:
Hvordan er det at være lastbilchauffør?
Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig?
Er det et hårdt job?
Hvad er lønen typisk?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langturschauffør VS Lastbilchauffør
  • Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #1   24. jan 2012 Er der slet ikke nogle der vil svare på mine spørgsmål?!

  • #2   24. jan 2012 Lad os nu lige få fyraften ik....

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #3   24. jan 2012 Jeg kan kun svare for mig selv. Er eksportchauffør.

    Hvordan er det at være langturschauffør?
    Det er vel en livsstil, enten kan man lide det eller også kan man ikke.

    Hvordan ser en normal arbejdssag ud?
    Jeg starter kl. 16.30 med at læsse bilen op i Odense. Det kan der gå 2-3 timer med! Og så er det bare at klø på hele natten indtil 7-8 tiden om morgenen.

    Hvordan er det at være så meget væk fra familien?
    Det er da hårdt men igen det er en livsstil, enten kan man lide det eller ikke.

    Er det et hårdt job?
    Psykisk kan det godt være med al den natkørsel og stramme deadlines (jeg kører blomster som jo som regel er lovet fremme inden at de er hentet i gartneriet) Fysisk er mit job ikke hårdt.

    Hvad er lønnen typisk?
    Ikke stor nok!


  • #4   24. jan 2012 som jan kan jeg jo kun sige hvad jeg har oplevet, og har prøvet begge.

    Langturschauffør:
    Hvordan er det at være langturschauffør?
    som jan siger er det en livsstil, der skal ligges mange time ude.

    Hvordan ser en normal arbejdssag ud?
    da jeg kørte var det til england og ugen så således ud.
    man. aflæs i dk (gjort af anden chauffør)
    tirs. Oplæs. i dk Derefter afgang syd på til holland
    ons. køre fra padborg til holland og sejle til england
    tors. aflæs i england evt enkelte oplæsninger hvis man kunne nå det
    fre. oplæs og ned til færgen, og sejle til holland
    lørdag køre til dk derefter weekend

    Hvordan er det at være så meget væk fra familien?
    man skal være forberedt på mange familie fester man ikke kommer til.

    Er det et hårdt job?
    nej er jo ikke mere hårdt end hjemmechauffør

    Hvad er lønen typisk?
    bedre end hjemmechauffør

    Lastbilchauffør:
    Hvordan er det at være lastbilchauffør?
    godt især hvis man kan lide det man laver

    Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig?
    starte tidlig morgen 5-10oplæs/aflæs fri mellem 14-22

    Er det et hårdt job?
    nej ikke rigtig kommer jo an på hv ad gods man køre med.

    Hvad er lønen typisk?
    for lidt

    håber det hjalp dig lidt.

    //martin


  • #5   24. jan 2012 jeg har kun prøvet at være alm chauffør...

    Jeg synes det er livet at være lastbilchauffør, bare at trille rundt i landet og nye udsigten og håbe man kommer nye steder hver dag. man er sin ejen lille herre ude på vejen hehe

    Jeg kører Betonkanon så min arbejdsdag starter mellem kl 4 og kl 8 for det meste. og ligger på mellem 9 og 15 timer om dagen...så det bliver 50-60 timer om ugen. da det beton jeg kører med får vi jo altid læs hjemme i firmaet og så går tueren ud til kunden med beton, det kan jo være alt lige fra fundament til en vindmølle til et nyt gulv hos hr og fru danmark og jeg synes det fedt der både er store og små opgaver, kører mellem 2 og 8 læs om dagen alt efter afstand og hvor lange det tager at læsse af hos kunden,

    At være betonkanon chauffør er SLET ikke hårdt, Da der jo intet fysisk hård arbejde er i det...det eneste der bare er lidt hård er at man skal bruge ca 1 time hver dag inde fyraften på at vaske lastbilen fri for beton..men så har man jo osse en nyvasket lastbil hver morgen og det sku dejligt hehe.

    og ja de mange timer kan da godt være lidt hårdt nogle gange, men det jo en livstil som andre osse skriver, tager jo afsted hver morgen før min kæreste og min lille datter på 5 mdr står op og kommer hjem ganske få timer inde hun kommer i seng om aften igen, så det med at nye de få timer samt lørdag og sændag som altid er fridage fra jobbet..

    Lønnen tør jeg ikke klage over, Mange vil heller kører en SCANIA V8 til lav løn end en kedelig bil til høj løn...meeen det jo ikke den plysset kabine og alle dioderne der betaler taminer på huset og mad på bordet.



    Kunne dog godt tænke mig at prøve at være langturschauffør, men det sku da kun lige være for at prøve det en tur eller to, da det er alt for længe og være væk hjemme fra afgangen,



  • #6   25. jan 2012 Har også kun prøvet at være alm chauffør.
    Kører containere fra div genbrugs-stationer og erhvervs-kunder. Min dag starter som regel kl 5 og slutter imellem kl 16 - 18 man-fredag, så det render jo op i 50-60 timer om ugen.
    Om det er hårdt er jo en smagssag, men jeg kommer da ind og ud af bilen en hel del gange på en dag.
    Lønnen er jo nærmest religion. Nogle synes at den er okay og andre kan ikke forstå, at man kan arb for mindre end en halv mill. om året.


  • #7   25. jan 2012 Som det er nu er jeg lastbilchauffør.. (desværre) Men jobbet er da ok og fritiden hjemme er da en bonus..

    Jeg køre grøntsager om aftenen/natten fra Jylland til København..

    Min dag starter omkring kl 16 hvor jeg læsser og omkring kl 17-18 går det så mod Kbh.. Ved 20-21 tiden begynder jeg så at smide pakker af i Storkøbenhavn, har typisk et sted mellem 10 og 13 butikker der skal besøges inden jeg er tom og vender Bananbussen og triller tilbage til Jylland og går i seng.. (bor i bilen ugen igennem)

    Er det hårdt ? Nej det kan man ikke påstå, har elhund ombord så den tager det største slæb.. Men jobbet kan tilgængæld godt tærre lidt på psyken da det er det samme igen og igen nat efter nat.. Er ikke super god til at lave det samme hele tiden..

    Lønnen er helt ok !! Der er uden tvivl bedre penge i at køre i dk om natten frem for at køre eksport.. Dog synes jeg det er kritisabelt at vi der bor i bilen hele ugen skal tages bagfra at skattefar og kun kan modtage 50.000 kr i udefradrag om året bare fordi vi ikke køre ud af landet.. Det er bare ikke ok..

    Langturschauffør.. Ja suk, der var engang..

    Har kørt langtur lige siden jeg begyndte at køre bil som 18 årig.. Og stort set altid sydpå.. Det er som alle de andre siger en livsstil, og kan du ikke holde til at være meget hjemmefra så er det noget man skal holde sig langt fra.. Men jeg har altid været vild med det..

    Lønnen er ikke den bedste brutto, men netto kan den accepters grundet de 455 skattefrie kr pr døgn, det gør at nettolønnen bilver helt fin..Men den burde stadig være højere brutto og så skulle dem fra øst tvinges op på samme nivau så vi kunne få eksportjobbet tilbage på danske hænder..

    Er det et hårdt job.. Nej ikke som sådan, men der kan da være lidt fysisk bøvl når der skal rigges af, læsses maskiner (blokvogn), og lægges bånd på et helt læs feks.. Men generalt nej.. Dog kan det siges at hvis man ikke passer på så kan det blive hårdt for fysikken hvis ikke man tænker over hvad man spiser, ryger, drikker osv.. Man sidder jo meget stille længe.. Det sætter sig på de fleste af os..

    En typisk arbejdsdag/uge.. Hmm for mit vedkommende har det været meget forskelligt.. Nogen steder har jeg kørt ud søndag/mandag og været hjemme igen fredag/lørdag.. Andre steder har jeg kørt 12 dage ude typisk mandag uge 1 til lørdag uge 2.. Og andre steder igen har jeg kørt 3 uger og en uge fri.. Typisk fredag/lørdag uge 1 til fredag/lørdag uge 3..

    Det jeg helt klart helst vil er at køre sydpå, ikke på noget fast land, og helst mellem 3 uger og ??? Elsker at trille ud til Spanien losse og læsse til Sverige feks, losse og læsse og trille til DK for så at losse og læsse ud til feks England eller Italien eller noget andet vildt.. Elsker de dage hvor der bare skal køres og ikke andet og gerne flere af dem i træk, men nyder også udfordringen i at skulle tømme bilen 20 steder i Madrid.. Igen det er en livsstil, og det er ikke for tøsedrenge.. I de gode gamle dage kunne der nemt gå mellem 4 og 6 uger inden jeg sov hjemme i min egen seng.. Og så var det tit kun i 1 til 2 dage.. Kan det undre at jeg var single ? Nej vel og det skal i unge også tænke over.. Der er ikke mange piger der gider en eksportdreng..

    Men igen vi danskere kan ikke være med mere på den sydgående trafik og derfor er jeg at finde i en hjemmebil.. For jeg skal satme ikke ligge og køre nordpå.. Det er ikke noget værre i min bog.. Hader is og sne og om sommeren er der ikke varmt nok og så er Sverige bare røvkedligt og maden er dårlig basta !! Kan sagtens tømme og læsse i ny og næ i Norge eller Sverige.. Men nægter at køre fast derop uge efter uge.. En rigtig eksportchauffør køre syd for Padborg !! Det er nu engang min mening !!

    Men som jeg vist også har sagt tidligere i andre tråde, så den dag den rigtige vognmand stod med en sydgående bil med det rigtige kørsel til mig til den lidt lavere løn end det jeg tjener ved at køre nat herhjemme i dk så slog jeg til på stedet !! Det er der ingen tvivl om !! Penge er ikke alt !!


  • Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #8   26. jan 2012 Hej igen
    Mange tak for svarene det hjalp mig rigtig meget smiley


  • Tobias H
    Tobias H Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #9   8. jun 2014 Er det virkelig så nederen at være lastbilchauffør? At gå ud fra svarene virker det ikke som om nogen er specielt glade for det.

Kommentér på:
Langturschauffør VS Lastbilchauffør

Annonce