EU-Forordning 1072 2009 ! {{forumTopicSubject}}
Med den megen polemik vi har omkring Cabotagekørsel,- var det måske en god ide at kigge på dette her,- som er den forhenværende Transportministers udlægning af en tekst fra
EU-Forordning 1072 / 2009 :
"Artiklen handler primært om fortolkningen af præamblen til forordning nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international
godskørsel, herunder cabotage.
I præamblen er der anført: ” Transportvirksomheder, der har en fællesskabstilladelse som omhandlet i denne forordning, og transportvirksomheder, som har ret til at udføre visse kategorier af international transport, bør i overensstemmelse med denne forordning have adgang til at udføre national transport i en medlemsstat i en begrænset periode, hvor de ikke har hjemsted eller andet forretningssted”.
Forordningens ordlyd skal forstås således, at en transportvirksomhed har ret til at udføre cabotagekørsel i en medlemsstat, selvom virksomheden ikke har hjemsted eller andet forretningssted i den pågældende medlemsstat.
Hvis for eksempel en dansk transportvirksomhed har oprettet et datterselskab eller filial i en anden medlemsstat, og selskabet/filialen har fået udstedt
fællesskabstilladelse i denne medlemsstat, har selskabet/filialen således ret til at udføre cabotagekørsel også i Danmark.
Går man på "nettet" og henter denne EU-Forordning direkte fra Europaparlamentet vil man opdage at man IKKE har foretaget nogen ændring i teksten,- til trods for at der har været rigelig tid til det. Derfor må det være denne tekst der ER gældende den dag i dag.
Hent den originale tekst,- og læs afsnit 13,-14 og 15,- her : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2009%3A300%3A0072%3A0087%3ADA%3APDF
Det er på denne baggrund at JEG mener at vi ikke følger EU-reglerne i Danmark !
maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 41
maj 2011
Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
” Transportvirksomheder, der har en fællesskabstilladelse som omhandlet i denne forordning, og transportvirksomheder, som har ret til at udføre visse kategorier af international transport, bør i overensstemmelse med denne forordning have adgang til at udføre national transport i en medlemsstat i en begrænset periode, hvor de ikke har hjemsted eller andet forretningssted”.
Dette betyder, at et såkaldt "moderselskab" som jo Juridisk set ER etableret i Danmark,- og derved må anses for at være "andet forretningssted",- gør det ulovligt at dette "moderselskabs" ejendom (køretøjer) fra et udenlandsk datterselskab,- benyttes til transporter i Danmark.
Derimod kan man roligt slå fast,- at den udlægning den forhenværende Transportminister er kommet med,- vender alting på hovedet,- og stemmer iøvrigt ikke overens med den originale tekst,- som jeg vil mene må være den der gælder.
Ministeren mener at det skal være disse ord :
"selvom virksomheden ikke har hjemsted eller andet forretningssted i den pågældende medlemsstat".
Her må jeg mene, at det jo reelt er en betingelse for at være "udlænding",- at man IKKE er hjemmehørende o.s.v. i et land.
HVIS man er hjemme hørende,- taler vi jo IKKE om Cabotagekørsel,-men blot om national kørsel,- hvilket IKKE kan udføres af en udenlandsk lastbil.
per hoff H.
ALLE med de rette tilladelser, må foretage Cabotagekørsel efter de regler der er omtalt i Forordningens afsnit 13.
Du må IKKE foretage Cabotagekørsel i Holland,- sådan som du opstiller dit eksempel,- HVIS det er den originale tekst der gælder.
maj 2011
Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
Dette da FRODE LAURSEN jo har "andet forretningssted" i Polen,- nemlig FRODE LAURSEN POLSKA !
maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
Det du taler om det var hvis det var en filial af det danske selskab men så kunne de slet ikke opnå udenlandske tilladelser, men kun danske da den juridiske enhed jo så lå i danmark.
maj 2011
Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
NEJ da. Der er tale om koncernlignende konstruktioner, og her vil "moderselskabet altid være den reelle ejer af alt hvad måtte være af aktiver i et "datterselskab",- herunder også køretøjerne.
Du har da helt ret i, at et "datterselskab" er en Juridisk selvstændig vireksomhed,- men dog med et ejerforhold til "Moderselskabet" !
EU-Forordning 1072 2009 !