{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.104 visninger | Oprettet:

Johnny  L
Johnny L
Tilmeldt:
9. maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49

Ide til ny overenskomst {{forumTopicSubject}}

I forlængelse af disputten om kør langsom protesten,
kunne jeg godt tænke mig om vi her kunne få nogle konkrete forslag til hvordan vi kan beholde de danske chauffører i førehusene på de døgnbetjente biler.

Jeg mener så både vognmand og chauffør kan leve med det.

Mit udspil er en chauffør løn omkring de 30.000 incl diæter pr måned.

Eller regnet fra vognmanden et dæk på mellem 6 og 7.5 %
til finansering af kassekredit revisor,sygeforsikring osv.

Er det helt ved siden af ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ide til ny overenskomst
  • #1   19. dec 2011 30000,-? så hellere kontanthjælp til 29900.-

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #2   19. dec 2011 Jeg ser personligt ingen grund til at tilføre næring til den debat der siger at DANSKE chauffører får for meget i løn o.s.v. DANSKE chauffører skal have den løn, der bliver forhandlet på plads af arbejdsmarkedets parter. Derefter er det op til vognmændene at få den nødvendige pris for kørslen,- og lade "kunderne" sende regningen videre o.s.v. Jeg finder det totalt latterligt, at man kan sidde og forhandle et resultat på plads,- og underskrive det,- og efterfølgende sige at man ikke har råd til at betale den løn. Det skulle man ikke have skrevet under på så.

  • Johnny  L
    Johnny L Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #3   19. dec 2011 Du tror ikke at det kunne være at der er noget galt med den indgåede aftale når langt over halvdelen ikke følger den ,

    Du tror simpelthen at fordi to sæt virkeligheds fjerne pampere sætter sig ned og beslutter at jorden er flad, så er den flad !

    Ja så kan jeg godt forstå at vi er meget få danskere tilbage !

    Og hvis vi ikke bliver konkurence dygtige så uddør vi hvad skulle få speditøren til at betale dig mere for at du har en gul nummmerplade på din bil ?


  • #4   19. dec 2011 Hvis vi starter med at få politikkerne til at håndhæve de love der nu engang er for udenlandske køretøjer, samt chauffører så var vi kommet langt.... Jeg tror bestemt det er der man skal sætte kræfterne ind...

  • #5   19. dec 2011 Synes michaek K har fat i noget af det rigtige her... Det ville ihvertfald være en god begyndelse...

    Men 30.000 om måneden, tjah det kommer vel igen an på hvor mange timer man er på osv, og incl diæter? Hvad så med dem som ikke får diæter da de er hjemme hver dag?

    Næh skulle man gøre noget så skulle man tage alle brancher med, for jeg kan ved gud ikke se hvorfor en tømrer eller murer for den sags skyld skal rende rundt til næsten 200 kr/time, den begriber jeg ved gud ikke.. Det er der hunden ligger begravet, den danske løn er i 85% af tilfældende for høj... Grunden til at ting har den pris som ting har i DK er jo at der har været nogle meget griske mennesker for ikke så mange år siden og suge penge ud af de privatevirksomheder til egen løn, fordi der var mangel på hænder, og det er det der bla. bider i dag...

    Jeg har personligt ikke et bedre bud på en overenskomst...


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #6   19. dec 2011 Jamen Johnny L.,- jeg tror faktisk ikke at vi er uenige på bunslimien. Problemet i dag er bare, at de love og regler der nu er gældende, de burde faktisk også overholdes af alle. Her må jeg sige, at jeg giver micharl K helt ret i at vi må få vores myndigheder til at håndhæve de regler der ER gælden de.

    Det gælder så også for overenskomsterne,- som alle jo ender med at blive enige om, med en fornuftigt baggrund i den virkelige verdens økonomiske byrde o.s.v. Derefter kan det sgu da være flintrende ligegyldigt om speditøren vil betalæe hvad det koster at få noget kørt,- for hvis vognmændene havde bare noget der lignede "nosser",- så fik speditørerne ikke noget valg. Her kan man jo bare kræve at regelsættet fra EU bliver overholdt,- så " er ged ged sgu barberet" !

    Når du så lige er færdig med at grine og ryste på hovedet af disse linier,- så tag og læs den famøse EU-Forordning afsnit 13,- 14 og 15.


  • #7   19. dec 2011 Hvorfor er en chaufførs arbejdsindsats mindre værd end en lagerarbejde, for det er jo i bund og grund der vi skal hen med dem der mener vores løn er for høj, fordi vi er så præget at udefrakommende arbejdskraft, vores løn er steget i takt med varerne koster mere her i DK, hvis min løn skal sættes ned pga vi har så meget eu samarbejde at de skal kunne arbejde i vores land til ingen løn, så finder jeg noget andet at lave, for DK kan åbenbart ikke løse et problem uden at de penge vi har i hånden bliver mindre.. Det er til at brække sig over.!

  • #8   19. dec 2011 Forholdsmæssigt, altså set i forhold til andre brancher, får chaufføren SLET ikke for meget i løn. Ikke hvis man spørger mig.
    Jeg tror det der skal til, det er en holdningsændring blandt kunderne - transportkøberne. Og så skulle alle danske priser sænkes, så vi igen kunne konkurrere med udlandet. Jeg tror ikke vi skal ret mange procent ned før end det vil sparke gang i en del igen.
    Dan har ret, lønnen er sat, og så må vi vognmænd knokle for at få PRISEN. At det desværre ikke er muligt ret mange steder, er jo til dels at der er nogle speditøre som skal være sikret deres løn. Desværre. Det påvirker så os andre små vognmænd som gerne vil prøve at komme lidt ind på markedet, men vi har ikke de store muligheder for at komme ind, for vi kan simpelthen IKKE være med på de priser de kører til, fordi vi ikke har læs her og der og alle vegne så vi kan holde bilerne fyldt hele tiden. Det vi skal leve af er service og det er der desværre ikke så mange der vil betale for den dag i dag.


  • Johnny  L
    Johnny L Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #9   19. dec 2011 Ja det er rigtigt at det bider sig selv i halen når nu der er så få der overholder reglerne, men igen er det ikke en form for overlevelses kamp ?
    Helt klart v ille det jo være det bedste at reglerne blev overholdt, ingen tvivl om det, men de bliver jo ikke overholdt eller håndhævet, fordi at der er så ringe sanktions muligheder, så det ingen mening giver.

    Og der kommer jo kun mere og mere pres på fra andre EU lande ikke kun fra øst også fra syd, det sidste nye er at firmaer med under 10 ansatte ikke behøves f'ølge overenskomste inden for byggeriet.

    Det kommer også i vores branche, bare rolig de skal nok tage det fra os


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #10   19. dec 2011 Morten L.K,- se nu skal jeg jo lige passe på at jeg ikke går i "selvsving" af glæde over,- at jeg for en gangs skyld får ret i noget.

    Desværre må jeg så nok også lige tilføje, at løsningen sådan set er meget enkel. Det kræver blot at man beslutter sig for at bekæmpe det der foregår, og kræve de gældende love og regler håndhævet.

    Jeg ser ikke på nogen måde, at det kan være rigtigt at Speditørerne får lov til at bestemme priserne,- og slet ikke når "kunderne" åbenbart ikke får del i "rabatten". Det kan de jo ikke have fået, da vi jo hver eneste uge oplever at alle priser på stort set alle vare,- blot stiger og stiger.

    Derfor er der vognmænd som dig og dine mange kollegaer, der må stå sammen og sige STOP. Vi SKAL have landets Politikere til at se den virkelige verden som den reelt ER. Og tænk så lige endnu en gang på,- at der jo ER udenlandske vognmænd der har etableret sig her i lille Danmark,- og driver forretning efter DANSKE vilkår.

    Vi skal såmænd bare have EU-lovene til at gælde i Danmark,- med den tekst og klare ordlyd der står skrevet i den originale udgave.
    Lad os presse det igennem,- så vil vi slippe for samtlige udflagede køretøjer i hverdagen,- hvilket vil give masser af kørsel tilbage til DANSKE vognmænd.

    Jeg ved godt at det lyder som " H.C. Andersens eventyr",- men det er ikke desto mindre faktum,- - - og iøvrigt er jeg også Fynbo.


  • #11   19. dec 2011 Ahahaha, 30'000kr så vil jeg hellere arbejde nede netto

  • #12   19. dec 2011 ...Inden i drømmer videre i eventyrland om prisstigninger hos speditørerne og gule plader tilbage på vejene så prøv lige og vær realistiske for det sker bare ikke.... I værste fald kommer der flere hvide plader til landet, og det kan vi ikke gardere os imod...men noget vi kan forlange er at gældende lovgivning bliver overholdt mht carbotagekørsel, og at bøderne bliver strammet op så de står mål med de andre bødesatser der er indenfor branchen...

    Lad os få styr på alt det lort først og så kan man altid bekymre sig om det der står bag på tilladelserne senere, hvis ikke det kan blive lavet om i samme ombæring da det om noget er konkurrenceforvridende....


  • #13   19. dec 2011 Syntes som en skriver så længen kunderne ikke siger fra over for alle de øst chauffør, så ville det blive svært at ændre noget.

    Noget som kan forage mig det er især en stor vognmands virksomhed her i landet bruger øst arbejder og faktisk kører carbotage men så alligevel ikke for han er så snu at lade dem kører over grænsen også tilbage igen her til Danmark og på den måde kan de få kørt billig i landet. Den form for kørsel ser jeg som den største trussel for os danske chauffør. Derfor er det også vigtig at få politiker ind for at bevare danske chauffør. Men en anden ting som jeg også syntes mangler i den her "kamp" det er fagforeningen jeg har mange gange tænkt hvorfor gør de ikke mere, hvor er fanerne henne. Tro også hvis de viste lidt mere kampgejst så ville chauffør også se lidt mere positiv på de tiltag til at ændre nogen ting.


  • #14   19. dec 2011 cero....

    Hvis han sender dem over grænsen så er reglerne jo overholdt, og hvad vil du lige gøre ved det...???

    Hvad er det du vil have politikkerne til, udover at håndhæve gældende regler...???

    Er det dig så magtpålæggende at bevare danske arbejdspladser, vil jeg gerne vide hvor du var da værfterne lukkede på stribe....

    Vi bliver da nødt til at arbejde ud fra de regler der nu engang er gældende i kampen mod de hvide nummerplader, alt derudover er jo helt absurd at sigte efter....


  • #15   19. dec 2011 fagforeningerne? 3F ?! PPFFFFFFFFFF!!!!!!!!!!!

    de har aldrig hjulpet os en skid, de er nogle røde hunde er de.. PFFF!!! Godt nogle begynder at indse det nu..


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #16   20. dec 2011 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2009%3A300%3A0072%3A0087%3ADA%3APDF Læs lige afsnit 13,-14 og 15 i denne originale tekst fra Europaparlamentet.

    Så kan I jo prøve at sammenligne den med den tekst den forhenværende Transportminister "fandt frem til",- som lyder således:
    "Selvom man ikke har o.s.v.,- hvilket er en total "smutter" !

    Da et såkaldt "Moderselskab" jo har det reelle ejerforhold overfor datterselskaber i udlandet,- kan der ikke være Juridisk tvivl om,- at Danske firmaer IKKE lovligt må anvende egne udflagede køretøjer til Cabotagekørsel her i Danmark.

    Så JA da,- lad os bare nøjes med i første omgang,- at få Politikerene til at kræve håndhævelse af de eksisterende regler. Dette har jeg forgæves arbejdet på,-siden Maj måned 2010,- hvor disse regler trådte i kraft. Jeg er desværre totalt alene om at "kæmpe" den kamp,- så det kommer nok til at trække en smule ud.


  • brian r
    brian r Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 6
    #17   20. dec 2011
    Ved da ikke lige hva du tænker på, og sige, at chauffør skal ned i løn. Har selv kørt eksport i en årrække, og været meget væk, til en lille pris. I dag arbejder jeg nat på lager, og her tjerner jeg sgu det samme. Og det skal lige siges, at jeg altid har fået min løn efter bogen.
    Nej du, speditøren render med overskudet her. Det er sgu ikke dem, som lukker, og slukker, det er sgu den lille vognmand, som står sidst i enden, når der skal mønter på bordet. Og her snakker vi om dem, som prøver, og få det til , og hænge sammen med, en løn efter bogen, til hans chauffør. Personligt, kan jeg ikke selv huske, hvornår bare eksportlønnen er steget.
    Må sgu gi Michael K. ret. Og så ville det nok hjælpe, Hvis de øst chauffør kørte hjem, og smed deres biler. Og bedte deres vognmænd, om det sammen i løn, som en dansker får.
    Jeg overvejer da meget, og komme ud, og kører igen. Men ikke for enhver pris.


  • #18   20. dec 2011 brian R > For lige at vende bøtten, hvorfor skal øst-chaufførerne kører hjem og kræve en løn som slet ikke står mål med deres levevilkår? Du må ikke misforstå mig for vi er grundliggende enige..

  • brian r
    brian r Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 6
    #19   20. dec 2011 Mr.Nobody

    Det vi skal, er have dem op i løn, så det ikke er lønen de skiller vognmændene på. Grunden til de bruge en øst vognmand er jo fordi han kan konkurrer på lønnen til deres chauffør. Det er jo ikke de andre omkostninger, som diesel, og vejskat. De er jo ens for alle.
    Kender selv en som er speditør, Og han ville gerne have mig til, og kører fast italien for ham. Men der er 1 krone fra hans pris, og op til hva en almindelig vognmand vil forlange, plus noget trailer leje, som jeg ikke kan se, hvorfor vognmanden skal betale, eftersom det ikke er hans trailer, Og aldrig bliver det.


  • Magnus H
    Magnus H Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Svar: 12
    #20   20. dec 2011 Lønnen er høj nok, men det er den os nød til og være med det skatte og afgiftstryk der er i danmark, med alle de luddovne mennesker der er på overførselsindkomst og skal have tilskud til alt mulig mærkelig af det offentlige er det klart det går den vej.

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #21   21. dec 2011 I skal lige tænke over en meget væsentlig ting,- når der tales om brug af udenlandske køretøjer. Her er der sådan set ikke bare chaufførens lave løn, der er så afgørende,- i det totale regnestykke.

    Et udenlandsk køretøj betyder, at den samlede omsætning for transporten,- IKKE skal bekattes og momses her i Danmark.
    Når vi så tænker på, at der antageligt ikke er givet "fuld rabat" til kunden,- som igen afregner til speditøren,- som igen afregner til en udenlandsk vognmænd o.s.v.,- ja så er det ikke "kun" arbejdspladser vi mister,- men rigtig mange penge til samfundet hver dag.

    DSV gør det,- HP: THERKELSEN gør det,- FRODE LAURSEN,- gør det HCS gør det,- ja de gør allesammen,- så længe de får lov.


  • Johnny  L
    Johnny L Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #22   21. dec 2011 Det er da noget vrøvl det der Dan. Hvis det er Frode Laursen i Vitten der fakturerer kunden og de så bruger en udenlandsk vognmand så skal diffen på det udfakturerede beløb og det beløb vognmanden får da beskattes i Danmark.
    Og momsen i Danmark er jo udgifts neutral mellem erhvervs virksomheder, så provenuet til staten bliver jo da nogenlunde det samme, undtaget selve vognmands virksomhedens netto beskatnings grundlag af den udførte transport.

    Ellers er der da noget jeg har misforstået smiley


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #23   21. dec 2011 NEJ Johnny L,- specielt ikke når vi taler om FRODE.
    Når denne FRODE skal køre noget for en kunde,- så kunne han jo benytte et køretøj fra FRODE LAURSEN POLSKA,- som så er det firma der sender regningen o.s.v.
    Det samme med H.P.Therkelsen,- og med DSV,- og med HCS o.s.v. som allesammen har firmaer / afdelinger i udlandet. Og ja,- det er ikke et krav at man gør det på denne måde,- men sådan foregår det altså. Derfor vil der være en difference omkring momsen,- som på denne måde afregnes efter udenlandsk moms,- og igen samme måde omkring beskatning.
    Hvorfor tror du at det er så "fedt" at anvende udflagede køretøjer,- for den STORE fordel ligger nemlig ikke på lønnen,- men udelukkende okring SKAT og MOMS. Sådan er det faktisk,- til trods for at det "lyder" totalt åndsvagt !


  • Johnny  L
    Johnny L Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #24   21. dec 2011 Ja det er jo så hul i hovedet

Kommentér på:
Ide til ny overenskomst

Annonce