{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Køre- og hviletider {{forumTopicSubject}}

Hej

Mit spørgsmål ligger i hvornår jeg skal holde en reduceret ugentligt hvil.

Min arbejdsdage ligger på følgende måder
1. Uge) Mandag til fredag fri lørdag og søndag
2. Uge) Mandag til lørdag fri søndag
3. Uge) Mandag til fredag fri lørdag og søndag
4. Uge) Mandag til lørdag fri søndag

Som jeg forstår det skal jeg holde 2 regulære hvil på min 45 timer i løbet af 2 på hinanden følgende uger, så er overstående arbejdsdage lovlige for mig, for uge 2 holder jeg jo kun 1 reduceret ugentligt hvil det skal jeg vel kompensere for inden for 3 uger så er der en der lige kan forklarer mig hvordan de 4 uger normalt skal se ud ?

På forhånd tak en chauffør der lige er startet i brancen igen efter 20 års pause


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre- og hviletider
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #1   6. nov 2016 Det kommer lidt an på hvornår du starter mandag morgen og slutter fredag/lørdag aften?

    Hvis vi siger du slutter lørdag kl 16 og starter mandag kl 07 så vil du i den weekend hvor du holder reduceret hvil holde 39 timer og derved kun skylde 6 timer og dem holder du så rigeligt sammen med dit ordinære ugehvil fra fredag kl 16 og til mandag 07. Så det hele kommer an på dit start og slut tidspunkt..


    Reglerne siger at på 2 kalenderuger i træk skal du have enten to regulære hvil (45 timer) ELLER et regulært og et reduceret (24 timer)


  • #2   7. nov 2016 Tak for hurtigt svar det sku klasse smiley

    Starter mandag morgen omkring kl.02:00 og slutter fredag omkring kl.14:00 og lørdag kl.12:00

    Dvs når jeg slutter lørdag kl.12:00 så er det 38 timer jeg holder, så skylder jeg 7 timer right ?

    Så når jeg slutter fredag kl.14:00 og holder hvil til mandag kl.02:00 holder jeg 60 timer så kompensere jeg for de manglende 7 timer denne weekend og kan starte forfra er det rigtigt forstået ?


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #3   7. nov 2016 Lige præcis smiley

  • #4   7. nov 2016 Tak for god info, det jo en jungle at finde rundt i de køre hviletider smiley

  • #5   8. nov 2016 Nej overhovedet ikk... har du ikk fået sådan en fin bog på eu kursuset??

    Der står det meget fint beskreven i + fine grafer


  • #6   8. nov 2016 Jov det har jeg, men syntes stadig det er lidt dårligt kringlet i den bog

    Der står feks. intet om hvad man skal sætte tachografen på når arbejdsdag er over stået, i starten hev jeg bare kortet ud (hvilket det firma jeg arbejder for holder på er ok) men jeg fandt ud af det var en kæmpe bommert, nu ryger den over på hvil og så siger jeg ja til jeg har holdt hvil til nu når jeg møder dagen efter smiley

    Der står heller ikke noget om at man skal holde 30 min pause når man har været på arbejde i 6 timer men kørt under de 4½ time den tygger jeg stadig lidt på da jeg heller ikke lige kan tagle den regel, dog holder jeg mine 45 min hvil inden jeg når de 4½ times kørelse ?


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #7   8. nov 2016 Du blander også tingene lidt sammen Peppe..

    ARBEJDSMILJØLOVEN siger at man efter 6 timers arbejde har ret til 30 min pause.
    K/H siger at du skal holde 45 min pause efter 4,5 køretime - når du ikke det på en dag skal du sådan set slet ikke holde pause.. Det er 2 forskellige regelsæt.

    Når du slutter dagens arbejde trykker du på hvil og tager kortet ud...
    Næste dag når du møder sætter du kortet i og siger NEJ til at du vil tilføje noget MEDMINDRE du har lavet arbejde som hører ind under K/H - Fx hjulpet en kollega med at læsse bilen inden du tog din egen - eller læsset din egen bil inden du satte kortet i (men det er op til din egen samvittighed smiley )

    Det er sikkert rigtigt at man acceptere at du har holdt hvil når kortet er ude af maskinen selvom du ikke har trykket hvil inden du tog det ud - men det tager 1 sek at trykke smiley


  • #8   8. nov 2016 Det er altid nej når man sætter kort i smiley

  • #9   9. nov 2016 OK tak igen

    Hos mig om morgen når jeg har sat den på hvil dagen før, spørger den mig om jeg har holdt hvil indtil nu det svarer jeg ja til og ikke nej, dog hvis jeg kører i en anden bil med anden tachograf spørger den dog mig om jeg vil tilføje noget det svarer jeg så nej til der er åbenbart forskæld på de tachografer hvad man skal he he smiley

    Tak til jer alle sammen for jeres positive svar, forsat god dag smiley


  • #10   11. nov 2016 Du skal dog også være obs på at du har et max antal timer du må kører samlet set over 2 uger. Men hvis du ikke engang bruger dine 4.5 timers køretid på en dag, så er der nok ikke den store risiko for det smiley

Kommentér på:
Køre- og hviletider

Annonce