{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.384 visninger | Oprettet:

Vogntogsvægt {{forumTopicSubject}}

I dag sad vi et par kollegaer og diskuterede vogntogsvægt. Vi sad nærmere bestemt og diskuterede hvor meget du må smide på en tre-akslet trækker med en to-akslet citytrailer. Jeg har altid lært at gå ud fra akslerne. Tre aksler på trækkeren giver 24 tons (bilen er ikke omsynet til de nye regler) og to 10-tons aksler på traileren giver 20 tons. I alt 44 tons. Så trækker du egenvægten fra og får laste-evnen. Den skulle gerne svare overens med vægttavlerne og minsandten om ikke det stemte... 27 tons i laste-evne.

Jeg havde derimod et par kollegaer, som ikke mente jeg havde ret. En mente 38 tons totalvægt og en anden 42. Se, spørgsmålet her er egentlig ikke så meget hvem af os der har ret, men derimod om der findes et eller andet sted på nettet hvor formlen til beregning af vogntogsvægt står. Eller om der evt. er udgivet en brochure. Jeg har efterhånden været involveret i diskussionen et par gange - og det kunne jo være rart at have en eller anden form for opslagsværk, hvor man (som i vor barndoms matematikbøger) kunne se HVORDAN man beregner det. Altså hvilke faktorer man regner ud fra...

Er der nogen herinde der kender til sådan en hjemmeside eller brochure?


Mangler du den perfekte fødselsdagsgave?
Det kan være svært at finde på en god fødselsdagsgave - tjek find-gaven.dk og få inspiration til den helt rigtige gave!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vogntogsvægt
  • #1   20. okt 2011 5 aksler = 40 tons



  • #2   20. okt 2011 Der er jo forskel på hvor meget forskellige city-trailere må laste.. an på hvor kraftigt de er opbygget, og hvilke aksler der er på. (typisk 8,9 ell. 10ton).

    Men du har da helt ret i at trækkerens totalvægt + trailerens max akseltryk - egenvægten = lasteevnen.

    Der er ikke nogen speciel max vogntogsvægt for trækker-citytrailer. De må max veje 48ton ligesom vi andre.

    Jeg har ikke lige et link, men du kan finde det på retsinfo.dk i bekendtgørelse af færdselslov, i afsnittet om køretøjers vægt, akseltryk osv


  • #3   20. okt 2011 Hmm.

    Måske min viden er forældet - Jeg er jo ikke helt ny - MEN - Jeg har altid lært, at 4 aksler = 36 tons. 5 aksler = 40. 6 aksler = 48 tons.

    De 44 tons der fremkommer ved at lægge alle akslerne sammen er den tekniske totalvægt. Den holder mig bekendt ikke ude i virkeligheden!


  • #4   20. okt 2011 2 aksler = 18 tons 3 aksler=24 4aksler = 32 eller 29.5 kommer and på opbygning 5 aksler= 40 6aksler = 48 7 aksler 54 hvis trækket er synet til det


  • #5   20. okt 2011 Søren H

    Hvordan kan 4 aksler kun ende på 32????

    Foraksel 8 tons + trækaksel 10 tons = 18 tons. + 20 tons på traileren eller høngeren = 36.

    Du finder da ikke ret mange 2 akslede trailere eller hængere med 8 tons aksler nu til dags!


  • #6   20. okt 2011 Han tænker nok på en 4-akslet bil?

  • #7   20. okt 2011 fordi det er kun 8 tons aksler. har kørt kærretræk og solo måtte jeg veje 32 tons


  • #8   20. okt 2011 4 Akslet må laste 32000 hvis de to forreste er drejebar, hvis det er kun 1 foraksel der drejer og de 3 andre så må den kun laste 29,5 var det engang, men idag må den også godt laste 32000

  • #9   20. okt 2011 mente total vægt 32000 og 29.500


  • #10   20. okt 2011 ja det var også det jeg mente


  • #11   20. okt 2011 Søren H

    Du er forkert på den.

    På en 4 akslet forvogn er den TEKNISKE total vægt 36.000 kg. Men en 4 akslet forvogn må maksimalt veje 32.000.

    Det er et godt eksempel på, at totalvægten ikke bare kan fremregnes efter akslerne!

    Det er akkurat det samme med eksemplet i startindlægget med en 3 akslet trækker og en citytrailer med 20 tons boogie! Den kommer ALDRIG på 44.000!


  • #12   20. okt 2011 Måårten Ææs korrekt med 36000

  • #13   20. okt 2011 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137554

    §21 stk 2. ad. 8+9
    Som jeg læser det, er det 44ton, for 3-akslet bil + 2 akslet trailer.
    Og en 2-akslet Citytrailer kan vel nok komme op på 48ton total vogntog, hvis man smækker en 4-akslet trækker foran?

    Er der nogen der kan greje hvordan hulen §21 stk. 3 skal forståes??



  • #14   20. okt 2011 Finn D

    Det er jo rent teoretisk med den 4 akslede trækker - Du vil jo aldrig kunne læsse den til max med en 2 akslet trailer uden at overlæsse traileren!

    Alene det at få skamlen langt nok frem til, at man kan udnytte de 2 forreste aksler er et stort problem!


  • #15   20. okt 2011 Hmmm.

    I følge Dimensionsbekendtgørelsen så man gerne køre med en totalvægt der passer til summen af alle akslerne hvis bare de der minimums afstande er overholdt.

    Det er da interesant. Så kan vi også veje 44.000 total med et 20" chassis. I teorien.

    Finten er nok, at det er frygteligt svært at komme på max vogntogsvægt uden at overlæsse en eller flere aksler. Det vil kræve at koblingslængden er HEL overholdt og hvor mange kører med deres skammel stående på mærket i en 3 akslet bil - Mit gæt er, at det er et fåtal. ;-))

    Står skamlen ikke på mærket kan man jo ikke udnytte alle sine aksler.


  • #16   20. okt 2011 Morten >
    Det er selvfølgelig ikke optimalt.. men hvis nu alle firmaets biler er ude og køre, og der kun står den 4-akslede trækker & Citytraileren hjemme, så er det da rart nok at vide hvor meget man må læsse på.. og hvis nu feks man skal læsse feks big-bags m noget tungt, fylder de jo ikke nær hele traileren, før du er oppe på 48ton.. så du kan godt fordele godset så du ikke overlæsser trailerens aksler.

    Det er måske teoretisk, men det kán da forekomme smiley


  • #17   20. okt 2011 Hvorfor kun 40 tons på et 5-akslet vogntog? Jeg har altid troet det var 42 tons... Altså fx 8-10 - 8-8-8... Eller 8-8-10 - 8-8

  • #18   20. okt 2011 Finn

    Jamen du har da ret - Altså hvis du kan overholde koblingslængden. ;-))

    Pedersen

    Sådan er der jo så mange "hvis'er" - Der er heller ingen her i tråden der har taget højde for, at rigtig mange biler kun kører 7,5 tons foraksel. Mon ikke også det kan være tilfældet på mellemakslen?


  • #20   20. okt 2011 Johnny

    Vil det sige, at en 4x2 bil med 8 tons foraksel uanset kun må veje 7,5 på den forreste?


  • #21   20. okt 2011 Måårten Ææs .

    Jeg kan ikke svare dig på de 7,5 tons, men jeg kunne forestille mig at det er rigtigt, og så har de jo til gengæld hævet de bagerste akslers tilladte total... Mon ikke de nye vægtgrænser netop er blevet til, for at udrydde det problem du selv har nævnt, med at man ikke kan udnytte de forreste akslers tilladte lastevne. Og det ville også passe bedre. Min trækaksel ligger jævnligt imellem 10 og 11 tons. Og boogieakslen holder sig som regel imellem 6 og 8.... Men det er rigtig at det er svært at udnytte. Rent teoretisk må jeg læsse 32 tons, da jeg tom med trailer vejer ca.16... Men idag havde jeg 31 tons stål på. Det gav et tryk på 10,6 på trækaksel, 7,9 på boogie og godt 26 på traileren. Min skammel står 1 tand (ca. 5 cm) fra at være på mærket, og jeg kan sagtens rykke den hen på mærket, uden at det vil give nogle problemer, jeg har bare ikke fået det gjort...


  • #22   20. okt 2011 Finn D

    Stk. 3 henleder bare opmærksomheden på at det ikke er trailerens faktiske totalvægt, men hele vogntogets faktiske totalvægt der regnes efter, da trækkeren jo tager noget at lastens vægt, og det ikke kun er traileren der bærer det. Hvis jeg læsser 32 tons må min trailer, så overskrider den jo i teorien sin tilladte total vægt, da den jo i sig selv kun har 3 aksler... Men som vogntog er det jo lovligt, da vægten overføres til trækkeren. Det er fandeme svært at forklare på en simpel måde.... smiley


  • #23   21. okt 2011 ja undskyld mig, men den bedste retningslinje er nok vægttavlerne som er lovpligtige at have på alle køretøjer i vores dimensioner til syn !

    der udfra kan man læse det og den med citytrailer og 4-akslet trækker går ikke da der jo er et maks skammeltryk som også fremgår på vægttavlen !


  • #24   21. okt 2011 Martin

    Point for at tænke på skammelbelastningen - Den er jo slet ikke uden betydning!

    Thomas F

    Jeg går ud fra, at din bil en 2.900 i akselafstand??? Det har jævnt stor betydning for koblingslængden som jo så har stor betydning for fordelingen af vægten på trækkerens aksler.

    Min bil er 3.100 i afstand og det er ikke helt så enkelt at få den til at stå på mærket hvis jeg også skal kunne dreje.


  • #25   22. okt 2011 5 aks er 44tons. sådan er det på vores forvogn kærre. 24000 forvogn. 20000 kærre =44000

  • #26   22. okt 2011 og husk nu på at en 3aks kun må gå på 26000 når den intet har efter... fx vores 3aks må veje 26000 som forvogn kun, men kommer der kærre på må den ikk... for 5aks er kun 44000

  • #27   22. okt 2011 Kim >

    Du må gerne laste din forvogn til 26ton, uanset om du har kærren på eller ej. Men hvis du gør det, må du jo bare kun laste kærren til 18ton, så du ikke kommer over de 44 total.


  • #28   23. okt 2011 Tak til Johnny for linket. Det var lige præcis det jeg efterlyste - en ganske simpel tegning, hvor man kan se hvordan og hvorledes det hænger sammen.

  • #29   23. okt 2011 finn, hva så den vægt kærren overføre til trækket ???????

  • #30   23. okt 2011 men det var bare hva synsmanden fortalte mig da jeg kom i vores 3aks

  • #31   24. okt 2011 Kim >

    Ja, hvis du overfører vægt med trækket, tæller det selvfølgelig med som last.. men det gør du da vel ikke? fy fy smiley

    Min pointe var at din bil må veje 26ton, uanset om du har kærren på eller ej.. om du så lægger din last i ladet, på trækket, eller inde i køjen, er op til dig.


  • #32   25. okt 2011 ok, så må jeg forklare sysnmanden det smiley

  • #33   25. okt 2011 hvilken køje ??? smiley

  • Truckeren
    Truckeren Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #34   20. feb 2014 Hej Faldt lige over dit spørgsmål - har du fået et svar? Det korrekte svar er :
    trækkerens egenvægt lagt sammen med trailerens tilladte kongebolttryk plus det tilladte bogietrykket på de to aksler, forudsat at det tilladte kongebolttryk er lavere end den belastning, der er til rådighed på trækkeren. (hvis 26 tons minus 9 tons egenvægt = 17 tons disponibel skammetryk) Mange trailere har ofte kun 12 tons kongebolttryk og så vil det være f.eks. (egenvægt antaget på treakslet trækker 9 tons) 9 + maks. kongebolttryk 12 tons plus 2 x 10 tons akseltryk = 41 tons. Hilsen truckeren




Kommentér på:
Vogntogsvægt

Annonce