{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.354 visninger | Oprettet:

Opstart som vognmand {{forumTopicSubject}}

Go' aften venner...

Hvad koster det at starte op som vognmand i løbet af de første par måneder? Det hedder sig vejbennyttelsesafgifter/vægtafgifter, fragtfører-, kasko- og ansvarsforsikring på en bil og alle de der små ting, der kommer i starten.

Jeg er bekendt med, at et vognmandskursus koster 24.000 kr. og man skal sætte 80.000 kr. i indskud på et ApS-selskab, men det er det udover jeg gerne vil vide.

Så hvor meget koster det at starte som vognmand?

På forhånd tak for svar

- Pedersen -


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart som vognmand
  • #1   17. sep 2011 Lytter lige med her smiley


  • #2   17. sep 2011 Det koster rigtig meget tid smiley hehe

  • #5   17. sep 2011 Tak for svar... jeg var godt klar over at der går et par måneder før første afregning kommer... og det med timelønnen var også forventet smiley

  • #6   17. sep 2011 Der er intet krav om at du skal starte et ApS, men hvis du skal ligge de 150.000 så kan du vel lige så godt gøre det ordentlig og så oprette et A/S hvis man absolut vil køre det i selskabsform...

  • #7   17. sep 2011 Nobody

    Der er bare lige det aber dabei, at kravet til egenkapital i et A/S er kr. 500.000. Men ellers er ideen da god nok. ;-))


  • #8   17. sep 2011 Skulle lige til at skrive det samme som Morten... :-)...

  • #9   17. sep 2011 Og nej ingen krav til Aps, men det er nok det bedste for at "sikre" mig selv...

  • #10   17. sep 2011 Pedersen

    Du sikrer stort set ingenting med et ApS - Det var en gang. I dag er det eneste du sikrer dig mod reelt skyld til Skat i form af skat og moms og så små regninger som tlf. Værksted osv.

    olieselskabet vil typisk stille krav om en bankgaranti, leasing eller bank vil forlange selvskyldnerkaution og det samme vil banken på driftskreditten.

    Alt i alt er der ikke meget fidus i et selskab mere.

    I personform er der lidt skattefordele der ikke er i selskabet.


  • #11   18. sep 2011 Hold da kæft, troede da kun det var 100.000 der var indgangskravet til et A/S, men det er nok mange år siden så haha...

    Jeg sætter mig bare og kikker på igen så... haha..


  • #13   18. sep 2011 Skal du starte som vognmand i dag, må du være realist. Har du ikke 500.000.- i egne penge kan du glemme alt, så er du konkurs inden et år er gået. Jeg har selv undersøgt sagen og har også rigtig godt betalt kørsel, (10kr km) men går du i banken så rister de på hovedet, og at låne de penge er helt urealistisk.
    Jeg har været i branchen i over 30 år som Vognmand, speditør og chauffør, så jeg HAR forstand på hvad jeg siger. Men du er velkommen at høre af dig.

    Lykke til....


  • #14   18. sep 2011 Glemte lige at skrive at du absolut IKKE må starte hverken et A7S eller Aps, men et enkeltmandsfirma, for at kunne udnytte de skattefordele det er for de små vognmænd og enkeltmandsfirmaer.

    De fleste starter et APS eller A/S, med alt for store omkostninger, og jeg lover, det er slet ikke sikrere end et enkeltmandsfirma.


  • #16   18. sep 2011 Johnny

    Du glemmer at man skal have løn de 2 måneder der går inden der kommer penge i kassen - Det var så lige 50-60.000 og hvad med de 150.000 til tilladelser?

    Der var lige 200.000 du havde glemt?!!?

    At du kan starte uden at skulle stille nogen garantier gider jeg ikke forholde mig til, det er ikke det der er typisk. Har i familien har vi haft både store og små biler og INGEN har villet røre leasing eller købekontrakt på dem UDEN selvskyldnerkaution og det er værd at bemærke, at mine forældre bestemt ikke var dårlige økonomiske papirer - Der var 6 cifrede indestående i banken OG aktier for et stort beløb, alligevel ville leasing selskaberne have selvskyldnerkaution ud fra devisen, at ville man ikke det, så troede man ikke på sit eget projekt og så ville de heller ikke tro på det - Sangen var den samme i banken.

    Og så vis mig lige et olieselskab der bare smider et tankkort du kan tanke for 60.000 + moms på uden de forlange sikkerhed - Du kan bare begynde at søge fra en ende af via nettet - Der er INGEN der hopper med på den vogn.

    Det er muligt du kan få et tankkort fordi du kender nogen der kender nogen eller fordi du har haft det tidligere - Men det kan ikke sammenlignes med at starte fra nul!

    Og ja, Jan K har fuldstændig ret, som lille vognmand med måske en eller 2 biler, så er det hul i hovedet at køre det i selskab, man kan slet ikke udnytte skattefordelene som man har direkte som person når der drives virksomhed i personform. Kører man i selskab, så er man ansat som alle andre lønmodtagere og bliver beskattet som sådan - Det holder ikke mere, det var en gang!

    Men jeg ved godt vi aldrig bliver enige om det her - Du har tidligere underkendt det jeg skriver her uanset hvor mange vi har været der har sagt det er sådan det er i dag. Fint med mig, men synd for dem der tror på dig og så bliver så frygteligt skuffede når de står i banken.


  • Linda M
    Linda M Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 17
    #17   18. sep 2011 Morten: Kan du ikke lige forklare mig needenstående:

    Og ja, Jan K har fuldstændig ret, som lille vognmand med måske en eller 2 biler, så er det hul i hovedet at køre det i selskab, man kan slet ikke udnytte skattefordelene som man har direkte som person når der drives virksomhed i personform. Kører man i selskab, så er man ansat som alle andre lønmodtagere og bliver beskattet som sådan - Det holder ikke mere, det var en gang!

    Mig bekendt så er min mand ganske almindelig lønmodtager i sit eget firma men kan modsat private firmaer hive 80-90.000,- ud i skattefri udedøg hvert år. Hvilke skattefordele er det ved den private udgave? Jeg spørger af oprigtig interesse for jeg er helt på bar bund her...

    Linda



  • #18   18. sep 2011 Man ska jo os lige tænke på at de fleste speditøre først betaler efter en måned på 30-45 løbende dage. Så det er godt to måneder du ska betale alt selv.

  • #20   18. sep 2011 Johnny

    Du mener simpelthen, at en månedsløn på 25-30.000 er voldsomt??? Du er vel med på, at det er noget under det en chauffør på rigtig løn tjener??? Så faktisk synes jeg da, at der allerede er vist tilbageholdenhed. Der udover skal du huske, at aflønner du dig selv med m indre end 20.020 kr brutto, så taber du retten til højeste dagpengesats hvis du skulle blive tvunget til at lukke, så nej, man kan ikke bare skrue hyren helt ned i kælderen.

    Og ja Johnny, de 150.000 kan man sagtens bruge som driftskapital, men det er ikke lovligt hvis loven skal følges slavisk den egenkapital der er krav om i forhold til tilladelser skal ALTID være tilstede. At det så ikke kontrolleres andet end ved fornyelse er en anden ting, men det ændrer ikke på, at de SKAL være der!

    Linda.

    Alle fradrag i virksomheden har dun som person hvis du kører i personform. Det er rigtigt, at hvis man kører i selskabsform OG aflønner sig selv på exportoverenskost, at så kan man trække nærmest ubegrænset ud i skattefri rejsegodtgørelse - Du skal bare lige huske, at det KUN er lovligt ved exportkørsel - F.eks. finder det ikke anvendelse ved indenrigskørsel - udbetaler man diæterne på indenrigskørsel er det skatteunddragelse - Jeg er helt med på, at det sådan mange overlever, men det gør det ikke lovligt!

    Og så er det værd at bemærke, at kører man i personform hvor man lever af overskuddet, så kan man stadig trække 50.000 i diæter og når max er nået så kan man fradrage sine omkostninger efter bilag - Så når alt kommer til alt er der ikke den store forskel, udover, at man i personform kan komme ned på en ret lav skattebetaling, medmindre man suger alt overskuddet ud til forbrug.

    De penge man lader stå i virksomheden kan sagtens komme til lav beskatning under virksomhedsordningen, altså samme sats som et selskab betaler, det kræver bare at pengene bliver stående på virksomhedens konto.


  • #22   18. sep 2011 Sjovt at læse jeres argumenter og ulige løsninger. Vi bliver nok ikke enige, men jeg KAN få overskud i en forretning, fordi jeg har studeret skats regler, og har fået konsultation derfra åsse, og som Mårten siger, så kan du ikke gå i banken og smide et ton dokumenter på bordet for at bevise dine teorier, det er de ligeglade med.

    Skal du blive selvstendig vognmand i dag, MÅ du finde de nødvendige penge selv, og det er helt rigtig at speditører udbetaler først mellem 30 og 90 dage efter udført kørsel opdrag. I mellemtiden skal du betale din egen løn, diesel, forsikring, og flere andre løbende udgifter. Med et mindre beløb end 500.000.- er du død efter rimelig kort tid. Desuden så kan du aldrig regne med mere end 10.000km pr måned i et budget og balance, det er ikke seriøst, da du nogle måneder kører mindre og nogle måneder kører mere.

    Jeg ved hvad jeg taler om, og det bekrefter også Mårten, selv om vi måske har en smule nyancer i vor måde at løse opgaverne på. Desuden er det flere muligheder for at finde en vogn at køre med. Dog vil jeg foreslå at leje en vogn med servicekontrakt indkluderet i lejen.

    Er der nogen der vil have en forretning med overskud, så hør af jer...

    Hav en god dag....


  • #23   18. sep 2011 Johnny

    Jeg er ked af det, men din berøring med transportbranchen og aktive chauffører er enten meget begrænset og/eller begrænset til 37 timers chauffører der typisk kører lokal fragt. renovation eller andet i den stil.

    Jeg tjener lige i omegnen af kr. 500.000 p.a. som timelønnet chauffør - Men jeg er heller ikke 3F ignorant der bare sidder og feder den, jeg laver noget og kører alle de timer loven tillader.

    I øvrigt så løber 160,33 timer på en måned, som jo er normaltid op i ca. 21-22.000 brutto afhængig af anncinnitet osv + feriepengem søgne/helligdagsbetaling OG pension. Så måske skal dem du kender få tjekket om de bliver snydt. ;-))

    Og ja, man kan opgøre sin egenkapital i form af aktiver og nej, det er ikke regnskabsloven der giver lov til det, det er godskørselsloven - Men never mind - Det korte af det lange er, at det skal være fri og ubehæftede aktiver, der må altså ikke være hverken gæld eller pant i dem og endnu vigtigere, de skal til enhver tid være tilstede i virksomheden og skal i øvrigt vurderes af en uvildig og dokumenteres via en revisorerklæring.

    Og uanset hvordan du stiller det op, så er 150.000 nu engang 150.000 og det er uanset om det er som kontanter, bankgaranti eller som frie og ubehæftede aktiver - Alle 3 muligheder repræsenterer akkurat den samme værdi. Så de SKAL medtages i regnestykket over hvor mange penge man skal bruge for at starte fra nul!

    Hvis man får lavet en bankgaranti på kr. 150.000 så vil det belaste dit engagement i banken akkurat lige så meget som hvis du havde lånt pengene - Banken kalkulerer nemlig med risikoen for at komme til at udbetale dem i tilfælde af konkurs. Det eneste man sparer er renten - En bankgaranti kan typisk stilles for et fast beløb om året som er noget mindre end det renterne ville løbe op i hvis man havde lånt det samme beløb.


  • #24   18. sep 2011 Ikke at min løn rager alle andre, men jeg kan da oplyse at jeg tjener mere end det som Måårten Ææs ligger frem på bordet for en chauffør, ikke meget, men stadig mere... Så det er slet ikke umuligt, og jeg tror faktisk at den løn jeg har er meget gennemsnitlig i firmaet hvor jeg er...

  • #25   18. sep 2011 Pedersen >

    Det er vigtigt at tænke på hvornår de forskellige betalinger forfalder.
    Feks. Frode Laursen kører med løbende måned + 14 dage, og hvis du feks skal betale dit diesel efter løbende måned + 30 dage, så får du jo pengene i kassen, inden du skal betale. Der er stor forskel på de forskellige betingelser rundt omkring, så det er noget der skal undersøges. Mange store Speditører har fordelagtige aftaler m olieselskaber for deres undervognmænd. Jeg kørte engang for Anco, de havde aftale m Statoil, sådan at Anco trak forbruget fra, inden de sendte penge ud. Vognmændene skulle så heller ikke ud og skaffe sikkerhed for forbruget.
    Man er nødt til at vide hvilke betingelser man kommer til at køre under, før man kan regne på hvor mange penge der bliver behov for, i opstarten.


  • Linda M
    Linda M Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Svar: 17
    #26   18. sep 2011 Morten: er du 100 på det der? For i dit eget firma er du jo ikke ansat som chauffør, men som direktør? Og ethvert firma må gerne vælge at udbetale dine udedøgn hvis de har lyst - det får jeg da når jeg er afsted som kontoransat med overnatning? Det er bare de færreste vognmænd der oveni en hjemmeoverenskomst har lyst til at betale dkk 455,- i døgnet:-)

  • #27   18. sep 2011 Linda

    Hvis ikke man er aflønnet på exportoverenskomst hvor diæterne er en del af timelønnen, så er der et loft på kr. 50.000 om året uanset om du er chauffør eller vognmand - Din titel har ingen betydning.

    Hvis du kører på hjemmeoverenskomst og overnatter ude, så har du krav på en "overnatning" den giver omkring kr. 100 pr. nat. Du har ikke krav på diæterne ved inderigskørsel og faktisk må de ikke udbetales den vej - Men skal fradrages i din indkomst på din selvangivelse. Eller vent, i teorien må de vel udbetales, men i så fald bliver det jo en stor ekstra udgift man ikke har krav på.

    Som tidligere skrevet i et par andre emner, så har jeg fået underkendt SÅ mange diæter - Faktisk alle dem jeg havde 3 år i træk - Det gav en skatteregning på lige over 120.000. Så jeg har været det meste igennem. Slutteligt, så anerkender Skat kun en bestemt kørselsrapport som værende godkendt bilag som dokumentation for udedøgn. Det er dog langt fra alle skattekontorer der håndhæver den regel, men det var det jeg faldt på den gang.


  • #28   18. sep 2011 Mht udedøgn, hvis de står på ens lønseddel så er det vel gangbart nok ikke?

  • #29   18. sep 2011 Nobody

    Mon ikke. Det burde det være. Det svare jo til, at din arbejdsgiver dokumenterer, at du har haft dem, men i yderste instans ved jeg ikke om de kan forlange kørselsrapporter som i så fald skal være skrevet på den eneste godkendte af slagsen. Som skrevet svinger det fra region til region.


  • #30   18. sep 2011 Hmmm... jeg kaver sgu ikke kørselsrapporter... :o/

  • #31   18. sep 2011 Nobody

    Så reelt har du ingenting der kan dokumentere hvad du har lavet og hvor du har overnattet??? I bekræftende fald ville jeg starte med at skrive i en kalender fra nu af. Det er langt fra sikkert, at det er nok, men det er da bedre end ingenting.


  • #32   19. sep 2011 Lyder som en fortrinlig idé... :o/

    Pisse irriterende... Hvorfor skal det være så skide bøvlet, mon ikke det er fordi der er formange der bare har skrevet på fra en side af før hen?


  • #33   26. sep 2011 Jeg vil sige få banken til at lave en bankgaranti. Mener det koster omkring 5000 i året. Men er ikk helt sikker. Og så lav en kassekredit på 200.000. Den måde startede jeg op på og det kan nok lade sig gøre smiley

  • #34   26. sep 2011 Carsten

    Så du driver dit firma personligt/som enkeltmandsvirksomhed?


  • #35   26. sep 2011 Carsten J

    Du har fuldstændig ret - Det er klart den nemmeste måde at gøre det på og det kræver "kun" at man er et økonomisk godt nok papir til, at banken vil låne en 350.000 - Mon ikke det er der det halter fordi fleste med en vognmandsdrøm.


  • #36   26. sep 2011 sådan startede jeg også, 150k til garanti til ca.2200kr om året og 200k i en k.k., og den med de 60k til diesel.. HAHA, dieselen koster ikke 7kr med moms mere men 11kr, så prøv med 40-50 OM MÅNEDEN..+ moms..og ja en løn ligger på 30k ca. mange idag køre en 3 del.. en del til bilen, en del til løn, en del vognmanden.. 100k i indkøring om måneden= 33,3k til hver del

  • #37   27. sep 2011 Pedersen


    Jaa mit er personligt firma. Og er kun mig selv smiley


  • brian n
    brian n Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   9. feb 2012 carsten j:

    hvordan fik du kunder??

    kigger lige med her...

    eller hvordan får man kunder??


  • Johnny  L
    Johnny L Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
    #39   9. feb 2012 Det er 100% lovligt at udbetale 18,96 kr pr time i skattefrigodtgørelse ved kørsel udover 24 timers varighed det har intet med hvor du kører hen eller hvordan din overenskomst er eller du slet ikke har nogen overenskomst, skat har et skema de udlevere som skal udfyldes og det er den dokumentation de kræver og det er ens i hele landet.

  • Süleyman C
    Süleyman C Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #40   27. jan 2015 Hej alle
    tak for det gode oplysninger
    Mit spørgsmål er hvad er normalt km prisen


Kommentér på:
Opstart som vognmand

Annonce