{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.682 visninger | Oprettet:

Hvad gør vi...? {{forumTopicSubject}}

Da den ellers gode tråd om problemerne for vores branche desværre blev slettet for et stykke tid siden tager jeg den lige op igen....

HVAD kan vi gøre for at bevare vores jobs, og hvordan får vi flere Danske chauffører bag rattet i de Danske lastbiler, og hvordan kan vi konkurrere med bilerne på hvide plader....????

Ja, det nemmeste er jo at sige de bare skal ud af landet, men så længe vi er medlem af EU er det ikke en løsning der kan lade sig gøre, tværtimod....Det bliver værre endnu tror jeg.... At kæmpe imod om de må være her eller ej, er skønne spildte kræfter i mine øjne, da vi er 15 år for sent ude...DET løb er kørt.....MEN....Hvad kan vi så gøre....?

Kom med jeres tanker og ideer.....

For selv at starte mener jeg at den eneste brugbare løsning er at bruttolønnen skal sættes drastisk ned, og chauffører skal ind under en ordning ala sømændende....

Dernæst skal Danske lastbiler kunne tanke diesel uden afgift....

Disse to ting ville kunne gøre os konkurrencedygtige overfor østaberne i mine øjne...

Men hvad er jeres kommentarer til det, og hvad er jeres forslag....?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør vi...?
  • #1   11. jul 2011 Jeg er helt enig... Vi skal kunne tanke afgiftsfri diesel ligsom bønderne gør det... Og så skal vi have bruttolønnen sat ned, dog uden det går ud over nettolønnen... Men det mest naturlige ville jo være en eksportoverenskomst som vi ser den i dag, hvor så bare de skattefri diæter var noget højere...

  • #2   11. jul 2011 Ned i løn? Jeg ku slet ikke forestille mig hvordan det ville være at have ringere løn end vi har nu! Tænker på 37 timers!

  • #3   11. jul 2011 Jesper....

    Læs nu hvad jeg skriver inden du kommer med så tåbelig en kommentar.... smiley


  • #4   11. jul 2011 jaah fik lige læst igennem igen smiley Der er ikke en skid at gøre tror jeg ikke på, vi betaler højere skat end de gør efter hvad jeg kan fornemme, og de har et helt andet syns punkt end vi har forhold til penge tror jeg! de forlanger slet ikke så meget os danskere.

    Vi er rent ud sagt for kræsne!


  • #5   11. jul 2011 Michaek K> Det er nogle glimrende forslag du kommer med der, stiller du op som transport minister, så har du min stemme, det er 100%

    udover det, så synes jeg det handler meget om holdning også.

    og nu pointerer jeg lige at jeg ikke peger fingre af nogen, men:

    Gang på gang ser man jo speditøren sige til den danske chauffør, du skal lige køre om på den anden plads og så selv læsse den sidste halvdel af traileren, hvor så chaufføren bliver fuldstændigt grøn i hovedet og begynder med noget i stil med: "Det er overhovedet ikke aftalen, vi skal ikke læsse noget som helst, så kører vi bare med tom bil"

    Jeg ved godt det ikke er alle chauffører der er nogle dovne svin, men mange er fanme IMO.

    OG jeg ved godt at timelønnen som chauffør ikke er til at man skal arbejde som et svin, men der må sgu være en mellemvej der gør at virksomheden vælger den danske chauffør der gider at arbejde bare lidt, og så ikke kører som en blød banan og ødelægger alt hvad han kan komme i nærheden af.

    Til sidst: Ber speditøren en af aberne om at læsse det sidste af den føromtalte trailer på den anden terminal, siger han jo bare DAH, flår hjørnet af en traler der er parkeret ved siden af hans og kører så ind og læsser smiley


  • #6   11. jul 2011 Super godt indlæg..

    De er jo desværre kommet for at blive (ligesom rotterne i KBH). Det hele handler desværre om penge.

    Problemet er nok bare at regeringen ser os som nogen der er i vejen på landevejen, selvom vi er ligeså vigtige som sømændene og landmænde og enda også mere vigtig.. Så det med afgiftfri diesel og løn som sømændene kan de kun se som en kæmpe udgift i skattekassen.. Så hvordan får vi vendt regeringens og generalt danskernes holdning overfor os, så vi kan få den ellers gode ide udført??

    For jeg tror at hvis vi holder stille. Så bliver det hele vendt til nået negativt imod os. Fordi at div. medier kun viser hvor tåbelige vi er istedet for at vise at vi faktisk også er nogen fornuftige "normale" mennesker der bare har valgt at køre på landevejen..

    Den aktion landmændene lavede for ikke så lang tid siden var en perfekt måde at gøre det på. Problemet var bare at den kære minister ikke turde stille op og få den dialog med dem. Og det fortæller jo en del om hende.

    Dennis V.
    Har også hørt nogen gode historier om lige det problem fra speditøre.. Tror desværre at mange danske chaufføre er blevet lidt dovne. Nu er det ikke alle jeg mener, (læs lige den igen inden at der kommer et tåbelig svar).
    Der er jo nogen dårlige ture og nogen gode. Og de skal jo gerne opveje hinanden. Men mange gør det til et problem at de skal læsse selv istedet for at se det som en opgave der skal løses, så man kan komme videre i teksten. Men nu også alt med måde. Der skal jo også være lidt fornuft i at skulle læsse selv. Det skal jo ikke være 2000 papkasser der skal læsses fra gulv til loft ;o)


  • #7   11. jul 2011 Der er vel ikke ret meget tilbage at foreslå - Trådstarter har jo taget smidt det eneste brugbare på bordet.

    Skulle det gøres anderledes ville det kræve en fuldstændig omlægning af den måde hele det danske system er bygget op på. Svenskerne gjorde op med en stor del af deres for en del år siden, med stor succes kan vi se i dag - Det er f.eks. en af grundene til, at de ikke stadig hænger fast i krisen med negativ vækst og det samme er tilfældet med Tyskland som alle dage har haft en system der bygger på væsentligt lavere omkostninger.

    Alle vores skatter og afgifter og pis og papir ender med at kvæle os, det er jo dem der gør, at lønnen er nød til at være så høj.

    Jeg regnede lige på forskellen i min skattebetaling på exportløn og almindelig timeløn i går - Den er ret stor og diæterne gør så, at jeg ender med ca. 5.000 mere i hånden. Og det endda ved den nuværende sats på diæter på kr. 455,- Der udover, så sænker det vognmandens omkostninger med lige omkring 10.000.

    10.000 er slet ikke nok, men det er et skridt på vejen i den rigtige retning.


  • #8   11. jul 2011 En vognmand giver jo ikke fuld pris pr. liter diesel aligevel?

  • #9   11. jul 2011 Fuldstændig enig med de fleste. Lavere omkostninger er vejen frem. Hvorfor er det at landmændene skal have hjælp i hoved og røv i form af støtte og merit fra afgifter.
    Og jo der er dovne chaufføre. Men der er igen et andet problem som hedder forsikring. Mange steder gælder forsikringen ikke, og så går den hen bliver noget værre rod. Jeg læsser gerne selv, men er også forståelig overfor dem der ikke vil.


  • #10   11. jul 2011 Thomas F
    Helt sikkert.. Der skal jo være nået fornuft i det.. Men tror nu også at mange chaufføre får sagt det på en forkert måde overfor speditøren.
    Istedet at formulere sig lige så godt som du lige gjorde ;o)


  • #11   11. jul 2011 Hvorfor er det egentlig at landmænd kan få EU-støtte til både det ene og det andet? Hvis man ikke kan få sin forretning til at være rentabel uden alle mulige tilskudsordninger og pis og lort, så må man da bare lukke eller finde nogle kunder, der vil betale prisen?

  • #12   11. jul 2011 Turbomodul

    Gider du ikke lige uddybe den påstand????

    Enhver selvstændig erhvervsdrivende med et gyldigt cvr nummer kan frarage momsen - Der udover kan man forhandle en rabat hjem afhængig af hvor meget man køber - Det vil igen sige, at de store firmaer med mange biler, uanset farve på nummerpladerne, de handler billigere ind end den lille vognmand med kun en bil.

    Men jeg gentager - Uddyb venligst din påstand!


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #13   11. jul 2011 Muligvis ud af EU det vil hjælpe os på mange områder og her tænker jeg ikke kun på transportbranchen men ellers er jeg 100% enig med Michael Kåå

  • #14   11. jul 2011 ud af eu vil give så meget bagslag alle andre steder nok at det ikke kan svare sig for os i den sidste ende ? så det ikke kun os der skal omstille os men hele samfundet osv.

    men lavere skat / større fradrag til transport branchen. lavere priser på brændstof eller fradrag på det som staten nu tjener så det kan komme ned i 5-6kr evt ? lavere moms evt ?

    Bøder til transportkøberen på størrelse med dem vi får for overtrædelse af køre hviletid. således at de føler lidt ansvar og måske vælger en dansk chauffør og vognmand til en smule merpris ? mener faktisk de har det i tyskland ?


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #16   11. jul 2011 Ja,- det problem kunne det være helt fint at få ryddet af vejen.
    Der er da også mange,-mere eller mindre egnede bud på at få ændret på tingene, og noget bør der jo gøres,- - - -snart.

    Mit forslag vil så være, at man starter med at finde ud af,- om man overhovedet vil stå sammen om at få ændret noget.

    Jeg har desværre fået den opfattelse, at man sådan set er godt tilfreds med den tilværelse man har, og muligvis også med de arbejds og lønforhold man har,- og ikke ønsker at blande sig før den dag man selv bliver ramt af "krisen".

    I min lille verden, er det helt store problem ikke om lønnen er korrekt,-eller om fragtpriserne er korrekte,- for begge dele er ude af trit med hverdagen. Det der er mest brug for, for at komme videre, er et sammenhold så stærkt som muligt. Derefter kan man snakke sig til rette om, hvad "kampen" skal kæmpes for,- således at der ikke er flere forskellige "fronter".

    Norge og Sverige, er ved at fatte alvoren. Udenlandske køretøjer vil få det svært i disse to lande i fremtiden, da de vil blive tjekket dobbelt så meget som ellers.

    Vi skal også have ALLE til at kræve den pris der er nødvendig,-for intet er jo gratis i Danmark, og slet ikke hos "skattefar". Der er faktisk flere domme i vores retssystem, der fastslår at alle skal have Dansk overenskomsløn, uanset om man er medlem af en fagforening eller ej.
    Desuden er det også fastslået at det er nummerpladen der bestemmer nationalitetn på et køretøj,- hvilket giver Danske vognmænd med Danske køretøjer og udenlandske chauffører,-et problem ingen gør noget ved. o.s.v. o.s.v.

    Så NEJ,--lønnen skal på ingen måde sættes ned,- så længe begrundelse er som den der bruges i dagligdagen. Problemet ligger et helt andet sted,- hvilket er årsagen til at arbejdsgiversiden er gået med til det niveau lønne er på i dag.


  • #17   11. jul 2011 Holm

    Er du helt sikker på, at du ved nok om EU til at du kan afgøre om det vil være et frem eller tilbageskridt at melde os ud? Danmark er et af de lande der betaler allermest til EU vores størrelse taget i betragtning - Synes du det er rigtigt?

    Jeg er slet ikke EU ekspert - Det eneste jeg ved med sikkerhed er, at jeg er EU modstander. Som EU ser ud i dag er det som jeg ser det ingen fordel for Danmark. Havde vi stået udenfor EU, så havde vi ikke haft alle de østfolk det er tilfældet nu der underbyder vores arbejde - De havde slet ikke haft muligheden for at komme ind i landet og arbejde som de jo kan nu.

    Dan J

    Du er simpelthen nød til at vågne op og indse, at den der slagsang om fællesskab, og fælles KAMP og bla bla bla ikke nytter - Den tid er forbi. Det her er ikke en arbejderkamp - Det er ikke engang i nærheden af at være en arbejderkamp - Det er blevet et samfundsproblem. Det er jo ikke kun transportbranchen det er galt med.

    OG husk så Dan, at overenskomstkravet på den grønne tilladelse er i strid med den danske aftale model i følge en professor i arbjedsmarkedsret. Man kan ikke lovgive om overenskomster som det er tilfældet i godskørselsloven, det strider DIREKTE i mod den danske aftalemodel!

    Og så forklar venligt hvad problemet og bagsiden ved en lønnedgang er, hvis reallønnen bevares, hvilket jo er det, der tages afsæt i her - Eller endda forbedres.

    Jo højere omkostninger vi pålægger vores arbejdsgivere, jo flere jobs vil forsvinde - Man kan ikke nationalt lovgive sig udenom EU's love og regler om arbejdskraftens frie bevægelighed.

    Hvis vi kæmper den kamp du vil kæmpe for højere fragtpriser og deraf følgenede højere løn, så vil gevinsten ved at udflage kun vokse og uanset hvor meget du hyler og stamper og påstår, at udflagningen gør brug af de udflagede biler ulovlig her i hjemlandet, så er det jo ikke noget vi kan bruge til en disse før du har fået en dom for din påstand.

    Et forsigtigt gæt er, at det ligger nogle år ude i fremtiden - Hvad skal vi gøre i mellemtiden? Sidde med hænderne i skødet og vente på en dom der fortæller om du har ret eller uret???

    Som jeg har skrevet tidligere - Så er det hele det danske samfund der er et problem. Det vi betaler prisen for i dag, er det berømte danske velfærdssamfund hvor de få der virkelig knokler skal betale for alle dem der ikke kan og ikke gider - DERFOR er vores skatter SÅ høje i dag. Tiden er løbet fra det velfærdsystem som vi kender det, akkurat som tiden er løbet fra 3F og den klassiske arbejderkamp!


  • #18   11. jul 2011 Tommy K
    Tror du henviser til mit indlæg.. Men læs det lige igen skipper ;o).. For du giver den gas...


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #19   11. jul 2011 Hvorfor undre det mig ikke, at du misforstod halvdelen af meningen med mit indlæg Morte?

    Faktisk så har jo fuldstændig ret begge to,-set fra hver sin ende af en lang mørk gang. Det er først når vi får tændt lyset, at vi kan nikke genkendende til hinanden.

    På : www.danskegodschauffoer.dk har der i månedsvis været en livlig gang skriveri om netop disse problemer i flertal, for der er mere end et problem.

    Vi starter med den grønne tilladelse:
    Her er der ikke lovgivet omkring overenskomsten. Den er aftalt imellem parterne på arbejdsmarkedet, og det var så det.
    Det man så gør bag på tilladelserne er, at man skriver at man skal følge disse overenskomster.
    Det er præcis det samme, når man i landsretten afsiger en kendelse om, at man SKAL aflønne med mindst den sats der er aftalt på arbejdsmarkedet, hvilket betød at KRIFA ikke kunne aflønne lærlinge med den sats der var i deres egen overenskomst. Det er til enhver tid den aftale der er indgået med LO og DI, der er gældende.

    Om det så er en arbejdskamp eller et samfundsproblem, er lige fedt for mig. Stadig er det et gevaldigt indhug i DANSKE chaufførers muligheder for at beholde jobbet. Det er en længer debat, som munder ud i noget med fair konkurrence,- som nu også konkurrencestyrelsen er begyndt at kigge på. Det kan du også læse om på den side jeg henviste til.

    Jeg har på intet tidspunkt ment at der skulle højere fragtpriser til,-men blot at man lige gad betale en ordentlig pris frem for de dumpingpriser man slynger om sig med nu fra flere og flere sider.

    Men hensyn til forholdet mellem lønnen og skatterne,- så har du ret i at jeg ikke mener som du. Det er jo netop een af de faktorer der er med til at danne grundlag for resultatet af overenskomsten. Derimod har man en hængeparti omkring de skattelettelser der er givet, og som er een af årsagerne til at "Hjorten" beklager sig over at der er for lave skatteindtægter.

    Disse skatteindtægter er også grundet de mange udlændinge på arbejdsmarkedet, der er ansat på kontrakt i 88 dage ad gangen. De 88 dage gør, at de IKKE skal betale skat, hvilket før bliver tilfældet efter 90 dage o.s.v.

    Så ja igen morten det er nok et samfundsproblem, MEN det kræver et eller andet sammenhold, at stå fast på at få det løst. Det burde "de små"
    vognmænd også deltage i, så vi kan få stoppet den ulovlige brug af udenlandske køretøjer med DANSK ejerforhold. Det er jo IKKE svar nok at Ministeren påstår overfor Trafikudvalget, at der er en fejl i oversættelsen, og at det pludselig er lovligt at foretage noget der altid har været lovligt. Man kan jo IKKE køre Cabotagekørsel i eget hjemland.

    Alt dette har der været en masse om på den side jeg tidligere har nævnt,- og den kamp er langt fra slut endnu. Når så alle får de samme vilkår at arbejde efter, så er der plads til at kome videre, og få nedsat leveomkostningeren og først derefter også lønnen,- - - måske.


  • #20   11. jul 2011 Måårten Ææs .
    Enig..

    Jeg ser lidt eu som et sted hvor vi vasker hinandens hænder, hvis i forstår..

    Og ens regler.. Nåh nej. Sådan er det jo ikke blevet. Kun på de områder hvor at man kan tjene penge på det.. Tror desværre at det er en tikkende bombe.

    Norge har utrolig meget eksport ude i den store verden, så hvorfor skulle vi ikke forsætte med at have det..

    Den eneste fordel der er ved eu, er told reglerne.. Dejligt når man køre eksport...


  • #21   11. jul 2011 Dan J
    ;o)


  • #22   11. jul 2011 Dan J

    Den side du henviser til, den hat ikke den brede interesse, der til er den alt for farvet af individer der ikke har sat sig nok ind i fakta.

    Du kan formulere det som du lyster, men summen af det du skriver er, at du vil ha fragtprisen op så den kan bære det DU mener er en anstændig løn - I øvrigt en anstændig løn i det system vi kender i dag - Sådan bliver det ALDRIG Dan - Det er simpelthen bare en af bagsiderne ved at være en del af EU. Hvorfor bliver du ved med at sidde med fingrene i ørene og lukkede øjne og nægter at se fakta i øjnene.

    Det her handler jo ikke om hvad jeg mener er fedt eller rimeligt, det jeg skriver, det er et billede af den virkelighed vi lever og opererer i. Der er snart kun DIG og de få aktive på danskegodschauffører, der fortsat tror på at de gode gamle dage kan komme tilbage hvis bare vi står sammen.

    Og så ved jeg ikke hvor du får information om fragtpriserne henne, men det er altså uomgængeligt, at de er stigende og har været det noget tid. Du har da ret i, at de ligger langt fra de der 10 kr/km du skrev om et andet sted, men de er dog på vej den rigtige vej.

    Og sin kæphest om, at man som dansk ejer af et udenlandsk datterselskab ikke må køre cabotage her i landet med datterselskabet biler kan du ikke bruge til en disse før du har et klokkeklart svar fra BÅDE politi Og trafikstyrelsen, ja og faktisk fra den relevante minister også der siger, at du har ret. Indtil da vil det være et fortolkningsspørgsmål som bliver parkeret i en syltekrukke og i værste fald, så kan der gå mere end 10 år før vi ser en klar omformulering fra EU. Og helt ærligt Dan, når den tid kommer, så har lobbyisterne sørget for, at få det ændret så det er lovligt og det vil blive forklaret med sprogforviklinger.

    Kig dog lidt på hvordan tingene historisk fungerer i EU.

    Du kommer ikke udenom, at røre ved lønnen - Og hvorfor er det lige du er SÅ berøringsangst for det??? Så længe reallønnen bliver bevaret uændret eller måske endda forbedret, så kan alle vel være glade - Der er da ingen der kan købe så meget som en krumme for sin bruttoløn - Det er matadorpenge og INTET andet - Eller nå jo, det lyder da flot når man til Tante Odas fødselsdag kan prale af, at man som chauffør har tjent 500.000 sidste år. Men hallo, går man op i den slags, så skal man jo have sine skolepenge tilbage!

    Og til sidst, uanset hvad du mener og hvad du kalder tingene, så kan du ikke bortforklare, at overenskomstkravet bag på tilladelserne, som jo er en del af godskørselsloven strider direkte i mod den danske aftale model.

    Det er synd og skam, at du spiler alle dine velmente kræfter på at køre i ring i den samme gamle slidte rille - Der er ingen tvivl om, at en ildsjæl som dig er noget af det branchen har rug for - Men dine briller skærmer for alt andet end det du selv har fundet på og finder rigtigt - Desværre!

    HC P

    Vi er da enige om, at EU har gjort det lettere at køre eksport, men helt ærligt, vi kom jo både frem og tilbage før og det endda i langt større antal og der udover, så gav alle timerne på diverse toldpladser noget socialt som i den grad mangler i dag.


  • #23   11. jul 2011 Måårten Æææææææææææs .

    Helt enig.. Men nu har vi det her i stedet. Hehe... Så kan vi også køre ædru på arbejde. Hehe


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #25   11. jul 2011 Altså den senest tids debat om grænsekontrol og hvad ved jeg har da ikke lige frem hjulpet på det hele men ja lad os komme ud af eu og skal man så til at bruge lidt tid på toldpladsen er sgu en pris jeg godt ville have betalt hvis jeg skulle køre eksport så kunne det være vi kunne få en smule mere sammenhold blandt de danske chaufføre det er da heller ikke så meget af længere.

  • #26   11. jul 2011 Benny

    Mener du debatten om grænsekontrol har skadet branchen?


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #27   11. jul 2011 Du har så sandelig taget totalt fejl Morten.
    Vi starter lige med Cabotagen :
    Har du læst hvad Ministeren har udtalt overfor Trafikudvalget?
    Hvis ikke, så er det svar faktisk nemt at finde, og på flere forskellige portaler.
    Dog kan jeg oplyse, at manden i panik har udtalt at man godt må foretage Cabotagekørsel i eget hjemland.
    Kørsel i eget hjemland er efter min opfattelse ren national kørsel. Desuden er begrebet Cabotagekørsel opstået som en betegnelse for den unterne transport der bliver foretaget i et land, af et udenlandsk køretøj. Det er netop betgnelsen "udenlandsk køretøj" der ligger til grund for EU forordningens mange formaer for hensyn,-og netop også dette med at med må foretage Cabotagekørsel o.s.v. i et andet hvor man ikke er hjemmehørende eller har andet forretningssted.
    Både belgien,-Spanien og Frankrig har præcis den samme fortolkning, så det er muligt at der ikke er så mange der har tillid til denne ordlyd, og det er netop et af områderne hvor der mangler sammenhold. Tænk på, hvis jeg nu IKKE var den eneste der bliv ved og ved, til det korrekte svar kom frem. Så ville det gå som nu,- man klappede hænderne sammen og fortsatte med at lade sig grine af.
    De love der ER gældende, de skal overholdes. Det er så muligt at der er noget galt med de love,- men de skal overholdes indtil de bliver ændret.

    Og nej igen Morten. Jeg har ingen ønsker o at hæve fragtpriser og lønninger og hvad ved jeg. Det er da helt fint at fragtpriserne er på vej op, og det var heller ikke på tide. Dog bør disse altid være så tæt, eller helst lidt over, den reelle kostpris.

    Lønnen kan udregnes på flere måder. Den del du får udbetalt til forbrug, Eller det beløb du skal have feriepenge af o.s.v. Det er lige fedt, så længe det hele hænger sammen med leveomkostningerne. Det ER jo sådan, at lønne udregnes efter disse leveomkostninger som også er omfattet af skat. Jeg har endnu ikke oplevet at det var omvendt. Her er de seneste skattelettelser en godt eksempel. For i den periode med skattelettelser, er der tilført andre afgifter på et beløb der er 4% højere end skattelettelserne. ( udregnet af studerende i Statskundskab).

    Og nej, jeg ønsker ikke "de gamle dage" tilbage, og ved godt at den tid er historie. Jeg ved også hvad der foregår i hverdagen og har tonsvis af materiale til at underbygge mine påstande med.

    Omkring "Godskørselsloven" og vognmandstilladelserne,- så ret en forespørgsel til det Juridiske Fakultet. Her vil du så få en anden besked end den du gav tidligere.
    "Ved at stille visse betingelser omkring opfyldelsen af en krav til besiddelse af en vognmandstilladelse, har man ikke blandet sig i det Juridiske omkring aftalen om køn på arbejdsmarkedet."
    Desuden er der jo heller ingen der kan mene, at du blander dig en fodboldklubs indre anliggender bare fordi du optræder som tilskuer. Dog stiller man lige den betingelse, at du skal købe en billet.

    Og nej Morten, det har aldrig været særlig vigtig at kunne sige hvad man havde i årsløn. Derimod har det altid været vigtigt, at man havde til dagen og vejen,- en kop kaffe og en smøg. Og så er realløn jo et flydende begreb, som på samme måde som diskusionen omkrin Cabotagekørsel,- kan opfattes og udregnes på mange måder.

    Løsningen på alt findes ikke, men for transportbarnchen er den ikke at lade udenlandske køretøjer og chauffører overtage det hele. Det har man opdaget i både Norge og i Sverige,-så pørv at føleg med i hvad man gør i de to lande.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #28   11. jul 2011 ENDELIG REAGERE POLITIKREDSENE !

    Som et supplement kan jeg henvise til denne "nyhed" fra midt i sidste måned. Jeg kan også tilføje, at man har lavet en "sag" med et Journalnummer, i KONKURRENCESTYRELSEN.
    ALT dette Morten, omkring Cabotagekørsel i udenlandske køretøjer med et DANSK ejerforhold. Så den er nok alligevel IKKE helt afklaret endnu.

    Her kommer så nyheden :
    Den kollektive anmeldes der tidligere er skrevet om, er endelig blevet taget alvorligt.
    Politikredsene er begyndt at melde tilbage, for at få MINE personlige data.
    Disse skal bruges til det Journalnummer anmeldelsen får.

    Tilbagemeldingerne går på, at man har gransket det materiale der er fremsendt,
    og har fundet dette fyldestgørende, og begrundelsen relevant og logisk.
    Derfor som der står i det ene brev : "Dog er relevante oplysninger noteret og indgår herefter
    i vores daglige patruljevirksomhed".

    Et andet sted står der : "Vi takker derfor for Deres anmeldelse, idet henvendelsen har været
    medvirkende årsag til at Politiet kan anvende ressourcer på de områder, hvor den ulovlige
    Cabotagekørsel finder sted".

    Et tredie sted står der : "Da der tilsyneladende ikke er tale om "lokale" firmaer fra Politikredsen,-
    vil der ikke være mulighed for virksomhedskontrol,- men udelukkende "patruljeopgaver".


    MÅSKE SEJRE RETFÆRDIGHEDEN ALLIGEVEL TIL SIDST !


  • #29   11. jul 2011 Tommy K
    Enig..


  • #30   11. jul 2011 Dan

    Du fortsætter rundt og rundt og rundt.

    Jeg gentager, at der meget fint hvis du og andre har ret mht cabotagen, men INDTIL der foreligger noget klokkeklart, kan vi ikke handle som om du har ret - Læs nu for fanden da hvad jeg skriver.

    Jeg er som sådan ikke uenig med DIG - Men jeg forholder mig til den virkelighed vi står i lige her og nu og det er nu engang det der nytter. Den dag, du kan fremvise en ny lovtekst, så fint nok, så er det den vi forholder os til. Indtil da, må vi ifølge dig selv følge de fortolkninger der nu engang gælder - Altså indtil de bliver rettet. Kniber det lidt med et følge egen moral???

    Og nej Dan, løn kan ikke udregnes på flere måder. Løn er det du tjener - Her er der tale om bruttoløn. Det du får i hånden efter SKAT har været der er nettolønnen - Det er den der afgør hvor stor din købekraft er - Man kunne også kalde den reallønnen - Selvom du påstår, at det er et flydende begreb, det vælger jeg nu at ryste på hovedet af. Hvis du ellers gider undersøge det, så vil du erfare, at realløn er et rimeligt veldefineret begreb. Jøsses altså!

    Og jo Dan, du snakker for at hæve omkostningerne - Du vil have priserne tilpasset kostpris og den er væsentligt højere end det europæiske transportmarked kan og vil betale - Altså vil det betyde TABT konkurrenceevne. Se nu lidt på hvordan tyskerne økonomi er skruet sammen, ja hele deres samfund - Eller svenskernes. At deres velfærd er ringere end vores er en gammel sur skrøne - Det holder ikke mere!!

    Til gengæld er det lande i god vækst, uden boligboble og med ret god konkurrenceevne. Hvorfor mon??? Måske fordi lønniveau, som er en af de største udgiftsposter ved f.eks. produktion, transport osv. er væsentligt lavere end vores.

    En tysk chauffør, der bor og arbejder i Tyskland for en Tysk vognmand, tjener væsentligt færre penge FØR skat end en tilsvarende dansk - Men Tyskerens REALLØN og dermed købekraft er væsentligt højere - Hvad tror du er bedst? Jeg er ikke i tvivl!

    Og uanset hvad det juridiske fakultet udtaler om JURAEN - Så ændrer det ikke på, at overenskomstkravet er i strid med den danske AFTALEMODEL - Som ellers altid er den kæphest 3F trækker hurtigst ud af skabet når løn og arbejdsvilkår debatteres.

    Og så stop den politiske propaganda du får flettet ind i hver sætning hvor du nævner skatten - Den har ingen relevans! Alle har fået skattelettelser, dem der betalte mest fik mest og dem der betalte mindst fik mindst - Det er grundstenen i et progressivt skattesystem og det havde det også været under en rød regering! Var det blevet anderledes, havde man været nød til at gøre op med noget HELT grundlæggende i det danske skattesystem.

    Men som jeg skrev i mit første indlæg her i tråden, så ville jeg forbedre min realløn med ca. 6.000 hvis jeg kom på exportoverenskomst i stedet for at køre på indenrigstimeløn som jeg gør og min vognmand ville spare tæt på 10.000. Lad os bare være grove og skære det ned til det halve og sige han kunne spare 5.000. Så ville hans konkurrenceevne være forbedret med 5.000 og min købekraft ville være forbedret med 6.000. De 6.000 de ville så kunne gå til forbrug i det danske samfund og Dan, hvad er det nu lige der skal trække Danmark ud af krisen? - Nåå joo, det er sørme da forbrug.

    Det ville være ren win/win. Sjovt nok, så er det ind i mellem svært at se skoven for bare træer - Og forældede ideologier.

    I øvrigt kunne man jo indtage den holdning, at min købekraft ikke skulle forbedres, men udelukkende bevares på det nuværende niveau, så ville vognmandenens konkurrenceevne pludselig være forbedret med 10-14.000 kr. pr, chauffør pr. måned - Det ville faktisk blive til en del set over et år. Prøv engang at tænke tanken, at en vognmand måske har 10-15-30 biler.

    Jeg gentager: Det her er et samfundsproblem der rækker LANGT udover vores branche! Og det er en direkte udløber af EU og især den hastige udvidelse mod øst!


  • #31   11. jul 2011 Dan.

    Hov, jeg glemte 2 ting.

    1.
    Dit sidste indlæg er jo bare en repost af noget du har postet som ikke fortæller andet end at den syltekrukke din sag ligger i nu er journalført. ;-))

    2.
    Jeg følger skam med i hvad der foregår i Sverige og Norge - Derfor ved jeg også, at Frode Laursen blev frikendt - Hvad der sker i Norge er ikke videre interessant for os, alt den stund, at de kan gøre næsten som de vil, eftersom de ikke er med i EU. ;-))


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #32   12. jul 2011 Hej igen Morten :
    Nej du har ret i, at vi nok ikke er så langt fra hinanden omkring meninger og måske endda også omkring holdninger.
    Mit største "problem" er nok min måde at fremlægge tingene på. Her er jeg nok et offer for min egen iver efter at komme igennem med tingene, og finde et svar der kan bruges, og ikke kun acceptere det svar man vil give.

    Vi tager så lige Frode Laursen først.:
    Ja han blev frikendt i Sverige,- i første omgang hvilket der ikke er store chancer for at han bliver i ankesagen. Det materiale man siden første "sag" har samlet sammen, burde række noget længere.

    Du har ret igen. Løn er og bliver løn,- - reelt. MEN der er lige så mange måder at regne med løn på, som der er mennesker, hvilket er een af flere årsager til at mange taler forbi hinanden. Netop derfor er det overordentlig afgørende hvad JURAEN siger, da det i sidste ende jo er JURAEN der afgør tingene. Her må vi desværre vente på at ferien er forbi, og man igen trækker i arbejdstøjet. Måske er det så alligevel ikke nok, da det jo er et valgår, som optager Politikerne mere end alt andet.

    Den økonomiske del, hænger jo sammen med at der er et forbtrug,-eller for en vognmand.-en omsætning. Disse ting opnår man jo ikke ved at andre udfører det man selv burde have udført. Derfor har du da ret i vi står med et samfundsproblem, hvilket jeg også hele tiden nævner i mine indlæg på de portaler jeg skriver på dagligt.

    Når jeg ikke er så meget i enkelthederne på denne side ( det er jeg så nu ) er det fordi jeg ikke forventede at disse sider var til sådanne ting,- men blot et sted hvor man "talte sammen og byttede "løgnehistorier".

    Du ved jo godt, at når jeg skriver og påstår noget, så er det altid med min dokumentation på plads. De skriverier der er "tvivl" om, er altid udtalelser fra "Rygtesmeden"!

    Vi kalder så tingene hver vores, og jeg hænger mig mest til begrebet "købekraft", om den del af indkomsten jeg har til at bruge løs af.
    Nu skal du ikke tro at jeg er fanatisk tilhænger af fagforennigerne som sådan, når jeg skriver dette her ( er slet ikke medlem ), men det er da pudsigt, at et beløb for fradrag for kontingent er et fast afgrænset beløb,
    men skattelettelser og lønforhøjelser altid er en procentsats.

    Den med den stor løn og den store skattelettelse, har jo noget lettere ved at betale de stigninger der er kommet på dagligvarerne,-frem for den med den lille løn. Ser vi så på hvad der er kommet af stigninger på dagligvare,- så så vi i går at kaffe er stedt med ca.27%,- kartofler med ca.23%, og mælk med ca.21%,-bare i år. Hvad er alle andre ting så ikke også steget.

    Så ja, vi skal have en helt andet økonomisk handlingsplan,- og ikke blot se på lønnen. Samfundet har en omkostningspris, hvis jeg må kalde det sådan,-og den er grundstenen for det lønniveau der bliver aftalt ved hver eneste forhandling. Sådan ER Danmark , og sådan bliver det ved med at være, lige til den dag det hele revner.

    Vi kommer jo ikke langt, med at alle er tilfredse med egen situation, lige til den dag man bliver et "offer". Det er nu alle på arbejdsmarkedet siger STOP. Og du har ret, det er ikke kun i transportbranchen,- hvilket jeg jo også har skrevet om i årevis , ( faktisk i snart 15 år nu ). Vi skal have ens løn overalt for ens arbejde o.s.v. , og ikke alles kamp imod alle.

    De udgifter en vognmand har i disse tider, er grundet afgifter og tilsvarende. Alt har en kostpris, og stort set alt får så lige en afgift oveni.
    DET er en af hjørnestene i det hele, at vi har fået striber af afgifter til afløsning for skat. Alt er derfor blevet meget dyrere, men dette er camoufleret for de fleste.

    Og nej igen Morten. Jeg vil IKKE have hævet omkostningerne,-blot have dem gjort ens for alle, uanset nummerpladen og dåbsattesten. Her er Frode Laursen igen at godt eksempel, uden at han er den eneste.
    Han vil godt betale næsten en ½ million kroner til an Advokat i Sverige,- men ikke kostprisen for at benytte en færgeoverfart o.s.v.
    Her mener jeg, at hvis alle betalte den korrekte pris for alt, så havde man et udgangspunkt at lave reformer ud fra. Det har vi ikke nu, hvor det hele "sejler".

    Man går så højt op i de overtrædelser der sker omkring køre / hviletid.
    Gør man reelt det ? Nej, man bruger dette emne til at sløre noget mere alvorligt, nemlig omkring den Cabotagekørsel der kvæler DANSKE vognmænd. Alle ved jo godt, at det ikke er det kvarter man lige overskrider for at nå hjem i egen seng, der er "farlig". Det er jo heller ikke det minut der påløber på grund af at man blibver læsset med en Gummiged, eller har holdt stille i stormvejr. Et minut man bruger utallige måneder på at retsforfølge o.s.v.
    Har du hørt om sådanne tilfælde, hvor der har været en udenlandsk nummerplade på køretøjet,- - jeg har ikke. Og det er jo stort set også kun "de store" vognmænd der anvender udflagede køretøjer, der fremstår som mest forarget, sammen med en række Politikere der alligevel ikke gør ret meget efter 4-6 dage i medierne.

    Omkring de 2 ting jeg havde glemt, så er der jo ikke tale om de originale skrivelser, med om en efterreaktion efter anden gennemlæsning af materialet. Jeg efterlyste jo længe, at man ville reagere, og det gjorde man så. Alle originale skrivelser bliver jo gemt, også dem fra Trafikstyrelsen der fortæller alt om de tilsendte love og regler fra EU, som med den fremsendte ordlyd er gælden i Danmark fra d.14 Maj 2010,og handler om Cabotagekørsel. Præcis disse regler som man nu ikke vil vedgå som være gældende.

    Og til slut morten. NEJ du har ikke ret i at betingelserne bag på tilladelserne er i strid med nogen AFTALEMODEL. Faktisk har disse to ting slet intet med hinanden at gøre rent Juridisk ihvertfald. Derimod ville der være et problem. hvis overenskomsten blev vedtaget ved lov, og det er der jo IKKE tale om.
    Derimod er der tale om, at man indføre nogle betingelser for at kunne erhverve en tilladelse,- nemlig at man overholder de lønaftaler der er vedtaget for afregning af chauffører o.s.v.
    Det er måske ikke en fyldestgørende sammenligning, men er det ikke det samme som med de "efteruddannelser" der er pålagt chaufførerne.?

    "Du må kun arbejde som chauffør, hvis du opfylder visse betingelser "
    Altså, du må kun besidde en tilladelse, hvis du opfylder visse betingelser.
    Selve betingelser og den Juridiske forbindelse, behøver ikke at have noget med hinanden at gøre.

    Og nej til Norge. De kan IKKE gøre hvad de vil ,da de har en aftale der har en fint navn jeg ikke lige kan huske nu,- MEN de kan lidt mere end Danmark selvfølgelig. Dog har Norge de præcis samme Cabotageregler som Danmark, men nok ikke vognmænd med udflagede køretøjer, hvilket gør at speciel Norge mest gør efter det forhold at Cabotagekørske kun må være "tilfældig". Den kunne vi også bruge her i Danmark faktisk.

    Så jeg holder fast i Morten, at jeg måske ikke er så "god" til at fremlægge "min sag", men mener fortsat at der burde være samling på tropperne for at få ørenlyd de rigtige steder. Resultatet er der brud for.





  • #33   12. jul 2011 Dan

    Og pludselig, var vi slet ikke SÅ uenige - Problemet med at vedtage hvad f.eks transport skal koste er, at det skal vedtages i EU og hvilke landes omkostninger skal så ligge til grund for mindsteprisen? Det er jo ikke helt ligemeget om det er Rumænien eller Danmark som vel nok har EU's højeste omkostningsniveau. Der var lige en ny udfordring til tænkehatten.

    Nu gider jeg ikke strides om det med tilladelserne og juraen - Det jeg skriver, det er hvad en professor har udtalt på bla. Lastbilmagasinet.dk

    Nu har jeg ikke fulgt med i hvad dagligvarer er steget - Faktisk nævnte min far det i weekenden - Der fejede jeg det lidt af bordet med begrundelsen, at hvis det var tilfældet, så burde inflationen var skyhøj og det er jo ikke tilfældet - Mærkeligt faktisk.


  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #34   12. jul 2011 Morten Ææs Nej slet ikke den har bare gjort det mere klart at det der med at være medlem af eu ikke er så skide smart endda

  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #35   12. jul 2011 Nu føler jeg at vi er ved at ryge af sporet. For hvorfor skulle den professor DU har kontaktet være bedrevidende i forhold til Det Juridiske Fakultet,-har jeg lidt svært ved at se fornuften i. Der er jo ikke megen fornuft i at udveksle meninger, hvis man ikke kan acceptere at der findes flere af slagsen.

    En udtalelse bliver jo ikke mere "troværdig" af at være omtalt på "LastbilMagasinet" eller andre steder. Så vi kommer nok til at vente på, at jeg på et tidspunkt får boret mig igennem den sidste "tykke mur", og får sandheden på bordet. Jeg har nemlig bedt om en officiel udtalelse, understøttet af Juridisk og sprogkyndig deltagelse, for netop at få banket det sidste søm helt i. Dette må desværre nok vente til ihvertfald efter "Fjolsetingets" sommerferie. Der er 3 Politiske ordfører der er sat på sagen.

    Jeg ved godt at det ikke er alle, der her lige mange timer fri til at glo på TV, men faktisk så har den senere tid været meget optaget af at fortælle om mange forskellige varegrupper der bare stiger og stiger. De 3 jeg lige omtalte, var de 3 der blev fremført i går aftes. Dertil kan jeg tilføje at både grisekød og oksekød vil fremvise tydelige stigninger inden der er gået en uge,- og det samme med de fleste kornprodukter.

    Om der så er en skyhøj inflation eller ej, skal jeg lade være usagt. Måske er det med inflationen, som med så meget andet, at man flytter fokus væk og fremhæver noget andet. Faktum er, at "købekraften" reelt er faldet med tæt på 7% alene i år.


  • #36   13. jul 2011 Dan

    Jeg har skam ikke kontaktet omtalte professor, jeg har udelukkende læst hans hvad han mener om overenskomstkravet og intet andet. Naiv som jeg er, så gik jeg ud fra, at han vidste hvad han udtalte sig om. Det er så kun tiden der vil vise om han gjorde det.

    I fald købekraften er reduceret med 7% alene i år - Så er der jo i endnu højere grad om et samfundsproblem - Så er ALLE uden indtagelse jo ramt. Det er vel de færreste der har fået 7% realløns stigning p.a.


  • Dan J
    Dan J Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 41 Svar: 271
    #37   13. jul 2011 Det har du fuldstændig ret i Morten, det er kun tiden der kan vise hvor vi ender. Faktisk så er den største stigning i de private daglige udgifter,- nok dem man vil opleve omkring priserne på opvarmning og på elektrisiteten.
    Og jeg tro ikke at der overhovedet er nogen der har fået nogen stigning i reallønnen,- som igen afhænger af måden man regner på.

    Faktisk ligger jeg inde med skrivelser fra Det Juridiske Fakultet, der klart indikere at der reelt er tale om forhold der ikke hører sammen. Dog vil der være et samspil, når den ene bliver brugt som krav for den anden o.s.v.
    Dog skulle Juraen være klar.


Kommentér på:
Hvad gør vi...?

Annonce