{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lastbil ramte gangbro
  • #1   7. maj 2011 hørte godtnok om det i aftes... men hullet er ikke lukket endnu...

  • #2   7. maj 2011 men han er nok vågnet da han er kørt på broen...

  • #3   7. maj 2011 det skabte hvert fald kø der ude.fik op til flere gange melding på trafikradioen om det.Skulle ikke undre mig om det en dag bliver således at man ikke kan kører uden kranen er pakket rigtig sammen.det kunne godt blive resultat af alle de kranskader der sker jo

  • #4   7. maj 2011 hyler...

    Det har man snakket om i alle de år jeg kan huske, og der er ikke sket noget endnu.... Det ville også være noget nært umuligt at gennemføre ved feks grab biler.....


  • #5   7. maj 2011 HEHE. undrede mig godt nok over der var olie på kørebanen da jeg var på hjem fra job igår... men der har vi jo så svaret...

  • #6   7. maj 2011 Michael

    Så er det da ikke sværere at lave. Man kan da lave en føler på hovedarmen så den ikke må stå højere op end et vis antal grader - Det mener jeg faktisk er på vej - Eller noget med en lampe der indikerer, at den står for højt oppe.


  • #7   7. maj 2011 michaek K
    ja jeg mener nu også det muligt at lave en ordning uanset om det grab eller ej.Det jo en teknoligisk verden vi lever i


  • #8   7. maj 2011 Altså fuck broen, fuck kranen, men for helvede det var da godt der ikke kørte en bag ham... Sådan en idiot...

  • #9   7. maj 2011 Den er udsat den bro smiley
    Det hænder at den bliver udsat for et snigangreb fra div. chauffører.
    For nogle uger siden var det en en gravemaskine der stod på ladet af en containerbil, der bankede på.


  • #10   7. maj 2011 Jeg tænkte også på hvis der var nogen som gik på broen da det skete! Det må satme have været vildt!


  • #11   7. maj 2011 Morten & hyler....

    Det er skam allerede lavet, og det er ikke det store problem at få monteret.... Problemer med grabkraner er at de godt kan stå lige lovlig højt når grabben ligger oveni læsset....Og hvad skulle den stå til så...? 4 meter vil i nok sige, men så kan du jo stadig banke i en bro der er lavere, og man kan sige at problemet ikke er så stort at der bør lovgives omkring det.....


  • #12   7. maj 2011 Michael

    Du mener simpelthen ikke, at det er et problem, at man kører på en gangbro med en kraft der gør, at kranen bliver rykket af helt nede i bunden og i det her tilfælde vælter bagud eller til siden???

    Tænk, jeg synes, at folk der er så skeløjede, at de ikke kan se, at det er langt over 4 meter burde aflevere deres kørekort. I sær når vi snakker kran/grabchauffører som netop laver det stunt hele tiden og så igen.

    Og jeg er ellers ikke tilhænger af, at sidde her og være klog, men lige den der, den er simpelthen for latterligt dum. Man ved udemærket hvor høj bilen er med kasse og man kan fint se om man er 1 meter eller 2 højere. Det samme med dem der suser afsted med en kran der står lodret op i luften - Hallo, bilen gynger og svajer så man er ved at blive søsyg når kranen står sådan, kan man ikke mærke det, så skulle man nok ikke ha drukket den sidste med gashåndtag til madpakken!

    Moralen kunne jo være, at hovedarmen skal være vandret eller derunder, er den ikke det, så skal bilen ikke kunne køre. Så må de jo køre med lidt mindre og køre en ekstra tur, det er der også flere penge i. Som med alt andet, så straffes sløseri på allermest urimelige vis.


  • #13   7. maj 2011 Morten....

    Jeg syntes det er lidt groteskt du udtaler dig om hvordan en bil opfører sig, på basis af din meget ringe erfaring som kranchauffør...

    Alle der har et par år på bagen i branchen har glemt et støtteben, eller at få lagt kranen helt ned, og dem der påstår andet er fulde af løgn...Præcis dem som påstår de aldrig har siddet fast, aldrig har været ordentligt udenfor asfalten.... JEG indrømmer blankt jeg også har prøvet det, og nej Morten,...jeg kunne sgu ikke mærke det, men opdagede det ved at bladene begyndte at drysse ned, og det syntes jeg var lige tidligt nok når man tænkte på vi var i starten af august....

    Det er en storm i et glas vand du pisker op her, for taget i betragtning hvor mange kranbiler der kører rundt, hvor tit er det så lige det går galt..??? Faktisk har der været flere alvorlige uheld med vindmølletransporter i år, end kranuheld, og hvad skal vi så gøre ved dem...? forbyde dem på vejene...??? Det samme problem er der med ophængs trailere....Skal der så en kviksølvskontakt der slår støttehjul ud når den krængningen overstiger et vist antal grader...? Arj vel....

    Vi kan lovgive og forbyde os ud af det meste, men der skal være en mening med galskaben....


  • #14   7. maj 2011 Michael

    Jeg skrev:" Det samme med dem der suser afsted med en kran der står lodret op i luften - Hallo, bilen gynger og svajer så man er ved at blive søsyg når kranen står sådan"

    Det er jo slet ikke det du taler om! Jeg har fandme kørt grabbil en helt lorte sommer og jeg ved sgu godt hvordan den er at køre med på en jordtip når den står lige op i luften og kan man ikke mærke det, så er man da ikke ædru!

    Det har sker jo ikke fordi man har glemt noget, det sker fordi man læsser for højt og håber at det nok går.

    Og kan du så ikke lige smide facitlisten for hvornår man ikke har for ringe erfaring til at udtale sig om et givent emne her! Er det dage, uger, måneder - Eller skal man ha være forkromet BMS mobil kranfører før man ved bare en smule?

    Men forklar mig da gerne hvorfor det er SÅ stort et problem, at hovedarmen f.eks. ikke må være over vandret eller et vis antal grader over? Problemet er jo ikke større end kranen kan pakkes sammen. Så må man jo stille grabben.

    Din sammenligning med vindmølletransporter holder da ikke - Det er da heller ikke i orden. Hvor svært er det lige et køre med for høj, bred, lang what ever gods? Hvis man kender dimensionerne, så ved man også hvor man kan være og ikke være. Den sidste med Rafn var hændeligt uheld og det viser deres statistik vel også - Den minder jo ikke om den de har i Give, eller den Erik Eg havde vel?

    Det handler om at tænke sig om og se sig for! Og ja, alle kan fejle, uden tvivl, men man må også gerne tænke lidt selv!

    Men det bliver vi nok aldrig enige om.


  • #15   8. maj 2011 mener det nye maskin direktiv siger noget om det der men er ikke helt inde i det.
    men hvor langsom skam man lige være for ikke selv at nå og se eller mærke der er noget galt nå man køre bilen bevæger sig sgu da mega ustabilt med kranen der oppe
    man kunne nemt lave så den ikke må være over 4 meter det er jo sjovt nok det højten allerede siger er reglerne


  • #16   8. maj 2011 synes da egentlig at kunne huske noget med det vist er sket mere ind en gang før ved den der bro er det ikke

  • #17   8. maj 2011 Mååårten....

    Det har intet at gøre med hvor man har været at kunne udtale sig, det har noget at gøre med hvad man har kørt, og hvor længe.... Faktisk giver du selv svaret ved at sige du ihvertfald selv har kørt frem med kranen i lodret på jordtippen.... Morten for hulen...Det tåler da så absolut ingen sammenligning med at suse afsted med en kran oppe på asfaltvej....

    I teorien er din idé med vandret hovedarm såmænd ganske udemærket, men det holder kun i teorien....Har du en bil der er 4 meter høj med kranen pakket sammen har du ikke vundet meget på den konto, og stort set alle nye kraner kan vippe knækarmen op så den bliver det højeste punkt, og så er vi lige vidt... Dit forslag med at stille grabben lader vi være, for det er så absolut kun ladesiggørligt i teorien Morten....

    Hvorfor er det lige at eksempelvis den med vindmølletransporterne ikke kan bruges til sammenligning....??? Den sidste med Rafn, som du siger var et hændeligt uheld skyldtes at chaufføren i forvirringen glemte at sænke tårnet da han skulle under broen.... Hvori ligger forskellen på at glemme at sænke et tårn og en kranarm...? ...Nej Morten....Nogen ting kan du ikke bare lovgive dig ud af i praksis, og længere er den bare ikke...Shit happens...


  • #18   8. maj 2011 martin.....

    Har du eks en 4 akslet forvogn på stive fjedre kan du ikke nødvendigvis mærke den store forskel på en jævn vej....


  • #19   8. maj 2011 Michael

    Vi bliver aldrig enige - Der har været forholdsvis mange af de her kranulykker de sidste 6-8 måneder. Og i øvrigt er jeg enig med Martin i, at der er kommet noget lovgivning på området allerede om noget føler på kranen der skal gøre opmærksom på, at den fylder for meget.


  • #20   8. maj 2011 Morten...

    Nej vi bliver måske aldrig enige her, men såer det jo ikke første gang, og med garanti heller ikke sidste.... smiley

    Der har ikke været flere ulykker med kraner de sidste 6-8 måneder end der plejer... Det ligger nogenlunde stabilt syntes jeg...

    Shit happens....


  • #21   8. maj 2011 Michael K

    Der blev jo ikke arbejdet i lovgivning/teknologi der skal forhindre de her ulykker hvis der ikke havde været en stigning i antallet.


  • #22   8. maj 2011 Morten...

    Det har intet med det at gøre... Hvis der er gentagene gange af samme ulykke er det grund nok til at de begynder at pille ved det.... Problemet er bare at finde på noget der duer i praksis, og ikke kun i teorien...

    Et godt eksempel på det er de nye kraner der sælges i dag, alle er udstyret med føler på støttebenene så kranens løfteevne bliver reduceret i forhold til hvor meget du har trukket benene ud... Vi er vel enige om at der er stor forskel på kranens løfteevne ifht tabellen, og så kip punktet, så den føler kan jo blokeres så den ikke er i funktion, hvilket også bliver nødt til at ske for at kunne udføre sit arbejde i praksis.....

    Du, om nogen ved jo der er laaaangt imellem teori og praksis Morten.....


  • #23   8. maj 2011 michael har selv kørt en 4 akselet med kran og bare det med at køre lidt med kranen oppe nå vi fik læs i graven så var det et gyngende uden sammenligning og så vil jeg da nødig mærke hvis kommer ud på landevejen med den..

    og nu ved jeg jo med min nyere skovbil der er jo 2 muligheder for at lægge kranen af menlig pakke den sammen i bagenden eller ken over læsset bilen er 3,8m høj så ved jeg jo også at den ikke skal rage meget over for at den er for høj det er jo bare at vide hva fanden man laver i stedet for at rende med telefonen i øret


  • #24   8. maj 2011 Jamen jeg ved da alt om hvor langt der er mellem de 2 punkter, ingen tvivl om det og ingen tvivl om, at alt kan omgåes - MEN, som jeg husker det der der var snak om skulle hjælpe med til at forebygge de kranulykker der er tale om her, så skulle der være en lampe i førerhuset der lyser og gør opmærksom på, at kranen står for højt og uanset, så burde det da kunne hjælpe bare lidt og hvis det forhindrer bare EEN ulykke, så er det da et fremskridt.

    Det der nye med benene ved jeg ikke hvordan virker i praksis, men min HMF Odin var programmeret ud fra hvor hovedarmen var i forhold til de forreste støtteben. Da jeg fik den var den fejlprogrammeret, så jeg kunne holde tom trækker og svinge en 20" container fremover de forreste støtteben - Det gjorde jeg så ikke, for så ville den vælte, men havde jeg et tomt chassis koblet på, så kunne jeg uden den væltede.

    Da HMF fandt ud af det blev de prompte lavet om. Det var noget med, at det var fordi den var uden EWS - Så bilen kunne ikke føle hvor meget tryk der var på skamlen - Så den måtte ikke kunne løfte mere noget sted end den kunne magte tom trækker - Det virkede fint - Eller det vil sige det var røvsygt at arbejde med, men det forhindrede da i den grad at jeg lavede ulykker.

    Til gengæld kunne jeg krane lige så vildt jeg ville uden at trække støttebenene ud - Det er så det man vil forhindre nu - Og det bliver da træls i praksis - Det er jo bare steder hvor der ikke er plads til benene og hvor den trailer man holder med er tung nok til, at man kan løfte på halv ben.


  • #25   8. maj 2011 måårten synes nu også at man skal pase på med for meget sikkerhed på dem for nu kan jeg huske da jeg havde en gammel hmf 1720 også fik jeg en hmf 2220 og for den hvor blev jeg da skuffet den kunne jo bare slet ikke løfte i forhold til den gammel og det var jo pga alt det sikkerhed der var kommet på i mellemtiden..
    men ja det kunne gøres meget nemt hvis man så gad bruge det


  • #26   8. maj 2011 martin....

    Igen kan jeg kun sige du sammenligner fast vej med grusgrav, og de to ting tåler ingen sammenligning..... Der er også stor forskel på om det er en bagmonteret eller frontmonteret kran mht stabiliteten....Og JA du har ret i at man bare kan lade den tlf være når man er igang med at krane, men det er jo ikke kun den der gør det...Det kan også være en formand, kollega, arbejder osv der får fokus væk fra det man har gang i..... HUSK nu de viise ord du kom med her, når det er dig der laver et stunt med kranen en dag... smiley

    Morten....

    Jamen de ting du kommer med her underbygger jo bare min påstand om at tingene ikke er bare sort og hvidt.... Man kan sagtens have en lampe, eller en alarm i bilen der fortæller hvis kranen er over vandret, men det er så bare sur røv for dem der kører med eks høje containere med grene og godt kan holde sig på 4 meter med armen lidt over vandret....

    Det nye system med følere gør at du ikke kan en skid uden benene er ude, og som du så rigtigt påpeger er der bare ikke altid plads til det.... Og ja det betyder jo alt for en trækker om der er noget efter eller ej, og det samme med en forvogn er der himmelhvid forskel på opbygningen.... Den mercedes slk 2638 - 6x6 på stive fjedre vi havde ved BMS med frontmonteret 36 tm kran kunne bare ikke vælte uanset hvad fanden man gjorde....Og tro mig...Den kran kunne tage ved for alvor... smiley Men....Det var aldrig gået som bagmonteret på en luft bil feks..... Da jeg fik min scania 8x4 på stive fjedre og fast bagmonteret 27tm kunne man for alvor se forskellen når jeg holdte sammen med Kolding afdelingens volvo på luft og samme opbygning.... Mage til leddeløs balje skulle man lede længe efter....


  • #27   8. maj 2011 michaek k det er ikke en sammenligning det er en konstatering og ja der er forskel på en for monteret og bagmonteret helt rigtig men det ændre ikke på at dem der glemmer at ligge dem ned eller ikke er gammel nok til at køre med bilen og ser helt sikkert også us til at ham denne tråd handler om havde lagt den ned men at han var forhøj da den lå i læsset men så tager det sgu ikke lang tid at tage en tomstok og måle også have lagt skovlen i læsset også have pakket den sammen bag i...

    men michaek k det virker lidt som om du forsvare dem der ikke tænker sig om på det punkt eller har du måske selv lavet sammen nummer


  • #28   8. maj 2011 martin....

    Nej jeg har ikke ramt noget med en kran, men jeg har glemt at ligge den helt ned engang...Som du også kan læse længere oppe i tråden.... Og hermed kan vi jo så konstatere at jeg er en af dem der ikke er gammel nok til at køre med kran.... Jeg forventer så også du stopper omgående den dag du laver en fejl der kan katagoriseses som en dumme fejl.... Men det kommer nok aldrig frem i lyst hvis det sker, eller også er det nok ikke så slemt når det er én selv vel...?!
    Jeg går ud fra du mener at dem der har banket på broer osv med vindmøller, skibscontainere, trailere etc heller ikke er gamle nok til at køre med det de nu engang kørte med....Eller dem der vælter med et læs ophæng heller ikke er gamle nok til at køre det... Vi kan jo blive ved ikke sandt.... Og lige for at afslutte den med at være gammel nok, så må du jo også mene Ilkjær ikke er gammel nok til at køre tipsætter efter han lagde den om på siden...????? Prøv nu lige at være seriøs Martin... Shit happens, og sådan er det jo bare....

    Det er altid nemt at være bagklog.... Det er noget du holder meget af at være kan jeg læse, og det er fint nok med mig...

    Jeg forsvarer ikke dem der ikke tænker sig om, men det jeg siger er at du ikke kan lovgive dig ud af alting.... Shit happens, og sådan er det bare uanset hvad du kører med...

    Jeg er langtfra fejlfri, og har lavet mange tossestreger igennem mit liv...Jeg tør til gengæld stå ved dem....!!!! Vi er alle mennesker, og vi laver alle fejl og bommerter, og lur mig om ikke også DU kan bidrage med nogen af dem.... Forskellen på os mennesker er så at nogen tør stå ved deres fejl, og andre tør ikke...


  • #29   8. maj 2011 michaek k
    hihi du er da egentlig ikke så svær at hidse op under at man ikke får den lagt langt nok ned var ikke det jeg hentydet til men til dem der ikke husker at lægge den ned inden de køre med den hvilket der da nu vist også var en JS bil der glemte inde i gellerup for et par år tilbage vi kan rigtig nok alle glemme og lave dumme fejl har jeg skam også selv laver man ikke fejl laver man for lidt.....

    og for at komme tilbage til ilkjær så var det jo så ikke hans felj den væltede da det var kelbergen der ikke åbnede bagsmækken så vildt jeg kan huske så hids du dig nu bare ned igen og gå ud i sommersolen og tag en kold pils


  • #30   8. maj 2011 Martin...

    Hahaha...Man kan godt høre du ikke kender mig, for er LANGTFRA hidset op.....Tværtimod...

    Der er MANGE der har lavet det nummer, og jeg ved ikke om det er gangbroen over edwin rahrsvej du hentyder til, for der var jeg nede og fjerne broen for nogen år tilbage, men det var Malthe fra Malling, eller Beder...Kan aldrig huske hvad... smiley Han havde til gengæld fået trykket huset flad ved det møde....


  • #31   8. maj 2011 Michael

    Var det Malthe? Var det ikke Birger Svarre? Han er derude fra Malling mener jeg.


  • #32   8. maj 2011 Mååårten....

    Jo det kan godt ske du har ret....Kan aldrig huske forskel på de to... smiley


  • #33   10. maj 2011 hi hi så dét smil kan heller ikke lige huske helt rigtig men kan huske der da også har været en af de brune men der hvor jeg ville hen var bare at der er betydelig forskel på om man er for høj ved at kranen ligger hen i læsset eller man bare har dummet sig og ladet den hænge i luften lodret mod månen for dét var der man i så fald ikke er gammel nok dét andet er jo bare at man åbenbart ikke kender sin bil godt nok og at man efter sådan en tur nok lige giver tomstokken op af lommen næste gang smil.

  • #34   10. maj 2011 martin....

    Der er mange der har været i den bro,men det er vist kun den ene gang den er faldet ned....Til gengæld landede den ret træls da det skete, men heldigt manden overlevede....

    Jeg tror det er de færreste der har kørt med kranen lodret i himmelen, for det vil du jo altid kunne mærke, men du kan ikke nødvendigvis mærke hvis den ikke er helt nede hvor den skal være... Der var en kollega ved et konkurrerende firma der heller ikke havde lagt den helt ned, dengang hvor jeg selv prøvede det, og der fik den fat i en strømledning, og det endte med en ristet bil....Gudskelov slap manden med skrækken, men han kunne heller ikke mærke den ikke lå helt nede på sin plads....
    Tingene er ikke bare sorte og hvide, og MIN mening er altså at man ikke kan lovgive og montere sikkerhedsstyr ud af alle situationer.... shit happens... Men ja du har ret i at man nok lige finder tommestokken frem en ekstra gang efter sådan et stunt der....


  • Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

    Emner: 1 Svar: 189
    #35   10. maj 2011 Gad vide, om der så ikke var nogen rundt omkring i det danske land, som ville forsøge sig med at sætte magnetter på kranen for at snyde den??? ;-))))

  • #36   10. maj 2011 Magneter er ALTID godt!

  • #37   10. maj 2011 Sune....

    LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL.........Ja faktisk er de der støttebens censorer mere eller mindre nytteløse, da du kan snyde den til enhver tid, og det er altså nødvendigt i den virkelige verden.....


Kommentér på:
Lastbil ramte gangbro

Annonce