{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.473 visninger | Oprettet:

Andreas W
Andreas W
Tilmeldt:
8. apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

C1, lille lastbil, privat, drøm {{forumTopicSubject}}

Moin og Go dag,

Vil lig forstille mig og håber at jeg kan find hjælp her (ikke med min dansk på skrift smiley , med danske regler og system til privat eget lastbil op til 7,5t).

Mit navn er Andreas, 52år ung og fød i tyskland. Bo i Danmark siden `91, ha et sommerhus (for at fortælle jeg er bosæt i DK) og er værkstedleder hos en privatbane selskab i Hillerød ;-) i dag.

Mit drøm er at gå på pension ikke for sent og se lidt af verden fra en 4 hjultrækker lille lastbil.

I EU regler kan jeg læs at tysker har grundlagt en del med deres gamle, for mig kendte, regler.
Fx har jeg stadig mit tysk kørekort fra `81 (Klasse 1 und 3) og kan nu oversæt dem til de ny EU kørekort til A, B, BE, C1, C1E. Vi mod køre disse klasser med tag kort til bil og MC allerede denne gang og forsæt i dag.

Nu tilbage til min drøm og spørgsmålet.
De danske militær sælger en del lastbiler og jeg er interesseret i en MAN 8.150 FAE (8t, 150 heste, 4x4).
Jeg skal nedvejes til 7,5t og er lovlig i forhold til mit kørekort.
Men…………. !
Kan jeg nedvej?
Kan jeg ej og brug køretøj privat? Moms skal jeg betale er klar og jeg kun find ud af. Men jeg kommer ikke rigtig vider pga. jeg finder kun sider om blandings brug (erhverv/ privat).
Hvilke omkostninger kommer? Hvordan må jeg brug lastbilen?
Kan i svar på noget eller giv mig nogen sider jeg kan læs?
Er min drøm en drøm?

Andreas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C1, lille lastbil, privat, drøm
  • #1   8. apr 2014 Er ikke klog på området.
    Men mener også du skal betale afgift af lastbilen og at den skal have hvid nummerplade på.

    Udover det så skal det kunne lade sig gøre at holde en maxvægt på 7,5T hvis du vil nedveje den til dette.


  • #2   8. apr 2014 Du tager fejl Kim, i det øjeblik totalvægten er over 3.500 kg er der ingen afgift på kun moms som skal betales, uanset anvendelsesformål...
    I Danmark har vi, så vidt jeg ved ikke noget kørekort som stopper ved 7,5 tons totalvægt, men fordelen ved et køretøj op til 7,5 tons totalvægt er at man slipper for køre-/hviletidsreglerne...

    Men om køretøjet kan vejes ned afhænger blandt andet af egenvægt, men som udgangspunkt kan jeg ikke se et problem i det...

    Dette er forøvrigt et emne jeg selv har undersøgt for et par år siden...

    Det eneste du skal være klar over er at der er begrænsninger i forhold til miljøzoner samt gennemkørsel forbudt visse steder for køretøjer over 3.500 kg...

    Derudover synes jeg din drøm virker rigtig tiltalene og ønsker dig alt det bedste....


  • #3   8. apr 2014 Nu ringer der faktisk en klokke. Det er jo også en af grundene til at en Mercedez Sprinter er billigere hvis den har 10 sæder istedet for 9 smiley

    Iøvrigt ser jeg ret ofte gamle 4x4 lastbiler som er blevet ombygget til camper.
    Jeg bor jo i et af Sveriges mest naturskønne områder. Dog kører de altid med D eller NL nummerplader.


  • Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 86
    #4   8. apr 2014 Vi har siden 19 jan 2013, haft nye kategorier på kørekortet.
    I forbindelse med en tilpasning til andre EU lande, heriblandt tyskland, fik vi bla.a netop C1 (lastvogn på max 7,5t) C1E (hænger til, dog max 12t total) D1 (bus max 7,5t) o.a.
    Men korrekt. bilen skal nedvejes til 7,5t for at kan køres "ikke erhvervsmæssig" og dermed undtaget fra krav om fartskriver (kontrolapperat) og kørehviletidsregler.


  • #5   8. apr 2014 Morgen > Du kan købe en 5 akslet kranbil og køre den privat hvis du vil...Du skal ikke have vognmandstilladelse eller noget du skal bare overholde K/H reglerne...

  • #6   8. apr 2014 Mogens, desværre er der ikke nogle kørelære ( i hvert fald i sønder jyll) som har planer om at påtage sig, D1 (bus indtil 12pers.) så det er stadig lidt teoretisk.



  • Venning
    Venning Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #7   9. apr 2014 Da jeg tog mit C kørekort, fik jeg også af vide at der snart kom muligheden for stor og lille lastbil, altså C og C1.

    Kørelæreren kunne dog heller ikke se ideen i det, da han var blevet oplyst om at det er nøjagtig samme teori undervisning du skal igennem. Og af samme grund var hans holdning at man bare tager det store, og så er det det.


  • Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 86
    #8   9. apr 2014 Jeg forstår det sådan at Andreas HAR kørekort til C1, eller hvad?
    Hvis han har det , må den kan "oversættes" til dansk.
    Mogens


  • Andreas W
    Andreas W Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   9. apr 2014 Hej og tak for svar og hjælp.

    #Mogens D - Enig, C1 har kommet 2013 og ja - jeg har efter tabellen. Også på borger service fik jeg det bekræftet, men skal kom med EU regler og tabeller vis jeg ønsker at omskriver til et dansk kørekort. Først 2033 skal vi alle sammen omskriver vores ”gamle” kørekort til EU kort, så jeg holder lidt fast på mine gamle kort og prøv snart at ansøge for et international kort for at se hvilken klasse virkelig oversættes. Og ulempe er også nå jeg skifter til de ny kort i dag er jeg tvunget til periodisk heldbredgodkendelse og forlængelse.

    #Kim – Dette folk og biler træffer du i hele verden. Hvorfor ikke Dansker, eller hvorfor kun i minder biler (fx VW T3 syn.) på verdens tur rund? Nu kommer musket muligheden.

    #Mr Nobody – Klar med færdselsregler. Men kan jeg bar køre ubegrænset km hjem fra? Også med passager i forhold til sæder i front?

    Kan i også svar til omkostninger for en 7,5t bil? Vægtafgift, forsikkering, osv.

    Tak


    profilbillede
  • #10   10. apr 2014 Du kan køre som du lyster, du skal ikke have skive i, eller overholde K/H-reglerne... bare giv den gas...

    Lige med den slags der, så kan Kim have ret i at der skal betales noget camper afgift, men der skal du have fat i Skat, hvis ikke du kan finde en so mallerede er ombygget...

    Og ja det antal SELER som er i for, det er det antal mennesker der må være i den... smiley


  • #11   10. apr 2014 Det er lige præcis den slags bil jeg ofte ser på tyske og hollandske nummerplader.

    Grunden til at du ikke ser danskere køre rundt i dem er nok fordi omkostningerne er for høje i Danmark.
    Sådan en bil er jo ikke ligefrem billig at eje når man snakker vægtafgift, forsikring mm. Jeg tror heller ej at der er ret mange danskere der har behov for sådan en kampvogn. Dem der har råd vil nok hellere køre noget i stil med den på billedet nedenunder.
    De fleste danskere er jo luksusdyr smiley


    profilbillede
  • Andreas W
    Andreas W Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #12   10. apr 2014 Hej,

    #Kim – Smag og behov. Begge kan har et bad med toilette og brus, et køkken, seng, bordplads til hygge, nok strøm uden ledning, rigelig vand og plads til tingene, osv.
    Men vis jeg vil gerne være lidt uafhængig og komme lidt længer uden der findes asfalt (fx Kap – Kap tur, nord kap - kap horn) fortrækker jeg denne slags ”kampvogn” til turen.

    #Mr Nobody – og her er min spøgsmåler til et fremskridt. Omkostninger!

    Glem i første omgang camper, dette er trin 2 i projektet.
    Trin 1 er for mig at kom til et lille ”lastbil”.
    Køb er afhængig af prisen og tilstand. Klar.
    Efter skal jeg køre lidt rund (værksteder, osv.) til diverse reparationer. Jeg kan ikke gøre alt selv eller ikke derhjemme.
    Første skridt er ejerskifte (privat status), syn (?) og nedvejning til 7,5t (lovlig til kørekort), men skal jeg allerede indregistrer på plader?
    Kan jeg flytte på prøveplader (husk skal være nedvejet til at jeg kan køre selv) eller hvad koster vægtafgift og forsikring på gule plader?

    Jeg har det svær at finde informationer pga. alt jeg kommer til er erhverv pga. bil med 7,5t. smiley
    .....eller gælder det også til privat?


  • #13   11. apr 2014 Nu skal jeg prøve at svare så godt jeg kan, jeg er ikke ekspert på området, men mener nu stadig jeg har svarene på de fleste af dine spørgsmål...
    Ejerskifte er intet problem, du sørger bare for at betale momsen på køretøjet så den registreres til privatbrug, eller rettere ham du køber den af skal sørge for dette...
    Som udgangspunkt behøver du ikke at indregistrere den med det samme, men så skal du være sikker på den er vejet end til de 7,5t. Er den ikke det skal den omkring en synshal og synes/vejes ned, før du må kører i den...

    Personligt ville jeg nok flytte den på prøveplader uden at veje den ned til den skulle registreres, medmindre den er så god stand at den kan kastes direkte gennem syn...

    Forsikring ved jeg ikke hvad koster, men tror ikke det kan være meget, vægtafgiften, mener jeg ligger på omkring 2.500 om året incl. alt..

    Det jeg gjorde var at sende en mail til Trafikstyrelsen med min forespørgsel, og de var meget flinke til at svare mig...

    Her er lidt ekstra læsning fra da jeg selv undersøgte det, jeg håber det kan hjælpe dig lidt, om ikke andet så på køre- og hviletidsreglerne... smiley
    http://www.lastbilgalleri.dk/forum/Jura-og-lovgivning/184-koere__og_hviletid_for_privatejet_lkw

    Men det korte af det lange, tag kontakt til justitsministeriet eller trafikstyrelsen, eller bedre endnu, dem begge og forelæg dem dine idéer


  • #14   11. apr 2014 Sad lige og kedede mig lidt, så her er et par steder du kan finde noget i den klasse du gerne vil have.. smiley

    http://www.trucksealand.dk/
    http://www.camion.dk/


  • Andreas W
    Andreas W Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #15   13. apr 2014 Nr. Nobody - Super Info, jeg takker mange gang og trin 1 starter. smiley

  • #16   15. apr 2014 Jeg håber vi hører meget mere til dit projekt... smiley
    Og velbekomme... Men det er jo derfor vi er her, vi skal hjælpe hinanden... smiley


Kommentér på:
C1, lille lastbil, privat, drøm

Annonce