14.105 visninger
|
Oprettet:
{{ group.groupName }}
Medlemmer: {{group.memberCount}}Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Andre forumemner med "Nav-reduktion"
Ulemper ved nav-reduktion?
Et kort spørgsmål: Hvilke ulemper er der ved at køre med nav-reduktion?
Et kort spørgsmål: Hvilke ulemper er der ved at køre med nav-reduktion?
Skrevet af: Finn / Vod Kanockers - 2. aug 2013
Få billig hjælp fra private
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
Seneste udførte opgaver
- Montere et skab 500 kr.
- Handyman til små opgave 500 kr.
- Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
- Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
- Ophængning af to lamper 700 kr.
- Få fjernet TV bord 250 kr.
dec 2010
Følger: 2 Svar: 27
En udveksling skal forstås som du kender det fra en gearkasse eller et bagtøj.
Det vil sige mere træk på hjulene med mindre brug af muskler.
Ses oftest på biler der kører i vanskelige forhold eller anden form for heavy duty opgave der kræver stor overførsel af moment til de trækkende hjul.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 52 Svar: 149
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 84
Men.... ingen har nævnt den rigtige betydning af det.
navreduktionen er et planetgear ude i navet, med en gearing på 1:2, og derfor også ualmindelig stærkt.
Det man så gør, især vigtigt ved sværgods og entreprenørkørsel.
Er at bagtøjet er også ændret, til en gearing på 1:2 istedet for 1:4 (ca).
På den måde får man stadig den samme gearing på ca 1:4 for udvekslingen bagtil. Men istedet for at ligge hele kraften på kron/spidshjul i bagtøjet, så flytter man hele kraften ud over hele bagenden. Altså at halvdelen af belastningen ligger i bagtøjet, og den anden halvdel igennem aksel og nav.
Altså en jævn fordelingen og bedre udnyttelse af drivliniens styrke.
Ulempen ved navreduktion, er så jo flere gear du sætter ind i drivlinien, jo mere brændstof bruger den. Modstanden i gearhjul og sådan, har jo sin indflydelse på det.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
De første 610 Volvo kunne kun fåes med navreduktion og jeg er ret sikker på det samme var tilfældet med de første 660.
Min har det f.eks. - Jeg hørte, men ved ikke om det passer, at det også er standard på Volvo's 700.
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg aner ikke om det er derfor, men kan det være fordi den er med landevejs-tandem?
Uanset må det være klart at foretrække - Min drikker mere diesel end en alkoholiker der har været forsøgt tørlagt og så vejer det helt tosset.
Nav-reduktion