{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvor mange hk?
  • #1   3. maj 2013 500-550. Det tror jeg er der i henter den bedste økonomi ud af.

  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   3. maj 2013 c. 10 hk per så omrkring 600-620

  • #3   3. maj 2013 Ville også foretrække på den anden side af 600....

  • #4   3. maj 2013 Ja, jeg vil jo også selv sige mindst 560 hvis det skal være Scania.
    Og 600 hvis Volvo. Men hvis det bliver til noget må vi vente og se hvad vognmanden bestemmer.
    Frygter lidt vi bare starter med en gammel afdanket 420'er der er i overskud.
    Og så bliver det et lidt sejt træk smiley


  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   3. maj 2013 hmm ellers må du jo presse lidt på vognmanden

  • #6   3. maj 2013 Hmmm. Hiver 125 tons med 510 hk... Og har gjort det op af en 22 % stigning.
    Det har absolut INTET med hestekræfter at gøre...
    Det der slæber, er overarm = NM
    Og så gerne med så lidt computer som muligt. Så glem det der med, at det skal være et Ikea brændeskur!
    Og skal det være effektivt, OG brændstof økonomisk, og med en glad vognmand. Så det den nye Actros der skal kikkes på. Den går mindst 1 km længere pr km end ALT andet, og der er oceaner af plads... = Glad Chauffør.


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #7   3. maj 2013 Dit profil billede siger jo nok det hele, Ole bestemmer nok hvad der er nødvendigt. Han er jo ikke berømt for at køre i de største biler. På den anden side er det jo hans forretning og du får din løn for at køre bilen og er det ikke godt nok så står det dig jo frit for at finde et andet job. Men skulle jeg personligt ( håber aldrig det sker ) Køre den tur ville jeg nok finde noget i 550 hk klassen.

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #8   3. maj 2013 Rene´p
    Nu er jeg selv Mercedes mand men at den nye Actros kører mindst en km. længere pr. liter end alt andet er nok LIDT af en overdrivelse det svarer til forbedring af økonomien på mellem 30 og 50 % og så dygtig er doktor Daimler trods alt nok ikke. Faktisk ved jeg at Jan der ejer Ernst Nielsen og søn har haft en på prøve til sit Frankrigs kørsel og den kørte lidt kortere på literen en hans fh er dog var det en euro6 og hans volvoer er euro5. Men chaufføren var klar til at skifte til mercedes på stedet.


  • #9   3. maj 2013 I teorien er alt under 600 Hk for lidt, i praksis er det de færreste vognmænd der vil ofre det den rigtige bil koster til opgaven.

    Rene P

    Hvordan kan man holde foredrag om vigtigheden af moment når man selv kører DAF der er totalt tyndarmet udi den diciplin??? En DAF 105/510 yder kun 2.500 NM såvidt jeg husker - Faktisk er jeg i tvivl om ikke det er lidt mindre - Hvis det virkelig er moment der tæller, så er der ingen vej udenom en svensk bil, enhver med den mindste indsigt i tekniske specifikationer ved, at de svenske mærker frembyder størst moment i forhold til effekt. smiley

    Din påstand om brændstofforbrig i den nye Actros gad jeg godt se dokumenteret - Jeg har sjovt nok hørt det modsatte - Men at komforten og køreegenskaber bestemt er gode.

    Thomas underbygger det jeg har hørt og jeg VED, at Jan han i den grad har styr på hans omkostninger. smiley


  • #10   3. maj 2013 hvor herre bevares vi andre bruger 620 hk til at slæbe 160 tons og i vil ha det samme til at køre med 100 tons mindre slap nu af 500 hk er nok jo jo den er nok ikke vildt hurtig i optræk men i er på timeløn så mon ikke det går

  • #11   4. maj 2013 Det er nu forskelligt hvad der bliver sagt om km/l på de nye Mb. For ved da min vognmand siger at han tydligt kan se de nye Actros'r vi har gå længere end de volvo'r vi har... Men 500 er vel helt fint. Der er jo ikke sådan saten satens stjele bakker der over af og tilbage igen.

  • #12   4. maj 2013 500 er fint fint.
    Men et eller andet sted tvivler jeg nu også på vi kommer derop.
    Kunne sagtens forestille mig den nye Actros kan komme på tale. Dem har vi da efterhånden fået nogle stykker af. Men så sent som i går indhentede jeg en af vores nye Actros 2542 på Gudenå-bakken. Og jeg vejede vel ca 40 t. med min R380'er.
    Så et eller andet sted er det vist meget forskelligt mht trækkraft. Har også prøvet nogle R500 der ikke imponerede overhovedet.
    Jeg må vente og se, om det bliver til noget, eller det mest er snak.
    I øvrigt, kan man ikke få link-trailere med fuld højde inde i boksen?


  • Kent  G
    Kent G Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 46
    #13   4. maj 2013 Måårten Ææs
    Hva, det med svensk bil og trækkraft? Hmm..
    Er det derfor hoveddelen af sværtransport er tyskebiler?
    Har volvo lavet en kobling der holder?
    Scania kører vel stadig med ZF når det kommer til den helt svære ende?
    Vil gerne give dig ret i, at til alm kørsel er en Vabis og Volvo nok hurtigere, men det sidst stykke af a bak, der er det nok noget Tyskkanonstål der tager slæbet.. Svensk nissestål er bare ikke bygget til det smiley


  • #14   4. maj 2013 Kent G

    Prøv at læs hvad jeg skriver - Jeg har overhovedet ikke forholdt mig til sværgods eller hvad der kan holde til sværgods!!

    Jeg har forholdt mig til, at svenskerne bygger de motorer der frembyder det største moment i forhold til effekten! Og DET er fakta!

    At sværgodsbiler oftest er tyske handler overhovedet ikke om motorstørrelse men styrken på transmissionen - Har du set noget sted, at den del har været til debat?

    Sæt dig ned med effekt og momentkurverne på New Actros kontra Scania og Volvo, gør det samme med MAN og DAF, så vil du se, at jeg har ret.

    Hvis du vil ha f.eks. en MAN med 2.500 NM, så er du tvunget op i en 540 - Ved Scania kan både 480 og 500 levere de samme 2.500 NM! - Volvo leverer i øvrigt også 2.500 NM ved 500 HK.

    Og nej, jeg er ikke Scania fanatiker, det har jeg været, det fortager sig stille og roligt for hver dag der går efter jeg kom til at køre R serie for alvor - Det ændrer bare ikke på de tekniske specifikationer og jeg kan jo da se hvem jeg oftest kører udenom når det går op af. smiley



  • #15   4. maj 2013 Vi kører da med 110T efter en fh13 520

  • #16   4. maj 2013 For satan Æsel, er du ved at gå træt i Scania?

  • #17   4. maj 2013 Bjarke

    Jeg er vel ikke ved at gå træt, min begejstring er bare mindre end den har været. Jeg synes måske for hver dag der går, at det bliver tydeligere og tydeligere hvor gammeldags den er på den dårlige måde - Føler nok at Scania er ved at være lidt sat af konkurrenterne. Her tænker jeg primært indretning, komfort osv. Teknisk fejler den skam ingenting.


  • #18   4. maj 2013 den kommer trodsalt fra Sverige jo da.
    Vi er da forresten lige stødt på hinanden en del på det sidste i lillebælt området


  • #19   4. maj 2013 Jamen du har ret, det er trods alt en svensker og derfor er jeg også ret overbærende - Men som jeg bliver ældre kan jeg bedre og bedre mærke hvor ringe stolen og køjen f.eks. er. Og det er sgu da skammeligt at et kvalitetsprodukt er bygget på så mange kompromisser.

    Og ja vi har da mødtes en del gange på det sidste. smiley


  • #20   4. maj 2013 Jeg tænker bare, at skal den ha' "for lidt" hk, så lad det blive en trækker med i-shift, så jeg er fri for selv at skifte gear hele tiden..

    Men under alle omstændigheder bliver det først aktuelt, når de nye modulvogntogs-vejnet i Nordjylland åbner.


  • #21   4. maj 2013 Uanset hvad, så vil en undermotoriseret bil være dyrere i brændstof hvis den skal bruges til den slags fast.

    Til det jeg laver har jeg den største bil af dem jeg kender til der laver det samme i samme område og jeg kører langtfra kortest på olien. Faktisk kører jeg en del længere end en anden vognmands biler der er noget mindre.


  • #22   4. maj 2013 Ja Ææs, det kan vi to, og flere sagtens blive enige om. Men vognmanden skal ud og investere lidt i 2 nye biler til os. Vi skal køre turen hver anden dag, og den anden bil så også hver anden dag. Så det bliver fast den slags kørsel til de 2 biler.
    Men de største vi har i firmaet har 500 hk. Og selv dem der kører DLG med 7 aksler, har ikke over 500 hk.
    Jeg kan bare ikke finde nogen steder på nettet, hvor der står noget om hvornår de er klar med de nye strækninger der er sat penge af til.. smiley


  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #23   4. maj 2013 Morten
    piloten har vel også en betydning, måske er du bare bedre. Men efter 3 uger i den nye bil må jeg erkende at 480 hk giver bedre økonomi end 440 hk gjorde. Men fem år med noget der ligner distribution og 550000 km. har jo nok også gjort den gamle lidt træt.


  • #24   4. maj 2013 En 480'er er sgu fint, hellere en god opbygning end en motor man faktisk ikke har behov for...

  • #25   4. maj 2013 Thomas G

    Nu bliver det her jo lidt kildent - Hahahahaha. Jeg ved faktisk en del om hvordan man kører optimalt og mest brændstof rigtigt osv - Men det er ikke noget jeg bruger, det troede jeg du havde bemærket. Bevares jeg skamtæver den da heller ikke, det har jeg jo ikke behov for med mindre jeg kører væddeløb med en for sjov.

    Men en mindre bil vil man automatisk være hårdere ved fordi den ikke helt magter opgaven - Jeg var f.eks. med da Anco troede det var billigt at køre Volvo 340 - Det var det så ikke, så det fik ende igen - Tror faktisk jeg fik den sidste der kom. smiley

    Og hvis du allerede nu kører længere burde det jo kun blive bedre når der er rendt lidt kilometer på uret.

    Dem jeg har målt op imod er Actros 41 og 44 og der kører jeg noget længere.


  • #26   4. maj 2013 Tror jeg ville vælge en ny Actros 51´er. Kender en som har sådan en og hvis han kører samme tur og med samme læs med som med hans gamle Volvo FH 480 kører han 3,5 hvor Volvo´en gik 2,8, det kunne dog godt tænkes at han prøver lidt mere på at køre langt med Mercedes end Volvo, men der alligevel langt imellem. Den har også 2500 nm, så den kan godt slæbe de 60 tons uden at skulle arbejde fuldstændig vildt. Og så er den nye Mercedes sku en lækker vogn, den går satme godt.
    De kan selvfølgelig også vælge MAN hvilken også går utrolig godt, men der skal man jo så op i en 540 for at få 2500 nm da de kun bruger en 12,4 liters. Jeg kører selv med sådan en og hvis du spørger MAN selv så kan den jo fandme kører på det diesel i andre bruger. Den af min kan jeg kører omkring 2,13-14 i nu hvor den er helt ny, så den får jo lidt mere gummistøvle da den lige skal køres lidt, hvilket jeg jo nok er nød til at indrømme egentlig er okay når man tænker på de gamle R500 gik omkring 1,9-2,0 med et 6 akslet træk. Vi har også en forholdsvis ny Volvo FH 540 som går 1,7 med det samme kørsel..


  • #27   5. maj 2013 Fuck i a skur, 1,9-2,0 i en 500, det kørte jeg på en Norges tur i min med 31 tons med ud til bønderne oppe i Norge. Så køre man satme os rådent da hehe smiley På en rund til med 31 tons op til Trondheim, tom til Sveg i Sverige og læsse og 25-30 tons ned af, der gik min R500 ca 2,9-3,0 på literen, og jeg syntes godt nok jeg ga den ret godt med gas.

    Nu i skam roser Actros helt vild og tovlig, jeg snakkede med en svensker som havde fået en ny Actros 2650 fra ny af, den havde gået 32000 svenske mil(320000km) den havde fået ny gearkasse, ny kolbing to gange, nye bremsere to gange i løbet af de 320000 km, og det var i fast modul vogntog for DHL, han kunne ikk forstå at DHL ville købe flere af de biler, men han mente det nok var prisen der gjorde forskellen i indkøbet smiley Jeg har hørt flere svenskere som ikke er særlig inponeret over de Merceders'er.


  • #28   5. maj 2013 Med vores kørsel er der meget rangerer'en rundt i skoven og ikke ret meget motorvejskørsel, så det er rigtig meget op og ned i fart, det sluger diesel smiley

    Nu roser jeg også en Actros MP4, der er en del forskel fra dem til Actros MP1-3.


  • #29   5. maj 2013 Jesper K

    Man kan da nemt komme ned omkring 2,0 - 2,3 herhjemme - Eller under 2,0. Da jeg kørte med min 48 Cbm tiptrailer kørte jeg i perioder ikke længere, stor læs og lorte latterlig landevejskørsel - Så var det ikke bedre. Tror der er mange entreprenørbiler der ikke kører længere da.

    Hele vinterhalvåret kører jeg max 2,3.


  • #30   6. maj 2013 hvorvidt det var økonomisk skal jeg ikke kunne sige... men

    jeg snakkede for 2-3 år siden med en chauffør på DSV's terminal i Brøndby...

    han lå og kørte fast mellem Aalborg og Stokholm 25M ... med en Volvo 360hk´s ...

    han var 20min længere om turen end den R500 hans vognmand selv kørte med,,,

    så spørgsmålet er vel nok nærmere ... hvornår skal du ankomme??


  • #31   6. maj 2013 Det kommer virkelig an på meget.
    Jeg kører selv 460hk Volvo FH.
    Og trækker 25 meter mellem Brøndby og Horsens. Er fint tilfreds.

    Men jeg Ville nok satse på 500hk og helst en Volvo.


  • #32   8. maj 2013 Spørger man mig så er 500 et minimum, men vi har 2 stk. MAN TGX 26.440 til at kører nøjagtigt den strækning, starter i Ålborg med mindst 55 tons, og typsik på den gode side af de 60 tons, og kører til Brøndby, og så nogen lunde det samme retur... Og den bette skøjte kan ikke rigtigt være med... de 440 er fine til en 2 akslet trækker, men som treakslet trækker burde det ikke være lovligt at købe en motor mindre end 460-480 hk, og skal den trække modul så er 500 ikke for lidt, slet ikke....

  • #33   8. maj 2013 Nååååå ja for helvede, vi har da også to dolly træk som kører Taulov om natten, den ene en MAN TGX 26.440 den anden en (og hold nu godt fast!!) en MB 1833, jo jo godkendt til, jeg mener det er, 47.000 kg... Se DET er sindsygt...

  • #34   8. maj 2013 Altså Olav Maimburg trækker vores ene 4-akslet trailer med en aflagt Carlsberg eller Arla bil - en Scania P380, så der kan ikke være meget overskud at komme efter, når den bliver læsset op til 54 tons totalvægt med stål. smiley

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #35   9. maj 2013 Af en eller anden grund mener I..... at jeg skal køre meget til Holstebro for tiden der møder jeg tit en Andreas andresen eller hvad de nu hedder for tiden, MB Axor 2533 forvogn med dolly og trailer nu er der godt nok ingen bakker mellem Struer og Vejle men den må nu være spændt godt for alligevel. Har også godt set transport gruppens 1833er med trailer uanset læs må det gå meget roligt opad ejer baunehøj.

  • #36   9. maj 2013 Thomas

    Den der Axor, den er det bare nitten at komme bagefter op af hovedvej 13. smiley


  • #37   9. maj 2013 Måårten Ææs

    så skal du ikke ønske dig at komme bag mig når jeg kommer med et 4x12m skur så er farten ca 45 og chancen for at overhale er ikke ret stor hehe


  • #38   9. maj 2013 Mmmmæææææææhhhhhh

    Næ, men hvordan er det nu lige når man er så langsom, skal man så ikke hjælpe halen man trækker bag sig forbi? smiley


  • #39   10. maj 2013 jo men det kræver man kan komme ind og holdet et sted hvor man er et godt stykke væk fra vejen så folk ikke køre ind i en

  • #40   10. maj 2013 og grunden til at farten er så lav er at man rager ud over midterlinjen

  • thomas g
    thomas g Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
    #41   10. maj 2013 Mr. Nobody
    Kommer til at tænke på at reglen omkring at phv. max må veje 1,5 gange forvogn nok stadigvæk gælder så jeres 1833 må max veje 45 T. så det er egentligt ikke meget værre end Kousted eller Ole larsens 380ere med 48 T. totalvægt. eller for ganske få år siden mange entreprenør vognmænds 320ere. Det der er problemet er nok nærmest at en axor har 7,4 liters motor det giver bare ikke meget moment.


  • #42   22. maj 2013 thomas g - Se lige nøjagtigt DET dér, har du tydeligvis mere forstand på end mig... smiley Jeg synes nu stadig det er sindsygt, jeg mener der burde være et minimum, for som jeg snakkede med Iceman om tidligere i dag, så kan det godt være en bette 1833'er kan gå til et full-load flamingo, men hvad så to dage efter hvor kørslen er skiftet ud med beton... forstå mig ret, den holder bare ikke i min verden... Min kollega der har den vilde Axor, han fortæller også at han tit græder op af Gug-bakken (den bakke der er lige indenfor Aalborg på E45 når han forsøger at kravle ovenud med 30-40 km/t... Jeg fatter ikke at MB har sagt god for det....

  • #43   14. dec 2013 Nå, så er der lidt nyt i sagen.

    Vi starter med modulvogntog en gang til marts. Og vi skal kun køre ml Pandrup og Vejle, dvs ikke helt til Kbh.
    Det bliver kun 2-3 gange om ugen at vi bliver læsset op til 60-62 ton. Resten af tiden er det enten kun med en trailer, eller med lavere modulvogntogs-vægt.
    Og vognmanden har bestilt ny bil til os, det bliver...........

    Scania Streamline R410 Highline med Opticruise. Twinsteer (desværre, havde foretrukket rigtig bogie). Moment 2150 v 1000-1300 o/min.

    Alt i alt okay, når læsset kun er så tungt på måske 500 ud af 3800 ugentlige km.
    Der er jo en helt ny bil smiley


  • #44   15. dec 2013 Boogie vs twinsteer er da helt ligegyldigt til den opgave!

    Men en bil med 410 HK har intet at gøre med en totalvægt på 60 tons om det så kun er på 25 meter! Det er simpelthen et udtryk for en forfejlet politik - Men held og lykke med den.

    Man bør altid som minimum ha rådighed over 10 HK pr 10 tons totalvægt - Ergo rækker en 410'er kun til 5 aksler som maksimum - Altså hvis vi snakker fornuftig marchhastighed.

    Men det er jo bare min mening.


  • #45   15. dec 2013 Er så godt som enig med dig, Morten.
    Det med hk er ene og alene vognmandens beslutning. De næste 6 cylindrede Scaniaer som hedder 450 og 490 har EGR. Og det sluger ekstra brændstof. Og der kunne heller ikke blive tale om en V8'er. Og det bliver Scamia pga deres driver-coaching.

    Det med boggie, er pga vinter-kørsel jeg helst ville ha' det. Omend det måske max er 10-15 dage om året.


  • #46   15. dec 2013 I Danmark kan du squ også komme frem med en mellemakselbil. smiley
    De 410 er nok lige i underkanten. 440/460 eller noget i den stil vil nok være det mest økonomiske på bundlinjen. Men det må de jo om smiley


  • #47   15. dec 2013 Ja, chaufføren har ikke så meget indflydelse på valg af bil længere. Hos os i hvert fald.
    60 ton, igangsætning på glat vej. Så synes jeg det kunne være rart at kunne lave højest muligt akseltryk. Dvs rigtig bogie.
    Men ja, vi klarer os sikkert også uden.


  • #48   15. dec 2013 Jacob

    Det med, at en boogiebil er svaret på alle problemer i glat føre er en skrøne, en mellemakselbil der kan løfte med fuld læs klarer sig tæt på lige så godt - HVIS - Ham der sidder bag rattet ikke er en helt tegning. Og så kører den væsentligt bedre når du er kommet i gang, eftersom den fordeler vægten til både træk og foraksel, en boogiebil med trykket pillet af boogien, kan KUN køre lige ud, der er INGEN vægt på forakslen.

    Men altså 440 HK er jo en svær vogn, Nagel kører modul med en 330'er Mercedes. smiley


  • #49   15. dec 2013 Jo tak, med hotdog-brød. Vi kører med rugbrød fra gulv til loft. Men tror også Nagel-chaufførerne kunne tænke sig en større motor smiley I det mindste kører de forvogn-dolly.
    Kender godt til det med manglende akseltryk på forakslen ved bogie-biler. Der vil jeg give dig ret, den kan kun køre ligeud, eller hvad vej bilen selv vælger. Min gamle forvogn var nede på 3 ton akseltryk når jeg hævede bogien.


  • #50   16. dec 2013 Jeg ved ikke hvad Nagel kører med deres svære vogntog, men jeg ved, at det er sur røv at komme bagefter det. smiley

  • #51   10. apr 2014 Sådan endte det hele.

    En Scania R410 Twinsteer med koblings-fri Opticruise.
    2150 nm.
    Link fra AMT i Randers med 2.65 m indvendig højde.


    profilbillede
Kommentér på:
Hvor mange hk?

Annonce